Loading...
V pátek 21. dubna 2023 byl za účasti ministra dopravy Martina Kupky a dalších krajských a městských politiků slavnostně zprovozněn nový most v Blansku přes řeku Svitavu a železniční koridor a definitivně se otevřel i pěším. Auta po něm mohla provizorně jezdit od loňských Vánoc. Podařilo se tak pohodlně spojit centrální část města s místní částí Staré Blansko. Dříve vedla jediná spojnice pouze přes železniční přejezd u zastávky Blansko-město, jehož propustnost byla v posledních letech velice nízká kvůli intenzivnímu železničnímu provozu. Most s lávkou pro pěší se stavěl od července 2021. Pro město byla stavba klíčová, Blansko bylo rozdělené. Místní říkají, že na něho čekali předlouhých sedmdesát let.
Jelikož Blanskem vede významný mezinárodní železniční koridor z Brna na Českou Třebovou a dále též hlavní regionální koridor S2, u blanenské zastávky býval přejezd v ranní a odpolední špičce neprůjezdný i 45 minut z hodiny. Kolony tak blokovaly dopravu na průtahu i v dalších částech města. Výrazně se tak zjednodušil přístup do zdejší průmyslové zóny, kde jsou i mimo jiné umístěny jednotky integrovaného záchranného systému. Ve Starém Blansku hned za mostem vznikla také další parkoviště pro osobní i nákladní auta. Lávku pro pěší na mostní konstrukci ocení chodci, kteří dosud mohli mezi částmi města přecházet také jen u přejezdu u zastávky Blansko-město. Přejezd u zastávky je nyní zrušený a pro chodce zde vznikl podchod doplněný výtahy.
Stavba mostu stála 348 milionů korun, přičemž 230 milionů zaplatil Státní fond dopravní infrastruktury, zbytek doplatil Jihomoravský kraj a město. Most je nyní novou městskou dominantou. Hlavní nosný ocelový oblouk mostu je dlouhý 77,6 metrů a celková délka nosné konstrukce je pak 158 metrů. Výška mostu nad terénem je devět metrů a výška mostního oblouku je dvanáct metrů. Kvůli místním stísněným podmínkám musel být most postaven v oblouku a zároveň zde řidiči na obou stranách musejí překonávat stoupání i klesání 8,33%, což u takovýchto staveb nebývá obvyklé. Ve Starém Blansku je most kruhovým objezdem napojen do Brněnské ulice směřující i do městských částí Hořice a Olešná a dále na Lipůvku, na opačné straně je také kruhový objezd, který most napojuje do Fügnerovy a centrální Svitavské ulice.
Jedinečný pohled na nový most a jeho blízké okolí pak zobrazuje webkamera.
Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.86 Okolí Brna-Moravský kras/C1, GOL 1:25 000 Moravský kras