Pernes les Fontaines – Muzeum kol a cyklistiky (Musée Comtadin du Cycle)
Malá muzea patří k nejpřitažlivějším atrakcím desetitisícového provensálského městečka Pernes les Fontaines. Pro mnohé bude jistě nejatraktivnější to, které je zasvěceno cyklistice. Jeho zakladatelem se stal vášnivý sběratel i cyklista Guy Claverie, který se svými přáteli založil nejprve občanské sdružení a poté i muzeum, umístěné v jednom rekonstruovaném historickém domě v centru města. A že toto muzeum má co nabídnout. Koneckonců jsme na správném místě, protože součástí expozice je také busta zdejšího slavného rodáka Paula de Vivie. Že vám to jméno nic neříká? Tak vězte, že se jedná o vynálezce přehazovačky, bez které už si asi nikdo z nás kolo představit nedokáže. Však byl tento muž nazýván Apoštolem cyklistiky a Panem Velocio.
Celkově je zde na ploše 180 m2 vystaveno přibližně šest nebo sedm desítek exponátů, představujících nějakých 150 let vývoje a podoby jízdního kola. Jedna místnost je zaměřena na kola dámská, nechybí ukázka historické dílny, fotografie, dresy i různé speciály (tandemy, tříkolky, zmrzlinářské kolo apod.), které mají svou vlastní historii i své příběhy. Najdeme zde ovšem také prototyp speciálu z roku 2011, který by měl být schopen při stovce otáček pedály za minutu dosáhnout rychlosti až 130 km/hod. „Normální“ vystavovaná kola a velocipédy však pocházejí z let 1869 až 2008. To nejstarší postavil Pierre Michaux, na tom nejnovějším se jel závod Paříž – Peking.
Toto unikátní muzeum je podle některých informačních pramenů umístěno v paláci Hôtel de Brancas z přelomu 16. a 17. století, podle jiných se uvádí jako sídlo muzea krásný palác Hôtel de Cheylus ze 16. století, jehož základy však pocházejí již ze století 14. (správně je pouze druhá možnost). Muzeum Musée Comtadin du Cycle nabízí ovšem mnohé další zajímavosti, např. bezřetěžové kolo Hurtu z roku 1900 (místo řetězu jsou použity dvě sady ozubených kol), bicykl Magnat-Debon z roku 1902, zdejší slavné tandemové kolo z roku 1936 nebo závodní kolo Alphonse Thomanna, které má pájený rám, přestože tento výrobce kol i motocyklů je považován za vynálezce a největšího výrobce rámů svařovaných plamenem. A tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Tříkolka z roku 1880, „luxusní“ Fagot z roku 1895 s válečkovým řetězem nebo italské kolo z roku 1930, které na slavné Tour de France poprvé použilo francouzskou přehazovačku.
Pozoruhodné cyklistické muzeum v městečku Pernes-les-Fontaines, které ovšem můžeme na Turistice současně zařadit také do kategorií zajímavost, Dům, budova i Cyklisté vítáni, najdeme na adrese 23 place de la Juiverie a vstup do jeho prostor je volný a bezplatný (ve smyslu nezaplatíme a sami se volně procházíme dle libosti). A i tady platí, že je dobré při vstupu použít alespoň nějaké to francouzské slovíčko. Naše snaha je následně oceněna tím, že nás zde pak berou téměř jako domácí a v muzeu se cítíte ještě o něco příjemněji …