Most Inteligence
Oficiálně se tento most jmenuje Branický most. Mezi místními je však jeznoznačně známější pod pojmem Most inteligence. Důvodem je, že po nástupu komunistů k moci byla tohle asi první stavba, kde byli hromadně nasazeni "noví dělníci" z řad inteligence, tedy s vysokoškolským vzděláním, které bylo třeba umlčet a dostat "od válu". Stavba mostu probíhala v letech 1949-55. Poté bylo ještě nutno dostavět navazující části tratě, takže otevření mostu pro dopravu následovalo až 30. května 1964. Most má délku 910 metrů, což z něj mohlo udělat rekordmana mezi evropskými železobetonovými mosty, kdyby byl dvojkolejný, jak byl vyprojektován.
Mezi lidmi se traduje, že v rámci pomsty nasazených pracujících komunistickému režimu došlo k sabotáži, která má za následek to, že most vyprojektovaný jako dvoukolejný má osazenou jen jednu kolej. Z dostupných zdrojů se těžko soudí, co bylo a zůstává skutečnou příčinou. Mezi důvody je zmiňováno nedostatečně únosné podloží, příliš ostrý oblouk potenciální druhé koleje do chuchelského tunelu nebo příliš malá průjezdná šířka tohoto tunelu, údajně převzatá z norem pro tunely na rovných tratích. Jisté je, že od stanice Praha-Radotín vedou dvě střední koleje na nádraží Praha-Smíchov, zatímco dvě krajní koleje za zastávkou Velká Chuchle stoupají po vyvýšených náspech k tunelu, před nímž se spojí a už jen jedna kolej pokračuje tunelem a přes most do stanice Praha-Krč. Tato trať je využívána především pro nákladní dopravu, která se tak může vyhnout smíchovskému nádraží, železnému mostu pod Vyšehradem a Vršovicím či Hlavnímu nádraží.
Někdy se v souvislosti s inteligencí zmiňuje i omezená výška vozidel v nejzápadnějším pruhu silnice Strakonická. Nad ním je oblouková klenba mezi pilíři dost nízko. To ale rozhodně není chyba mostu, v době jehož stavby ještě "stará" Strakonická ulice vedla západněji. Současná čtyřproudá komunikace byla vybudována až v 70. a 80. letech.
Most si můžeme důkladně prohlédnout díky tomu, že jeho prostředkem vede i chodník s osvětlením. Na něj se dostaneme po schodech na obou stranách mostu, tedy v Malé Chuchli i Braníku. Z mostu jsou pěkné výhledy na obě strany vltavského údolí. Všímavý pozorovatel nepřehlédne na chuchelské straně stavebně připravené vyústění mostu i směrem na Hlubočepy. Taková odbočka tratě však dosud nebyla realizována. Nechme se překvapit, jaké změny přinese plánovaná výstavba vysokorychlostního tunelu z Hlubočep do Berouna.