Loading...
Po delším čase jsem se opět dostal k tomu, abych napsal další díl o mém putování za mechanickými závorami- technickými unikáty, jichž už docela radikálně ubývá kvůli modernizaci tratí, konkrétně přejezdů. Tentokrát v tomto cestopisu napíši o těchto technických unikátech nacházejících se na Slovensku. Zde to s nimi ještě donedávna vypadalo docela dobře, ale žel už i tu přejezdy dohnala moderní doba a to znamená, že v ní mechanické závory moc šancí nemají. Ale abych nesmutnil nad pomalím zánikem ,,mechanik“, tak se s vámi podělím se zážitky z dvou míst, kde se ještě mechanické závory nacházejí- jmenují se Hačava a Chvatimech. Tyto dvě staničky se nacházejí obě na středním Slovensku, to jen tak pro upřesnění. Tentokrát už znovu nebudu popisovat detaily o závorách. Stačí si o nich přečíst první díl Putování za mechanickými závorami- díl 1.
Vydal jsem se ráno dne 1.5.2013 vlakem z Tisovce do první jmenované staničky jménem Hačava. Toto místo je pro člověka, který se zaměřil na mechanické závory, úplným rájem. V obvodu Hačavy se nacházejí hned troje ,,mechaniky“. To víte, že jsem byl jak uvytržení, aby se u jedné staničky nacházelo tolik unikátů, to se jen tak nevidí. Abych nezapomněl upřesnit polohu staničky Hačava. Nachází se na železniční trati Tisovec- Rimavská Sobota. Je to třetí stanice od Tisovce. Vystoupil jsem tu a hned, ještě než vlak odjel, sem si ho vyfotil. Pak už jsem začal fotit závory. Při této činnosti jsem se pustil do rozhovoru z příjemnou paní závorářkou. Ta když viděla můj zájem o zdejší mechanické závory, tak mě i nasměrovala, kde se nacházejí i ty další unikáty. Po rozhovoru z takto příjemnými lidmi má člověk hned lepší náladu. Z příjemností z té záporné strany jsem se ale setkal na Chvatimechu, ale o tom až později. Teď jsme na Hačavě.
Po nafocení závor hned u domku a rozhovoru z paní závorářkou jsem se vydal k dalším závorám a to směrem dolů na Rimavskou Sobotu. Po asi 100 metrech se od samotné staničky nacházeli (a doufám, že se dále nacházejí) další mechanické závory. Prohlédnul a nafotil jsem si je tedy ze všech možných míst a vydal jsem se na zpáteční cestu ke staničce a dál pak k třetím závorám nacházejí se na opačné straně, tedy směrem na Tisovec. Zde jsem uskutečnil tu samou činnost, jako u předchozích, s tím rozdílem, že jsem počkal, až pojede vlak, abych si natočil video jeho průjezdu kolem mechanických závor. Po průjezdu vlaku jsem se po kolejích vydal na cestu na horu do Tisovce.
Druhá návštěva mechanických závor patřila staničce Chvatimech, nacházející se na železniční trati Brezno- Banská Bystrica. Je to druhá stanice od Brezna. Navštívil jsem ji dne 2.5. 2013. Zde se nacházejí jedny mechanické závory, na rozdíl ale od Hačavských z části dvojramenné. Co jsem se ještě zapomněl zmínit, jak mechanické závory na Hačavě, tak i na Chvatimechu mají jeden výrazný rozdíl od těch z prvního dílu o těchto unikátech a to je, že nemají předzvaněč, jinak jsou to celkem podobné, až na pár detailů, například složitější kladkové převody na Hačavě. Opět jsem se pustil do focení závor a potom jsem se rozhodl, že si z mostu kousek od závor udělám snímek i z vlakem, ale jejda. To jsem ještě netušil, jaké ,,vzrůšo“ mi nastane. Z domku vyběhla závorářka už na mě dost nepříjemně spustila, ať z toho místa rychle zmizím. Já jsem ji ale opětoval že nestojím v profilu jízdní dráhy vlaku, tak že by neměl být problém, ale paní závorářka byla doslova jako fůrie a už mě začala vyhrožovat i policií. Tak jsem se raději stáhnul za drátovody a už bylo vše v pořádku. Snímky vlaku se závorami jsem stejně pořídil, i když ne takové, jak jsem si představoval.
Můžu říct, že za dobu, kdy se věnuji všemu možnému týkající se železnice, tedy i focení, jsem snad nezažil takový odpor zaměstnance dráhy, jako zde na Chvatimechu. Většinou se právě naopak zaměstnanci dráhy snaží vyhovět lidem, kteří jeví zájem o železnici, to je příklad i paní závorářky na Hačavě. Za to ji dodatečně děkuji. Jak je ale vidět, nacházejí se i výjimky v podobě nepříjemných zaměstnanců železnice. S tím ale šotoušové musí počítat.
Tak jsem se propracoval na závěr dalšího článku o putování za mechanickými závorami. Další opět napíši někdy příště, nejdříve ale musím další mechanické závory objevit a zdokumentovat.