Loading...

Hálkova ulice v Hradci Králové

Turistické cíle Ulice

Stejně jako většina ulic v této části Pražského Předměstí vznikla Hálkova ulice na místě bývalých polí, která spolu s přilehlými loukami nahradila v 18. století řadu zrušených slepých labských ramen a různých mokřadů, což nám přináší I. vojenské mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikace z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c113). Podle indikační skici stabilního katastru z roku 1840 víme, že tehdy tato pole náležela šostenským hospodářům z čp. 38, 39, 41 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=HRA220018400), přičemž na pomezí dnešních ulic Hálkovy a Všehrdovy se nacházel právě statek čp. 39 Františka Scheiwla, jenž býval původně roubený a přestavbou prošel ve 2. polovině 19. století, což je naopak zjistitelné z reambulace stabilního katastru z roku 1874 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=orm&idrastru=B2_a_4C_3361_3).

Když se Pražské Předměstí začalo postupně díky železnici a řadě jak v obci samé, tak v sousedních Kuklenách vznikajících továren, rozrůstat, bylo potřeba se poohlédnout po místech, kde by začala nová výstavba. Nakonec byla vybrána ta jižním směrem k Šostenám, kde byl v roce 1898 otevřen hostinec Chicago a po něm vysvěcena nová školní budova, obojí můžeme nalézt do dnešní doby v Habrmanově ulici, přičemž čtvrť Chicago byla založena oficiálně roku 1895. Odtud se pak postupně rozšiřovala zástavba k budoucí Hálkově ulici, jíž částečně narušila povodeň roku 1907. Celá tato lokalita se začala značně měnit, např. Bezedné jezírko bylo zavezeno a na jeho místě byly v roce 1911 založeny sady, pojmenované po tehdejším starostovi Pražského Předměstí Františku V. Fialovi (dnešní Sukovy sady). To vše se dělo v souladu s regulačním plánem obce od Ing. Františka Staňka, který vznikl a byl schválen roku 1894. Další pak následoval v roce 1912 (Ing. arch. Oldřich Liska), kdy již Hálkova ulice částečně existovala a došlo též k její elektrifikaci. Následující proměny pak vycházely již z regulačních plánů tzv. Velkého Hradce Králové.

Co se týká pojmenování tohoto veřejného prostoru, tak zůstalo od vzniku ulice stále stejné, nevadilo totiž žádnému režimu, který v naší zemi vládl, ať šlo o habsburskou monarchii, německou okupační správu nebo komunistický režim, protože osoba básníka, prozaika, dramatika, literárního kritika a publicisty Vítězslava Hálka (5. dubna 1835 Dolínek u Mělníka - 8. října 1874 Praha) nebyla nijak problematická, neboť jeho lyrika a epika lahodila sluchu i zraku mnoha výrazných činitelů jak politického, tak kulturního života. I za tímto názvem ulice stojí pražskopředměstský starosta, inženýr a velkoobchodník uhlím F. V. Fiala (bývá označován za jakéhosi pražskopředměstského "JUDr. Františka Ulricha", neboť za své krátké funkční období nechal vylepšit povrch silnic, zasloužil se o okrášlení obce, vybudoval mateřskou školku, po městě rozšířil elektrické osvětlení apod.), protože prosadil spolu s továrníkem a velkoobchodníkem Alfredem Ippenem a továrníkem Janem Benešem to, aby byla nově vznikající veřejná prostranství pojmenována právě po velkých českých osobnostech, zejm. z oblasti literatury, což dokazuje to, že v sousedství Hálkovy ulice můžeme najít ulice: Čechovu, Všehrdovu či Wintrovu. Oficiálně jí byl tento název přisouzen roku 1911.

V té době zde již existovaly domy čp. 261 (majitelkou Karolina Valášková), 270 (Josef Voltr), 271 (Josef Hrubý), 277 (Oldřich Doležal), 287 (František a Anna Vaňkovi), 288 (Josef Ryšánek), 298 (Josef Voňka), 303 (František Vaňa), 309 (Jan Horák) a 311 (Hugo Hanyš). Další výstavba proběhla v následujících letech, kdy šlo o objekty čp. 337, 354 a 356. Značná část však byla vybudována až díky zaměstnancům místního železničního nádraží, kteří by jinak nemohli kvůli finančním záležitostem stavět, a tak založili družstvo, následně známé jako Stavební družstvo železničních zaměstnanců pro Hradec Králové II a okolí, z. sp. s r. o. Většina z těchto objektů vznikla na přelomu 20. a 30. let 20. století (462-466, 468 a 472-473), k nimž ještě přibyl dům čp. 738, jenž vyrostl na odkoupené části zahrady čp. 468. Roku 1931 tak byla celá ulice stavebně dokončena a tvořena tak současnými čp. 261 (František Vaníček, v roce 1925 došlo k povolení přístavby zámečnické dílny), 270 (Julie Voltrová), 271 (Josef Hrubý), 277 (Oldřich Doležal), 287 (Anna Vaňková), 288 (Josef Černohlávek), 298 (Vilém Thien), 303 (Marie Burdová), 309 (Kamil a Marie Nepasičtí), 311 (Marie Ryklová), 337 (Marie Medáčková, původně řazeno do Všehrdovy, tedy Žerotínovy ulice), 354 (Vojtěch Musil), 356 (Marie Andrsová), 462 (Čeněk Pospíšil), 463 (František Rezek, roku 1931 došlo k přístavbě prádelny a dřevníku), 464 (Alois Fidrmus, v roce 1931 bylo uděleno povolení k obývání přístavby), 465 (František Hyška), 466 (František Kittler), 468 (Antonín Klimt), 472 (Jaroslav Jurnečka), 473 (Josef Vojtěch, roku 1933 byla provedena přístavba domu) a výše jmenovaný objekt čp. 738 Vojtěcha Válka, jehož obývání bylo úředně povoleno v roce 1928.

Architektonicky se ulice během 20. století značně změnila, k některým objektům přibyla patra, jiné domy obdržely přístavby, nová okna, fasády, střechy apod. Nejvíce dochované v původním stavu zůstaly objekty čp. 462-465 a 472-473, přičemž plány byly většinou zhotoveny stavitelem Václavem Capouškem. V roce 1926 bylo schváleno usnesení, aby byla zdejší kanalizace rozšířena až k ulici Jiřího Purkyně (dřívě známé jako Blancova). V té době bylo rovněž dokončeno místní osvětlení. Výrazná renovace ulice pak proběhla na přelomu 70. a 80. let 20. století, a to včetně místní komunikace a sítí pod ní, pokud nepočítáme přechod ze svítiplynu na zemní plyn. Památkou na ni bylo ponechání maringotky na rozhraní s ulicí Jiřího Purkyně, což vyvrcholilo kritickým dopisem místního občana Františka Kellera a následnou rychlou reakcí ze strany Technických služeb města Hradce Králové. Od té samé doby však má stejně jako další ulice v okolí problém s parkováním, který vygradoval rozšířením parkovacích zón ISP na část Pražského Předměstí k 29. červnu 2009, kdy se Hálkova ulice stala prvním místem s neplaceným parkovacím stáním a dosud se nenašlo žádné řešení. Počátkem 90. let 20. století se rovněž tato dosud klidná ulice zapsala několikrát do černých kronik odcizením nebo poškozením několika automobilů a později i jinými věcmi. V letech 2004-2005 byla v části ulice provedena nová kanalizace. V roce 2011 pak prošla ulice jednou z posledních rekonstrukcí.

Na závěr je ještě třeba dodat, že v domě čp. 303 žil a působil hudebník Josef Frýda. V rohové budově čp. 337 bývalo řeznictví a uzenářství Václava Medáčka, který předtím působil v čp. 250. Naopak do domu čp. 462 často zajížděli na návštěvu mnozí národněsocialističtí politici, např. JUDr. Milada Horáková či Fráňa Zemínová, protože manželka majitele Marie Pospíšilová bývala místodůvěrnicí (místopředsedkyní) pražskopředměstské městské organizace i jejích různých komisí, jež bývala známá jako Hradec Králové II., i když tehdy ještě Pražské Předměstí nebylo součástí Hradce Králové. K tomu ho připojili až němečtí okupanté v roce 1942. Vedle toho púsobila v řadě obecních komisí, a to bez nějakého finančního ohodnocení (školní, chudinská, ženská). Její manžel, vrchní oficiál státních drah Čeněk Pospíšil, zase spoluzakládal Volnou myšlenku a býval členem nebo funkcionářem řady místních spolků a tak bychom mohli ještě dlouze pokračovat.
Poslední aktualizace: 5.1.2025
Hálkova ulice v Hradci Králové na mapě
fotka uživatele Boris-Jelínek
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Hálkova ulice v Hradci Králové

Hradec Králové - 6 dnů na přelomu roku 2023/2024: 5. den – odpoledne: Tyršův most, náměstí 5. května (dětská železnice), třída Karla IV., historické vily na Pražském předměstí, rodinný pivovar 713
Hradec Králové - 6 dnů na přelomu roku 2023/2024: 5. den – odpoledne: Tyršův most, náměstí 5. května (dětská železnice), třída Karla IV., historické vily na Pražském předměstí, rodinný pivovar 713
Cestopisy
Úterý 2. 1. 2024 - odpoledne Po krátké dopolední procházce se cítím skvěle. Po obědě vyrážíme na naši poslední hradeckou procházku do pivovaru. Mám…
0.3km
více »
Fontána Koruna v Hradci Králové
Fontána Koruna v Hradci Králové
Kašna
V Hradci Králové na konci Gočárovy třídy je u kruhového objezdu…
0.3km
více »
Ulice Pavla Hanuše v Hradci Králové
Ulice Pavla Hanuše v Hradci Králové
Ulice
Tato ulice patří mezi nejkratší královéhradecké ulice. Původně byla…
0.3km
více »
Hradec Králové - obchodní centrum Aupark
Hradec Králové - obchodní centrum Aupark
Zajímavost
Když jsme okolo něj pod dopoledními oslňujícími slunečními paprsky od nádraží směrem k historickému jádru města procházeli, mé oči šp…
0.3km
více »
Hradec Králové - křižovatka Koruna
Hradec Králové - křižovatka Koruna
Zajímavost
Jedná se o důležitý dopravní uzel na Pražském předměstí na Gočárově třídě.…
0.3km
více »
Vlak legionářů
Vlak legionářů
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Pokud si chcete prohlédnout repliku legionářského vlaku, který před sto…
0.4km
více »
Světlonoši na hradeckém nádraží
Světlonoši na hradeckém nádraží
Socha
Při pohledu na budovu hlavního vlakového nádraží v Hradci Králové si každ…
0.4km
více »
Hradec Králové – nádražní budova
Hradec Králové – nádražní budova
Dům, budova
hodnoceni 8/10
Nádražní budova je v každém městě jakousi pomyslnou vstupní branou. Nejin…
0.5km
více »
Krása výpravní budovy vlakového nádraží v Hradci Králové
Krása výpravní budovy vlakového nádraží v Hradci Králové
Dům, budova
Z historie je známo, že obyvatelé dvou východočeských (a od sebe jen…
0.5km
více »
Kostel Božského srdce Páně – dominanta královéhradeckého Pražského Předměstí
Kostel Božského srdce Páně – dominanta královéhradeckého Pražského Předměstí
Kostel
hodnoceni 8/10
Kostel Božského srdce Páně, začleněný do západní strany náměstí 28. října,…
0.5km
více »
Hradec Králové - kostel Božského srdce Páně
Hradec Králové - kostel Božského srdce Páně
Kostel
hodnoceni 9/10
Kostel Božského srdce Páně byl postaven na paměť padlých vojínů královéhr…
0.5km
více »
Hradec Králové – pamětní deska Hrdinům nebe
Hradec Králové – pamětní deska Hrdinům nebe
Ostatní
hodnoceni 6/10
V pondělí 5. května 2014 byla na královéhradeckém náměstí 28. října, před…
0.5km
více »
Hradec Králové - informační centrum ČD
Hradec Králové - informační centrum ČD
Infocentrum
hodnoceni 9/10
Informační centrum ČD bylo otevřeno 1. srpna 2011 v prostorách hlavního…
0.5km
více »
Parkovací dům pro kola v Hradci Králové
Parkovací dům pro kola v Hradci Králové
Zajímavost
Od pondělí 18. února 2013 je na Riegrově náměstí v Hradci Králové…
0.6km
více »
Hradec Králové - Gočárova třída
Hradec Králové - Gočárova třída
Ulice
hodnoceni 7/10
Gočárova třída - páteřní komunikace centra Hradce Králové. Pojmenována je…
0.6km
více »
Hradec Králové - Střelecká ulice
Hradec Králové - Střelecká ulice
Ulice
hodnoceni 7/10
Střelecká ulice je součástí Gočárova okruhu, který Hradec Králové dělá tím…
0.6km
více »
Dárek k narozeninám
Dárek k narozeninám
Tipy na výlet
V sobotu 20.202016 po dobrém obědě nasedáme do autíčká s manželem ,synem a…
0.6km
více »
Hradec Králové hlavní nádraží - železniční stanice
Hradec Králové hlavní nádraží - železniční stanice
ŽST
hodnoceni 6/10
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:…
0.7km
více »
Hradec Králové - sady architekta Lisky
Hradec Králové - sady architekta Lisky
Park
hodnoceni 9/10
Architekt Oldřich Liska je po Janu Kotěrovi a Josefu Gočárovi dalším…
0.7km
více »
Nový park Skleněnka v centru Hradce Králové
Nový park Skleněnka v centru Hradce Králové
Park
hodnoceni 8/10
Dne 6. února 2015 byl otevřen a veřejnosti zpřístupněn nový park Skleněnk…
0.8km
více »
zavřít reklamu