Židé v Hořicích

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Za kulturou

Hořice jsou příjemným městem zasazeným do půvabné krajiny Podkrkonoší. Nalezneme je zhruba 20 km od Jičína a 25 km od Hradce Králové. Dá se sem přijet jak vlakem, tak autobusem. Hořice jsou plné turisticky zajímavých míst. Tento článek by měl stručně shrnout ta, která jsou spojena s židovskými obyvateli obce, kteří zde až do 2. světové války bydleli, pracovali, zakládali rodiny a plánovali svou budoucnost. Přítomnost Židů v Hořicích je známa již od 16. století, v 18. století zde byla postavena synagoga a židovská škola. V polovině 19. století je počet členů židovské obce odhadován na zhruba 400 lidí. V té době mají Židé v Hořicích již nejenom synagogu, rabína a vlastní školu, ale také své pohřební družstvo. Židé v Hořicích se velmi zasloužili o rozvoj průmyslu ve městě. Angažovali se zejména v textilní výrobě. Památkou na některé podnikatele jsou krásné honosné vily těchto průmyslníků, které většinou vznikaly na přelomu 19. a 20. století. První z nich naleznete na adrese Karlova 495, přímo naproti Lídlu. Nechal ji postavit Bedřich Hirsch - majitel továrny na ložní prádlo a potisk látek. Objekt není v současné době v příliš dobrém stavu. Je v majetku města a bydlí v něm sociálně slabší rodiny. Za Hirschovou vilou na adrese Tovární 4 se nalézá bývalá barokní synagoga ze 70. let 18. století, která v současné době patří Církvi československé husitské. Další nádhernou neoronesanční stavbu patřící kdysi rodině Goldschmidtů (majitelů tkalcovny na Borku) naleznete na Maixnerově ulici č.p. 706. Vila má v současné době nového vlastníka a je rekonstruována. Současní vlastníci ji koupili od města skoro na poslední chvíli, když ji město nabídlo k rozebrání a využití stavebního materiálu z ní. Vila byla totiž v havarijním stavu, zanedbaná, neudržovaná a po dvou požárech. Rezidenční vila dalšího z průmyslníků, tzv. Feuersteinova vila, se nachází na adrese Husova 321.

Vzhledem k tomu, že Židé v Hořicích v polovině 19. století tvořili asi jednu desetinu obyvatelstva, měli zde i 2 vlastní hřbitovy. Ten starší naleznete v severní čásit Hořic, pokud se vydáte od Hirschovy vily směrem nahoru, do kopečka, po ulici Karlova. Karlova po chvíli přejde do Škrétovy a na křižovatce s ulicí Malátova se starý židovský hřbitov nachází. V současné době není veřejnosti přístupný, ale dá se tam přes vstupní bránu alespoň nahlédnout. Tento hřbitov byl založen ve 2. polovině 17. století a uniknul osudu druhého hořického hřbitova, který se nacházel na vrcholu Gothard a byl v 60. letech 20. století zlikvidován. Nový židovský hřbitov byl založen v roce 1897 na Gothardu, ale do současnosti se z něj zachovala jen původní židovská obřadní síň.

Hořice jsou spjaty nejenom s významnými židovským rodinami průmyslníků a továrníků s textilem. Žila zde i rodina vynikajících lékařů, rodina Levitova. Na Náměstí Jiřího z Poděbrad č. p. 164 připomíná památku MUDr. Jana Levita pamětní deska. Jan Levit se narodil v roce 1884 v Hořicích, jeho otec i děda byli oba známí lékaři. Jan Levit se později stal válečným chirurgem, léčil zraněné na bojištích na Balkánu, později pracoval v několika vojenských nemocnicích (například v Kolíně, posádkové nemocnici v Terezíně, v Pardubicích). V roce 1931 se stává přednostou chirugického oddělení městské nemocnice Na Bulovce v Praze. Kvůli svému židovskému původu je ale zatčen a internován v Terezíně, odkud je v roce 1944 převezen do Osvětimi, kde jeho stopy končí. Otec Jana Levita Evžen Levit se do dějin Hořic zapsal tím, že učinil z hořické nemocnice, která začala přijímat první pacienty v roce 1889, první aseptickou nemocnici na českém venkově. Při své práci v nemocnici v Hořicích vždy dbal na přísné dodržování hygienických předpisů, dezinfekci a sterilizaci nástrojů. Na pozemku nemocnice ho dodnes připomíná pamětní deska.
Zánik židovské obce zpečetilo v polovině června 1940 zřízení židovského ghetta v objektu Hirschovy vily a ve dvou dalších židovských domech ve městě. 14. prosince roku 1942 pak byla většina místních Židů odvezena vlakem do Hradce Králové a následně do Terezína. Stejně jako MUDr. Jan Levit, i ostatní Židé z Hořic odsud pokračovali do Osvětimi, z níž se už většina nevrátila.

Až budete unaveni putováním po Hořicích, můžete si odpočinout u výdejního okénka pivovaru JungBerg v Hořicích na adrese Riegrova 619. Areál pivovaru je nádhernou ukázkou industriální památky, která byla do své současné podoby dostavěna v roce 1895. Do roku 1976 se zde vařilo pivo, později již budova sloužila jenom jako stáčírna nealkoholických nápojů. Od roku 2003 vlastní pivovar soukromá osoba a pivo se zde opět vaří. Na stránkách pivovaru si lze objednat i exkurzi.

Město Hořice má vlastní informační centrum, jehož webové stránky naleznete zde https://infocentrum.horice.org/.

Poslední aktualizace: 10.5.2023
Židé v Hořicích na mapě
Autor: Akva1

Příspěvky z okolí Židé v Hořicích

Procházka Hořickým chlumem
Velice příjemná, nenáročná procházka, jejíž délka cca 13 km ji…
Hořické Městské muzeum se nachází v novorenesanční budově na západní…
Na náměstí Jiřího z Poděbrad, které má tvar trojúhelníku se nachází…
Z Hořického náměstí se vydáme po žluté značce směrem k Vřešťovskému chlumu a skrz obec Boháňka do Velkého Vřešťova. Od kostela Všech…
Z Hořického náměstí stoupáme po žluté značce k rozhledně na Hořickém…
Z Hořického náměstí se vydáme po zelené značce do Dachov. Zde turistickou…
Dolní části náměstí Jiřího z Poděbrad dominuje Mariánský sloup z roku 1823. Dílo je prací sochaře Josefa Richtery. Mriánský sloup…
Dominanta náměstí Jiřího z Poděbrad, novogotická radnice, byla postavena…
Zámek se nachází v Hořicích na Jičínsku v Královéhradeckém kraji. Zámek je…
Hořické informační centrum, kde návštěvník města najde vše potřebné, se nachází na jižní straně náměstí Jiřího z Poděbrad v budově…
Naše cesta směřuje do Podkrkonoší, do Hořic, které se nachází na úpatí…
Bývalý zámek se nachází vpravo od severního konce náměstí. Zámecká budova…
Jedna z nejstarších památek v Hořicích se nachází na Hankově náměstí východně od zámku. Touto památkou je toskánský sloup z roku…
Hořický Kostel Narození Panny Marie byl vystavěn v letech 1741-48 na místě původního gotického kostela, který je připomínán v roce…
Budeme se toulat po Podzvičinsku, na trase Hořice - Lázně Bělohrad -…
Kostel Narození Panny Marie je farní římskokatolický kostel v městě Hořice v …
Město je díky své příhodné poloze na jižním svahu Hořického…
Bronzová socha Muže práce, která se nachází v komenského ulici, nemá nic společného s ideologií jak by se dle názvu zdálo. Je dílem…
Máme na to tři dny, abychom z Plzně dojeli do Broumova. Zastavujeme se na zajímavých místech, preferujeme nejen rozhledny a minipivo…
Hořice a tipy na akceHořice jsou proslulé hořickými trubičkami, ale nejen…