Loading...
Turistické cíle • Technická památka
Součástí areálu Dolní oblasti Vítkovice je také vyřazená ruská stíhačka MIG-21, která sem byla dopravena na speciálním tahači - a s velkou pompou - v červenci roku 2012. Jedna z nejslavnějších a nejpoužívanějších stíhaček minulého století se do DOV přestěhovala z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha – Letňany, kde sloužila jako zařízení na testování katapultace pilotů. Tento bojový letoun byl po desetiletí součástí výzbroje české armády, přičemý ostravský Mikojan-Gurevič pochází z roku 1965. Stíhačka MIG-21 se přitom používala ve výzbroji armády od počátku 60. let minulého století a jedná se o historicky nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun na světě. MIG-21 byl navíc zařazen do výzbroje armád zhruba 50 států; v letech 1961 až 2005 to „postihlo" i Československo, resp. Českou republiku. V Aeru Vodochody se tato stíhačka také licenčně vyráběla, a to v letech 1963 až 1972.
Vyřazený letoun je dlouhý 15,8 metru, vysoké 4,1 m a jeho rozpětí křídel dosahuje hodnoty 7,15 m. Váha MIG-21 je přibližně 5 tun. Podle dostupných informací měl být tento letoun už dávno jedním z interaktivních exponátů ve Světě techniky, kde měl být vybaven simulátorem, umožňujícím zažít přelet stíhačkou nejen nad Dolní oblastí Vítkovice, ale i celým Moravskoslezským krajem.
Kolem ostravského letounu však panují jisté nejasnosti. V roce 2012 dovezený stroj byl elegantní, pestrobarevnou, stíhačkou. V DOV dnes však vidíme téměř „hromádku šrotu“. Navíc již dávno byla vypsána veřejná zakázka, spočívající v rekonstrukci betonového základu bývalé chladící věže vítkovické koksovny, na němž měla být umístěna stíhačka MIG-21, částečně zastřešená ocelovoskleněným zkoseným hranolem, který bude uměle osvětlen. Sám letoun by získal do svého kokpitu technologii, umožňující na dotykových monitorech zažít virtuální průlet nad Moravskoslezským krajem. Součástí dodávky proto mělo být nejen informativní video o stíhacím letounu MIG 21, ale také šesti videí zobrazujících právě virtuální průlet nad Moravskoslezským krajem.
MIG-21 dnes smutně stojí „v koutku“, paradoxně nedaleko informačního a návštěvnického centra DOV, vytvořeného z někdejšího velínu vysoké pece č. 1. A toho autor článku využil a zaslal k některým nejasnostem ohledně tohoto MIGu na „íčko“ dotaz. Odpověď však, bohužel, stále (nikdy) nedorazila …