Loading...

Praha – Negrelliho (Karlínský) viadukt - druhý nejstarší pražský most

Turistické cíle Technické zajímavosti Most

Negrelliho viadukt, který je též nazýván Karlínský viadukt, vede z Masarykova nádraží v Praze přes řeku Vltavu a ostrov Štvanice do městské čtvrti Bubny. Tato zajímavá stavba má hned několik „nej“. Jedná s o historicky první pražský železniční most přes Vltavu a tohoto času také druhý nejstarší pražský most (po Karlově mostě) přes tuto řeku. Ve směru toku Vltavy je to třináctý pražský vltavský most, který je také nejdelším železničním a celkově třetím nejdelším mostem v Česku. Do roku 1910 byl dokonce nejdelším mostem Evropy. Jednalo se o dobu, kdy byly některé obdobné mosty stavěny ještě ze dřeva. Tudíž je celkem pochopitelné a správné, že je zapsán ve Státním seznamu nemovitých kulturních památek.

Negrelliho viadukt byl postaven jako součást severní státní dráhy Olomouc – Praha – Drážďany. Most byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a do provozu uveden 1. června 1850. Budován byl nad tehdy ještě neregulovanou řekou podle plánů význačného konstruktéra mostů, rakouského inženýra Aloise Negrelliho. Realizaci stavby za jeden a půl milionu zlatých prováděly firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny. Žula na stavbu viaduktu byla těžena v Schwarzenberském lomu, který je dnes zatopen Orlickou přehradou. Materiál byl přivážen po vodě a opracován na místě.

Foto: Bubinga

Po svém dokončení měl most 87 kamenných oblouků a šířka jeho mostovky mezi kamenným zábradlím byla 7,6 metru. Ještě dnes je viadukt význačný především svou neobvyklou délkou, která činí 1.110 metrů. A to do ní není zahrnuta později vystavěná východní větev na pravobřežním předmostí. Stále se tudíž řadí mezi největší železniční mosty severně od Alp.

Negrelliho viadukt lze pozorovat nejenom nad Vltavou, ale zajímavá je také jeho „suchozemská“ část. Začátek stavby leží v Praze 8, v městské části Nové Město. U autobusového nádraží Florenc tvoří most hranici mezi Novým Městem a Karlínem. Přes posledně jmenovanou čtvrť pokračuje přes řeku a ostrov Štvanice do bubenské části Holešovic.

Foto: Bubinga

V roce 1871 byl most doplněn na jižní straně karlínským spojovacím viaduktem pro přímé spojení s Libní bez nutnosti zajíždět na nádraží. Další úpravy následovaly ještě ve stejném století. Nejprve byla položení třetí, posunovací slepá kolej, s čímž souvisela výměna původního kamenného zábradlí úzkým zábradlím ocelovým. Dále si postupný vývoj pražské železniční sítě vyžádal stavbu východní kolejové větve, která ale již neměla takovou architektonickou čistotu a jednotnou konstrukční i materiálovou koncepci jako původní stavba Negrelliho.

Foto: Bubinga

Již koncem 19. století byla poloha viaduktu často kritizována. Tato železniční stavba začínala bránit rychle se rozvíjejícímu městu. Vzhledem k jeho důležitosti se ale neuvažovalo o jeho zbourání, „pouze“ se přistupovalo ke kosmetickým změnám. Z komunikačních důvodů byly klenby přerušeny na dvou místech. Nejdříve nad ulicí Prvního pluku a Pernerovou, kde byly osazeny nýtované železné příhradové konstrukce, dále v letech 1952–1954 byly v přemostění Křižíkovy ulice z důvodů zlepšení průjezdnosti motorových vozidel vybourány tři mostní oblouky a nahrazeny trámovými překlady z předpjatého betonu a konečně v roce 1981 byl podobný zásah proveden i na holešovické straně, nad Bubenským nábřežím. V průběhu doby byla také některá volná místa pod mostními oblouky zaplněna řemeslnickými dílnami a speditérskými firmami, většinou i s vestavěnými patry. Průhled mezi ulicemi Křižíkovou a Sokolovskou byl obnoven na přelomu tisíciletí, kdy došlo k vybourání výplní mostních oblouků.

V době svého vzniku se jednalo zcela jistě o dominantu, která byla dobře viditelná, obdivovaná a často fotografovaná ze všech stran. Až později začaly okolo něho vyrůstat domy a dnes je až přespříliš zastíněn okolní zástavbou a komunikacemi, které nedají vyniknout jeho kouzlu. Dokonce je některými lidmi vnímán jako nepříjemná stavba, která komplikuje život obyvatel Prahy a Dopravu po městě. A tak lidé pod oblouky parkují, odhazují odpadky a kolikrát ani netuší, jaký skvost se nad jejich hlavami nachází. Monumentalitu této stavby určitě dokazuje vydání pamětní zlaté mince v hodnotě 5.000 Kč Českou národní bankou v rámci cyklu Mosty České republiky.

Foto: Bubinga

Fotografie, které přikládám, nejsou ideální, jelikož odpovídají počasí a pozdní době, kdy jsem je pořizoval. Ale vězte, že například při pohledu z nábřeží, z ostrova Štvanice nebo z Hlávkova mostu je stále co obdivovat.

Z míst obdobného charakteru (samozřejmě záleží na úhlu pohledu) mne při návštěvě Prahy zaujalo například následující:

- zajímavý stroj času na Letné:https://www.turistika.cz/mista/stroj-casu-kyvadlo-na-letne-na-miste-byvaleho-pomniku-j-v-stalina

- Hanavský pavilon:https://www.turistika.cz/mista/hanavsky-pavilon-vystavni-pavilon-na-zemske-jubilejni-vystave-roku-1891

- unikátní kaple sv. Máří Magdalény, která se stěhovala:https://www.turistika.cz/mista/unikatni-kaple-sv-mari-magdaleny-u-cechova-mostu-ktera-se-nastesti-misto-zboreni-stehovala

Foto: Bubinga

- pohyblivý jez Štvanice:https://www.turistika.cz/mista/praha-pohyblivy-jez-stvanice

- Nuselský most:https://www.turistika.cz/mista/nuselsky-most--1

- dělostřelecké salvy:https://www.turistika.cz/mista/navsteva-prahy-delostrelecke-salvy

Blog o dalších navštívených místech a cestách autora článku: http://bubinga.blog.cz/

Poslední aktualizace: 20.1.2015
Nadmořská výška:
188 metrů nad mořem
Praha – Negrelliho (Karlínský) viadukt - druhý nejstarší pražský most na mapě
Autor: Bubinga
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Praha – Negrelliho (Karlínský) viadukt - druhý nejstarší pražský most

Hudební divadlo  Karlín - přestavba
Hudební divadlo Karlín - přestavba
Dům, budova
Hudební divadlo v Karlíně je jedno z nejznámějších našich d…
0.1km
více »
Florenc - stanice pražského metra
Florenc - stanice pražského metra
Zajímavost
Florenc je přestupní stanicí, leží zároveň na žluté…
0.1km
více »
Muzeum hlavního města Prahy
Muzeum hlavního města Prahy
Muzeum
Budova je z důvodu rekonstrukce uzavřena.Hlavní budova muzea je…
0.2km
více »
Hotel Botanique Prague - moderní hotel inspirovaný přírodou v centru Prahy
Hotel Botanique Prague - moderní hotel inspirovaný přírodou v centru Prahy
Tipy a novinky
Botanique Hotel Prague je zpět od 1. června a zatímco jiné hotely v…
0.2km
více »
Muzeum hlavního města Prahy
Muzeum hlavního města Prahy
Tipy na výlet
Na dnešní výlet jedeme metrem do stanice Florenc, muzeum se nachází pár…
0.2km
více »
Rozhledna Pletená
Rozhledna Pletená
Rozhledna
Po zrušení povinné základní vojenské služby v 90. letech minulého století byly také opuštěny kasárna v Karlíně. Venkovní areál kasáren si pronajal spolek Pražské centrum, který…
0.3km
více »
Kindlův dům čp. 1059 na Těšnově v Praze
Kindlův dům čp. 1059 na Těšnově v Praze
Dům, budova
Můžeme přepokládat, že zdejší zástavba zde existovala již v období gotiky,…
0.3km
více »
Praha - graffiti na Těšnově
Praha - graffiti na Těšnově
Ostatní
Graffiti je druh výtvarného umění, řazený do street artu. Jelikož většina děl vzniká nelegálně a dochází při ní k poškozování cizího…
0.4km
více »
Praha (Nové Město) – palác Archa (Legiobanka)
Praha (Nové Město) – palác Archa (Legiobanka)
Dům, budova
Na „dobré“ pražské adrese – v ulici Na Poříčí (č. 24 a 26) najdeme zajímavou „dvojbudovu“, která si do svého vývěsního štítu i rodné…
0.4km
více »
Armádní muzeum Žižkov - Vítkov
Armádní muzeum Žižkov - Vítkov
Tipy na výlet
Na dnešní výlet jedeme od metra Florenc autobusem č. 133, 175 nebo 207 na…
0.4km
více »
Bílá Labuť
Bílá Labuť
Dům, budova
Kdysi zde stával jednopatrový dům se zájezdním hostincem, kterému se říká…
0.4km
více »
Petrská věž
Petrská věž
Dům, budova
Pozdně gotická Petrská věž byla postavena jako samostatná chrámová zvonic…
0.4km
více »
Muzeum Bedřicha Smetany
Muzeum Bedřicha Smetany
Tipy na výlet
Na dnešní výlet jedeme autobusem č. 197 nebo 196 na Přístaviště, kde přestoupíme na tramvaj č. 17 a jedeme do zastávky Karlovy lázně…
0.4km
více »
TheBreakOut Praha - Úniková Hra / Escape Game
TheBreakOut Praha - Úniková Hra / Escape Game
Zábava, atrakce
BreakOut vám nabízí napětí únikové hry, v níž řešíte sérii logických úloh…
0.4km
více »
Armádní muzeum
Armádní muzeum
Muzeum
Armádní muzeum sídlí v Praze na Žižkově v historických budovách Památníku…
0.5km
více »
Petrská věž a kostel sv. Petra v Praze
Petrská věž a kostel sv. Petra v Praze
Kostel
Pozdně gotická Petrská věž a nevysoký kostel sv. Petra v Petrské čtvrti dotvářejí jedinečnou atmosféru této části Prahy a navozují…
0.5km
více »
Masarykovo nádraží
Masarykovo nádraží
Dům, budova
Masarykovo nádraží je nejstarším pražským nádražím. Místo na stavbu nádra…
0.5km
více »
Praha – pohyblivý jez Štvanice (největší zařízení tohoto druhu v ČR)
Praha – pohyblivý jez Štvanice (největší zařízení tohoto druhu v ČR)
Jez
Pohyblivý jez umístěný nad plavební komorou Štvanice je největším…
0.5km
více »
Vstupte do pražského podzemí - Kolektory Praha a.s.
Vstupte do pražského podzemí - Kolektory Praha a.s.
Tipy na výlet
*pozn. redakce, 9.1.2020: Vstup do kolektorů…
0.6km
více »
Turistická známka č. 1715 - Národní památník na Vítkově, Praha
Turistická známka č. 1715 - Národní památník na Vítkově, Praha
Turistická známka
Památník byl postaven v letech 1929 – 1932 na Vítkově v…
0.7km
více »
zavřít reklamu