Bystrovany – Připomínka letecké bitvy
V souvislosti s osvobozením Československa (které jsme konec konců zase nedávno vzpomněli) se často objevují poznámky ve smyslu, že vojáci Rudé armády na tom měli větší zásluhy, už jen kvůli nepoměrnému počtu obětí. To samozřejmě nechci rozporovat, ale je potřeba i zmínit, že přístup západních spojenců k bojům proti nacistickému Německu byl poněkud odlišný.
Už vzhledem k faktu, že stále šlo o demokratické země, kde se vedoucí politici museli obracet i na hlas národa, který by jim to u dalších voleb připomněl, museli všemožně vysokému počtu obětí zamezit kvalitní bojovou a technickou přípravou.
Jestliže tedy Američané při vstupu na západ Čech ztratili něco přes stovku padlých, lze to odůvodnit nejen tím, že Němci se jim houfně vzdávali (prostě být zajat tady bylo přeci jen snesitelnější než trávit několik let někde na Sibiři).
Do padlých amerických vojáků se ale zapomínají připočítávat piloti a letci bombardérů, kteří byli nad naším území sestřeleni. Pak už bychom se dočkali i vyšších počtů, než 116 udávaných obětí.
Z dostupných zdrojů lze usoudit, že pilotů a letců bylo přeci jen víc. Tady to číslo se dostává na hodnotu cca 800. A to jsou hlavně ti, kteří dopadli na naše území. Někdy se stalo, že letadlo (bombardér) i doletělo a dopadlo jinam, případně se dostalo i na základnu, ale někteří členové posádky byli zranění a svým zraněním podlehli.
Jednu z připomínek takové události najdeme i nedaleko Olomouce u cyklostezky do Bystrovan a do údolí Bystřice. Celkem prostý dřevěný kříž upomíná památku na letecký souboj, který se tu odehrál 18. prosince 1944. Letecký svaz amerických bombardérů měl namířeno k bombardování výroby syntetického benzínu v Blechhammeru a Obertalu ve Slezsku. Z tabulky na kříži se dozvíme o kterou leteckou jednotku se jednalo i o typu zúčastněných strojů. Zasažený americký bombardér byl typ Boeing B-17 Flying Fortress, čtyřmotorový stroj. Letoun to byl tak odolný, že často dokázal doletět zpět i těžce poškozený. Ten u Olomouce to štěstí neměl, ale jeho střelci dokázali sestřelit i tři německé stíhačky FW 190 A8. Že se setkáváme právě s tímto typem stíhačky není zcela náhodou. Focke-Wulfy byl výkonnější ve velkých výškách , kde se bombardéry pohybovali.
Posádka bombardéru tvořilo celkem 10 příslušníků, jsou znám jejich jména i jejich bezprostřední osud. Ten není u kříže odhaleném v roce 2004 uveden, zde tedy seznam:
Pilot 2/Lt Sherwood P. Ruster – zajat, navigátor 2/Lt Ward S. Randolph – zajat, mechanik T/Sgt Wilbur T. Massey – zajat, p. boč. střelec Sgt Edward E. Davis – zemřel, zadní střelec Sgt Robert E. Lary – zemřel, co-pilot 2/Lt Robert A. Brown – zemřel, bombometčík Sgt Vincent G. Menzela – zemřel, l. boč. střelec Sgt Roland D. Bergman – zemřel, spodní střelec Sgt Byron C. Anton - zemřel,
radista S/Sgt Walter G. Person – zemřel. (zdroj: https://www.vets.cz/vpm/mista/obec/5226-bystrovany/)