Mladá Boleslav
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Město
Mladá Boleslav leží ve Středních Čechách, severovýchodním směrem od Prahy. Město se rozkládá u východního okraje Jizerské tabule. Mladá Boleslav je světové známé město pro místní automobilku značky Škoda. Město leží nad soutokem řek Jizery a Klenice. U severního okraje města na okraji lesa je koupaliště a nedaleko něj kemp. Nedaleko severovýchodního okraje města je na skalním výběžku nad řekou Jizerou Zřícenina hradu Michalovice. Nedaleko jižního okraje města je malé sportovní letiště. Průmyslová oblast je ve východní části města. Jižním směrem od města je přírodní park Chlum. Severním směrem z Mladá Boleslavi je oblast Ralské pahorkatiny s hlubokými rozlehlými lesy. Okrajovými částmi města procházejí dvě cyklistické stezky. Severním směrem nás trasa dovede do oblasti Ralské pahorkatiny a jihovýchodním směrem můžeme dojet do přírodního parku Jabkenicko. Město je výchozím bodem celé řady turistických značených tras, které nás provedou nejenom po městských památkách, ale zavedou nás také do lesů nedaleko města. Jižním směrem z města dojdeme do oblasti zvané Na Hrádku, kde je významné archeologické naleziště.
Historie
V polovině 10. století stál na kopci nad soutokem dřevěný knížecí hrad. V podhradí byla osada a kostel svatého Víta. Ve 13. století získala osada tržní práva. V roce 1290 byla osada městečkem a v první třetině 14. století získala městský statut. V roce 1344 nechal tehdejší majitel město přemístit do výhodnější polohy z hlediska obrany. Město bylo přemístěno na území dnešního Starého města. Město bylo obehnáno hradbami a vstup do města zajišťovaly tři vstupní brány a dvě fortny. V tomto období byly ve městě postaveny dva nové kostely svatého Jana Křtitele a svatého Bonaventury s klášterem minoritů. Tyto kostely byly postaveny mimo Městské opevnění. Na místě zpustlého hradu byl postaven páni z Michalovic hrad nový v gotickém slohu. V období husitských válek stálo město na straně husitů a do města je vpustili bez boje. V roce 1468 bylo město majetkem rodu Tovačovských z Cimburka a od roku 1516 byli majiteli panství Krajíři z Krajku. Krajíři tu založili jednotu bratrskou a Boleslav se stala centrem této jednoty. V roce 1554 byla ve městě postavena honosná budova bratrského sboru. Ve městě se rozvíjela řemesla a to především kožešnictví, soukenictví, nožířství a zvonařství. V roce 1595 se město vykoupilo z poddanství a stalo se svobodným městem královským, které v roce 1614 odkoupilo také hrad. Útlum v rozvoji města nastal v období třicetileté války. Kromě požárů založených nepřátelskými vojsky bylo město postiženo ještě dalšími požáry. Město bylo obnoveno především v barokním slohu. Hrad, který byl částečně zbořený po třicetileté válce byl znovu obnoven v barokním slohu jako pevnost a kasárna. V roce 1826 až 1827 byla přes město postavena císařská silnice, a v důsledku toho musely být zbourány dvě ze vstupních bran. Železnice byla do města přivedena v 60. až 70. letech 19. století. V roce 1895 tu byla Laurinem a Klementem založena továrna na výrobu jízdních kol, ze které se o 10 let později stala automobilka. V roce 1925 byla továrna na výrobu automobilů sloučena s koncernem Škoda. Po roce 1945 se město rychle rozvíjelo, proběhla i rekonstrukce hradu. Historickým centem města je trojhranné náměstí, na kterém stojí renesanční radnice ze 16. století s vysokou nárožní věží. Věž je zpřístupněna veřejnosti jako rozhledna. Radnice se pyšní sgrafitovou výzdobou fasády. Náměstí obklopují měšťanské domy s podloubím. Významnou budovou je tak zvaný Templ, jedná se o pozdně gotický městský palác postavený v roce 1490. Tento palác byl v 80. letech 20. století rekonstruován. Od roku 2000 je v přízemí a sklepních prostorách paláce instalováno Městské muzeum. Na Komenského náměstí byla v roce 1865 až 1867 postavena Nová radnice. V areálu hradu najdeme muzeum Mladoboleslavska s historickými sbírkami. Také nesmíme zapomenout na Škoda Auto Muzeum, které mapuje historický vývoj automobilů a jejich výroby. K významným církevním památkám ve městě patří gotický arciděkanský chrám panny Marie postavený v 15. až 16. století. Dále barokní kostel svatého Jana Nepomuckého, goticko-renesanční kostel svatého Havla. Konvent piastrů s kolejí a kostelem svatého Bonaventury a v neposlední řadě bývalý bratrský sbor z roku 1544 až 1554. Historické centrum města je městskou památkovou zónou.