Lužná u Rakovníka – Železniční muzeum ČD Nostalgie, vč. pivovaru Urpiner (Banská Bystrica) a Muzeum amerických historických automobilů JK Classic; pivovar Berounský Medvěd
Pokud jedeme někam vlakem, zpravidla kupuji jízdenky přes ČD eshop a za to získávám body. Na jaře to vypadalo, že mi propadnou. Když sem zjistila, že za ně mohu získat vstupenky do ČD muzea v Lužné u Rakovníka s platností na 1 rok, neváhala jsem. Už jsme se tam delší dobu chtěli zajet podívat a vždy nám do toho něco přišlo. Teď už tam budeme muset opravdu zajet.
Samozřejmě bychom raději jeli vlakem, ale v týdnu je spojení z Plzně dost zoufalé. Když už jsem se smířila s tím, že pojedeme autem, napadlo mne podívat se, jak jezdí vlaky o víkendu a svátcích. A bylo rozhodnuto. To je spojení výrazně lepší.
Ve středu 28. 9. jsme tedy vyjeli vlakem ráno v 8 s přestupem v Blatně u Jesenice a v Rakovníku. Na vlak jsme šli v dešti, na nádraží došli s mokrými nohavicemi. Ota měl dokonce i vlhko v botách. To nám to začíná. Navíc z Plzně vyjíždíme s desetiminutovým zpožděním, že začínám mít obavy aby nám následující spoje neujely. Nakonec vše dopadlo dobře. Dle plánu v 10,20 vystupujeme v Lužné. Prší však stále.
ČD Muzeum je vidět už ze zastávky. Ke vchodu je to 300 metrů, tam jsme za chvilku. Jako první Ota vidí, že tady prodávají v plechovce pivo Matylda, které vyrobil plzeňský pivovar Proud jako poctu strojům, které jsou hezkou připomínkou zlatého věku páry. Výtěžek z prodeje tohoto piva bude použit na opravu parní lokomotivy 313.432, které se právě říká Matylda.
Tady se také dozvídáme, že jídelní vůz jako jediné zdejší občerstvovací zařízení je zrovna dnes zavřený, ale že přijeli Slováci s parní lokomotivou Albatros a hned se rozhodli tento nedostatek nahradit vlastními silami. Však jsme viděli, jak nedaleko ve velkém kotli vaří guláš. Už od rána jsme se na něj těšili, protože voněl široko daleko.
V Lužné u Rakovníka je největší železniční expozice u nás. Umožňuje nahlédnout do historie kolejové dopravy. Je tady největší sbírka parních lokomotiv, jsou tu slavné motorové lokomotivy, historické osobní i nákladní vozy. Prakticky u všech lokomotiv a vozů je tabulka, kde je název a technické parametry, ale také informace z historie výroby a provozu. Je tady točna i úzkorozchodná dráha, na které je možno se za příplatek svézt. Děti tady mají i dětské hřiště. To vše je venku, příp. ve velkých otevřených halách. V interiéru je pak modelové kolejiště, různé přístroje z hradel, stavědel a dopravních kanceláří, sdělovací a zabezpečovací technika. Asi 2 x denně je komentovaná prohlídka areálu. My bychom ji mohli absolvovat za 2 hodiny, ale to už to do té doby asi vše projdeme, takže si komentovanou prohlídku necháme ujít.
Je toho tady hodně a je to fakt krásné. Hlavně ty parní lokomotivy. Ty jsou z větší části schované pod střechou, naleštěné, no prostě nádhera. Jen je v té hale nelze prakticky vyfotit. Jako holka si pamatuji, že ještě některé z nich běžně jezdily, ale když jsem je teď viděla, sama jsem žasla, jak jsou obrovské.
Musím přiznat, že z těch tabulek jsem četla jen názvy, některé jsem znala, protože i tchán dělal na dráze. Ale víc jsem toho nečetla. Ani Ota, absolvent drážní průmyslovky a bývalý nádražák, vše nečetl, protože pak by to bylo snad na celý den. Spoustu z nich však znal a to si rád o nich něco přečetl. Samozřejmě to vše zkoumal déle jak já. Jedna lokomotiva byla dokonce tak dlouhá, že zabrala celou šířku haly a dveře musely být zavřeny, aby jí na předek nepršelo. Myslím, že i ten, který tam lokomotivu zavezl, musel být umělec. Mezi zadní stěnou haly a nárazníky je snad centimetr. Nechápu, že i s takovým monstrem lze tak citlivě popojíždět.
Musím přiznat, že z těch tabulek jsem četla jen názvy, některé jsem znala, protože i tchán dělal na dráze. Ale víc jsem toho nečetla. Ani Ota, absolvent drážní průmyslovky a bývalý nádražák, vše nečetl, protože pak by to bylo snad na celý den. Spoustu z nich však znal a to si rád o nich něco přečetl. Samozřejmě to vše zkoumal déle jak já. Jedna lokomotiva byla dokonce tak dlouhá, že zabrala celou šířku haly a dveře musely být zavřeny, aby jí na předek nepršelo. Myslím, že i ten, který tam lokomotivu zavezl, musel být umělec. Mezi zadní stěnou haly a nárazníky je snad centimetr. Nechápu, že i s takovým monstrem lze tak citlivě popojíždět.
Venku stále drobně pršelo. Když už se nám zdála venku zima a déšť nepřestával, šli jsme se na chvíli zahřát a usušit do jediné zděné uzavřené budovy a pokochat se obrovským kolejištěm o velikosti 1 : 87, které zde neustále jezdí za dozoru jednoho mechanika. V ostatních místnostech jsou další historická zařízení. Když Ota viděl několik druhů zabezpečovacího zařízení, byl teprve ve svém živlu. Vzpomněl si, jak právě tento jeden typ ve škole rozebírali a zase montovali. Zkoušel, zda něco funguje. No prostě železniční hračičku v sobě nezapře.
Samostatnou zmínku musím věnovat slovenské lokomotivě Albatros, která je tady jen na chvíli. Nevím, kdy přesně přijeli, ale v neděli už zase odjíždí na Slovensko. Tady vybírali popel, doplňovali vodu a připravovali vše na zpáteční cestu. Dokonce nám umožnili se podívat dovnitř - do míst, kde se do kotle hází uhlí, vysvětlili nám i jak to vše funguje. Také jsme zjistili, že každých 150 km musí doplňovat vodu. To jsem myslela, že tolik funkčních pump na vodu už na železnici není.
Po dvou hodinách jsme se rozhodli, že si zajdeme na oběd. Mysleli jsme, že guláš budeme jíst venku – tam kde ho vaří, ale byli jsme příjemně překvapeni. Slováci otevřeli i jídelní vůz – a to byl luxus. Navíc tam bylo teplo. Dali jsme si guláš a slovenské banskobystrické pivo Urpiner. Když máme slovenský oběd, tak se vším všudy. Mohlo být trošku studenější, ale bylo poměrně dobré. Pivo se v Banské Bystrici vařilo již r. 1501. R. 1971 byla postavena nová budova, kterou r. 2007 zrekonstruovali a od té doby se v ní vaří toto pivo.
Mezitím venku přestalo pršet, na chvíli vylezlo i sluníčko. Ještě si prošli další otevřenou část historických vagonů, kde byli i osobní vagony s historickými dřevěnými sedačkami. Takovými jsme jezdívali na Šumavu, dokonce tam byla i kamna, ve kterých se topilo. To už ty naše děti, natož vnoučata neznají.
Snad jediné, co jsme neviděli, je salonní vůz prezidenta Masaryka. Je uzavřen v samostatné hale. Ota si všiml, že tam píšou, že komentovaná prohlídka bude v půl 12, ale v zápětí to zapomněl. Já si toho zase nevšimla vůbec. Takže o to jsme přišli. No, co se dá dělat. Jinak jsme si to oba užili a oba odcházíme spokojení.
Už předem jsme byli domluveni, že když už jsme tady, zajdeme se podívat do dalšího zdejšího muzea, kde vystavují historická americká vozidla. Pěšky je to zhruba 1,5 km po žluté turistické značce. Nechá se udělat okruh a zpátky jít cca 2 km. Když jsem viděla vpravo odbočující pěšinku, vypadalo to jako zkratka. Jenže to by se nám do cesty nesměly postavit pastviny. Věděla jsem, že odbočíme-li vlevo, dostaneme se na žlutou cestu. Nám se však líbila cesta vpravo – to bychom se mohli dostat na tu cestu, po které jsme se chtěli vracet.
Snad jediné, co jsme neviděli, je salonní vůz prezidenta Masaryka. Je uzavřen v samostatné hale. Ota si všiml, že tam píšou, že komentovaná prohlídka bude v půl 12, ale v zápětí to zapomněl. Já si toho zase nevšimla vůbec. Takže o to jsme přišli. No, co se dá dělat. Jinak jsme si to oba užili a oba odcházíme spokojení.
Už předem jsme byli domluveni, že když už jsme tady, zajdeme se podívat do dalšího zdejšího muzea, kde vystavují historická americká vozidla. Pěšky je to zhruba 1,5 km po žluté turistické značce. Nechá se udělat okruh a zpátky jít cca 2 km. Když jsem viděla vpravo odbočující pěšinku, vypadalo to jako zkratka. Jenže to by se nám do cesty nesměly postavit pastviny. Věděla jsem, že odbočíme-li vlevo, dostaneme se na žlutou cestu. Nám se však líbila cesta vpravo – to bychom se mohli dostat na tu cestu, po které jsme se chtěli vracet.
Trochu jsme si zašli, ale zase jsme našli pár hub. A do muzea také došli. Už neprší, tak nám to zase tak moc nevadilo.
Muzeum amerických historických automobilů JK Classics je uprostřed lesů. Tady bývala pila, ale r. 2012, když hledali prostory pro muzeum, tady bylo vše mohutně zarostlé. Silnice sem už nevedla, byla tady v podstatě skládka – byla tady stavebních suť, rezavé zbytky starých strojů a rozpadající se objekty. Jenže budoucí majitele uchvátili zdejší lesy a rozhodli se areál přesto koupit. Dva roky to dávali do pořádku, až 1.5.2015 muzeum otevřeli pro veřejnost. Nikdy nečerpali žádnou dotaci. Z prostředků za vstupné to vylepšují – je tady bistro i zázemí pro návštěvníky. K dispozici je wifina a stejně jako snad ve většině muzeí, tak i tady se nechá platit kartou. Dokonce návštěvníkům ČD muzea poskytují slevu ze vstupného ve výši 15 %.
Kvalitou vystavených vozů a jejich množstvím patří mezi nejvýznamnější muzea v Evropě. Je zde přibližně 90 amerických vozidel hlavně z 50. až 70. let 20. století, pár jich je i starších. Osobní vozidla jsou umístěna ve čtyřech halách, ve venkovní kryté expozici jsou velké vozidla - trucky, hasičské a sanitní vozy a další užitková vozidla. Součástí muzea je i stará benzínka a vrakoviště, které lze běžně vidět v Americe podél známé Route 66. Některé vozy se představily i ve filmech. Je možno tam vidět i Cadillac z roku 1947, v jehož techničáku je zapsán jako majitel ÚV KSČ. Vůz vozil tehdejší pány pražského hradu – R. Slánského, E. Beneše i K. Gottwalda. Je zde jediné ne-americké vozidlo - osobní vůz TATRA 87 z r. 1937, kterým vzdávají poctu Česko-Slovenskému automobilovému průmyslu. V tomto typu vozidla cestovali i Hanzelka a Zikmund v Africe a Jižní Americe.
Téměř u každého vystaveného vozu je popis s technickými údaji a historií vozidla. Na své si tedy přijdou i odborníci. Zabaví se tady i děti, kteří mohou využít v zadní části žlutý autobus – tam si mohou hrát, jak se jim líbí. Jediný, kdo do areálu nesmí, jsou psi. Ale to zavinili nezodpovědní lidé, kteří tady nechali psi volně pobíhat a ti očůrávali vše, vč. vozů.
Téměř u každého vystaveného vozu je popis s technickými údaji a historií vozidla. Na své si tedy přijdou i odborníci. Zabaví se tady i děti, kteří mohou využít v zadní části žlutý autobus – tam si mohou hrát, jak se jim líbí. Jediný, kdo do areálu nesmí, jsou psi. Ale to zavinili nezodpovědní lidé, kteří tady nechali psi volně pobíhat a ti očůrávali vše, vč. vozů.
Já se kochala samozřejmě jenom vzhledem vozů. V autech se moc nevyznám, prakticky žádná auta nepoznám, ani naše, natož americká. Přesto mi něco říkají některé značky, jako např. Chrysler, Lincoln, Chevrolet, Cadillac, Ford Mustang. Ale absolutně nevím, jak ta auta vypadají. Jenže jsou hodně známá a luxusní. Takže jsem četla jen ty názvy aut a pak snad ještě rok výroby. Moc se mi líbily sporťáky, kde se sedí de facto v kufru apod. Otu to samozřejmě zajímalo víc, ale i já si to užila. Koukala jsem do interiéru, kde jsem překvapivě zjistila, že některé auto má vzadu bezpečnostní pásy, ale vpředu jsem je hledala marně. V jednom autě byly ještě u spolujezdce, u řidiče však ne. Samozřejmě se na auta sahat nesmí a tak jsem moc nemohla zkoumat, kde by mohly být. Jsou to však moc hezká auta, ale to nemusím nikomu vykládat.
Když jsme se patřičně pokochali, tak jsme se vydali zpátky – tentokrát po žluté trase s odbočkou na tu naši zkratku. Už jsme věděli, že ten spoj v 15,32 přes Beroun nám ujede, ale doufali jsme, že se do Berouna nějak dostaneme. Tentokrát jsme nechtěli stejnou cestou jako ráno. Hlavní důvod byl ten, že jsme chtěli v Berouně zajít na pivo a pro pivo do pivovaru Berounský Medvěd.
Dopadlo to nakonec dobře. Během 0,5 hodiny, kdy jsme čekali na vlak do Rakovníka, jsme si dali svačinu, kterou jsme s sebou pro případ největší nouze vezli. Teď se hodila. Ve vlaku jsme zjistili, že do Berouna je výluka, že do Roztok u Křivoklátu se jezdí autobusem a ten prakticky na náš vlak navazuje. V Roztokách vlak čekal jen na to, až dojede autobus, a už se pokračovalo. To už jsme věděli, že máme vyhráno. Rychlík do Plzně jezdí každou hodinu, mezitím občas i courák. Řekli jsme si, že za hodinu budeme krásně zpátky a šli jsme na pivo. Jenže nás přivítala cedule, že od 18 hodin je zavřeno, protože tam je soukromá společnost. Pivo prodávají non stop nedaleko, tak to zas tak velký problém nebyl. Jenže my měli žízeň. Pít pivo z 1,5 litrové petky jednak nevypadá nejlíp a jednak to není ono. Aspoň já si tak na pivu nepochutnám. Podařilo se mi aspoň vyškemrat v pivovaru kelímky. Na nástupišti jsme si čekání na vlak zkrátili popíjením piva a těšili se, až vlak přijede, jak se pohodlně usadíme a budeme pokračovat. Jenže vlak přijel pěkně narvaný. Zda to bylo tím, že v Praze byla demonstrace, těžko říct. Občas by se v kupé sice dvě místa našla, ale vzduch byl tak těžký, vydýchaný, že jsem raději rovnou směřovala v posledním vagonu až dozadu, kde jsme sice stáli, ale pozorovali krajinu za námi a na západě červánky, a v klidu dopili petku. Těch ¾ hodiny stát, to jsme ještě vydrželi. Sice se postupem času kupíčka vyprazdňovala, ale ten vydýchaný vzduch tam byl stále. A nám vzadu tak zle nebylo.
Jen domů už jsme nešli pěšky, ale dojeli autobusem. Také proto, abychom už konečně byli doma. Vždyť i tak jsme dorazili večer v osm. Byli jsme však spokojení, jak nám ten výlet vyšel. Expozice muzeí jsou skutečně skvělá. Mohu jen doporučit.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.124, 13.770)
Poslední aktualizace: 29.9.2022
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Příspěvky z okolí Lužná u Rakovníka – Železniční muzeum ČD Nostalgie, vč. pivovaru Urpiner (Banská Bystrica) a Muzeum amerických historických automobilů JK Classic; pivovar Berounský Medvěd
Den železničářů v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka
Tipy a novinky
Udělejte si jedinečný podzimní výlet 28.9.2019 - 29.9.2019 do Lužné u Rakovníka, kde se poslední zářijový víkend koná Den železničářů. Kromě jízd parních vlaků bude připrave…
0.4km
více »
Den železnice 2019
Tipy a novinky
Den železnice bude probíhat 21. a 22. září v Lužné u Rakovníka od 10 hodin. Navštivte svět historie, změny i zábavy a unikátní noční show!Svět historieVýstava více těch nejkrásnějších…
0.4km
více »
Hlavačov
Zřícenina
Pozůstatky hradu Hlavačov, jednoho z nejstarších českých hradů, stojí na vrcholu zalesněného ostrohu zvaného Hlavačov (405 m) asi 3 kilometry severně od Rakovníka ve Středočeském kraji.…
2.1km
více »
JK CLASSICS Muzeum amerických historických automobilů
Muzeum
Nádhernou sbírku několika desítek vzácných, naleštěných amerických historických…
2.4km
více »
Z Plzně na festival Skotsko v Kostelíku trochu oklikou - přes severní část Krušných hor a také přes rozhledny a minipivovary – 4. část-poslední
Cestopisy
Čtvrtek 5. července 2018
Ačkoli se mi večer chtělo hrozně spát, spala jsem mizerně. Neustále jsem se budila. A to nebylo zvláštní horko a byl tu klid. Snad změna tlaku, to vím, že mi nedělá zrovna dobře. Když jsme se v osm vzbudili, myslela jsem, že je tak pět, že si ještě na tři hodinu budu moct zdřímnout. Bylo zataženo, ale začínalo už být horko. Sotva jsem vstala, zase se mi…
2.7km
více »
Lužná
Muzeum
V obci Lužná u Rakovníka bylo v roce 1997 v bývalém lokomotivním depu vybudováno železniční muzeum Českých drah se zajímavou expozicí historických železničních vozidel. Tyto historické vozy jsou především z býva…
2.7km
více »
Za mašinkami do Lužné
Muzeum
Když se tak dívám na dnešní mládež, která sedí jen u počítače, přitom toho ví strašně málo, je mi opravdu k vzteku. Hrají interaktivní hry, samé honičky, střílečky, občas kouknou na kamarád(k)y na webkameře, přepo…
2.8km
více »
Muzeum Lužná u Rakovníka
Tipy na výlet
Naše společná cesta začíná na Exitu 32 rychlostní silnice R6. Odtud směřujeme na Nové Strašecí, Ruda a Lužná. Po přibližně 4,5 km od konce obce Rudy se objeví odbočka Doprava, po které pojedeme a dostaneme se na k…
2.8km
více »
Rakovnická radnice
Náměstí
Na náměstí v Rakovníku najdeme více domů, které stojí za povšimnutí - dům rodiny Ottovy, vlastnící někdejší továrnu na mýdlo, pozdější Rakonu a dnes Procter and Gamble; budovu bývalé dívčí školy, bývalou spořiteln…
2.9km
více »
Párou z Prahy do ČD muzea v Lužné u Rakovníka
Výletní místo
Na víkend 12.5. a 13.5. pro nás muzeu ČD připravilo jízdy zvláštními vlaky s historickými lokomotivami z Prahy Masarykova nádraží do muzea českých drah v Lužné u Rakovníka.
Jízdní řád:
směr Lužná
směr …
3km
více »
Rakovnický potok
Tipy na výlet
Rakovnický potok se svými téměř padesáti kilometry patří k našim nejdelším potokům vůbec. Pramení v Drahouši u Jesenice a vlévá se do Berounky v Roztokách u Křivoklátu.
Nedávno jsem kdesi četla, že jde o "kalnou …
3km
více »
Putování za Mistrem Janem
Cestopisy
Putování za Mistrem Janem
KČT Rakovník pořádá každoročně pro členy i širokou turistickou veřejnost 5. a 6. července etapové pochody Putování za Mistrem Janem které se konají k připomenutí faktu že Jan Hus trávil …
3.1km
více »
Vysoká brána
Dům, budova
Nejvyšší brána v Rakovníku (Vysoká) měla svou dřevěnou předchůdkyni, která původně stávala západněji, v místech dnešního hostince "U zeleného stromu". Byla postavena v letech 1518 ? 1524 a na její stavbě se podíleli mistr Jan Chochola z Prahy, mistr Vít z Nového Města Pražského a mistr Pavel z Loun. Je to monumentální, 46 m vysoká šestipodlažní stavba, která je zakončena…
3.1km
více »
Soutěž 10
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Pražská brána
Dům, budova
Pražská brána byla vybudována jako součást středověkého opevnění města. Původně stály v Rakovníku brány čtyři - Vysoká, Pražská, Svatojilská a Lubenská (poslední dvě jmenované byly v devatenáctém století strženy). Na místě původní dřevěné brány Zákostelské neboli Záměstské, byla v roce 1516 vystavěna kamenickým mistrem Janem a tesařem Jakubem Měšteckým nová, dvanáct metrů…
3.1km
více »
Rakovník - muzeum T.G.M.
Muzeum
Muzeum T.G.M. v Rakovníku najdete nedaleko Husova nám. a v těsné blízkosti Chrámu sv. Bartoloměje a Pražské brány. Muzeum nabízí své expozice ve třech podlažích a ve výstavním prostoru Mansardy pod střechou muzea.…
3.2km
více »
Rakovník, židovský hřbitov
Tipy na výlet
Jedeme do Rakovníka, schovaného v dolíku zhruba patnáct kilometrů od hlavního tahu na Karlov Vary, asi padesát kilometrů od Prahy; pro svou polohu výletníky a turisty často opomíjeného. Podíváme se na židovský hřb…
3.2km
více »
Rakovnické hřbitovy
Hřbitov
Pokud patříte mezi ty v turistické obci, kteří jsou přesvědčeni, že i hřbitovy patří neodmyslitelně k životu a mají nám co říci, zavítáte-li do Rakovníka, rozhodně jeho hřbitovy nevynechte.
Jsou tu dva hned vedle sebe; klasický hřbitov a urnový háj. Urnový háj je dílem předního tvůrce české moderny Františka Alberta Libry. Jeho výstavba byla započata v r. 1931 a slavnostně…
3.2km
více »
Chrám sv. Bartoloměje
Chrám
Děkanský Chrám Sv. Bartoloměje je největší dominantou Husova náměstí v Rakovníku. Stojí na východní straně náměstí v místě, kde již ve 13. Století stál kostel sv. Mikuláše, když vyhořel před rokem 1349, byla tu …
3.2km
více »
Velká zvonice
Kostel
Velká zvonice se nachází ve východním cípu Husova náměstí v Rakovníku, v těsné blízkosti Chrámu sv. Bartoloměje. Zvonice byla postavena roku 1495. Zvonice má dva zvony. Větší ze zvonů se nazývá Bartoloměj (Žebrá…
3.2km
více »
Synagoga
Dům, budova
Nejznámější židovskou kulturní památkou v Rakovníku je budova Bývalé synagogy a nynější Rabasova galerie. Nachází se v ulici Vysoká čp. 232, západně od Vysoké brány. Původní barokní synagoga byla zřízena snad v …
3.2km
více »
Rakovník - Informační centrum
Ostatní
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost zajistit si ubytování čí stravování. V rámci centra si můžete zakoupit vstupenky na akce. Nabízí velké množství bezplatných i placených propagačních materiálů a publikací, které se vztahují k městu a okolí. Kontakt:Husovo nám. 114, Rakovníktel.: 313…
3.3km
více »
Mariánský sloup
Památník
Mariánský sloup stojí volně v prostoru Husova náměstí, které tvoří střed historické části města Rakovníka. Tato vrcholně barokní skulptura je z roku 1749 a je tvořena středním pilířem, který je završen sousoším Panny Marie a čtyřmi úhlopříčně situovanými konzolami se sochami sv. Václava, Víta, Prokopa a Vojtěcha. Západní průčelí spodní části sousoší je zdobeno plas…
3.3km
více »
Rakovník
Město
Rakovník leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od Kladna. Město se rozkládá u západního okraje chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko a pod vrcholky kopců Rakovnické pahorkatiny. Východním směrem od města se rozprostírá les a západním směrem můžeme kromě lesů vidět ovocné sady a severozápadním směrem také rozlehlé plochy chmelnic. Nedaleko jihozápadního okraje města bylo vybudováno nevelké letiště. Nedaleko východního okraje města je vybudováno několik menších rybníků a Bar…
3.4km
více »
Radnice
Dům, budova
Rakovnická radnice je výrazná dominanta jižní strany Husova náměstí v Rakovníku. Stavba pochází z let 1734 - 1738. Pro radnici je charakteristická hodinová věž, jej…
3.4km
více »
Kostel Nejsvětější Trojice
Kostel
Kostel Nejsvětější Trojice najdeme na hřbitově, severozápadním směrem od Husova náměstí v Rakovníku (kousek nad Sixtovým náměstím). Rakovnický hřbitov představuje pozoruhodný památkový soubor, jehož středem je p…
3.6km
více »
Merklův pramen
Pramen
Merklův pramen najdete 3,5 km od obce Lužná II nedaleko Rakovníka. Nejlepší výchozí místo k pramenu je od restaurace Lebeda naproti nádraží v Lužné. Zde najdete rozcestník a cesta k pramenu je značena na naučném okruhu Do Lužné za párou.
Merklův pramen - objevil v počátkem 19. století lesní adjunt Jiljí Merkl, v sousedství pramene byla vybudována lázeňská budova se dvěma…
3.9km
více »
Vrch Louštín
Tipy na výlet
Jdeme na vrch Louštín, který leží asi 4 km od Lužné u Rakovníka. Výchozí bod je z obce Lužná. Jdeme na vrch Louštín 537 m/ n. m. Na tomto vrchu jsem byl už několikrát a patří k mým oblíbeným místům. Ve 13. stolet…
4.8km
více »
Zámek Olešná
Zámek
Zámek se nachází na východě obce, severně od říčky Olešná, nedaleko od kostela Sv.Martina, který je v centru obce. Barokní zámek nechala v letech 1750 - 60 přestavět ze staršího sídla hraběnka Marie Anna z Molla…
5.2km
více »
Soutěž 2
body
www.turistikaprozivot.cz
Křivoklát
Hrad
Hrad Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů u nás, ve středověku byl oblíbeným sídlem mnoha českých knížat a králů. Hrad je významnou kulturní památkou na Rakovnicku v…
11.7km
více »