Banskobystrický kraj

Cestování na Slovensko 2022

Banskobystrický kraj se nalézá na jihu Slovenska a svou rozhovou je největším slovenským krajem. Kraj je obklopený desítkami chráněných území s max. nadmořskou výškou 2043 m (Ďumbier) a min. výškou 130 m (Ipeľská kotlina). K velmi navštěvovaným oblastem v tomto kraji patří národní parky Nízké Tatry, Slovenský ráj, Muránská planina a Veľká Fatra i chráněná území jako Štiavnické vrchy, Ponitrie či Poľana.

Turistika Banskobystrický kraj

Muránská planina  •  Fotografie (5)  • Foto: Rostik

Slovensko 2005

25.7. - 1.8. 2005

1.den - Pondělí 25.7.2005

Slanské vrchy od Plechotic (vedle Trebišova) po západu slunce

Výjezd v 5.38h - zataženo. Ješte jsem nevyjel z Opavy a už padají i první kapky. Ale jedu i přesto dál. Po silnici č.57 přejedu dva žel. přejezdy a po rovince jedu do Hradce nad Moravicí. Pršet přestalo, tak se jede celkem dobře, když pominu silný protivítr....ale na ten jsem už zvyklý.V rádiu hlásí, že to dneska nepůjde bez deštníků....hmmm, tak to jsem teda zvědav, kam se dostanu. Z Hradce n.M. stoupám nahoru do Lesních Albrechtic a pak ještě kousek přes malé kopečky a už sjíždím dolů do Fulneka. Z něj pokračuji rovno do 17km vzdáleného Nového Jičína.cestou doplním zásoby tekutin a jedu dál. Je brzo ráno, tak se jede celkem fajn - v 9.00h jsem v Jablůnce mezi Val. Meziříčím a Vsetínem. To je celkem slušný čas. Projedu Vsetín a mířím stále na jih k slovenským hranicím. Jede se ale celkem pomalu - protože do mě duje stále ten proti-vichr. Na začátku Lidečka si dám pauzu a dám si v bufetě klobás a kofču. Osvěžený jedu dál....v Lužné vidím rozkřapaný autobus, který včera prý smetl jedno auto....husté. Za chvíli jsme v měste Brumov-Bylnice a na SK hranice je to, co by kamenem dohodil.... a už jsem tam - je přesně 12.00 - FUN radio pravě hlásí poledne.... Sjedu přes Horne Srnie do Nemšovej a tady opouštím cestu č.57.která mě provázela z Opavy a dávám se po 507-ce Doprava směrem na Trenčín. Je to po rovnice podél Váhu. Cestou do TN jedu pod skálou, na které se tyčí hrad „Skalka"....možná už zřícenina. Udělám fotku a když podjedu dálnici D1, která vede celkem vysoko nademnou - hmmm dost vysoko asi jako Nuselák v Pze. A to už jsem v Trenčíně. Jedu ještě kousek směr Blava, až dojedu na rozcestí cest 50 / 61 a E75/E50/E572. Až doted mi fukal do ksichtu stale ten vichr, ale když se dám po silnici č.50 směr PD,BB už to fuká zboku - spíš do zad. Takže se jede o hodně líp, hlavně po tom, co mám v nohách 160km. Ale na druhou stranu stoupám z údolí Váhu nahoru - takže to jde zase pomaleji než bych chtěl. Do Banskej Bystrice je to jen 145km, takže po vyjetí kopce u Trenčianskeho Jastrabie to zase fičí dolů. Za chvilu jsem v okrese BN - takže si můžu udělat další čarku do navštívených okresů :-) Nad městem Bánovce nad Bebravou si dám pauzicčku a natlačím do sebe něco sýra a chleba. Popiju a sjedu dolů do Bánoviec. Aji mám slinu na nějaké to slovenské pivko - chlazené, ale nic nevidím, kde bych mohl sednout ven....Jen nějaký ne moc příjemně vypadající bufík...Kašlu teda na to a deptam nahoru z města směr Prievidza. Ale je to jen malý kopeček a pak už se nacházím v rovince u řeky Nitrica - takže zase příjemná rovinka. Na chvilku jsem se dostal do okresu PE, ale za pár km jsem zase v mojem známem okresu Prievidza. Už od SK-hranic je modré nebičko a tak si ted po dlouhé cestě dávám v Dolných Vestenicích pauzu a doplním tekutiny a vštko zapiju chlazeným Šarišem (10%), a během toho deaktivuju roaming na mobilku. Pak pokračuji dál. Ještě mě čeká jedno stoupání - a to závěr Strážovských vrchov - nad městem Nováky. A právě v tomto stoupání mě chytá dešťová přeháňka. Schovám se pod mohutný strom a čekám. Uvažuji, že zůstanu na noc tady někde v lesíku - protože pak už je to až do PD jen rovinka bez stromů a nechcu zůstat ne otevřeném prostranství - čo ak by prišla búrka? Ale pak vidím zase modré nebíčko - tak se rozhoduji jet dál a sjíždím do Novák. Po silnici 50 pokračuju dál - ted je to už 4-proudá cesta až do Prievidzi. V dálce za mnou vidím další černo - tak se snažím jet co nejrychleji....aji se mi daří. S větrem v zádech to fičí pěkně. Místa na silnici mám dost - však tu jsou 2 pruhy.... Minu výjezd na Lehotu pod Vtáčníkom a Cigeľ - tam je ten černouhelný důl. Ale černo - teď už nademnou mě nutí jet dál.... A už jsem v Prievidzi. Hned si vzpomenu na moji první vícedenni trasu - právě do PD, kdy se mi ulomil nosič a musel jsem řešit opravu...Ale teď už je vše ok a dávám se směr Žiar nad Hronom/Zvolen. Stoupám nad město a už vidím vzadu lesík - tam to zapíchnu. První cestičkou ale dojedu k místu, kde je celkem bordel.....no tak se vracím na cestu a pokračuju kousek dál. A až u parkoviště jdu do lesa a tady už je pěkně čisto...tak si najdu rovné místečko a rozbiju stan. Je 19 hod, takže jsem to trošku natáhl. Ohřívám si papú a jak naschvál drbnu do ešusu a trošku vykydám ven..... Ale čo - však tam bylo 25% navíc zdarma....tak právě těch 25% sem vylel :-D. Pak to omyju a schovám. Pak utahuju matku v šlapátku, které mi už k večeru začalo zase cvakat. Ještě že vím jak to odstranit. Nad Prievidzou už slyším jak to duní a hřmí..... Rychle přikryju stan a brašny od kola igelitem a lezu do stanu. Kukám do mapy a píšu dnešní data....No 233,50km za 10 hod a 35min čistého času jízdy....Dobré - plán na dnešek jsem o pár % překročil - měl jsem zůstat někde za Novákmi a jsme až u PD. Pak píšu SMSky, ať jsou jejich adresáti klidní....A právě začíná pěkná bouřka....hmmm toto duní a blýská se. A jak valí....zlatý igelit....Být někde v poli tak nevím nevím.... tady to tlumí stromy nahoře. Sluchám Radio Zet a u toho jen tak ležím a nademnou je hotové peklo.... Ale tady v suchu je mi dobře. Tak jsem zvědav co bude zítra.... právě zítra má být na SK hnusně a deštivo....No snad mi to dovolí aspoň kustik odjet.... Tak je 23 h a usínám....

Data: TRP:233,50km, AVS: 22,06km/h, STP: 10.35.09h, MAX: 58,4 km/h, DST: 57663km.

Popis dnešní trasy: Opava-Trenčín-Nováky-Prievidza.

2.den - Úterý 26.7.2005

Folkmarské sedlo

Vstávám už v 5.10h. Naštěstí neprší, jen kape ze stromů. To jsem rád. Něco sním a studuju mapu-dnešní trasu. Pak vylezu ze stanu a začnu se balit. Nakonec i mokrý igelit - ale posloužil dobře :-) Stan zůstal pěkně suchý. Když je všechno v kole, jdu přes parking na cestu. Dole v údolí je úplně bílo - plné mraků. Dost dobrý pohled. Sjedu dolů k řece Handlovka a přes Čausu, Lipníky a Chrenovec jedu směr Handlová. Po chvíli se cesta stáčí k jihu ale to už jsem v měste Handlová. Nebe je pekně modré, ale uvidíme jak dlouho to vydrží. Byl jsem celkem zvědav na toto město, ale moc mě nepotěšilo, zvlášt, když je celé v prudkém kopci!! A tak pomalu stoupám nahoru městem a pak i za ním to jsou samé serpentiny... No co - dobrá rozcvička po ránu :-D. Když dojedu po 7km nahoru do Nové Lehoty, je tu dokonce hmla...jsem taky celkem dost vysoko. Tak rychle zase dolů.... říkám si a sjíždím kolem motorestu Dubník do Žiaru nad Hronom. Ale už když se blížím po rovince k městu - tlačí se tu zase mraky...a skoro se plazí po zemi. No snad teď nebude pršet? Ale zatím se to drží....Přes město jen projedu dolů až do Ladomerské Viesky. A to už jsem na rozcestí silnice 50 / 65. Dávám se vlevo směr Zvolen/BB. Po 2km jsem u křižovatky na Martin/Kremnicu.Ale co to??? Silnice č.50 na Zvolen je jen pro auta.....A minule nebyla....No a co mám dělat teď? Když pojedu po staré cestě, stejně u Hronské Dúbravy musím vjet na tuto cestu, kedže tam jiná není....takže není co řešit....A jedu stále rovno. Cestářům se to dělá lehko - jen osadí ceduli (jen pro auta) a hotove. Ale co cyklisti? No nic, snažím se jet co nejrychlejši, protože schovat se budu moct před případným deštěm až za 20km ve Zvolenu...Ale jede se dobře. ZA chvilku jsem u křižovatky na Banskou Bystricu a tak jedu vpravo 3 km do Zvolena. A neprší.....naopak - tlačí se ven modrá obloha! To je super. Tak můžu v klidu projet městem - stále po cestě č.50 a E571. Je to stále rovinka, a slunko začíná pěkně péct. Za Zvolenem vidím natěšené policajty, jak čumí dalekohledem na piráty silnic :-D. Se musím smát. U odbočky na Slatinku mám pauzu a něco pojím. Po osvěžení pokračuju přes Zvolenskou Slatinu do Vígľaše. Za ním v obci Pstruša nakoupím potravu na večer a taky tekutiny a jedu dál. Užívám si poslední km po rovince.....Protože projedu město Detva a když dojedu do obce Kriváň, opóštím cestu č.50 a odbočuju vlevo na 526-ku, která se už tlačí do hôr...Nejprve je to taky rovinka, ale po 8km, když vyjedu z města Hriňová směr Hnúšťa, začíná nekonečné stoupání. A k tomu ještě to horko....No musím si dát pauzičku - pěkně ve stínu,kde do sebe dostanu nějaké do osvěžení. Pak pokračuju, ale zase mě začíná otravovat cvakání v levém šlapátku :-( Zastavuju a kleštěmi dotahuju kontr-matku. Sakra, nic to nevydrží....Ale za chvilku zase - klup,klup. Zas stojím a drbu do toho....Uvažuju co dělat, protože pokud to bude dělat celou cestu - asi se z toho zblázním. Ještě že mám v uších muziku - FUN radio. A neslyším to. Po 6km se dostanu do dědinky Detvianská Huta. Když vyjedu na chvilku z lesa, vidím pěknou krajinku - Slovenské Rudohorie. Udělám cosi fotek a zase deptam nahoru. Zase straší černé mraky.....ale je i celkem horko, takže by mi sprška ani nevadila. Jedu přes osady Látky, Paseky a Mláka. Za nimi vjedu na chvilku do okresu Poltár a odteď je to konečně klesání....ale zrovna na mě spadne pár kapek....tak rychle využívám bus-budku a schovám se. No nic z toho ale nebylo, a tak se rozhoduju nečekat a sjiždím níž. Sice ještě jednou čekám, když začnou padat velké kapiska, ale pak už je klidek a tak v poklidu sjedu do obce Kokava nad Rimavicou. Na náměstí se dávám rovno stále po silnici 526. Hnúšťa je teď vzdálená jen 14km - jen přejet kopec. Je to daleko lepší pohled než tehda v Kriváni ještě 51km! No zase šlapu do kopce. Do první serpentiny to je v klidu,ale pak si musím dát pauzu - zastavím a po osvěžení malinovkou pokračuju. Cesta není co se týká kvality nic moc, ale dá se. Nahoře v sedle mě čeká krásný výhled na obc Klenovec s rybníkem v údolí. Skvelý to pohled. Chvilku se kochám pohledem a pak už sjíždím dolů a za chvilku se dostanu přes již zmiňovaný Klenovec do města Hnúšťa. Říkám si - teď zase po rovince....no jasně že neee - ještě tu v mestě je stoupání. ( celkem zbytečně tu cestu tak robili....). No už jsem na rozcestí a tentokrát jedu vlevo. Silnice 526 vede rovno - směr Jelšava, ale když vidím v mapě, jak se nekonečně klikatí a kolik stoupání a klesání by mě čekalo - dělá se mi mdlo před očiskama :-D. Ještě že mě to nenapadlo plánovat právě tam.....Teď jedu po 531-ce přímo na sever. Těchto 12km než dojedu do Tisovce je celkem v klidu, pokud neberu malé mrholení, co mě potká za Hnúšťou. Zároveň vjedu do NP Muránská planina. Chcu udělat fotku u dřevěné cedule označující začátek NP.....no kolem se skoro plahočí taký děda s vuzkem. No po 5 min se mi to podaří a jedu dál do Tisovce. Cestou ještě v Rimavské Píle nakoupím dvě flaše s pitím, protože mě pak čeká pekelné stoupání kolem Muráně. Při vjezdu do Tisovce je v dálce vidět kopec - půlka je odtěžena lomem....Super pohled :-) Dávám se vpravo po 531-ce a čekám jen 5km stoupání nahoru, ale jsou tu samé malinkaté otáčky....no a to horko k tomu. Ale musím jet - vždyť jsem toho moc dneska neujel - a podle plánu bych měl dojet až k Nižné Slané - u Rožňavy.....to je ale nereálné. Ty kopce mě pěkně zdržely. Aspoň dojet tak k Telgártu....Ale zatím se potím tady....přes sedlo Dielik. Nahoře kuknu na turistický rozcestník a sjížím dolů... Sem klidný, že jedu až do Muráně dolů.....no jistěěěě - už po výjezdu z lesa se předmnou zvedá další „kopeček"....No, tak zase přehodím na nejlehčí převod a pomalu si to šumím nahoru :-) No a pak už jsem v obci Muráň. Škoda že je dědinka v údolí potoka - no vždyť jsem byl nahoře a teď zase zbytečně sjedu dolů a pak zas zpátky nahoru. No není to zbytečné? Jak říkám, tak se stalo - a už zase klasika....sil už ale pomalu ubývá a večer se blíží. Pod Muránským hradem šlapu podél hranice NP Muránská planina směrem na Poprad. Ještě mám před sebou jeden sjezd do údolíčka - to je obec Muránská Huta a pak výjezd do sedla nad údolím Hronu....No ale cesta mě stojí dost času - stoupání je tak prudké, že se mi málem zvedá přední kolo a málem rozervu řetaz, keď mám vzadu těžkou bagáž....Kolem mě pomalu funí pět cyklistů....no už nemám sil se s nima předhánět a nechávám je jet dál....stejně za chvilu má trasa končí. Uvažuju, že zůstanu tady nahoře - protože podle mapy je u Telgártu jen holá planina - bez lesa a tak bych se nikde neschoval...Po vjezdu do okresu Brezno - to jsem nahoře, jdu u skládky těženého dřeva Doprava do lesíka..... Najdu si místečko mezi stromy a vzhledem k tomu, že je už 18.50h stavím stan a dávám sušit igelit a ohřívám si papání (Dolnozemský guláš).Už mě ale žerou komáři, a tak lezu do stanu a za síťkou se jim můžu jen smát....Pak se ozvu mojim blízkým cez SMS a pak na stan natáhnu igelit a přimknu kolo ke stromu a pak už jen tak ležím a sluchám Okey radio (100.9). Někdy v noci to poslepu vypnu a upadám do spánku.

Data: TRP: 180,57km, AVS: 19,98km/h, STP: 9:02:13h, MAX: 58,8km/h, DST: 57844km

Popis dnešní trasy: Prievidza - Handlová - Žiar nad Hronom - Zvolen - Detva - Kokava n.Rimavicou - Hnúšťa - Muráň - sedlo nad Červenou Skalou.

3.den Středa 27.7.2005:

Folkmarské sedlo

Dneska vstanu zase v 5.17h. Zapínám radio a mám raňajky:-) Pak se vysápu ven ze stanu a pobalím věcí, převleču se a dávám věci do kola. Potom před odjezdem seřizuji šlapátko, ať necvaká a v 6.38h jsem na cestě. No kuknu na sebe - botky mokré durch z trávy. Tož sedám na kolo a vyrážím, ať to rychle seschne. Sjíždím z prudkého kopce do Červené Skály (cestou ještě stavím a dofukám zadní kolo). Tady se napojím na cestu č.66, která vede až od BB a dávám se vpravo do Telgártu. No, jak se tak dívám po okolí, aji bych se tu vyspal - lesů tu je dost. Tak snad někdy příště. Z Telgartu stále stoupám nahoru, ale je to jen kousek. Minu pramen Hronu a už jsme nahoře. To jsem velmi rád:-) Jedna fotka a už fičím na další rozcestí, a to s cestou č.67. Vpravo: Rožňava 47km - tož jedu. Když přijedu na hranici Košického kraje, trčí vlevo nad cestou taká velká roura a z ní padá voda. No ale kolik. A padá to hned vedle cesty - kousek i na ni. Však je dost mokrá. Zvěčňuji ten úkaz a jedu dolů kolem Dobšinskej ľadovej jaskyne do obce Stratená. Za ní mě čeká překvapení - a to Tunel. Celkem dost dlouhý a bez vnitřního osvětlení. Jiná možnost není, tak vjíždím do tmy... z druhého konce mě oslňuje silné světlo a tak nic nevidím...Ještě že nic nejede oproti mě. Sice čumím dolů pod sebe, ale vidím asi tak, jako bych měl zavřené oči. Už jsme venku a po vyjetí malého kopce jsem nad obcí Dobšiná - no jak vidím ty serpentiny, říkám si, že jsem to zase nevymyslel tak blbě, když to pojedu dolů. A už klesám dolů a užívám si pěkný sjezd do údolí řeky Slaná. Z Dobšiné ještě Gočovo a Vlachovo a jsem v Nižnoslanskej Bani. Tady je rudný hlubinný důl na železnou rudu (siderit) Aji bych se rád kuknul do podzemí a sfáral si dolů. Třeba se tu někdy dostanu.Obhlídnu to tu a pokračuji dál přes Nižnou Slanou a Gemerskou Polomu do Betliara a už jsem v Rožňavě. A proto, že mi zase karasnicky klupou šlapatka! Už jsem z toho na nervi - proč právě teď? Rozhoduji se dost rychlo - však jsme ve městě - tak si kupím nové a hotovo:-) A tak hledám nějakou prodejnu. A mám dokonce štěstí...tak si koupím také s odrazkama za 145,-Sk. A ptám se ho, jestli ty odrazky je možné sundat - a prodavač prý že se to nesundává - hmmm. Ale jakmile sednu na kolo a jedu - něco odpadne na cestu - áááá odrazka :-) A je klid. Dostanu se na hlavní cestu č.50 a jedu dál směr Košice. Ale jen kousek - sjedu do Krásnohorského Podhradí a jedu do obce. Zase je tu stoupání a dochází mi tekutiny - tak se stavím v obchůdku a kupuju hned dvě 2litrové flaše. Bůhví,kdy bude další obchod. Ještě nějaké papání a vyrážím za obec. Za dědinou na starých rozbořených hradných zdech si dám pauzu, pojím a odpočívám. Odteď mě čeká 14km úporného stoupání - samé serpentiny. A fakt že jo :-) Na druhé stráně - mám pěkný výhled dolů do údolí (obec Pača) . To je lahoda pro oči - ale jen do té doby, než se podívám před sebe..... To jsem celý já - také cesty si vyberu.... Ale nakonec se vydrápu na vrchol a sjíždím dolů do Úhorné a dál do Smolníka. Cesta rozbitá - enem poskakuju, jak letím přes ty díry v cestě. Ze Smolníka mě čeká ještě jedno - dneska poslední stoupání. Ale to se jede o hodně líp, protože vidím, že vrchol (sedlo) je nízko. A taky že jo....za chvíli míjím ceduli „okres Košice-okolie" a odteď sjíždím kolem kúpelí Štós do obce Medzev. Ale fuká proti mě silný vítr, tak ho musím rozrážet, abych se dostal do Jasova. No ale kraj obce tvoří strašná cigánská osada - hnus pohledět! Smrad a bordel - no rychle opouštím tento kraj obce a pak vyrážím po 550-ce směr Moldava nad Bodvou. Po 10km jsem tam. Chci se dostat na hlavní tah RV-KE, ale když přijedu na konec města, jsem pod mostem, po kterém právě vede silnice č.50. Tak se musím vrátit přes půlku města a vyjet až směrem na RV, abych se vůbec na tu cestu dostal. Pak už to jde pěkně s větrem v zádech přes Čecejovce a Šacu do Košíc. Je pěkný pařák. Sjíždím kolem VSŽ dolů do města po široké čtyřproudovce - jéé ta kdyby vedla celou tu dobu co jsem dnes jel. Za chvilku jsem v Košiciach. Jedu přes sídlisko KVP do města. Když přijedu do centra, udělám pár fotek, projíždím po Hlavné ulici. Kolem fontány je hromada lidi - však je taky leto :-) Kupuju pohlednice a známku. Pak když projedu po celé Hlavné, dávám se po 552-ce směrem na Trebišov přes Krásnou nad Hornádom. Je to rovinka, takže se jede dobre. Ale ještě než vyjedu z Košíc, doplním si zásobu pití a jídla. Pak už se blížím k Slanským vrchům. Ale na tomto místě (dole u KE) nejsou tak vysoké. Naštěstí. Jeden kopček objedu cestou, která tvoří jakoby velkou serpentinu okolo toho kopca. A pak už jsem v Bohdanovciach. Odteď se šplhám nahoru, ale je to jen kustik, okolo Rákoše a pak už vidím na obzoru Východoslovenskou rovinu - nekonečnou....

západ slunce na Folkmarském sedle

Přes Slanec jedu do Slanského Nového Mesta a pak už to je okres Trebišov. Den se chýlí ke konci, a vzhledem k tomu, že byl tak horký, mám chuť na takové čepované pivko.... Tož tak v Zemplínskej Teplici hledám nejakou hospůdku....ale nic. Tak pokračuju do další dědinky - ta nese název Egreš. A tady již na takovou malinkou narazím. Neváhám a hned si dávám jedno čepované - pěkně vychlazený Corgoň. Hmmm, ten sedl. Hned je ve mně. Osvěžený pokračuju dál do Čeloviec. tady opustím cestu č.552 a jedu směr Trebišov. Hledám, kde to dneska zabalím - ale jen holá pláň a pole a nic.... Tož jak to vyřeším? Jedu zatím dál a čumím okolo.... Musím jet přes Plechotice a za nimi už jdu vpravo do pole. Je tu kukuřičné pole a kousek od kraje je volné místo - bez klasů. Tak jdu tam. Nepůjde mě tu vidět a je to jediná možnost, protože široko daleko nic není. Ale je tu fajn - aspoň se dobře staví stan, když je měkká hlína a ne žádné kameny. Je 19hod. Věci, co mám na sobě rozvěsím po kukuřičných listech a klasech :-) A pak píšu SMSky o dnešní trase mojim blízkým, nech vedia čo a ako. Pak si dělám jídlo a popíjím malinovku a nohy mé odpočívají :-) To je na trasách to nejlepší - večer po dobře odvedené práci jen tak ležkat před nebo ve stanu a užívat si po-trasový čas, nebo jak bych ho nazval. Posluchám Radio Východ a pak i za svitu baterky píšu data dnešního dne - abych nezapomněl. To je každodenní rituál - aby nedošlo k zapomnění trasy. Před dotěrnými komáry mě chrání účinný repelent a taky síťka na vchodu do stanu - bez ní bych byl už dávno opuchnutý a těžko by se spalo. Je tma a já jen tak ležím a posluchám zvuky přírody okolo. Sem tam fukne vetřík do kukuřičných klasů a tak to zašumí...Před spaním jako vždycky ještě vyjdu ven stanu - zubní hygiena musi být a taky několik pohledů na noční krajinu a Slanské vrchy v pozadí a rychle do stanu - než mě zežerou komáři :-) A teď už usínám.....

Data: TRP: 218,12 km, 21,075 km/h, STP: 10:01.32 hod, MAX: 63,5 km/h, DST: 58062 km

Popis dnešní trasy: sedlo nad Červenou Skalou - Telgart - Dobšiná - Rožňava - Smolník - Moldava nad Bodovu - Košice - Slanec - Plechotice

4.den Čtvrtek 28.7.2005

Vstanu jako obvykle v 5.20hod. Později to ani nejde... Raňajkujem a pak se vysápu ven ze stanu. Vítá mě pěkné ranko na východě... Pobalím si věci a nahodím se do cyklo-hader :-) Na vedlejším poli od rána orá traktor. Když jdu kolem něho na cestu - čumí řidič jak puk (asi neviděl nikdy cyklistu). Po cestě vyrážím přes Malý Ruskov do Trebišova. Tady pokračuju po 79-ce (bývalá 553). Ale jedu nahoru na rozcestí Hriadky. Do Michaloviec mi teď zbývá 19 km. To bude za chvilku za mnou. Sice jsou tu malé kopečky, ale jede se skvěle. Přes Trhoviště a Horovce se po 50-ce blížím k tomu městu.Zase začíná být pěkné horko, ale daleko lepší než déšť - no ne?. Za chvilku jsme v Michalovciach a hned odbočuji směr Vyšné Nemecké a Sobrance. Jede tu taký děda - na bicykli a snaží se jet zároveň se mnou. Tož nechám ho ať má radost a jedu v závětří za ním. Že prý tu jezdí každý den i v zimě (dobre dobre...). Přes Zalužice a Lúčky jedem pořád tak 32 km/h až do Závadky. Tady se s ním lúčím a odbočuji vlevo (nepojedu přece na Ukrajinu, ne?) a přes Hnojné jedu kolem východního pobřeží Zemplínské Šíravy až do obce Jovsa. Tady je můj nejvýchodnější bod této cesty. Odteď už pojedu jen na západ. Takže návrat? :-D No trošku možná. Ale ještě mě čeká veľľľa kilometrov. Po 582-ce se dávám směr Michalovce a kukám vlevo, kde by se dalo jít k vodě... ZA obcí Kusín je cestička k pobřeží.....tak tam zajedu. Úplně prázdno, lidi jsou ještě zalezlí v chatkách, které jsou o něco dál. Sednu na břeh a hledím na nekonečnou vodní hladinu. Vzadu jezdí nejaky člun, a nad hlavou mi letají nějací ptáci.... Pak se jdu taky ponořit do vln Šíravy....voda je skvělá. Osvěžím si kóžu a pak pokračuju dál. Přes Klokočov a Kalužu jedu podél Šíravy dál... Jojo, vzpomínám si,jak jsem tady jel tehdy v r.2003, ale to bylo úplně jiné počasí - zataženo, hnusně a zima. A dnes? Paráda. Ale až do Michaloviec jet nechci - odbočím vpravo do Trnavy pri Laborci a podle mapy by měla vést zpevněná cesta přímo do Zbudzy (která je při cestě MI-Strážske).Ale jak hledám tak hledám a nic....jen taká polňačka a jinak nic. No jedu po ní, ale pak se vracím - kameny a hrboly, že bych to kolo rozsypal, než bych se někam dostal. Jedu kusek dál, ale zase jen polní cesta... Tak zkusím i tuto, vracet se mi vůbec nechce. A vypadá to, že to tudy půjde. Sice cesta nic moc, ale aspoň je rovná a dobře se po ní celkem jede. A pak v dálce už vidím obec Zbudza a tak si říkám, že tam dojedu za každou cenu. Cesta pak vede dokonce i po pooraném poli. Chudák moje kolo - musí trpět jak ovce...:-) Nakonec kolem nějakého statku sjedu do Zbudzy. Konečně jsem na asfaltce. A pod Vihorlatskými vrchy, které se vypínají napravo odemne jedu do obce Staré a pak už do Stražského. Přes zalesněný vršek prejíždím do Vranova nad Topľou a když projedu celé město, dávám se po 576-ce směr Herľany. Ještě před stoupáním do Slanských vrchov si dám v obci Vechec pauzu a doplním potřebné tekutiny a pak to isté ještě v obci Banské. To už jsme ale přímo v jádru Slanských vrchov a čeká mě jen cesta nahoru. Psychická příprava spočívá v tom, že si v místním koloniálu dám lahváče a nějaké sladké pečivo a pak už usedám na svůj vehikl a pomalu se soukám nahoru. Naštěstí je dobrá cesta, tak se dá.... Ale je to nekonečné - aspoň se to zdá. Konečně jsem nahoře - okres Košice-okolie. No myslel jsem si, že teď to bude v pohodě....omyl! cesta sice vede dolů, ale je tak rozbitá, že mám co dělat abych si nezrobil na kole osmicu a nerozerval plášť na Ostrých kamenech co se tu válejí. A tím víc mě překvapuje, když oproti mě jede plně naložený kamión - na také uzoučké cestičce a rozbité jak tankodrom. že se vůbec do těch serpentin vejde....Ale musí být taky pěkně naštvaný - ještě že ho neslyším jak beztak nadává. No už jsme venku z lesa a přes Herľany se dávám proti silnému vichru směr Bidovce. Tady přejedu silnici č.50 (KE-MI) a dávám se dál po 576-ce A proč? Když jedu stejně do Košíc a nejedu vpravo po hlavní cestě? Je to jednoduché - lenost. Nechce se mi šlapat zase 2x do kopce, abyc se dostal do KE. Pojedu o něco delší trasu - spodem, ale po rovince. Rozumné, ne?. A tak jedu přes Ďurkov a Ruskov do Bohdanoviec a pak po známé cestě č.552 do Košíc. Do města vjíždím s větrem v chrbtu a tak jsme za chvilku v centru. Posílám si sám sobě domů pohľadnicu (abych zjistil, jak rychlá je slovenská a česká pošta a kdo bude rychlejší - jestli já na kole,nebo poštári....:-)). Přes celé Košice jedu směr Spišská Nová Ves. Na jejich konci je na kraji stezka pro cyklisty - no jasne, že ani neuvažuju, že bych na ni jel....A tak i přes zákaz jedu po silnici. Však ten bordel a samé hrboly (sjezdy z chodníku na cestu a přejezdy přechodu) mě odrazují a to bych případně vpalil jako důvod aj policajtům. Za Košicemi začíná „detská železnica" (Alpínka). Má jen tři zastávky a vede v údolí potoka Črmeľ. Na konečné stanici se začíná zvedát prudčeji i samotná silnice a vede po serpentinách nahoru do Slovenského Rudohori. Celkem příjemná cesta - měl jsme horší představu o tomto stoupání. Ale skvělá kvalita cesty dělá stoupání únosným. Už jsem v sedle a opouštím okres Košice-mesto a sjíždím kolem Košické Belé dolů k vodní nádrži Ružín. Hledám, kde bych sjel k vodě, ale buď je tu prudky sráz dolů, nebo přeplněné lidma. Až před mostem jedu vpravo (směr M.Lodina) a tady už místečko najdu. Tož tak se se osvěžím a po parném dnu to přijde pěkně vhod. Potom zase sednu na bicykel, v místním obchodíku u hotelu Sivec nakupím pitivo a pokračuji po 547-ce směr Spišská N.Ves. Dnes mě čeká poslední kopec - výjezd do Folkmarského sedla. Jedu v pohode, pomalu....proste pohodička.Vjedu do kdysi baníckého okresu Gelnica a ještě pár otáček a ocitám se v sedle. Kukám, kam půjdu nocovat - a u parkoviště vidím cestu po louce nahoru. Tak se tam škrábu.....A stojí to za to:-) Na kraji lesa je takový rovný plácek - akorát na můj stan. A výhled? Úžasný, na celé údolí Hnilca a předemnou naproti Predlipový vrch 711m a pod ním s etáhn silnice Košice-Margecany. Je 17.45h. Postavím stan a dám do něj věci. Sednu si a kukám do mapy. Potom si du zrobit Segedín a potom, co se nasytím poíšu pár SMSiek a slunce zapadá.....Fotím to, a pak čtu noviny, co jsem kupil v Košiciach a počúvám radio Východ 98,6FM. Když se setmí, vykuknu ven - a na nebi vidím plno hvězdiček. Tak se nastříkám repelentem, abych přežil pobyt venku a kukám nad sebe.... Dole po silnici sem tam projede auto a osvítí světly kousek noční KRAJINY a zase se ztratí za kopcem. Ale ticho tu není - z trávy jde slyšet pěkný „rachot" různé havěti. Ale snad u toho usnu :-D. Pak zalezu do staniku a kolem půlnoci usnu....

Data: TRP: 195,48km, AVS: 21,33 km/h, STP: 9:09.43h, MAX: 57,7 km/h, DST: 58257km

Popis dnešní trasy: Plechotice - Trebišov - Michalovce - Jovsa - Trnava pri Laborci - Strážske - Vranov nad Topľou - Banské - Herľany - Bohdanovce - Košice - Košická Belá - v.n.Ružín - Folkmarské sedlo.

5.den Pátek 29.7.2005

Vstávám v 5.27h. Vyjdu ven a vítá mě pěkné ráno...Jdu ale zase do stanu, zapínám rádio a raňajkujem. Dneska mě moc km nečeká - takový odpočinkový den. Venku mě ale pak žerou komáři! A včera večer nic a teď si dávají záležet....suky jedny. Tak se rychlo obleču a scházím dolů k cestě. Tady nasednu a sjíždím dolů přes Veľký Folkmar do Jakloviec. Ale ta mlha..... ani vidět nejde. Hmmm dobré. hci se kuknout do Gelnice, tak jedu tedy vlevo a po 546-ce přes obec Mária Huta jedu do okresného mesta. Hlavní cesta vede bokem města, tak v jednom místě přejedu přes kamenný most přes řeku Hnilec a kuknu do města. Pak už se zase sejnou cestou vracím do Jakloviec a kolem zajimavého lomu podél Ružína jedu do Margecian. Po 547-ce se dávám na Spišskou Novou Ves. Po 8km jízdy se ocitám nad Kluknavou. Tak jsem se tu přece dostal....Fotím pohled na „dědinôčku" a sjíždím do ní. Stavím se za Svetluškou a ona mi tu ukazuje ako to tu má a urobí mi pravú slovenskú kávičku (kluknavskúúú). Pak jdem kní domov. Na stěnách pokojíku samé zdravotnícké veci - to sa hned pozná, kto tu bývá... Za chvilku se jedem aj spolu prejsť na bicykli do Štefanskej Huty. Po návratu se spolu lúčíme a já vyrážím na další cestu. Svetluška jede stejně busem do Krompách a tak jedu aj ja. Vyjedu hore na hlavnú cestu a pak sjíždím dolů do okresu Spišská Nová Ves a pak i samotných Krompách. Je po 15.00hod a tak toho asi moc neujedu. Dávám se dále směr SN. Projedu Kolinovce a za chvilku jsem v Spišských Vlachoch. Sice bych chtěl jet rovno - na Spišský hrad, ale to snad jindy. Teď jedu vlevo na 536-ku, po které dojedu do Spišskej. V obci Bystrany mě čeká celkem hustý pohled na cigánskou osadu - co osadu, vždyť to je skoro polovina Bystran. Pří stoupání z obce je na levé straně vidět barák na baráku - mezi tim rozbředlá hlína, která je nalepená i na barakach. Mezi tím vším visí tuny prádla, které celkem čpie, a tak rychle šlapu kopeček, ať to nemusím čichat. je to tu celé ciganské sídlisko - no hnus. Celá cesta z Sp.Vlachov do Sp.N.Vsi je vlastně složena z vyjíždění a sjíždění kopečků, protože vede asi 2km nad Hornádem a když protíná jakýkoliv jeho přítok, kterých je tu celkem dost, musí člověk sjet dolů a zase pak zpátky nahoru. Pro někoho celkem ubíjející. No já jsem však na to zvyklý a taky jsem s tím počítal, když jsem to plánoval. Naštěstí :-) A tak přes Spišský Hrušov a Jamník dojedu k Spišské Nové Vsi. Ještě obec Odorín a už jsem ve městě. Nejedu ale přímo do centra, ale po hlavní cestě dál směr Poprad. Plynule přejedu do Smižan, kde si nakoupím pár věcí a pak už směřuju k cestě č.18, E50. Po 7 k

Poslední aktualizace: 4.10.2009
Autor: Rostik

Zvolen

Příspěvky z okolí Slovensko 2005 1.část

Pancierový vlak
Jeden zo zachovaných pancierových vlakov,ktorý sa nachádza vedľa hradu a blízko železničnej stanice Zvolen.Vlak nie je pôvodný, vystavené vagóny vznikli ako rekvizity pre film o SNP. Originálny tankový a guľometn…
Stredoslovenské mesto Zvolen je zaujímavé z pohľadu turistu. Stačí spomenúť zámok, ktorý dal v rokoch 1370 - 82 postaviť na okraji mesta uhorský kráľ Ľudovít I. Veľký a v ktorom sú dnes expozície Slovenskej národn…
Evanjelický kostol sv.Trojice vo Zvolene bol postavený v rokoch 1922 – 1923. Stojí na mieste Bossaniovského meštianského domu, ktorý zakúpila evanjelická cirkev a následne ho prebudovala na malý kostolík. Terajší nový kostol je postavený v neogotickom slohu. Kostolná veža bola postavená už v roku 1856 a je Vysoká 38 metrov.Nachádzajú sa tu tri kostolné zvony. Boli vyrobené v…
Zrúcanina Pustého hradu nad Zvolenom.Dostaneme sa sem z mesta po turistickom chodníku.Vedie sem modrá značka..Do mesta sa dostaneme autom,autobusom aj vlakom. Pustý hrad sa pôvodne skladal z dvoch hradov Dolného a…
Prvořadým turistickým cílem v blízkém okolí Zvolena je starý Zvolenský Hrad, známy pod názvem Pustý. I když toto pojmenovaní již není celkem pravdivé, pro Zvolenčany je to stále jejich Pusťák, na který jsou patřičně pyšní.   Na Pustém hradě bývá nejrušnější v první zářijovou sobotu, když se koná tradiční výstup. Původně ryzí turistická akce se změnila na masovou, která…
Pekný hrad v Zvolene,dostaneme sa sem vlakom,autobusom,autom. Zvolenský hrad bol postavený koncom 14 storočia,dal ho postaviť Ľudovít I., ako gotické lovecké sídlo.Bola tu zasnúbená jeho dcéra s Žigmundom Luxembur…
Zvolenští cyklisté a cykloturisté si rádi vyjedou na okruh dlouhý asi 30 km, který nás zavede do pozoruhodných míst severovýchodně od města. Je to i zajímavý tip pro turisty na kole, kteří se ve Zvolenu zastaví, a…
Rozložitý vrchol nad lyžařským střediskem Donovaly se širokým kruhovým výhledem. Na jeho předvrchol (Novou hožu) vede trojmístná sedačková lanovka z Donoval. Prochází tudy červeně značená turistická…
Turistu lákají tajemní místa. A takovými bezesporu jsou kopce, rokliny anebo jiné přírodní formy, které nesou čertovská a jiná pekelní jména. Zajímavým turistickým cílem v jižní části Kremnických vrchů nedaleko Zv…
Úterý 25. 7. 2023 - dopoledne Večer jezdilo docela dost aut, ale asi to utichlo. Slyšela jsem je zase až po šesté, možná i proto, že asi v půl šesté začalo poprchávat. To jsem přemýšlela, zd…
Pamätník Zvolenského manifestu bol slávnostne odhalený 22. júla 2011. Pripomína historické stretnutie Andreja Hlinku a Martina Rázusa 16.10. 1932 vo  Zvolene. Autormi sú akadememický  sochár Ladislav Berák a Roman…
Nedaleko centra okresního města Zvolen, v těsné blízkosti zvolenského zámku, se nachází páncéřový vlak. Jedná se o repliku jednoho ze tří pancéřových vlaků, kte…
Nedaleko centra města Zvolen, přímo u autobusové stanice se nachází Park ušlechtilých duší.  Je součástí zdejšího židovského hř…
Spoznajte Zvolen a jeho okolie!V sobotu 3. septembra 2011 sa uskutoční tradičný turistický výstup na starý Zvolenský, dnes Pustý hrad. Ponúkam Vám prežiť vo Zvolene celý týždeň pred týmto podujatím. Nepôjde o dovo…
Náučný chodník na Pustý hrad začína neďaleko zimného štadióna vo Zvolene pri rieke Hron. Súbežne s náučným chodníkom vedie aj modrá tur. značka. Trasa vedie serpentínami až na hrad, ktrorý sa delí na starý a nový.…
Začiatkom tohto roka sme si pripomenuli 150. výročie úmrtia Boženy Němcovej. Azda mi nikto nebude vyčítať, keď napíšem, že bola síce rodom Češka, ale spisovateľka československá. Jej úprimný vzťah k Slovensku a k …
Úterý 25. 7. 2023 – odpoledne Dopoledne jsme si prohlédli hrad ve Zvolenu. Během lijáku jsme si udělali oběd. Teď se počasí trošku umoudřilo a tak odcházíme na cca 8 km dlouhý výlet na Pusté hrady. Mělo by tam být i občerstvení. Vyrážíme po půl třetí z parkoviště na jižním okraji města po modře značené trase po…
Kováčovský Rybník nájdeme pri kúpelnom mestečku Kováčová,a nachádza sa priamo v areáli kúpelov.Kováčovský rybník poskytuje možnosti športového vyžitia a relaxu v tunajšej prírode Kremnických vrchov.Pre rybárov tu …
Pred dvoma desaťročiami začali vo Zvolene s odkrývaním stredovekého hradu. Presnejšie dvoch hradov, ktoré stoja vedľa seba. Zároveň sa začala písať tradícia výstupov, ktoré z rýdzo turistickej akcie prerástli na v…
Cez víkend 1. - 2. septembra 2012 sa na letisku Sliač konala najväčšia letecká udalosť roka - Medzinárodné letecké dni Slovak International Air Fest (SIAF) 2012. Podujatie sa konalo pri príležitosti výroč…
Pokud hledáte místo, kde se Vám zastaví dech, je Turovský vodopád vaším cílem. Nejjednodušším přístupem je nechat auto v obci Turová a k vodopádu dojít po značeném chodníku. Jestli chcete adrenalinovější cestu vydejte se korytem potoka. Na konci cesty Vás čeká ohromující pohled na krásu přírody. Vodopád je lépe přístupný v letních měsících. Místo není vhodné k návštěvě s kočárkem.
Malebná obec, ležící asi 11 km od okresního města Zvolen v Banskobystrickém kraji. První písemná zmínka pochází z roku 1285. V obci se nachází gotický kostel sv…
Drevený artikulárny kostol v Hronseku sa začal stavať 23. októbra 1725 a už 31. októbra 1726 bol postavený. Od tej doby slúži evanjelikom pri bohoslužbách. V polovici 18. storočia museli mať protestanti výnimku na…
Pamiatka UNESCO Obec Hronsek sa rozprestiera na ľavom brehu rieky Hron, zhruba v strede medzi Banskou Bystricou a Zvolenom. Sú v nej až tri významné kultúrno – historické pamiatky:  vodný hrad, kaštieľ a d…
Hronsek - dedina ležiaca asi 5 km od Sliača O drevenom kostolíku sme už dávnejšie počuli v súvislosti s tým, že 7. 7. 2008 bol zaradený do Zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO. Nebyť smerovi…
Barokový kaštiel v Hronseku pochádza z roku 1775. Nájdeme tu však rokokovú výzdobu. Kaštiel je bloková obdĺžniková stavba so štyrmi Kruhovými baštami. V miestnostiach kaštiela sú zachované pruské a zrkadlové klenb…
První písemná zmínka o městě je zaznamenána v ustanovujícím dekretu maďarského krále Bely IV z roku 1255, kde město Banská Bystrica získala královská privilegia. život ve městě rozkvétal se zvyšujícími se aktivi…
Nastal poslední den mého pobytu na Slovensku. Z důvodu toho, že sem předchozí den zdolal Kraľovu hoľu, jsem hodlal nechat vše volně běžet a trochu odpočívat. Stejně bych toho moc nestíhal, protože už odpoledne po …
Železničná stanica Banská Bystrica je hlavná železničná stanica metropoly stredného Slovenska, kde sa stretavajú dve trate. Jednou je trať Zvolen - Vrútky a druhou Banská Bystrica - Červená Skala. Obe trate sú jed…