Loading...

Branná – StM-50 "U Trati"

Turistické cíle Pevnost, opevnění

Když už bylo jasné, že po nástupu národního socialismu v Německu hrozí předválečnému Československu přímá agrese, začalo se masivně investovat do výzbroje a rozvoje armády. Bohužel bylo vypočítáno, že masivní vyzbrojení polní armády by státní pokladna neunesla, objevil se nápad, zabezpečit pohraničí pásem masivního opevnění. Podle tehdejších vojenských doktrín to nakonec nebylo nic zaostalého. Naši vojenští plánovači se nakonec shlédli ve spřátelené Francii. Její pohraniční opevnění, zv. Maginotova linie byla v té době považována za vzor fortifikačního stavitelství své doby. V druhé polovině 30. let minulého století tak začala výstavba pohraničního opevnění i u nás.

Masivně se opevňovaly zejména hranice s tehdejším Německem, které v té době mělo nejdelší společnou hranici s ČSR. Ač tedy z velké části je hranice České kotliny a severu Moravy tvořena horskými masivy, tedy terény pro pohyb vojsk obtížnými, předpokládalo se, že nepřítel vtrhne na naše území i tudy. Proto se započalo s opevňováním zejména v územích v blízkosti horských přechodů, průsmyků a sedel. Tam vznikaly i objekty masivní začleněné do různých propojených skupin opevnění, kterým se říkalo tvrze (dělostřelecké). V místech, kde se počítalo s menší invazí vznikaly samostatné objekty těžšího typu, povětšinou označované jako pěchotní sruby. I ty byly připraveny na delší pobyt posádky. Nejmenší prvky opevnění, malé bunkry, kterým se říká řopíky (podle Ředitelství opevňovacích prací) měly být obsazeny až těsně před útoky a během bojů.

Oblast Ramzovského sedla byla zabezpečena právě několika těžšími objekty, které měly bránit vstupu nepřátel ze severního podhůří Jeseníků. Oblast Jesenicka byla těžko hájitelná, pro relativně nižší reliéf terénu a nakonec i pro zalidnění převážně německy hovořícím obyvatelstvem, kteří by prováděly záškodnictví v týlu pevnostního pásu. Je tedy fakt, že jižní strana byla taky značně německá, ale přeci jen byl předpoklad snažšího přísunu materiálu a posil z vnitrozemí. Proto je pevnostní zabezpečení situováno na jih od horského přechodu.

Pevnostní systém se tu táhne pomyšleně od Šeráku až po Králický Sněžník. V terénu dodnes potkám spoustu právě menších řopíků, ale narazíme i na větší objekty, pěchotní sruby. Poměrně snadno dostupný je Pěchotní srub St?-50 „U Trati“. Označení StM značí Staré Město (pod Sněžníkem), kde bylo středisko opevňovacích prací v této části pohraničí. U trati je jednoduchá lokalizace, bunkr je nedalek železniční trati Hanušovice – Jeseník, které říkáme „Slezský Semmering“.

Většina bunkrů se stavěla podle jednotných plánů, pro urychlení projektové činnosti. Většinou se pak jen jednalo o přizpůsobení varianty podle skutečné situace (pravá, levá varianta apod.).

Bunkr U Trati je svým provedením stavbou, která spadá do kategorie netypické, tedy byl na něj vypracován samostatný plán. Bunkr byl určen pro čelní ostřelování trati a přilehlé silnice. Z toho důvodu je stěna bunkru značně zesílená. Objekt byl zařazen do II. třídy odolnosti. Stavba byla provedena v druhé polovině roku 1938, betonáž proběhla 22.8.1938. Třída odolnosti značila v tomto případě, že stěny bunkru byly silné 2,25 m, strop dosahoval mocnosti 2 m.

Ovšem události probíhaly mnohem rychleji, takže bunkr nebyl vybaven zamýšlenou výzbrojí. Pro postřelování okolí měl být objekt vybaven ocelovým zvonem se 6 střílnami. Přímou palbu měl zajišťovat kasematní kanon vz. 36 spřažený s těžkým kulometem vz. 37. Takové řešení bylo navrženo jen u tří objektů v celé ČSR.

V objektu bylo naplánované vlastní WC, umývárnu, zdroj vody, dieselový elektroagregát, ventilaci. Posádku mělo tvořit 15 mužů.

Z časových důvodů nebyl dokončeny terénní úpravy okolí. Bunkr U Trati je poměrně snadno dostupný, i díky naučné stezce Pasák, která provádí výletníky krásným okolím Branné. Na naučné tabuli je uveden kontakt na možnost prohlídky bunkru, ale ten je zdá se neaktuální, snadnější je snad kontakt na na Klub vojenské historie Olomouc, který provozuje malé muzeum nedaleko u samoty Splav (www.kvhol.cz).

Poslední aktualizace: 26.3.2019
Nadmořská výška:
670 metrů nad mořem
Branná – StM-50 "U Trati" na mapě
Autor: Bobkart
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Branná – StM-50 "U Trati"

Branná - lom Nad Vápenkou
Branná - lom Nad Vápenkou
Důl, štola, šachta
Městečko Branná je dnes vnímáno zejména jako středisko turistiky a…
0.4km
více »
Na skály Rabštejnu
Na skály Rabštejnu
Skalní útvar
Jedna z cest, která vede na Rabštejn je ze sedla Skřítek. Lesem cca 7km po zpevněné cestě. Litovala jsem, že nemám kolo......dojdeme k hospůdce na…
0.7km
více »
Branenská vrchovina – Holý vrch 852 m
Branenská vrchovina – Holý vrch 852 m
Vrchol
Když se probírá pojem Jeseníky, většinou si představíme Praděd, Petrovy…
1.5km
více »
Větrné elektrárny Ostružná
Větrné elektrárny Ostružná
Elektrárna
Farma šesti sloupů větrné elektrárny nad obcí Ostružná v Hrubém Jeseníku…
1.6km
více »
Ptačí planinou
Ptačí planinou
Tipy na výlet
Už zase do Branné, konkrétně té u nás v Jeseníkách (v Krkonoších taky mají Brannou ale s přídomkem). Dá se vlakem, autobusem, autem, v létě samozřejm…
1.7km
více »
Podzim na Ptačí planině
Podzim na Ptačí planině
Tipy na výlet
Do Branné a jejího okolí. Vlastně jsem to vzal při jedné z letošn…
1.7km
více »
Farma Branná – Poznej svého farmáře
Farma Branná – Poznej svého farmáře
Turistické destinace
Poněkud netypický turistický cíl, ale klidně se dá říci přímo mal…
1.8km
více »
Okolo Branné -  ( Jeseníky)
Okolo Branné - ( Jeseníky)
Cestopisy
    Čas pádí - jak jelen do paroží střelen - a zase tu máme…
1.9km
více »
Kronfelzov
Kronfelzov
Osada
Původně zemědělská osada vznikla někdy koncem 18. století. Původní název…
2km
více »
Malebné výhledy nad Brannou
Malebné výhledy nad Brannou
Vrchol
Malebné horské městečko Branná, které je bránou do Hrubého Jeseníku je…
2.2km
více »
Alojzovské louky a Pasák
Alojzovské louky a Pasák
Tipy na výlet
Pokud se rozhodneme jen pro kratší variantu, stačí lehká výbava, …
2.2km
více »
Ostružná - expozice nejen pro muzikanty
Ostružná - expozice nejen pro muzikanty
Muzeum
Když se před už delším časem proměnila nevzhledná budova u bývalého…
2.2km
více »
Městečko Branná
Městečko Branná
Tipy na výlet
Vlakem jedeme do stanice Branná(trať 292),anebo autobusem(zastávk…
2.3km
více »
Branná - Naučná stezka Pasák
Branná - Naučná stezka Pasák
Tipy na výlet
V okolí obce Branná v podhůří Hrubého Jeseníku jsem prošel pěšky po …
2.3km
více »
Směřujeme na severovýchod republiky – 18. den – CHKO Jeseník - cca 9 km dlouhý okruh po části NS Pasák a Pod ptačí planinou: Branná–Mariánský pramen–skály Pasák–Přední Aloizov–Aloizovské louky–Banjaluka–Branná - Ostružná-pivovar Cestář
Směřujeme na severovýchod republiky – 18. den – CHKO Jeseník - cca 9 km dlouhý okruh po části NS Pasák a Pod ptačí planinou: Branná–Mariánský pramen–skály Pasák–Přední Aloizov–Aloizovské louky–Banjaluka–Branná - Ostružná-pivovar Cestář
Cestopisy
Neděle 6. 9. 2020 V noci bylo nezvyklé horko, ochladilo se jen nepatrně,…
2.3km
více »
Ostružná – pivovar Cestář
Ostružná – pivovar Cestář
Cyklo bar - hospůdka
Že je v Ostružné a okolí krásně, ví každý výletník, který do této…
2.3km
více »
Přírodní vyhlídka nad Předním Alojzovem
Přírodní vyhlídka nad Předním Alojzovem
Vrchol
    Lučinatý hřeben a rozsáhlé Pastviny nad rekreační osadou Přední…
2.3km
více »
Velikonoční  Jeseníky - Branná
Velikonoční Jeseníky - Branná
Tipy na výlet
Ani jsme se nenadáli a máme tu velikonoce - spojené s probouzením Jarní…
2.3km
více »
Ostružná - Smrk a zpět
Ostružná - Smrk a zpět
Trasa
Na závěr našeho bohužel jen čtyřdenního courání po Jeseníkách a…
2.3km
více »
Náměstíčko v Branné
Náměstíčko v Branné
Náměstí
Tato velice půvabná „Brána Jeseníků“ je dnes sice jen obcí s asi 280 obyvateli, jenže v minulosti byla městečkem a kromě nejvýznamn…
2.4km
více »
zavřít reklamu