Drážďany – Augustův most (Dresden – Augustusbrücke)
Augustův most v Drážďanech je stavbou, která spolutvořila dějiny tohoto významného saského města. V současné době je „jen“ jednou ze spojnic Starého Města s částí novoměstskou, ale až do poloviny 19. století se jednalo o jediný most ve městě. Jako kamenný byl most postaven kolem roku 1287, ale již předtím zřejmě existoval jako dřevěný.
Ve středověku se jednalo o nejdelší kamenný most v Německu a tehdejších 521 metrů (podle jiných pramenů to bylo dokonce ještě o 40 m více) celkové délky, více než 7 m šířky a 23 (nebo 24) mostních oblouků vzbuzuje obdiv i v současnosti. Vzhledem k stále se zvyšujícímu provozu na mostu nařídil kurfiřt August Silný jeho celkovou rekonstrukci, která snížila počet oblouků na 18 (uvádí se i 16 nebo 17 oblouků). Most byl také zkrácen (na 402 m) a rozšířen (na 11 m). Přestavbu v letech 1727 až 1731 vedl významný barokní architekt Matthäus D. Pöppelmann a stále ještě nebyla poslední úpravou mostu. Od té doby má také most své současné jméno.
Další větší opravy zde proběhly po roce 1813, kfy část mostu vyhodila do vzduchu ustupující napoleonská armáda. Současná podoba této technické památky vznikla však až na počátku 20. století, a to v souvislosti s provozem lodí na Labi. Tehdy byl v podstatě celý most stržen a následně zcela přestavěn. Dnešní železobetonový silniční most tak pochází z roku 1910, ale přesto působí dojmem, jako by zde stával „odjakživa“. Má už jen 9 oblouků, které jsou obloženy pískovcem, takže beton je vidět pouze na jejich spodních stranách. Autory současné podoby mostu jsou Hermann Kiette a Wilhelm Kreis a od počátku bylo jasné, že nový most nemůže narušit historické panorama města.
Celková délka současného mostu je přibližně 390 metrů a jeho oblouky mají světlou šířku od 17,6 do 39,3 m. Most je široký 18 m (s pilíři a „vyhlídkovými plošinami" je to ovšem 25 m) a průchodná výška při nejvyšší splavné hladině Labe je necelých 7 m.
A tak jak má Praha svého Bradáče, mají Drážďany Mostníka (Brückenmännchen). Jedná se o sedící reliéfní postavu z pískovce nacházející se na staroměstské straně Augustova mostu. Podle legendy jde „autoportrét“ italského architekta Mattea Foccia, který byl údajným stavitelem středověkého kamenného mostu. To ovšem pravda není, protože původní „socha“ pocházela z počátku 16. století. Ta ovšem byla v roce 1813 zničena a o rok později ji nahradila kopie od sochaře Christiana G. Kühna. I dnes se na mostě občas objevují různá umělecká díla, z nichž nejznámější jsou „keramická sgrafita“ Hanse Nadlera z roku 1935 a erby saských měst na Labi (mj. Drážďany, Bad Schandau, Míšeň nebo Pirna).
Na závěr ještě pár zajímavostí a dalších informací.
V letech 1949 až 1990 nesl most jméno bulharského revolucionáře Georgi Dimitrova. Pod staroměstskou budovou Georgenbau zůstala dodnes dochována část původního středověkého mostu, který byl důležitou součástí obchodní cesty mezi Prahou a Lipskem. V letech 1670 až 1845 stál na mostě 4,5 m vysoký kříž s korpusem Krista. Je možné, že i první kamenný most měl krátkou střední část ze dřeva, aby bylo možno ji spálit při napadení města. Součástí mostu pravděpodobně byla i klasická mostní brána s padacím mostem.
Je zajímavé, ze „starý“ most byl v roce 1907 zbořen, i když už měl v té době statut významné architektonické památky. Jeho následovník poté nesl jméno Friedrich-August-Brücke. Výzdobu mostu (erby a klenáky) vytvořil hamburský sochař Karl Weinberfer. Další nutné opravy mostu vyvolala II. světová válka a hlavně květen roku 1945. Poslední renovace mostu byla zahájena v dubnu roku 2017.
Dnes je Augustusbrücke jedním z pěti mostů ve vnitřní části Drážďan.