Nový podchod pod železniční tratí u stanice Blansko-město
Turistické cíle • Žel. stanice
Nový podchod byl zbudovaný v místech bývalé komunikace, která spojovala centrum města Blanska s městskou částí Staré Blansko a byla jedinou spojnicí mezi levobřežní a pravobřežní částí tohoto okresního města. Ta byla v nedávmé době nahrazena novým dominantním silničním mostem, který překlenul jak řeku Svitavu tak i železniční trať a dnes stojí o 600 m jižněji směrem k hlavnímu blanenskému nádraží.
Taktéž bezprostředně navazující železniční stanice Blansko-město doznala výrazných změn. Stávající pokladna ve zdejší stanici byla naposledy v provozu koncem listopadu 2022. Původní objekt čekárny s pokladnou byl zbourán a nahradilo jej nové parkoviště. Druhé bylo postaveno na protější straně kolejí v závěru ulice Komenského. Vzniklo zde tak více jak čtyřicet nových parkovacích míst. Jelikož kraj, jako výhradní provozovatel příměstské dopravy, chce postupně přecházet na na elektronické jízdní doklady, prodej jízdenek už v této stanici nebude obnoven. Jízdenku bude zatím možno zakoupit u průvodčího ve vlaku. Na sousedním (hlavním) vlakovém nádraží a rychlíkové stanici, zůstává prodej jízdenek beze změn a v dostatečné kapacitě. V objektu části podchodu na straně ulice Komenského byly vybudovány veřejné WC a na protější straně z ulice Rožmitálovy nový technolologickoprovozní přístavek. Součástí stavby podchodu byla i úprava přístupů na obě stávající nástupiště a jejich konců tak, aby zde byl bezbariérový přístup pro pěší.
Nový podchod je čtyři metry široký a osmatřicet metrů dlouhý. Je lemovaný výtahy s kapacitou až pro patnáct osob, které tak mohou využívat hlavně matky s kočárky a osoby se sníženou schopností pohybu. Byla tak vyslyšena i prosba blanenských věřících, neboť Blansko má jediný katolický kostel (kostel sv. Martina), který se nachází za tratí ve staré části města. Každý výtah má nosnost jeden a půl tuny a rozměrově je navržený tak, aby se do kabiny vešla i nosítka záchranářů. Prostor podchodu monitoruje systém několika kamer. Projekt podchodu se musel vypořádat i s problémem spodní vody, neboť řeka Svitava protéká v jeho těsné blízkosti. Z toho důvodu je celý pochod umístěný ve speciální železobetonové konstrukci.
Podchodem procházejí i tři pěší turistické značené trasy a to červená, modrá a zelená. Červená směřuje na Hořice a Lipůvku, modrá přes hořické lesy na Milonice a zelená pak na Hořice a Svinošice. Turistický směrovník je umístěn v těsné blízkosti podchodu na okraji parkoviště u mostu přes řeku Svitavu.