Opava - socha bohyně Ceres
Turistické cíle • Památky a muzea • Socha
Opavská socha římské bohyně plodnosti a úrody je jednou z mnoha ukázek spolupráce blanenských salmovských železáren s rakouskými umělci. Spolupráce, která - stejně jako antická kultura - v 19. století silně fascinovala českou šlechtu. Většina jejich společných litinových výtvorů vycházela nejen z antiky, ale také z podoby děl, umístěných v pařížském Louvru nebo toskánské Florencii. Všestranně prospěšná spolupráce skončila zánikem monarchie v roce 1918. A hned na úvod si můžeme prozradit, že vysoce kvalitní sochu bohyně Ceres vytvořil vynikající rakouský sochař Theodor Friedl.
Sochař Theodor Friedl vystudoval vídeňskou akademii umění a činný byl v II. polovině 19. století. Jeho ateliér byl umístěn v někdejší vídeňské dietrichschteinské jízdárně a u nás se proslavil zejména figurálními skulpturami z eposu o Niebelunzích. Známé jsou také jeho plastiky pro vídeňský okruh Ringstrasse nebo sochařská výzdoba divadel, včetně toho opavského.
Ceres byla v římské mytologii bohyní plodnosti a úrody a dcerou boha Saturna a bohyně Ops. Je přitom zajímavé, že její matka měla zcela stejnou funkci, otec si k zemědělství ještě přibral čas. Opavská verze sochy je dnes už oproti blanenské kolegyni chudší, chybí jí srp v pravé ruce i „nůše“ s obilnými klasy. Zůstává jen římské roucho a v levé ruce pozdvihnutý roh hojnosti. Socha byla zhotovena v roce 1862, kdy ji nechal na své náklady v blanenských železárnách zhotovit opavský měšťan Karl Deml. To by ovšem znamenalo, že ji Theodor Friedl dokončil v pouhých dvaceti letech.
Litinový model bohyně Ceres vytvořil sochař-modelér blanenských sléváren Pavel Veverka (původem ovšem z Plzně) a samotná socha byla původně součástí kašny na opavském Dolním náměstí, kde stála celkem čtrnáct let. Poté byla socha i s původním soklem přenesena na své současné místo v Sadech svobody (a na konci Ostrožné ulice), které jsou součástí pásu městských sadů. V roce 1977 byla Ceres kompletně zrestaurována, což ji pak čekalo – z důvodu silného poškození povětrnostními vlivy - znovu v roce 2004.
Celá socha je odlita z jednoho litinového kusu a postava bohyně je zahalena do volné a bohatě zřasené róby, levou nohou lehce vykračuje kupředu a pravou ruku si opírá v bok. Hlavu jí pak zdobí věnec obilných klasů. Opavská Ceres byla – coby cenná ukázka sochařské tvorby II. poloviny 19. století – zařazena na seznam našich památek hned v roce 1958, aby se pak stala roku 1979 rovněž součástí rozšířeného seznamu kulturních památek ČR.