Loading...
Takových nebo podobných mostů je u nás celkem dost k vidění, byť postupně mizí a jsou nahrazovány jinými konstrukcemi. Ale stále je jich relativně dost. Železobetonové obloukové mosty se u nás houfně stavěly o konce 19. století a v podstatě se tak děje dodnes, byť v různých obměnách. Podle typu konstrukce můžeme hovořit o mostech kde oblouk tvoří podpůrnou konstrukci, v druhém případě tvoří konstrukci přímo nosnou, zjednodušeně buď je oblouk pod mostem, nebo nad mostem, pak je vlastní most, přesněji mostovka zavěšená na táhlech, spuštěných z oblouku.
Most v Hradci-Nové vsi, u Širokého Brodu, kde překonává řeku Bělou je tím typem, kde horní oblouky nesou zavěšenou mostovku. Mosty se jednotlivě liší, podle dalších konstrukčních prvků, jako je založení podpěr, základů apod. V případě Hradeckého mostu jsou oblouky založeny poměrně hluboko ve svazích břehů řeky, jejich konce podpírají masivní betonové pilířky.
Mezi oblouky jsou v horní části tři příčníky (táhla), z každého oblouku je spuštěno pět táhel, prostřední jsou zdvojená.
Celková délka mostu je udána v hodnotě 35,37 m, šířka mostní konstrukce je 4,92 m, mostní závěsy široké 0,46 omezují průjezdní šířku na 4 m, tedy tak na jedno auto. Horní příčníky omezují průjezd na výšku 3,9 m. Podle terénu je světlá výška mostu v rozmezí 2,2–5 m. Takové mosty se celkem houfně stavěly ve 20. a 30. letech minulého století, kam spadá i tento most (podle údajů byl vystavěn v l. 1925–26). Konstrukce mostu už značně degradovala, takže se most dočkal poměrně výrazné obnovy v roce 2022, kterou provedla firma Ponvia Construct s.r.o. Náklad na stavbu byl cca 7,5 mil. vč. dph.
Podle české říční kilometráže je most umístěn ma 6,5 říčním kilometru, což je v tomto případě vzdálenost na státní hranici s Polskem. Samotná Bělá je dlouhá 54,9 km, na našem území má něco málo přes 30 km, v Polsku zbývajích 24 km (Biała Głuchołaska), v současnosti ústí do Niského jezera (Jezioro Nyskie), před stavbou přehrady do Kladské Nisy (Nysa Kłodzka).