Dva dny za různými památkami - Hrad Kost

Hrad Kost

Hrad Kost nemusím ani moc představovat! Kdo by neznal středověký, gotický hrad Kost? Snad každý, kdo se zajímá jen trochu o památky! Nachází se v Českém ráji, nedaleko údolí Plakánek a postavil jej někdy okolo r. 1349 Beneš z Vartemberka. Je zajímavý tím, že nestojí jako většina hradů na kopci, ale na pískovcovém ostrohu.

Hrad vystřídal spoustu majitelů, jedni z posledních byli Lobkovicové, na krátko pak Albrecht z Valdštejna, další byli Černínové z Chudenic a posledními do roku 1948, než byl hrad zkonfiskován, byli různí členové větve rodu Netolických. V roce 1992 přešel hrad v restituci na rod Kinských (syn Giovanni).

Já jsem byla na hradě Kost už jako malá asi desetiletá holčina, pak jsem měla dlouhou pauzu a podívala jsem se tam až v mých skoro třiceti letech. Byla jsem tam ještě jednou, ale to si za boha nemohu vzpomenout, kdy to bylo! A od té doby ne!!!! A protože hrad Kost se mně nějak moc vepsal do duše, a dost mě upoutal, asi i proto, že jsem jej navštívila už jako malé dítko, koupila jsem si na výstavě ve Františkových lázních kdysi dávno obraz hradu Kost. Je velký, krásný, malovaný olejem, a visí mně už hezkou řádku let nad gaučem v obývacím pokoji. Zkrátka mám ho stále před očima a tak se není čemu divit, že jsem zatoužila se k němu ještě jednou znovu podívat! A syn mně toto moje dávné přání splnil.

Domluvili jsme se a jeden víkend jsme vyrazili na dvoudenní výlet s tím, že obrazíme všechny památky, které jsem chtěla vidět a ještě něco navíc, s čím mě chtěl zase překvapit syn.

Asi jsem s tímhle úvodem měla začít na začátku mých prvních popisů z cesty, ale ono je to vlastně jedno. V každém článku píši o něčem jiném, kde jsme byli a co jsme viděli...

Moc jsem si vychutnávala návštěvu hradu Kost, sedla jsem si naproti němu ve venkovní restauraci a popíjela pomalu černé pivko. Moje oči bloudily po hradních obrysech a vstřebávaly do sebe přítomnost dané chvíle. Syn si zatím zaběhl prohlédnout naproti hradu jeskyňku – skalní byt Barušky, kde měly žít koncem 19. století dvě vdovy. V r. 1892 je v jejich obydlí navštívil spisovatel Karel Václav Rais, a napsal o tom povídku „Ve skále“. Mně se tam tedy do toho skalního bytu jít už nechtělo. Nemohla jsem se nabažit pohledu na můj milovaný hrad a tak jsem seděla dál, dokud se syn nevrátil. Když přišel, nasedli jsme do vozu a jeli dál k jednomu zajímavému místu.

Nachází se asi l – 2 km od hradu Kost u křižovatky silnic směrem na Branžež. Na vyvýšeném vrcholku v lese stojí pomník rakouských a pruských hrdinů na bitvu v r. 1866, která se udála poblíž hradu.

V bitvě se tehdy střetl prapor a pěší pluk rakouské armády s praporem pěší pruské divize. Několik Prusů a Rakušanů v bitvě přišlo o život a byly na místě pochovány. Ale protože se v oněch místech, kde se bitva udála, přestavovala silnice, byly jejich ostatky přeneseny sem.

Poslední aktualizace: 18.10.2018
Dva dny za různými památkami - Hrad Kost na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Dva dny za různými památkami - Hrad Kost

Návštěva hradu Kost
Je mnoho důvodů, proč byste si hrad Kost neměli nechat ujít – alespoň pokud patříte mezi dobrodruhy a romantiky, rádi se touláte…
  Hrad se nachází uprostřed malebného Českého ráje, nebo také je možné…
Při toulkách Českým rájem nemůžeme vynechat jeden z nejkrásnějších,…
Jelikož jsme byli na dovolené v malebné vesničce Střehom, která se nachází…
Při naší cestě na sever naší republiky projíždíme okolo hradu Kost.…
Hrad Kost dominuje malebnému údolí Plakánek v srdci Českého ráje už více…
Představovat Hrad Kost je zřejmě nošení dříví do lesa, ale i tak tedy…
Kost
Hrad Kost je jedním z nejzachovalejších gotických hradů v Čechách, vybudo…
Naše společná cesta začíná na Exitu 44 rychlostní silnice R10. Odtud…
Auto jsme zaparkovali u hradu. A šli na prohlídku hradu. Po prohlídce jsme…
Trasa z Hradu Kost na Hrad Valečov není nějak náročná. Bezmála celou cestu…
V Českém ráji je tak velké množství různých pozoruhodností, že čl…
Jdeme si prohlédnou Hrad Kost a prý nejkrásnější údolí v Českém Ráji... …
Tato uměle vytvořená jeskyně nese název skalní byt Barušky nebo t…
údolí poblíž hradu Kost , nádherná procházka , chata herce Pepy Dvořáka. …
Přírodní rezervace Údolí Plakánek je jednou z nejhezčích částí ch…
To, že krásná a monumentální Semtínská lípa již bohužel zanikla je…
Trasu začínáme v autobusové zastávce Libošovice,Podkost,Semtín dvůr. Zde…
V rámci jednoho prodlouženého víkendu, který jsme trávili střídav…
Pro naši letošní tradiční Jarní cyklistickou výpravu byl již před mnoha…
Dojedeme autem do Vesce u Sobotky a zde najdeme místo na parkování. Nejdříve si prohlídneme Vesec, což je typická staročeská vesnice s roubenými…
Název této malebné obce někomu moc neřekne… ale filmy jako Přijela k nám…
Ráno balíme mokrý stan(máme ten samorozbalovací se, co se dá nosit na…
Vesec (u Sobotky) – vesnický skanzen, český Hollywood i slavný Liptákov
Vesnička Vesec, součást obce Libošovice (samostatnou obcí byl Vesec až do…
Vlakem do Libošovic u Sobotky. Autem, nad železn.stanicí (cca 200m)u odbočky asi lze nechat auto (stálo jich tam dost, ale nepřekáže…
Pomník a kříž připomíná událost z roku 1866, kdy se zde v noci z 28. na 29…
U silnice při vjezdu do obce Vesec u Sobotky stojí železný kříž na pískovcovém podstavci. Ještě v roce 1935 byl i kříž pískovcový a…
Dnes budeme putovat vyjímečně - pěkně - pěšky - bez - koloběžky.  V…
Humprecht
Raně barokní zámek Humprecht stojí na zalesněném čedičovém vrchu …