Ani večerní hudební dýchánek nic nezměnil na našem plánovaném - a poměrně časně ranním - odjezdu. Poslední část vyprávění o pobytu v levandulové Provence už proto nebude mít s Francií téměř nic společného. Zpěvnou francouzštinu totiž opět nahradí tvrdá němčina, fronty na dálnici se prodlouží - a tím se nepřímo úměrně sníží průměrná rychlost pohybu našeho přibližovadla - a ceny pokrmů i nápojů celkem výrazně poklesnou (kupodivu se ale také nepříjemně zvýší teplota točeného piva). Úkolem dne bylo - kromě krátké rozlučkové zastávky u větrných mlýnů ve Svatém Saturninovi - "jen" dojet do Německa a tam přespat. Noc ve Freiburgu jsem se slzou v oku musel oželet (příliš blízko od Villars a daleko od ČR), ve Schwäbisch Hall nebylo ubytování (chtěl jsem se po týdnu vrátit na místo činu a město si řádně doprohlédnout, popř. i v nočních hodinách nafotit), a proto jsme nakonec zvolili Heilbronn. Spokojeně jsem si mnul ruce, protože zajímavých památek je i zde k vidění dost a dost. Já se ale jednoznačně nejvíce těšil na zdejšího trojlodního giganta zvaného Killiankirche. Jedná se o pozoruhodnou goticko-renesanční sakrální stavbu, jejíž počátky sahají až někam do 11. století. A kdyby k tomu vyšel ještě kostelík sv. Mikuláše a rekonstruovaná stará Radnice, byla by má spokojenost maximální. V té chvíli jsem ovšem ještě zdaleka netušil, že tolik opěvované německé dálnice si v době naší výpravy žádnou chválu nezasluhují (zlatá D1) a že mě ve finále téměř o veškerou radost připraví ...

Vraťme se tedy ve vzpomínkách o něco zpět; je pátek 7.7.2017, tedy 8. den naší cesty. Přes včerejší posezení u produkce Simple Duo ráno v 7,00 hod. skutečně vyjíždíme. Projíždíme místa, která jsme v uplynulých dnech poznali tak nějak lépe a blíže. Vzhledem k jistým problémům s včerejší fotodokumentací se ještě jednou zastavujeme v Saint Saturnin les Apt, abychom se podívali na krásný větřák holandského typu a pozůstatky jeho někdejších kolegů (hlavní důvod byl, samozřejmě, ukázat toto romantické místo Jirkovi, který tam den předtím už nezavítal). A potom už přichází dlouhá a nekonečně nudná dálnice, oživená jen místy, kde po nás nějakým způsobem chtějí peníze. Venku je vedro k zalknutí, a tak zastavujeme jen na krátké a nutné pauzy. Cesta ubíhá poměrně rychle a já se pomalu začínám těšit na Heilbronn a jeho památkové klenoty. Bohužel předčasně.

Hranice Alsaska a německého Reichu přejedeme v klidu, pohodě a s časovou rezervou. Po pár kilometrech však na německé straně začnou kolony i rychlostní omezení a doba dojezdu se posouvá do úplně jiných hodnot (přes nesouhlasné stanovisko jednoho vzdáleného příbuzného Andy Warhola se tato situace na německých dálnicích opakovala i v druhé polovině srpna). A čím jsme blíže cíli dne, tím je situace horší. Před námi stále černěji a přibývá také nehod i policejních, hasičských a záchranářských vozů. Když konečně dorazíme do Heilbronnu, je na první pohled jasné, že se městem prohnalo tornádo ... nebo alespoň hodně silná vichřice s bouřkou. Všude voda, polámané stromy, opadané větve a mezitím zoufale pobíhající hasiči s motorovými pilami.

My ale bez úhony dorazíme k našemu penzionu a ubytujeme se ve dvou posledních volných pokojích, které jsme tam pár dní předtím sehnali. Oba pokoje jsou bohužel ve "sníženém" přízemí a my s Martinou v podstatě spíme přímo na ulici (byla to naše dobrovolná volba, protože spánek prostě potřebuje hlavně řidič). Kolem nás je převážně Turecko, takže noční okno dokořán nehrozí. Přesto, že máme velký a až neobvykle příjemný a pohodlný pokoj, v noci se kvůli hluku (stačí, když někdo u okna hlasitě promluví, jinak byl až překvapivý klid) a vedru moc nevyspíme. O to dříve pak můžu v sobotu ráno vyběhnout do ulic, abych doplnil fotodokumentaci. Teď je však teprve pátek večer a my vyrážíme do historického centra města, které je od nás vzdáleno jen pár stovek metrů. Předtím v supermarketu i něco málo nakoupíme a po krátkém průzkumu pojíme také něco z místních specialit. Chutné, vzhledově lákavé … a nepoměrně levnější než ve Francii.

Ono historické centrum vypadá opravdu hodně zajímavě a být zde na celý den, je zřejmě pořád co dělat. A na tomto konstatování nic nemění ani fakt, že většina starého města vzala za své při bombardování Heilbronnu v prosinci roku 1944. Mezi mnohými objekty zaujme renesanční budova „orlojové“ staré Radnice, jejíž předchůdkyně zde vznikla již někdy ve 13. století a která musela být téměř nově postavena v letech 1949 až 1951. Pěkných je rovněž několik gotických kostelů, např. ten zasvěcený sv. Mikulášovi (Nikolaikirche) a nacházející se na zdejší pěší zóně. Pochází ze 14. století a ve své historii sloužil i jako zbrojnice, lazaret nebo tělocvična. Vedle něj – nebo lépe řečeno za ním – navíc najdeme pozoruhodnou moderní fontánu z roku 1997, které zde říkají Traumbrunnen. Před nedalekou věží Hafenmarktturm, která vznikla ve 13. století, aby byla roku 1727 znovu dostavěna a po II. světové válce se stala památníkem jejích obětí, se pro změnu nachází sousoší, silně připomínající tvorbu nedávno zesnulého Olbrama Zoubka. Spojení středověku s modernou tady opravdu funguje …

Pozoruhodných věží všech možných věků i stylů bychom ve městě našli dost a dost, stejně jako dalších sakrálních památek či světských budov, ale z časových důvodů už máme čas jen na (bohužel již také zavřený) chrám zvaný Kilianskirche. Tento „katedrální“ gigant z pískovce je skutečnou chloubou Heilbronnu, navíc s dlouhou a bohatou historií. Nádherný interiér s gotickými vitrážemi a vysoce ceněným pozdně gotickým vyřezávaným oltářem jsme sice neviděli (a bylo mi z toho hodně smutno), ale raně renesanční západní věž také stojí za dlouhý ba opakovaný pohled. A úplnou bombou je věžní exteriérové točité schodiště, které zakončuje postava lancknechta. Kdybyste po tomto schodišti vystoupali až nahoru, tak mu vlezete přímo do … no však víte.

Potom přišla poslední dovolenková – v tomto případě už vlastně pouze víkendová - noc a ranní rozloučení s Heilbronnem. Nastal 9. den naší cesty a sobota 8.7.2017. Já si ještě zaběhl udělat pár „superdůležitých“ fotografií zdejších památek za východu slunce. Limitovali mě při tom sice trhovci, chystající své stánky s produkty před Radnicí, ale já svou pozornost stejně soustředil opět na Kilianskirche. Pár nových objevů jsem ovšem také ještě učinil a o to více litoval nedostatku času. Opět jsem si zde totiž potvrdil, že německá města jsou většinou krásná, plná památek všeho druhu … a gotikou se zde nešetří. Válka u našich západních sousedů sice udělala své, ale ty nejkrásnější stavby povstaly z popela snad ještě dokonaleji než jeden mýtický opeřenec. Dnes už, bohužel, nastává problém s bezpečnostní v těchto městech. Jedna obtloustlá kdysisvazačka z východoněmeckého Lipska totiž v této oblasti opravdu dokázala takřka nemožné …

V každém případě zahraniční výprava končila. Už jsme se mohli pouze začít opět „těšit“ na kolony a omezení, charakterizující současné německé dálnice. Ten den jsme opravdu milovali i tolikrát zatracovanou D1 mezi Prahou a Brnem. U Rousínova jsme bohatě poobědvali (konečně po čase zase dobrý gulášek) a zanedlouho dojeli až domů, do severnějších částí Moravy. Poděkovali jsme našim přátelům za milou společnost, Jirkovi za vytříbené řidičské umění a nakonec se vydali na tradiční „koupákovskou“ tiskovku …

Poslední aktualizace: 31.8.2017
Prosluněná Provence potřetí 7 (provensálské rozloučení a německý epilog v Heilbronnu) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Prosluněná Provence potřetí 7 (provensálské rozloučení a německý epilog v Heilbronnu)

Heilbronn – orloj  (astronomische Uhr)
Heilbronn – orloj (astronomische Uhr)
Heilbronnský orloj neboli astronomické hodiny jsou údajně nejvíce fotografovanou a obdivovanou památkou i uměleckým dílem tohoto stodvacetitisícového…
Monumentální pozdně gotický chrám, zasvěcený würzburgskému…
Heilbronnská Staroměstské Radnice patří k nejznámějším a nejvýznamnějším…
Zcela nepřehlédnutelnou památkou německého Heilbronnu zůstává už po staletí věž Hafenmarktturm, nacházející se v současnosti na zdejší pěší zóně a …
Gotický kostel sv. Mikuláše patří bezesporu k nejzajímavějším …
Vy co obdivujete letectví a krásná auta – nenechte si ujít technické muzeum v Sinsheimu! Pokud jste někdy jeli po německé dálnici A6…
Cesta autem z Prahy do muzea Sinsheim zabere asi 5 hodi…
Z větší části zrestaurovaná zřícenina středověkého hradu…
Navštěvujete-li rádi technická muzea,nesmíte vynechat…
Pokud milujete letadla a vše, co souvisí s létáním, tak se vypravte do…
Vaihingen an der Enz je město v Bádensku-Württembersku, které se rozkládá…
Haspelturm neboli zlodějská věž se nachází ve měste Vaihingen an der Enz. Nárožní věž městského opevnění, postavená na počátku 15. století, sloužila jako vězení. Cívka, kterou byli vězni slaňováni do 8…
Tento kostel je hlavním kostelem ve městě Vaihingen an der Enz a také sídlem děkana. Původní kaple v románsko-gotickém slohu je zmín…
Zámek Kaltenstein se nachází ve městě Vaihingen an der Enz v Bádensku…
Zoo a Botanická zahrada Wilhelma se nachází na kraji města Stuttgart, hlavní město spolkové země Baden - Württembersko. Historie místa, kde se…
Na devíti patrech a rozloze 16 500 m2 se v německém městě Stuttgart nachází okolo 1 500 výstavních exponátů. Mercedes-Ben…
Kriegsberturm   GPS : N:48°78.761  E: 9°17.358 …
Tato slavnost nás zavede do hlavního města německé spolkové země Bádenska-Württemberska Sttutgartu. Město leží na řece Neckar v…
Stuttgart je hlavním městem spolkové země Bádensko-Württembersko, ležící…
Jako je rozmanitá kulinářská tradice v Německu, stejně tak je…
Pěší túry po Černém lese a poznávání Bodamského jezera, odpočinek…
I když budeme ochotni jako fakt připustit, že hrad nad německým H…
Ve středu heidelberského Karlova náměstí (Karlsplatz) najdeme…
Stošedesátitisícové německé univerzitní město Heidelberg nabízí s…
Heidelbergská Radnice je historická budova, nacházející se v centru starého města. Najdeme ji na zdejším hlavním – v tomto případě Tržním (Marktplatz…
Jubiläumsturm               V roce 1891 byla  „Společností pro zkrášlení Plochingenu“ postavena dřevěná 12m vysoká rozhledna. Ta byla v roce 1938 stržena a byla nahrazena 14m…
Rozhledna “Der Reinhold-Maier-Turm”    Pozice: N 48°46.263, E 9°38.466 Země: Baden- Württemberg Kraj: Börtlingen Město: Breech …
Limes Turm   Výška věže ….. 10m Vyhlídková plošina …. 8m Souřadnice: N 48° 47.992  E 009°42.338 Počet schodů:  30 dřevěná konstrukce, samonosná …..čtvercové základny Otev…
Pozice: 48°43.807 N 009°39.144 E Země: Baden- Württemberg Kraj: Göppingen Město: Rechberghausen Výška: 12,5m Šířka: cca 4,5m …