Loading...
Uplynulý víkend žili středoslovenský Zvolen a blízká vesnice Dobrá Niva zajímavými akcemi: soutěží parních lokomotiv na starém zvolenském nádraží Grand Prix Slovensko 2010 a imitace povstaleckých bojů z říjnu 1944 mezi Dobrou Nivou a Podzámčokem.
12. ročníku soutěže parních lokomotiv, které pohání pára, nepřálo počasí. Navzdory tomu se staré zvolenské nádraží zaplnilo podobně jako po minulé léta. Není divu, vždyť mašinky, které by už měli být v důchodu, no díky technickým nadšencům netratí na síle, vábí dospělé i nejmenší diváky a ne vždy můžeme rozpoznat, koho z nich více.
Na startu se tentokrát prezentovalo pět parních lokomotiv. Zvolenská posádka chyběla, no dobře ji nahradila mašinka z prievidzského depa. Ta si nakonec po spočítání výsledků všech disciplin sáhla na třetí místo, když na „bramborové“ medaile odsunula rakouského a maďarského železného koně. Ne všechny mašinky mají stejný výkon, některé se rozbíhají déle, ale pak uhánějí i více něž 160-kilometrovou rychlostí, jiné vystartují divoce, div se nepostaví na zadní kola. Té druhé mají navrch ve sprintu na sto metrů, té první - resp. jejich posádky, mají šanci zmazat svůj nedostatek v disciplinách, jenž se rozšířili ze Zvolena i na jiné evropské i světové soutěže, jako je například „anglická pošta“ (doprava poštovního balíku) anebo „pomsta indiánů“ (posádka musí odstranit z kolejnic kus dřeva a zahasit oheň, jenž nastražili „zlí indiáni“). Mimo soutěž si posádky změřili sílu a obratnost v kutálení pivních sudů po kolejnicích. V té netradiční disciplině zvítězili Poláci, kteří v celkovém pořadí obsadili druhé místo. Vítězem 12. ročníku Grand Prix Slovensko (s podtitulem Nostalgie v oblacích páry) se stala tentokrát posádka z Ostravy.
V neděli, 12. září, se stovky milovníku historické techniky přesunuli na Dobrou Nivu, jenž se nachází asi 15 km jižně od Zvolena. Na tamějším polním letišti mezi touto vesnicí a sousedním Podzámčokem (až nad ním je Hrad Dobrá Niva, viď samostatný článek o dědině Dobrá Niva, jenž se loni stala na Slovensku Vesnicí roka) se uskutečnila imitace povstaleckých bojů z říjnu 1944, do kterých výrazně zasáhli i pancéřové vlaky. Na rozkaz Vojenského velení Slovenského národního povstání je ve zvolenských železničních dílnách vyhotovili celkem tři a nazvali je Štefánik, Hurban a Masaryk. Loni Muzeum SNP v Banské Bystřici kompletně zrekonstruovalo vlak Štefánik, za co ji slovenští památkáři právě před týdnem udělili výroční cenu za nejvýznamnější počin roka v oblasti renovaci historických památek.
Polní letiště u Dobré Nivy je pro takovou akcii výhodně situováno. Problémem bylo jenom hlediště na louce, kterou poznačil sobotní déšť. Neděle byla krásna, přímo letní, no slunce nestihlo vysušit mokrou louku. Bojovníci v německých a slovenských uniformách a partyzáni se nejprve poradili, jako před stovkami diváků co nejdokonaleji prezentovat boje a pak to začalo. Rad německých okupačních vojáků se dal do pohybu. Všechno pod dohledem „děl“ - teda v té chvíli naštěstí byly těmi kanóny jenom objektivy fotoaparátů. Němci však nakonec museli vytáhnut i skutečné dělo, když povstalcům přijel na pomoc opancéřovaný vlak Štefánik. Nezastavili ho ani letecké nálety. Chvíli to sice vypadalo tak, že Němci si vlak ani nevšímají a soustřeďují se na útok, no chlapi v slovenských „dresech“ se jim statečně postavili na odpor, zdvihli se ze země a vyrazili do útoku. V řadách okupantů nastal zmatek, na mokré trávě leželi jejich „mrtví a raněni“, další zvedli ruce nad hlavu. Je dobojováno. Může se jít společně na pivo.
Boj vojáků 3. taktické skupiny slovenské povstalecké armády a partyzánů s elitní německou jednotkou Schill dopadl i tentokrát podle předpokladů. Loni mohli podobnou podívanou s účastí vlaku Štefánik u Staré Kremničky nedaleko Žiaru nad Hronem. Je to zajímavý příspěvek i k rozvoji cestovního a turistického ruchu.