Ostrava – Lávka na Novou Karolinu
V poslední době se sice rojí poplašné zprávy o kvalitě, případně nekvalitě různých mostů a lávek, nicméně přiznejme si fakt, že takové stavby jsou potřebné a navíc vždy přitahovaly pozornost ač jde o jednoduchý můstek, nebo o nějakou stavbu velkolepějších rozměrů.
Přiznejme, že projektanti i stavitelé si chtějí mosty udělat nějakou reklamu, obzvláště jde-li o místo kde se pohybuje dosti přihlížejících, kteří velkolepost díla mohou ocenit.
Určitě to může plati o lávce u Karoliny, přesněji obchodního centra Nová Karolina. Nová lávka nahradila v roce 2011 starší nevyhovující dílo. Vlastně nejde o lávku jednu, ale dvě. Celková délka přemostění je 250 m. Komunikace spojuje prostor u centrálního autobusového nádraží v Ostravě u ulice 28. října. Ta první vlastně celkem nezajímavá spojitá trámová konstrukce, která je osazená na základech původní lávky. Délka hlavního pole činí 24 m, celková šířka pole je 4,6 m, volná šířka mezi zábradlím je 3,5m. 61 m dlouhá mostovka je vyřešena jako dodatečně předepjatý beton. Řez lávky má stejný průřez mostovky, jako má pokračující konstrukce nové hlavní obloukové lávky.
Tato lávka překonává čtyřproudovou Místeckou ulicí a vlastně i umožňuje přístup k vlakovému nádraží Ostrava-střed.
Daleko větší pozornost celkem logicky vyvolává následující konstrukce lávky s obloukovou konstrukcí, na které je zavěšena vlastní 146,5 m dlouhá mostovka. Přemostění má délku 143,9 m. Šířka mostovky i prostor mezi zábradlím jsou shodné s částí nad Místeckou ulicí. Mostovka této části je ocelová komorová. Výška lávky dosahuje 12,2 m. Hlavní část lávky překonává dvojkolejnou železnici a souběžnou ulici Porážkovou. Nosný prvek je tvořen dvěma ocelovými oblouky, skloněných k sobě do řezu písmene „A“. Lávka ústí do druhého patra obchodního a zábavního komplexu Forum.
Není bez zajímavosti, že stavbě Nová Karolina někteří laškovně říkají „Fukušima“. Inu, lidová tvorba si i tady našla své uplatnění.
Za zmínku ovšem stojí i vznik celého díla. U původního návrhu díla stála známá architektka Eva Jiřičná, ovšem doba vzniku v období hospodářské krize přinutila investora poněkud omezit nákladnost díla.
Generální projektant konečné stavby byla společnost Link projekt s.r.o. Brno, z Brna je i firma FEVIA s.r.o., která stojí za návrhem ocelové konstrukce. Na samotné stavbě se podílelo více firem, za zmínku stojí hlavně dodavatel konstrukce FIRESTA, zřejmě odštěpný závod Ostrava.
Jak to u podobných staveb bývá, stavba si našla své příznivce i odpůrce. Sice nejde o extravagantní dílo, ale určité kvality se mostu nedá odepřít. A jak je poslední módou, své místo si tu nacházejí i mladí milenci, kteří tu svůj vztah pečetí na věčné časy.
A mimoto se už našli i potencionální sebevrazi, zatím bez dokonání činu.