Ravenna – kostel sv. Jana Evangelisty (Chiesa di San Giovanni Evangelista)
Turistické cíle • Památky a muzea • Chrám
Tento chrám můžeme s určitostí považovat za jednu z nejromantičtějších a nejmalebnějších staveb ve městě. Prostředky hromadné Dopravy je také nejdostupnější, její historie patří k těm nejpohnutějším a – do jisté míry – je už také pouhou kopií sebe sama. Krásný kostel sv. Jana Evangelisty nechala postavit v 5. století císařovna Galla Placidia jako poděkování za to, že přežila výlet po moři a že její syn Valentinian byl jmenován západořímským císařem. Prý něco takového božstvu přislíbila v roce 424 během mořské bouře při plavbě z Cařihradu do Ravenny. Předpokládá se, že stavba byla zahájena v roce 425 a dokončena po necelých deseti letech, tedy roku 434.
I přes slova o pouhé replice a smutný fakt, že byl chrám v roce 1944 vážně poškozen při anglo-americkém leteckém útoku, který způsobil zničení fresek ze 12. a 14. století i raně křesťanské mozaiky apsidy, zde ještě stále najdeme mnoho záležitostí opravdu hodně starých a zajímavých až pozoruhodných. Pro začátek zmiňme například krásnou vstupní gotickou portálovou bránu ze 14. století, zvonici datovanou do 10. století nebo fragmenty nádherné podlahové mozaiky, zobrazující fantastická zvířata i výjevy ze čtvrté křížové výpravy. Proto je také kostel sv. Jana Evangelisty považován za stavbu, spojující ve své podobě prvky raně křesťanské, románské i gotické architektury.
Ve středověku se kostel stal sídlem benediktinských mnichů, kteří zde vybudovali významný klášter. Kostel i klášter v té době ctily gotický sloh a právě mramorový vstupní portál je toho nejzajímavějším dokladem. Portál ze 14. století bohatě zdobí sochy a reliéfy na lunetě, zobrazující zjevení sv. Jana Galle Placidii. Tento výjev lemují dvě skupiny andělů po stranách. Vidíme zde také Zvěstování, centrální basreliéf se sv. Janem a císařem (pravděpodobně Valentinianem III.), sv. Barbaziana s kněžími, Gallu Placidii s vojáky a Vykupitele. Samotný kostel je obdélnou stavbou s velmi jednoduchým nezdobným průčelím.
Zvonice má čtvercový půdorys, je 42 metrů vysoká a je datována – jak již bylo řečeno - do 10. století. Dva z jejich čtyř zvonů - Marcia a Dolorosa – byly vyrobeny v roce 1208 a patří k nejstarším v Itálii, zbylé dva pocházejí z let 1635 a 1693. Napravo od kostela se nachází klášter v podobě ze 16. století s trojstranným arkádovým ambitem. Interiér chrámu je trojlodní, rozdělený dvěma řadami dvanácti sloupů. Na stěnách bočních lodí se nacházejí fragmenty mozaik s různými motivy (geometrické vpravo a zvířata vlevo). Vlevo uprostřed uvidíme gotickou kapli ze 14. století s křížovou klenbou a se zbytky freskové výzdoby (na stropě světci, na oltáři Máří Magdaléna). V půlhruhové apsidě je sedm oken a před nimi mramorový hlavní oltář, sestávající z prvků z různých období, včetně několika fragmentů z 5. století. Mozaiky s epizodami ze čtvrté křížové výpravy byly – v polovině 18. století - objeveny pod podlahou. Následně byly extrahovány, umístěny na hranaté panely a po roce 1763 připevněny na stěnách baziliky, kde jsou k vidění dodnes. Varhany Mascioni pocházejí z roku 1974.
Kostel San Giovanni Evangelista v Ravenně je známý – nevím ovšem proč – také jako kostel sv. Nicandera a Marciána a bývá považován za nejstarší chrám ve městě. Najdete ho v bezprostřední blízkosti hlavního vlakového nádraží, mezi ulicemi Via Carducci a Viale Farini. Krom výborné dosažitelnosti potěší také fakt, že kostel je přístupný denně – a bez jakékoliv polední pauzy – od 08:00 hod. do 19:00 hod., a to zcela bezplatně. Nachází se v centru města a nejbližší autobusová zastávka i bezplatné parkoviště jsou vzdáleny jen 100 metrů.
Závěrem bych ještě rád omluvil sníženou kvalitu fotografií. Do Ravenny jsem jezdíval v letech 2002 až 2007, tedy v době, kdy jsem o koupi digitálního fotoaparátu ještě ani neuvažoval. Fotogalerie je tedy v tomto případě tvořena jen oskenovanými fotografiemi 13 x 9 cm nebo ofocenými pohlednicemi a skutečně slouží pouze jako ilustrační foto a propagační materiál. Považuji totiž památky Ravenny za natolik významné, že bych je rád představil alespoň touto formou.