Historické metro v Budapešti
Turistické cíle • Technická památka
Pro pohyb mezi památkami Budapešti je pro turisty nejlepší místní metro. To má čtyři linky označené M1 až M4, ale stejně jako v Praze jsou odlišeny barvami – žlutá, červená, modrá a zelená. Zcela unikátní je ona M1 žlutá. Začíná na Vörösmarty tér a končí v centrálním parku ve stanici Mexikói út. nedaleko ZOO. Funguje od 2. května 1986 a je to nejstarší podzemní dráha na kontinentu. Linka sleduje hlavní Andrássyho ulici, kde je řada stanic umístěných tak mělce pod zemí, až to překvapuje. Ze stanic lze na povrch vystoupit po pár schodech. K nástupu osobně doporučuji stanici Deák Ferenc tér. Jednak je to hlavní křižovatka veškeré městské dopravy, kam se při toulkách městem určitě dostanete, jednak se tu křižují hned tři linky metra, což (zatím) v Praze neznáme.
Linka M1 se také nazývá Jubilejní, protože byla otevřená na oslavu tisíciletého osídlení země Maďary. Stavba probíhala velice rychle právě z toho důvodu, aby byl stihnut tento termín a veřejnost se svezla již po 20 měsících od prvního kopnutí do země. Bylo to umožněno hlavně již zmíněným nízkým založením celé trasy. Na druhou stranu stavbu zpomalil požadavek magistrátu na náročnou výzdobu stanic, kterou můžete obdivovat dodnes. Secesní výzdoba je tvořená bílými a hnědými obkladačkami, stanice podpírají litinové nýtované sloupy s ozdobnými hlavicemi. Provoz zajišťují stále historické vozy, v soupravě jsou dva, více se jich na nástupiště nevejde. Dvě poslední stanice byly zhotoveny později a svou strohostí a účelností vám mohou způsobit estetický šok. Tak na to pozor.