TURISTIKU PODPORUJÍ
61 574 turistů a cestovatelů
112 410 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 645,- odměny za články

Žilinský kraj

>> Cestování na Slovensko 2024

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Ferrata HZS Martinské Hole, díl první - společná část s lanovými mosty.

Turistické cíle Kaňon

Fotografie (70)  • Foto: TomášNejedlý

 

Na této ferratě (označované také jako „zajištěná cesta“, „klettersteig“ nebo „via ferrata“) jsem již před mnoha lety byl. Spíš přesněji v její spodní části, kterou bych ferratou ani neoznačil. Spíš „jen“ velmi zajímavou a pestrou turistickou trasou. Na druhou stranu ani tato spodní část není úplnou procházkou po rovině a kolena při překračování kamenů a někdy i menších balvanů či padlých kmenů otestují kolena. Když jsem zde podruhé tak vidím, že cesta vypadá trochu jinak, což mi potvrzují i další turisté s přilbami na batohu. Je jasné kam míří.

      I v této „lehké“ spodní turistické trase je třeba být obezřetný. Když jsem zde byl poprvé a ještě s kamarádkou, tak jsem v jednom orientačně obtížnějším místě za historickou kulisou důlních vozíků ztratil cestu a místo abych před menší skalkou pokračoval rovně a za chvíli opět klesal dolů k potoku, tak jsme se vydali ještě výš a výš mezi kameny ke skalkám na levém prudkém svahu Mlýnského nebo také Pivovarského potoka. To nebylo dobře. Asi bychom mohli pokračovat dál lesem a nakonec bychom se asi dostali k asfaltové či jiné lesní cestě. Nicméně volání divočiny i ferraty samotné (pro mě tehdy slova velice tajemného a dobrodružného) bylo silnější a tak jsem se snažil na tomto svahu najít správnou cestu. Sestup nebyl snadný a mé zkušenosti v obtížném terénu tehdy ještě pranepatrné. Po určité době jsem si vybral jedno z mála míst, které vypadalo na sestup „dobře“. Nebo spíš bych měl napsat – nic co by bylo schůdnějšího jsem v ten okamžik neviděl. Inu pomalu jsem se tímto směrem vydal až do míst, která již vypadala mnohem těžší. Pořád to ale bylo to nejjednodušší široko daleko. V jednom místě mi podklouzla noha (po těch mnoha letech si již přesně nepamatuji co se vlastně přesně stalo). To již ale ve výsledku není tak podstatné – zkrátka a jednoduše mě těžký batoh převážil a došlo k tomu, k čemu neodvratně muselo.

     V tom okamžiku mi bylo zcela jasné, že nastalou situaci již nezměním. Šlo to tak rychle, že jsem ani neměl čas přemýšlet co se děje. Jediné co si pamatuji, byl ten nekontrolovatelný a neodvratitelný pád po zádech z výšky možná tak deseti metrů. Pamatuji si záklon, neskutečně rychlý pád a potom jak ležím na zádech na spodní cestě pod svahem kousek od potoka. Vidím kolem sebe – to je dobře. Tuším co se stalo, což je také dobře. Dokonce i pohnu rukami a nohama. Nejvyšší čas pokusit se vstát. No, daří se i to! Vidím, že jediná věc, která doznala úhony bylo triko a ani to až tak moc špinavé nebylo.

      Teď přichází na řadu těžší okamžik a to aby i kámoška sešla dolů dobře. Naštěstí se to daří ve prospěch obou. Zdola je lépe vidět celý svah a dokonce i možnost volby ještě lepší cestičky, kterou zdolává nakonec mnohem lépe než já, až je konečně na té správné cestě. Moc nadšená z mého rychlého sestupu nebyla – a ani se ji nedivím, ale zde dole už je rozhodně klidněji a kupodivu ji úspěšně přesvědčuji i k pokračování dále nahoru. Celý den se mi úplně moc nedařilo, lezl jsem nahoru s horečkou, ale svou zásadní chybu na ni a bolest hlavy určitě svádět nemohu. Blízkost potoku mi umožňovala pokračovat dále, ale zhruba po padesáti nebo sto metrech jsem se vždy musel trochu zchladit. Nakonec jsme došli k informační ceduli, kde se již uváděla nutnost používání ferratového setu a další výstroje a to již jsem po nižším „úspěchu“ štěstí nepokoušel a vlastně se nebránil otočení se zpět. Na otázku jestli chce jít kámoška dále nahoru nebo se otočit, mi víceméně stačil malý náznak, že už chce jít dolů (se záminkou ať stihneme vlak) a ani jsem se tomu moc nebránil. Vlastně jsem byl i rád. Možná jsem si dokonce vzal i jeden z mála paralenů, které beru pro „případ nouze“ s sebou. Jak jsme došli k začátku cesty k ferrate - „Stráne – konečná“, tak mi už bylo vcelku dobře a v nedaleké hospodě jsme si dali něco za odměnu… :-) Tak to bylo možná před pěti, spíš ale ještě více léty.

      Nyní se vrátím k výletu, kdy už jsem zde jel sám, ale s ferratovým vybavením, odhodláním, ale také nemalými obavami. Jak sám vím z pod skal, tak horolezci také často napíší, že daná cesta je snadná, ale kdy už nakonec stojím pod ní, tak nechápu jak ji vůbec někdo může vylézt, čeho se má chytnout, když skoro nic vhodného nevidím a taktéž nenacházím nic o co bych se mohl opřít, kam bych měl postavit nohu. Vzpomínky na pád, také nejsou zdaleka v nějaké velmi vzdálené oblasti paměti a ani vzpomínky na jiná ošemetná místa nejsou zdaleka úplně zapomenuta. Vím, že současná cesta bude i o překonání těchto věcí. Na druhou stranu si myslím, že za ty roky jsem se snad alespoň o kousek se zkušenostmi dostal dále, abych byl již nyní schopen odhadnout situaci lépe a s relativně dobrým předstihem. Opatrnost je i tak zcela na místě.

      Doprava z Ostravy je „čekaně“ kostrbatá a vidím jak zbytečně marním čas nevhodnými spoji a pauzami na další přípoje. Předpověď počasí také moc přívětivá večer nebyla a model Aladin, určitě nějaké přeháňky plánoval. V Martinu mě před osmou hodinou ráno také dostihlo menší „mžení“, ale nakonec se vybralo a při cestě autobusem již svítilo i slunce. Dostávám se na konečnou a zapínám GPSku jako záznamník trasy. Cestu trochu „znám“, už jsem zde jednou byl… :-)

       Nakonec se potkávám s turisty, kteří si nesou na batohu přilby stejně jako já. Cíl je jasný. Jdeme poměrně svižně, ale občas vyjde síla i na nějaké to slovíčko a tak si povídáme pochopitelně o čem jiném než o horách a ferratách. Z mého pohledu spíš sbírám od ostatních „chytré rady“. Po nepatrných pokusech na ferratě v Moravském krasu – v lomu Velká dohoda, se jedná o mou teprve druhou ferratu, jdu sám a mám tedy více obav než jistoty… :-) Na druhou stranu se určitě jedná pro mě o zajištěnou cestu velice magickou. Nevím o mnoha takových, které by vedly podél potoku. Jaká asi bude. „Dám ji“ nebo se vzdám hned na začátku. Hodnocení obtížnosti písmeny A-B-C-D-E-F je hezké, ale vůbec nic mi to neříká. Jedině to, že A má být to úplně nejlehčí a naopak F je již extrémně náročné pro lezce s nadlidskými schopnostmi. Tato je znalci označovaná jako snadná. Společná část má být „áčková“ a pak se v jednom místě dělit na levou větev (proti směru toku) s obtížností A-B a pravou větví s náročností B-C. Říká se, že pro běžně trénované lidi (například turisty, kteří se tomuto „KONI“ věnují vcelku často) je limitem právě B a C je již pro „slavnostnější“ horolezce. Další písmena již neřeším, je mi jasné, že na ně si ještě budu muset „chvíli“ počkat a nepochybně se věnovat i nenáviděnému posilování – možná, že skály budou tou jedinou motivací… :-) Nyní raději zpět k zajímavějším věcem než jsou kliky, činky a další zcela nudné věci – zpět k ferrate HZS v Martinských holích. Pro mě – nehorolezce - jaká asi bude? Dá mi alespoň trochu naděj? Čím víc se přibližuji, tím je nervozita větší. Když už jsem prošel ono problematické místo, kde jsme se minule ztratili a vytvořili si cestu k „neplánované tvrdší zkratce“, jako první rozcvička následovalo místo, kde jsem také správně neměl. Měl jsem se držet potoku, ale cestička vypadala, že by měla vést kolem několika stromů do kopce pravého svahu Pivovarského potoka. Vylezl jsem, ale bylo cítit, že to není úplně správný směr. Po svahu jsem tedy pokračoval dále a opatrně se vrátil zase zpět k potoku. Zde za chvíli potkávám další feratisty, kteří mi potvrzují, že tato rozcvička a „rozehřívací místo“ skutečně není správně, ale že zde spousta lidí napoprvé často zabloudí. Zdá se mi, že cesta údolím je také jiná než byla před těmi mnoha lety. To mi potvrzují informací, že se cesta v průběhu času měnila a nyní je vedena údolím. Když jsem zde šel poprvé, tak se mi zdá, že cestička vedla vyššími místy levého svahu.

      Cesta podél potoka je pestrá a vhodná i pro běžné turisty, kteří na skutečnou ferratu jít nechtějí. Ta se nachází až o dost výše. Před léty se mi zdálo, že zde bylo mnohem více mostů než dnes. Zato naopak procházím místy, které slouží dobře na „přepnutí se“ na opatrnější režim. Taktéž některé balvany po nichž vede červená značená cesta člověka postupně nutí více zvedat nohy a tím se připravovat na to co bude následovat o dost výš. Pokud v nižších částech nebylo stoupání až tak velké, tak nyní se již dostáváme do míst výrazněji stoupajících. Už ani tolik nemluvím a raději šetřím energii. Naše, dole rychle se vytvořívší, trojčlenná skupina nasadila značné tempo, ale nechci to jen tak rychle vzdát. Když opouštíme poryto potoka a nekompromisně stoupáme jeho pravým svahem velmi rychle nahoru, tak již jejich tempu nestačím a zvolňuji. V mžiku mám před začátkem lesa i solidní výšku poskytující krásný nadhled nad celé údolí i vzdálenější místa v dáli. Místy musím překonávat větší kameny a vždy problematické kořeny stromů. O to více, že přes noc nebo v předešlých dnech zde asi poctivě pršelo. V některých částech je třeba být opatrnější – jen „pár čísel“ od cestičky totiž prudký svah spadá hluboko do údolí. Jdu pomaleji a některá místa využívám k vydýchání se. Ale nakonec se dostávám do části s obrovskými balvany v potoku, které vytváří neskutečnou scenérii. Také po nich je dobré jít trochu opatrněji. Vzhledem k tomu, že ferrata i cesta pod ní vede hodně těsně k potoku, tak se nedá čekat, že by byla suchá. I to patří k nevšednosti této zajištěné cesty. Odtud je to již jen kousek k informační tabuli, kde jsem před roky skončil, protože jsem neměl vybavení a celkově jsem nebyl ve formě. Se „skoroběžci“ se zde potkávám. Vždyť se dole „přiznali“, že běhají, což není můj případ – já běhám jen z kopce dolů, když spěchám na nějaký spoj… :-)

      Nervozita je na maximu, za cedulí se vydám do míst, která neznám. Přesněji znám jen z videí na internetu mnohokrát a mnohokrát přehrávaných. Tam vše vypadalo velice snadné, ale ne příliš dávné mé první seznámení se s ferratou i mě nedostupných skal o kterých se tvrdí, že jsou „snadné“, mě příliš klidu nedodávalo. Nasazování úvazků nyní trvá nějak strašně dlouho – zvědavost by již nejradši mířila dále. Jak se ve všech chytrých knihách o horolezectví i skvělých videích na internetu uvádí, tak je dobré zkombinovat jak sedák, tak i prsní úvazek. O to se snažím, ale smyčka, kterou jsem si pro tento případ vybral, nakonec vychází krátká. Ne a ne udělat ten poslední uzel…

     Po chvíli mi dochází trpělivost a na dotaz k „mazákům“, kteří zde už jsou možná po páté a vždy šli tu těžší část, co říkají na tuto kombinaci dostávám ne příliš jistou odpověď, ale oni jsou jen se sedákem a tak je to i pro mě impulz, že se na ptákoviny vykašlu a vše zjednoduším na minimum…

     Tedy sedák a „lišákem“ navázaný ferratový set (brzda). Nic víc, nic míň… Kontroluji ještě kameru na přilbě a doufám, že bude mít důvod něco zabrat a že vše nevzdám hned na spodním konci ocelového jistícího lana. Ještě se ptám, jestli ji zapnout hned tady a nebo jestli ještě kousek půjdeme. Odpověď je, že teď ještě ne, že se půjde kousek ke skutečnému začátku. Sem tam je třeba podlézt padlé kmeny mohutných stromů, přejít balvany i potok. Snažím se jít tak, abych si boty moc nenamočil. Poslední po čem bych toužil je aby na skále klouzaly. Zdaleka se totiž nebude jednat o cestu, která by byla celá „v železe“, ale často bude třeba používat i přírodní „opěrné body“.

     Konečně jsem na začátku a když se dívám jak jistící ocelové lano hned na začátku stoupá skoro kolmě podél skalní „stěny“ několik metrů nahoru, tak nevím. „Spoluferratisté“ jsou již kdo ví kde přede mnou, ale já mám alespoň čas přemýšlet „jak dál“…

     Chvíli se musím vzpamatovávat z toho, že je cesta označená jako „jednoduchá“ a pro jednoduchost je zde hned na začátku toto? Jestli má být tohle snadné, tak jsem zvědav jak asi budou vypadat ty části obtížnější výše. Rozhodně se musím již nyní tady smířit, že se nebude jednat o nic snadného – asi jen málokde se poleze jako „po žebříku“. Už si to nepamatuji tak přesně, ale nejsem si jistý jestli zde nějaké kramle byla nebo ne. Možná nějaká dole, ale spíš bylo třeba hledat stupy.

      Pro ferratového nováčka vcelku šok. Již nyní mohu říct, že ta videa, které jsem viděl se tvářily mnohem snadněji, než jaká je cesta ve skutečnosti. Zdá se mi, že vcelku dlouho přemýšlím jak začít. Za mnou naštěstí nikdo není a tak nebudu nikoho zdržovat. Nakonec jsem se rozhoupal k pohybu a světe div se s využitím síly stoupám. Čeká mě první přehození karabin i to zvládám. Tento úsek zdaleka není snadný. Vypadá to tak, že bude takovou mou malou maturitou. Pokud jej překonám, tak snad budu mít šanci pokračovat dále. Při těchto prvních prohozeních karabin, hledání stupů nebo chytů se jedná o „VELKÉ ŠKOLENÍ“. Dokonce si v určitých místech zkouším „udržení se „na tření““. Žasnu, že nepadám, že boty dobře drží, ač nic není stoprocentně suché. V některých místech jdu „v záklonu“ a někdy dokonce v tomto záklonu postupně (vždy musí být alespoň jedna karabina na laně, jinak by jištění ztrácelo smysl) přehazuji karabiny. Čeká mě ještě jedna obtížnější část – sestup z této první šikmé „skalní stěny“ dolů. Vůbec to nevypadá lehce a čekám, že se neplánované sklouznu. Přemýšlím jakým stylem sejít. A určitě si nechci namoct nebo dokonce „dorazit“ kotník. Zvládl jsem to krásně, ale bylo to hodně na sílu – příště to snad bude trochu elegantnější. „Maturitu“ jsem udělal, ale ze mě lije. Podél potoku pokračuji dál a vydýchávám se. V tomto úseku jsem získal spoustu zkušeností, které budu muset postupně vstřebávat.

      No, ono na nějaké vstřebávání či dokonce ani vydýchávání není mnoho času, postupuji k dalším zkouškám. Nebudu je popisovat všechny, lépe je to vidět na mých videích – to je spíš výmluvou za mou „chabou paměť“ :-))).

    Raději uvedu místa, která mě určitým způsobem zaujala. Lahůdkou jsou nepochybně dva lanové mosty. Ti kteří nemají odvahu se mohou „přepojit“ na cestu, která vede pod nimi. Další kontrolní zkouškou je vystoupat k začátku prvního mostu. Další velice „vtipnou“ akcí je „podlézání“ pod lanem, které má tvořit jakési „zábradlí“. Zábradlí ovšem zdaleka ne příliš stabilní. Toto podlézání bude třeba příště také trochu nacvičit. Nohy je třeba přesunout asi nejprve jen na jeden „úchyt“ spodních lan použitých pro upevnění jakýchsi stupaček a pak se i s batohem „podsunout“ pod horní lano. Až se mi tato, ani trochu ne elegantní činnost podařila, tak je třeba ještě vhodně přesunout karabiny, každou vždy na jednu stranu obou „lanových zábradlí“. Vše je velice nestabilní a viklavé a je třeba volit rozvážný, co nejplynulejší pohyb aby se lana co nejméně rozvibrovala. K tomuto pohybu je pochopitelně nejnáchylnější prostřední část mostu (u druhého mostu jsem zkusil zvolit variantu, že jej nejrychleji přeběhnu a on se pak nerozhoupe – opak byl pravdou, opět byl rychlejší než já a mě dalo spoustu práce jej někde v první čtvrtině „uklidnit“).

      K tomuto okamžiku je ale ještě hodně daleko (vzdálenostně ani ne, ale zkušenostmi). Je jasné, že zde něco „rvát na sílu“ není dobré. Musím se uklidnit, uklidnit i svou duši. Jedná se o místo, kde mé srdce dostává vcelku zabrat a je otázkou jaké hodnoty tlaku i tepu by se naměřily. V pár okamžicích je totiž třeba sladit mnoho podvědomých pohybů i všech vjemů, které přenáší oči, ale hlavně impulzy z rázů lan do rukou a nohou, řešení stability a všeho kolem, co se děje v úrovni velice krátkých časů, které není schopna mysl ovládnout, ale dějí se nějak „podvědomě“. A právě na toto jsou dobré, pro dospělé možná s úšklebkem hodnocené, nejrůznější lanové centra nebo bludiště. Pro děcka je skoro vše úplně snadné, ale my starší s tím často máme nemalé potíže. Mnohé překážky jsou tam nejprve ke smíchu, ale když k nim dospělý najde odvahu (hlavně odvahu „co kdybych to neudělal a hrozně se tak před ostatními ztrapnil“ :-)) ), tak najednou ten úsměv skončí…

      Doopravdy je to příležitost si nacvičit některé reakce na nečekané podněty, které se mohou později velice hodit – například právě tady na lanových mostech. Lanový most byl lahůdkou, kterou jsem nemohl vynechat, ale také to byla asi část ze které jsem měl největší strach. Je dobré si i v případě možnosti volby jít nebo nejít po lanovém mostu odpovědět, zda jsem schopen se v případě pádu z něho zase zpět přitáhnout a dostat nahoru?

      Na tuto otázku je u mě odpověď snadná – NE! Nejčastěji se to dělá pomoci lanové smyčky, do které vsunu nohu (botu) a přes ní se i s pomocí rukou se dostanu výš. Ovšem je třeba mít spočítanou a ověřenou délku smyčky, uvažovat jak dalece se rozpáře lano ve ferratové brzdě a tedy jak se ona potřebná vzdálenost změní. Vše je v tomto ohledu pro mě hodně komplikované a upřimně v (na mě) rychlém celkovém postupu nebyl ani čas.

     To, že dole jsou dány jakési stupačky mi dává na začátku trochu větší pocit jistoty než kdyby tam bylo jen jedno lano. Na druhou stranu nejjednodušší cesty v lanových centrech jsem si už také prošel, při prolézání Rudickým propadáním jsem také po několika lanových mostech šel (a tam se jednalo o použití jen dvou lan – spodního nosného na kterém byla plná váha a horního pomocného), „ryzí“ nestabilitu lanových žebříků jsem si vyzkoušel jak v Moravském krasu, tak i v beskydském pseudokrasu a tak jsem nebyl na začátku úplně „vyjukaný“. Na druhou stranu vím, že síla není mou silnou stránkou ani náhodou a tak je mi jasné, že přitažení se jen tak, by nebylo ani trochu příjemné. Vzhledem k tomu, že mě někdy, často v těch nejméně vhodných okamžicích, přepadají křeče, tak to taky není úplně plusový bod.

     Naštěstí nebylo příliš moc času na nějaké velké přemýšlení a tak jsem se do mostu pustil… Cesta to byla vcelku pestrá. Když jsem opatrně přešel první most, tak jsem se musel po stěně přesunout o několik metrů doleva, ale naštěstí tento „traverz“ nebyl tak obtížný a hlavně byl podpořen kovovými stupačkami. V poslední části, ale bylo třeba se dostat na začátek druhého mostu, což s batohem nebylo snadné a v jeden okamžik se nějak šprajcl pod pomocným horním lanem a měl jsem o zábavu postaráno. Nakonec se podařilo podlézt, přepnout karabiny i vhodně se otočit a pak již „jen“ stačilo lanový most přejít. Za chvíli se již rychleji dostávám na druhou stranu a jsem vcelku rád. To co jsem považoval za nejtěžší úsek mám úspěšně a ve zdraví za sebou. Tato část mi vzala dost síly, ale radost ze zdolání také i kus vnitřní energie přidala a tu využívám k dalšímu postupu. Koukám a vidím, že článek nabobtnal a tak je po mostech ten pravý okamžiku udělat pauzu i pro odpočinutí případných čtenářů a pokračování dalších zajímavých úseků bude v následujícím dílu.


DOPORUČENÁ A POUŽITÁ LITERATURA ČI DALŠÍ ZDROJE:

1) HOROLEZECKÁ ABECEDA ... Tomáš Frank, Tomáš Kublák a kol. 

2) https://www.youtube.com/watch?v=oxLyUeaJA7A - Via ferrata HZS v pořadu J. Kráčalíka - V pohorách po horách.
3) https://www.youtube.com/watch?v=_ynXkSmNxCA

A ZDE MÁ VIDEA…
4) https://www.youtube.com/watch?v=JkuT-DA_V2w
5) https://www.youtube.com/watch?v=_ZGn9QyicLI
6) https://www.youtube.com/watch?v=jtsBXiP4a0Y
7) https://www.youtube.com/watch?v=hhGi4dBfGOI
8) https://www.youtube.com/watch?v=93sTvV7UhW0
9) https://www.youtube.com/watch?v=I5pAU0XHwNM
10) https://www.youtube.com/watch?v=HPgAb4RZ2oo
11) https://www.youtube.com/watch?v=7cQw-YVBbi0
12) https://www.youtube.com/watch?v=9TJlrSwZJBo … ZDE JE LAHŮDKA – PŘECHOD MOSTŮ.
13) https://www.youtube.com/watch?v=euRM29HmXzo
14) https://www.youtube.com/watch?v=VsLtDUKd-dM

A ZDE LEPŠÍ VIDEA JINÝCH…

15) https://www.youtube.com/watch?v=5FLMN91kEl0&t=9s … Naprosto skvěle provedené video, nakonec jako všechny její videa… :-) Obrovská studnice inspirací na výlety i dobrých rad na cesty…
16) https://www.youtube.com/watch?v=hsykNY9cBH8 … Řešení pádu z mostu. Kdo měl odvahu si toto sám (když jde někdo „sólo“) vyzkoušet?
16b) https://www.youtube.com/watch?v=nAo2LKOpi_w
17) https://www.youtube.com/watch?v=WUjTfiydUCs … Základní pravidla na ferraty i s velmi názornými ukázkami proč jak „sedák“, tak i „prsák“…
18) https://www.youtube.com/watch?v=cEy-Gn4Fe5g … A zde ten hlavní důvod proč se jistit! Chvíli po páté minutě. Faktem je, že se jedná o nadlidskou obtížnost F, převis nejvyšší obtížnosti na zcela jiné ferratě.

A POKUD JDE O JINÉ FERRATY, TAK TADY JE JEDNÁ NÁDHERNÁ VE VYSOKÝCH TATRÁCH.
19) https://www.youtube.com/watch?v=GVka_YpGnps
19b) https://www.youtube.com/watch?v=Tr5iwhlH6dY
19c) https://www.youtube.com/watch?v=RTnC4sdbX6U
19d) https://www.youtube.com/watch?v=EFGqud8B1BM
19e) https://www.youtube.com/watch?v=-VHdSRADWGk
19f) https://www.youtube.com/watch?v=mBQe51Ujxfo

A zde stejná ferrata z úst povolanějších...
19g) https://www.youtube.com/watch?v=yH5QLG2AynA&t=28s
19h) https://www.youtube.com/watch?v=wuanyD40NLQ&t=17s
19i) https://www.youtube.com/watch?v=E2eaElJqjHM&t=362s
19j) https://www.youtube.com/watch?v=9c_If4iiZCk… Ferrata Priečné sedlo ve Vysokých Tatrách. Lahůdka, kterou jsem si skutečně vychutnával. Na Martinských Holích mi naopak dala vcelku zabrat. Tatranská má obtížnost A a jedná se skoro jako by se lezlo po žebříku. Tvrdí se, že pro někoho může být problémem výška, když se podívají dolů. V mém případě tento problém nenastal. Odměna za dlouhou cestu – okruh z Hrebienku přes ferratu, Zbojnickou chatu a velkým (nekonečným) okruhem zpět do Hrebienku.

A ZDE NĚJAKÉ ROZCVIČKY V LANOVÝCH CENTRECH
20) https://www.youtube.com/watch?v=pjoxYE-i3wM
21) https://www.youtube.com/watch?v=bAUt7jviCKQ

A ZASE ZPĚT NA FERRATU MARTINSKÉ HOLE (FERRATA HZS)
22) https://www.youtube.com/watch?v=QVMoR-hjHg4
23) https://www.youtube.com/watch?v=iwc1M6P572k&t=16s
24) https://www.youtube.com/watch?v=euY-vGr6Ojo
25) https://www.youtube.com/watch?v=yvuDxwJevGg
26) https://www.youtube.com/watch?v=qTLQLBDe4CY
27) https://www.youtube.com/watch?v=vHxJ2GfBgYg
28) https://www.youtube.com/watch?v=nZXSi9qtDgY
29) https://www.youtube.com/watch?v=jOsXskl9_bc
30) https://www.youtube.com/watch?v=EVwlPnaYMGY
31) https://www.youtube.com/watch?v=2xL6OI1OVtQ
32) https://www.youtube.com/watch?v=uBZhDGb7JUk

A NĚCO MÁLO NA ZÁVĚR…
33) https://www.youtube.com/watch?v=_9MTq_jh3Mo

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (49.088, 18.835)
Poslední aktualizace: 17.10.2022
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Martin

Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
16,7km od místa

Příspěvky z okolí Ferrata HZS Martinské Hole, díl první - společná část s lanovými mosty.

Jak jsem nevylezl jednu z nejjednodušších ferrat na Slovensku, část II - má první "obtížnost C" v životě.
Jak jsem nevylezl jednu z nejjednodušších ferrat na Slovensku, část II - má první "obtížnost C" v životě.
Rokle
     Pokračování předešlého článku o výstupu ferratou HZS Martinské hole těžší cestou s maximální obtížností C. https://www.turistika.cz/mista/jak-jsem-nevylezl-jednu-z-nejjednodussich-ferrat-na-slovensku-cast-i-cesta-k-rozcesti-obtiznosti-b-a-c/detail      Od rozcestí s poslední naučnou tabulí číslo 5 se vydávám doprava, tedy na náročnější, ale podle všech i mnohem krásnější ú…
0.2km
více »
Ferrata HZS Martinské Hole, část druhá, závěrečná.
Ferrata HZS Martinské Hole, část druhá, závěrečná.
Rokle
      Tento článek je pokračováním předešlého dílu popsaného zde: https://www.turistika.cz/mista/ferrata-hzs-martinske-hole-dil-prvni-spolecna-cast-s-lanovymi-mosty/detail Má videa jsou tady: https://www.youtube.com/watch?v=JkuT-DA_V2w&t=5s … úvodní část, trochu šok. Toto má být „áčko“, jak asi bude vypadat to těžší? https://www.youtube.com/watch?v=_ZGn9QyicLI&t=45s … Zde se po…
0.3km
více »
Ferrata HZS
Ferrata HZS
Zábava, atrakce
Ferratový chodník (pomineme-li řetězy zajištěné úseky v jiných částech Karpat) představuje první klettersteig (jak by se asi v bývalých zemích Habsburské monarchie měly zajištěné lezecké trasy označovat) na Slovensku. Vznikl v roce 2013 (zpřístupněna vlastní jištěná část) a 2014 (otevření turistického chodníku podél potoka). Zbudovali jej s pomocí Horské záchranné služby,…
0.3km
více »
Jak jsem nevylezl jednu z nejjednodušších ferrat na Slovensku, část I - cesta k rozcestí obtížností B a C..
Jak jsem nevylezl jednu z nejjednodušších ferrat na Slovensku, část I - cesta k rozcestí obtížností B a C..
Kaňon
     Minulou sobotu jsem byl na setkání trabantistů (i dalších zástupců dvojtaktních vozidel, především tedy wartburgů) [1] a v neděli jsem se rozhodl, že vyrazím na ferratu HZS Martinské hole, kde jsem již dvakrá…
0.3km
více »
Krížava
Krížava
Hora
Plochý travnatý vrchol v Lúčanské Malé Fatře, resp. v oblasti Martinských holí, jak se označuje severní část tohoto pohoří, měří 1456 m n/m. Na vrcholu stojí radiový a televizní vysílač z roku 1970, 116 m vysoký. …
1.1km
více »
Slovensko – Lúčanská Malá Fatra (1): Hřeben kolem Veľké lúky, Minčol
Slovensko – Lúčanská Malá Fatra (1): Hřeben kolem Veľké lúky, Minčol
Pohoří
Slovensko – Lúčanská Malá Fatra (1): Hřeben kolem Veľké lúky, Minčol (08/2018) Jižněji položená Lúčanská Malá Fatra je od své známější sestry Kriváňské Malé Fatry oddělena hlubokým zářezem ř…
1.2km
více »
Pivovarský potok
Pivovarský potok
Potok
8 km dlouhý levostranný přítok Turiece nese ve své dolní části název Pivovarský, ale pod kopcem Stráne v části obce Martin - Podstráne mění svůj název i na Mlýnský potok přibližně v místech, kde se výrazně zařezáv…
2.2km
více »
Krížava z Martina po ferratě HZS
Krížava z Martina po ferratě HZS
Trasy
Lúčanská část Malé Fatry, tzv. Martinské hole, se v roce 2013 staly prvním místem Slovenska, kde lze turistický výšlap doplnit ferratou (blíže o ferratě). Výstup začíná v části města Martin Podstráne (někdy Stráne…
3.2km
více »
Webkamera - Martinské Hole
Webkamera - Martinské Hole
WebKamera
Ski areál Martinské Hole se nachází ve středu regionu Turiec, Lúčanské části Malé Fatry, pod Velkou Lúkou a to nad městem Martin. http://www.holidayinfo.sk/cz-cz/winter/gallery/?id=286102&page=1
3.4km
více »
Lúčanská Malá Fatra
Lúčanská Malá Fatra
Tipy na výlet
Lúčanská Malá Fatra je v létě opomíjená oproti Kriváňské Malé Fatře. Je to škoda, protože i zde je nádherně. Vydejme se tedy do nejvyšších vrcholových partií Lúčanské Fatry. Čeká nás poměrně náročná túra 22km dlou…
5.8km
více »
Mesto Martin - Divadelná ulica
Mesto Martin - Divadelná ulica
Ulice
Divadelná ulica v Martine sa nachádza na pešej zóne v centre mesta. Vedľa seba tu stoja tri budovy - Národný dom, ktorý je spojený s novšou budovou Štúdiom. Cez Kmeťovu ulicu od Národného domu je dom Jozefa Gašpar…
7.2km
více »
Martin - sklenená budova Millénium
Martin - sklenená budova Millénium
Dům, budova
Mesto Martin, ležiace v severnej časti Turčianskej kotliny je hospodárkym a kultúrnym centrom Turca. Po prvykrát sa spomína v roku 1264, udelenie mestských práv získalo v roku 1340. Po roku 1848 sa stalo hlavným c…
7.2km
více »
Martin - Štúrovo námestie - SORELA 4
Martin - Štúrovo námestie - SORELA 4
Náměstí
Mesto Martin, ležiace na toku rieky Turiec som navštívila už niekoľkokrát. Väčšinou som bola na hlavnom námestí, kde stojí napr. budova Milénia - sklenená budova, mestské divadlo, neďaleko sa nachádza aj budova Ma…
7.3km
více »
Martin
Martin
Město
Okresní město, administrativní a hospodářské středisko Turca s rozvinutým strojírenským průmyslem. Ve druhé polovině 19.století a začátkem 20.století centrum slovenského národního a…
7.3km
více »
Sklabinský hrad v Turci
Sklabinský hrad v Turci
Tipy na výlet
Stručná nápoveda ako sa dostať na Najnavšťevovanejší, Najväčší  hrad v Turci. Východzí bod mesto Martin, okres Martin, Žilinský kraj. Smer Dražkovce, Záborie, Sklabiňa, Sklabinský Podzámok. Za Sklabiňou v smere …
7.3km
více »
Hrad Strečno
Hrad Strečno
Hrad
Unikátny hrad, ktorý akoby vyrástol zo skaly. Poloha a celá konštrukcia hradu je úchvatná. Vysokánske strmé Hory naokolo, do nich zarezaný mohutný Váh, ktorý prerezal Malú Fatru na dve polovice. Hrad je postavený …
9.7km
více »
Ze Spiše na Pováží, 2. část (z Liptova přes Oravu do Pováží) - cykloretro 2008
Ze Spiše na Pováží, 2. část (z Liptova přes Oravu do Pováží) - cykloretro 2008
Cestopisy
Druhou část slovenského cestopisu tedy zahajujeme na Liptově, kde se časně ráno probouzíme u kostela sv. Ladislava v obci Liptovské Matiašovce. V následujících dnech nás tedy opět čeká krásná příroda,  romantické …
10km
více »
Víkend na Malej Fatre
Víkend na Malej Fatre
Tipy na výlet
Už tradične sme si naplánovali stráviť víkend na Malej Fatre. Chodievame tam na Chatu pod Suchým, kde máme priateľa chatára. Štartovali sme autami už v piatok doobeda a asi o 13.00 sme v…
10km
více »
prechod cez malu Fatru
prechod cez malu Fatru
Trasa
Trasa vedie zo Strecna(parkovisko pod hradom) cez skoro vsedky najvavecie pohoria Malej Fatry zo zaverecnou zastavkou v dedinke Stefanova.Je to stredne narocna trasa (celodnova) z krasnym…
10km
více »
Poluvsie - Poluvsianska Skalná ihla
Poluvsie - Poluvsianska Skalná ihla
Skalní útvar
Zaujímavý dominantný skalný útvar, jeden z najkrajších na Slovensku, je  Poluvsianska skalná ihla. Tá sa týči v Poluvsí, pôvodne samostatnej obci, dnes miestnej časti Rajeckých Teplic. Poluvsie leží v Žilinskej kotline pri vyustení Stránskeho potoka do Rajčianky. Prvá zmienka o obci je z roku 1483, vtedy patrila k strečňanskemu panstvu. V blízkosti obce objavili sídlisko z…
10.4km
více »
STREČNO-HRAD A VESNICE
STREČNO-HRAD A VESNICE
Hrad
STREČNO JE KULTURNÍ PAMÁTKA V NEDÁVNÉ DOBĚ OPRAVEN.ZACHOVANÁ ARCHITEKTURA HRADU VYPOVÍDÁ O VÝVOJI STŘEDOVĚKÉ PEVNOSTI OD GOTIKY PO BAROKO. ATRAKCÍ POD HRADEM JE PLAVBA NA PLTÍCH,DÁLE NEDALEKÝ Starhrad,VESNICE A P…
10.5km
více »
Strečno
Strečno
Městečko
Obec ležící na levém břehu řeky Váh, východně od Žiliny. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1321, tehdy patřila hradu Strečno. Obci vévodí zřícenina hradu Strečno, pocházející z roku 1384. Z vrcholu hrad…
10.6km
více »
Krátké toulky Malou Fatrou
Krátké toulky Malou Fatrou
Cestopisy
Než sedět v srpnu doma a šetřit dovču jsem se rozhodla, že vezmu pár kamarádů a vyrazíme na slovenskou Malou Fatru. Hned v Praze jsem se pokusila zamluvit lístky u kasy, přičemž mě překvapil postup koupě (u jedné kasy na slovenskou stranu a u další jen na českou - no Kocourkov). Bohužel se mi 4dny před plánovaným odjezdem nepodařilo koupit do nočního vlaku do Žiliny ani…
10.7km
více »
obec Strečno - pamiatky
obec Strečno - pamiatky
Vesnice
Obec Strečno leží vo výške 360 m. n. m. na rozhraní turčianskej a žilinskej kotliny v mieste, kde rieka Váh preteká cez pohorie Malá Fatra. Má približne 2550 obyvateľov, patrí do okresu Žilina a je dôležitý doprav…
11.1km
více »
Rajecké Teplice
Rajecké Teplice
Lázně
Rajecké Teplice se nachází nedaleko hranice mezi Českou a Slovenskou republikou, severně od města Raje. RAJECKé TEPLice jsou lázeňským městečkem, které bylo založeno kolem roku 1376 a patřilo pa…
11.5km
více »
Lietavská Lúčka – zřícenina hradu Lietava – Rájecké Teplice
Lietavská Lúčka – zřícenina hradu Lietava – Rájecké Teplice
Tipy na výlet
V červnovou sobotu jsem se vydal s Františkem a přáteli na výlet do zahraničí. Jeli jsme na Slovensko a naším hlavním bodem trasy byla zřícenina hradu Lietava. Samozřejmě, že jsme nejeli jen na hrad, ale taky pěšk…
11.9km
více »
Rajecké Teplice - Muzeum Dopravy
Rajecké Teplice - Muzeum Dopravy
Muzeum
Milovníkov železnic určite poteší návšteva  Muzea Dopravy v Rajeckých Tepliach, ktoré sa nachádza v budove železničnej stanice na trati zo Žiliny do Rajeca. …
11.9km
více »
Malý Kriváň
Malý Kriváň
Vrchol
- výrazný travnatý vrchol (1670,9 m n.m.) v hlavním hřebeni Kriváňské Malé Fatry. Druhý nejvyšší vrchol tohoto pohoří.…
15.6km
více »
Súlovské vrchy
Súlovské vrchy
Pohoří
Súlovské vrchy jsou součástí CHKO Strážovské vrchy. Nejkratší částí jsou právě Súlovské skály tvořící skalní jehly, homole a věže ze slepenců. Hradba skal obklopuje dědinu Súlov a vytváří pěkné panorama. Skály…
20.5km
více »