Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Muzeum
Expozice brněnské Moravské galerie v barokním Místodržitelském paláci na Moravském náměstí představuje evropské umění šesti století, což je další z jejich používaných názvů. Poprvé byla představena veřejnosti v roce 2001 a – v názvu příspěvku první uvedený - název expozice je inspirován pozoruhodným obrazem Petra Pavla Rubense "Hlava Medúsy" (je však možné, že obraz pouze vzešel z Rubensovy dílny a je dílem někoho z jeho žáků). V každém případě se jedná o obraz velmi silný, až magický, a původně býval dokonce vystavován za oponou, aby se ženy a děti nevylekaly. Určitě ho můžeme označit také za fascinující …
Název má připomenout, že výtvarné umění dokáže vyvolávat silné (bez ohledu na to, jestli kladné nebo záporné) pocity, vyvolávat úžas i probouzet návštěvníkovu představivost a fantazii. Expozice představuje nejcennější exponáty evropského umění ze sbírek Moravské galerie v Brně od 14. do 19. století, které doplňují mnohá zapůjčená díla. Najdeme zde významné práce řezbářů z období středověku, díla barokních malířů a sochařů z Moravy i Rakouska, soubory italského, flámského a holandského malířství i figurální a krajinářské obrazy z 19. století.
Expozice, doplněná - u nejvýznamnějších autorů a děl - doprovodnými texty a rozšířenými popiskami, je rozdělena na několik částí. První se jmenuje „Ad honorem Dei“ a představuje umění středověku na území Moravy, Čech, Rakouska, Německa a Nizozemí. Druhá část, nazvaná „L'Italia Magnifica“ seznamuje návštěvníky s Italským uměním 14. až 18. století. Třetí část je zaměřena na nizozemské malířství 16. a 17. století a je nazvána „Život a mýtus“. Čtvrtá část, kterou autoři expozice nazvali „Triumf víry - Oslavení rozumu“ je celá věnována umění baroka. V závěrečné části nazvané „Příběh člověka, tvář krajiny“ je k vidění umění 19. století.
Závěrem pár slov k historii galerie, výstavním prostorám a cenám vstupného.
Počátky vzniku brněnské obrazárny jsou spojeny se založením Františkova muzea v roce 1818 a Uměleckého spolku roku 1829. Významný byl pro budoucí galerii rok 1881, kdy obdržela darem několik „italských“ obrazů od knížete Jana Liechtenštejna. V roce 1923 vzniká Zemské muzeum a sbírky se rozšiřují o městskou galerii Heinricha Gomperze a sbírka nizozemského malířství továrníka Arnolda Skutezkého.
Součástí sbírek se postupně stávají také některé zápůjčky a je "vytvořena" i unikátní kolekce moravského barokního umění. Samotná Moravské galerie Brno vzniká až roku 1961 a přebírá část obrazů z Uměleckoprůmyslového muzea. Po roce 1989 získává MG pro své potřeby Místodržitelský palác a v roce 2001 je zde otevřena dlouhodobá expozice Pohled Medúsy - evropské umění šesti století, která je poutavou přehlídkou – mimo jiné - vynikající kolekce pozdně gotických a raně renesančních uměleckých děl moravské i středoevropské provenience.
Budova Místodržitelského paláce, kde je dnes MG i výstava „doma“ je součástí bývalého augustiniánského kláštera, založeného v roce 1350 markrabětem Janem Jindřichem. V 18. století došlo k barokní přestavbě kláštera (Mořic Grimm) i kostela sv.Tomáše (Jan Křtitel Erna). Vstupní portál paláce byl v letech 1742 až 1749 osazen sochami Josefa Leonarda Webera. Postava s kartuší se znakem Moravy má představovat moravského markraběte Jana Jindřicha. V objektu bývalého kláštera, kde sídlí Moravská galerie je jazzová kavárna.
Návštěva výstavy je - podle mého názoru - vzhledem ke kvalitě a množství exponátů vysloveně „za hubičku“. Plné vstupné přijde na 60,- Kč, snížené na 30,- a rodinné vstupné je za 130,- Kč, přičemž každý první pátek v měsíci je vstup do stálé expozice zdarma.
Fotografování je povoleno, u části exponátů je označen zákaz (alespoň v době mé návštěvy to tak bylo). Při této příležitosti se omlouvám za sníženouí kvalitu fotogalerie. Použil jsem totiž poze oskenované fotografie z doby, kdy jsem ještě fotografoval na kinofilmy.