Vsacké Beskydy - rozhledna Čarták (Súkenická)

Turistické cíle Rozhledna

Při „cestování“ očima po mapách.cz se mé prstíky její ikonky několikrát už dotkly, ale odradila mne její nedostupnost. Nachází se totiž až téměř u slovenských hranic u Bumbálky, víkendové spoje ze Vsetína do její blízkosti nezajíždějí... a odradilo mne i vyprávění poutníků, kteří její siluetu míjeli za brzkých rán anebo nepříznivého počasí, kdy byla rozhledna uzavřena.

S mým stále rostoucí zájmem o oblast Javorníků, Vsetínských vrchů a Beskyd (vždyť jsem přece Valach a než mi defintivně dotiká čas mého bytí, měl bych tu naši končinu důkladně poznat) mne jednou napadlo podívat se na spoj na Bumbálku ve všední den. A ajta krajta – on tam bus ze Vsetína přece jen v pracovní den jel! A rázem bylo rozhodnuto!

Co na tom, že na ni přijíždí až v 9.40, vždyť sama rozhledna je i v sezóně (od června do září) otevřena až v půl desáté...

Z Bumbálky to k ní po hřebeni po červené trase nebylo ani půldruhého kilometru, ale spatřil jsem jí po vystoupání na vrchol Čartáku (952 m) až na poslední chvíli, protože je obklopena hustým hvozdem a není na dálku vidět. Před vchodem mne čekalo prvních šest schodů a tady v přízemí od sympatické dlouhovlasé Slovenky zakoupení vstupenky v hodnotě 30 korun. Dívka byla natolik ochotná, že jsem si tu dole mohl nechat i těžký batoh, no a pak už mi zbývalo po širokém točitém schodišti s odpočinkovými plošinami zdolat „jen“ těch dalších 132 stupňů a byl jsem nahoře!

Vyhlídková plošina nabídla i přes lehoučký letní opar dechberoucí kruhový panoramatický rozhled, jaký jsem zde opravdu nečekal. Kroužil jsem po plošině jak holub na báni a snažil se fotoaparátem zachytit alespoń to nejdůležitější z viděného: za pásmem Vsackých Beskyd, z něhož se dominantně vypínala nejvyšší hora Vysoká, byl na obzoru vidět celý dlouhý příhraniční hřeben Javorníků, severním směrem zase beskydské topy s Radhoštěm, Smrkem, Lysou horou a Trávným a východně mně dosud neznámé vrcholky „Zadních hor“ a slovenských Javorníků, k nimž ze vzdáleného horizontu shlížel rozeklaný hřeben Malé Fatry.

A to, prosím, prý odtud mají být za obzvláště dobrého počasí vidět i 130 km vzdálené štíty Západních Tater!

Mně ale bohatě stačilo to, co jsem měl před očima i tak, a po popochání se výhledy až do plna syta mé nožky rozvibrovaly konstrukci schodiště při sestupu. Po vyzvednutí batohu od lepé slovenské děvy jsem se usadil na lavičce na nedalekém odpočívadle a při pohledu na další příchozí turisty a na věž rozhledny jsem si v duchu oživil její historii.

Není příliš dlouhá. Rozhledna je opravdu ještě mladicí, protože byla zbudována až roku 1998. Eurotel si zde přál vystavět základnu na signál pro mobilní telefony. CHKO Beskydy souhlasila s tím, že stavba zapadne do okolní krajiny a bude přístupna i návštěvníkům hor. Projekt vypracovala ostravská Teplotechna. Konstrukci tvoří železobetonové jádro ukryté zvenčí pod obložením ze smrkových latí. Věž je osmiboká, vysoká 40 m a vyhlídková plošina je umístěna ve výši 26 metrů. Slavnostně otevřena veřejnosti byla v červnu 1998.

V již zmíněné krátké letní sezóně je za příznivého počasí otevřena v době od 9.30 – 12.30 a od 13.30 do 16.30 hodin. Mimo sezónu je možnost zapůjčení klíče od rozhledny (oproti vratné záloze 500 Kč) v blízkém hotelu Súkenická a to v době od 9.00 do 19.hod.

(Věž stejně jako horský hotel Súkenická provozuje společnost Polfin Ploština s.r.o. z obce Loučka u Valašských Klobouk.)

Poslední aktualizace: 29.10.2023
Vsacké Beskydy - rozhledna Čarták (Súkenická) na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Vsacké Beskydy - rozhledna Čarták (Súkenická)

Z Bumbálky přes rozhlednu Súkenická, Třeštík a Vysokou do Horní Bečvy
V neděli jsem si po dohodě s ženou naplánoval samostatnou túru a úderem …
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu času, tak jsme si na to vyhradili 5 - 6 týdnů. Na…
Rozhľadňa Čarták - krytá vyhliadková veža sa na chádza neďaleko Bumbálky…
Kopec na moravskoslovenském pomezí nedaleko hraničního přechodu Bumbálka.…
Kdopak by neznal naši „národní“ valašskou řeku Bečvu a také to, že se…
Na konci hřebene Vsackých Beskyd, tam kde se stýkají horské hřebeny Moravskoslezských Beskyd a Javorníků, se nachází nově vybudovaná…
Jsou tu Velikonoce 2014 a my vyjíždíme autem z…
Nachází se v malebné krajině téměř na samém konci hřebene Vsetínských…
7.6.2014 Když se mě v týdnu dotázal Marek, zdali někam o víkendu…
Bumbálka je rekreačním střediskem rozkládajícím se v horském sedle v nadm…
Často jezdíme do Přerova. Už pár let plánujeme, že bychom se chtěli na…
Bumbálka
Soutěž 2 body
Bumbálka je sedlo s horskou rekreační osadou a známým hraničním přechodem…
Pátek 26. 8. 2022 - odpoledne Než jsme se najedli, spadlo pár kapek a přestalo bouřit. Dopoledne jsme měli poznávací, odpoledne bude turistické.…
V sobotu 12.7. nás naložil cyklobus BEČVA…
Od autobusové zastávky,, Bumbálka,, se vydáme po žltuté hned vedl…
Třeštík je sedlo a horská rekreační osada na hranici se Slovenskem s křiž…
Třeštík je malou horskou osadou spadající do katastru obce Bílá a zároveň…
Vycházíme od chaty Třeštík ,kde se můžem dostat autobusem,zastávka se…
Auto jsme nechali v Horní Bečvě a odtud vyrážíme autobusem na Třeštík. Z Třeštíku se vydáváme po červené k prameni Rožnovské Bečvy.…
Národní přírodní rezervace Salajka je karpatský jedlobukový prales na…