Jízda Glacier Expressem
Na železnici narazíte ve Švýcarsku téměř všude. Mnoho tratí projíždí velmi krásnou krajinou především pak ty horské. Z toho důvodu ve Švýcarsku na vybraných tratích jezdí kromě obyčejných vlaků také vlaky turistické. Tyto vlaky jsou ve většině povinně místenkové a za to nabízejí turistům přidanou hodnotu v podobě střešních panoramatických oken, informací o zajímavých místech okolo projížděné tratě a nadstandardním servisem pro cestující. Asi nejznámějším takovým výletním vlakem je Glacier Express (Ledovcový expres), který jezdí od roku 1930. V současné době je provozovaný společnostmi Matterhorn Gotthard Bahn a Rhätische Bahn.
Vlaky Glacier Expressu propojují známá zimní střediska Zermatt na západě a Svatý Mořic na východě Švýcarska. Tuto cestu vlak překoná za necelých osm hodin. I když se to někomu může zdát jako dlouhá doba, z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že se rozhodně nudit nebudete. Glacier Express, který je označován jako nejpomalejší express na světě, překonává během své jízdy jedny z nejkrásnějších přírodních scenérií Švýcarska. K tomu potřebuje neuvěřitelných 291 mostů a 91 tunelů. Ale pojďme si trasu „projet“ postupně.
Začneme v horském středisku Zermatt, nad kterým se tyčí známá hora Matterhorn. Zermatt je zajímavý tím, že v celém městečku platí (až na několik výjimek) zákaz vjezdu motorových vozidel. Dopravu zde zajišťují desítky elektromobilů včetně minibusů na městské lince. První stanicí za Zermattem je Täsch, který slouží hlavně jako velké záchytné parkoviště pro auta a autobusy turistů směřujících do Zermattu. Odtud již železniční trať začíná klesat údolím a po levé straně ji kopíruje řeka Matter Vispa, která odvádí vodu z alpských ledovců. Klesání údolím končí po hodině jízdy v městečku Visp. Zde trať Glacier Expressu pokračuje v souběhu s hlavní rychlíkovou tratí, ale díky rozdílu v rozchodu kolejnic (Glacier Express jezdí na rozchodu 1 000 mm) se spolu tyto dvě tratě nespojují.
V Brigu se obě tratě rozdělují, rychlíková trať mizí v tunelu směřujícím do Itálie a trať Glacier Expressu pokračuje horským údolím podél řeky Rotten. Opět se začíná pomalu stoupat a postupem cesty se zužuje i údolí, kterým Glacier Express projíždí. Trať vede přes typické malé horské vesničky. V neměnných kulisách vlak pokračuje údolím Urseren až do lyžařského střediska Andermatt (1 435 m). Za Andermattem začíná dle mého názoru nejhezčí úsek Glacier Expressu. Trať začíná velmi razantně stoupat a neustále se kroutí po kopcích a díky tomu překonává velké převýšení na krátké vzdálenosti. Příroda je v těchto místech téměř neporušená a v některých okamžicích člověk neví, kam se má dívat dřív.
Trať stoupá až k horskému sedlu Oberalppass ve výšce 2 033 metrů nad mořem. Nacházíme se téměř přesně v polovině trasy Glacier Expressu a před námi jsou další čtyři hodiny jízdy. Zde se trať láme a začíná klesat. Ráz KRAJINY je však stále velmi uchvacující. Převýšení trati je mnohem prudší než na druhé straně Oberalppassu. Po cca 30 minutách klesání přijíždíme na nádraží v Disentisu, které se nachází o 1 000 metrů níže. Zde dochází k výměně lokomotiv, protože Disentis se nachází na rozhraní Matterhorn Gotthard Bahn a Rhätische Bahn. Za Disentisem opět pokračuje klesání. Příroda už není tak nedotčená, ale stále je na co se dívat.
Po další hodině jízdy Glacier Express přijíždí po celkových pěti a půl hodinách jízdy do Churu, jednoho z nejstarších měst ve Švýcarsku který je se svou nadmořskou výškou 593 metrů nejníže položeným bodem na trase. Chur je také velmi důležitou železniční křižovatkou, do které Glacier Express zajíždí tzv. úvratí, což znamená, že lokomotiva na nádraží objede vagóny a vlak odjíždí stejným směrem, kterým přijel. Za Churem se opět vydáváme vzhůru do hor. Po průjezdu městečka Thusis projíždí Glacier Express údolím Albula po Albulabahn, kde trať projíždí mnoha tunely a překonává horská údolí pomocí vysokých viaduktů, z nichž asi nejznámějším je Landwasserský viadukt před nádražím Filisur.
Nad Filisurem začíná finální stoupání. Protože trať na krátké vzdálenosti musí překonat velký výškový rozdíl, je v těchto místech železnice vedena ve spirálách. Jeden tunel střídá druhý a vlak rychle nabírá nadmořskou výšku. Stoupání končí na nádraží Preda, která je ve výšce 1 789 metrů nad mořem. Naše jízda je téměř u konce a zbývá už pouze několik kilometrů do cílové stanice Svatý Mořic (1 775 m). Celá trasa Glacier Expressu měří téměř 300 kilometrů a jízdní doba činní osm hodin. Ovšem za sebe musím říci, že díky pohodlí a servisu a hlavně díky úžasným přírodním scenériím v okolí trasy Glacier Expressu uběhne jízda vcelku rychle.