Loading...
Most národního hrdiny a nejvýznamnější postavy Maďarské revoluce z let 1848 až 1849 Lajose Kossutha pochází z I. třetiny minulého století a je oblíbenou technickou „památkou“ stotřicetitisícového maďarského města Györ. Jedná se o téměř 130 metrů dlouhý silniční most přes řeku Dunaj, který bývá regionálně také občas nazýván Révfalusi, což je název györského předměstí za řekou. Obě předmostí zdobí dvojice sloupů s vrcholovými sochami turulů. Turul je maďarský mytologický dravec; pták natolik čilý, že s ním prý dokonce kdysi otěhotněla princezna Emes (koneckonců proč ne: když to šlo v Řecku s labuťákem, tak proč ne v Maďarsku s jakýmsi sokolíkem)
Dřevěný most tady stával již někdy v dávné minulosti a později zde fungovala trajektová přeprava i ocelovo-dřevěná lávka pro pěší z r. 1899, která zaujala i slavného malíře Egona Schieleho a které se říkalo most Kecskelábú. Železná oblouková konstrukce nad vodami Dunaje byla ovšem dokončena – po třech letech práce – až na přelomu let 1928 a 1929. Autory podoby mostu se stali dva Pepíci; József Beke navrhl technickou část mostu, József Déri pak jeho vzhled architektonický. A most se stal ihned jedním ze symbolů Györu. Moc dlouho si ale své chvíle slávy neužil. V roce 1945 jej totiž Němci podminovali a následně vyhodili do vzduchu. Současný most tak pochází až z roku 1950.
V době svého vzniku byl tento most v Maďarsku naprostým originálem. Měl rozpětí mezi dvěma pilířovými nosníky 90 metrů a vážil pouhých 360 tun. Tato nízká hmotnost byla dosažena díky použití válcovaného materiálu z uhlíkové oceli. Kossuthův most se stal dokonce předlohou pro mnohé podobné mosty v Německu.