Loading...
Turistické cíle • Autobusová zastávka
Jsou města a vesnice kam dorazí výletník vlakem či autobusem, tedy nepočítáme-li dopravu individuální tj. autem – nebo pěšky či na kole. Přiznejme si, že většinou výstup na nádraží, zastávce či jiném obdobném místě povětšinou předem navodí dojem z navštíveného místa.
Co si budeme povídat, v době, kterou ještě dost lidí pamatuje sloužila hromadná doprava převážně k přesunu pracujících mas, případně školní mládeže do svých působišť a na nějaké dojmy se moc nehledělo. No a když už takové zařízení minete vícekrát, ani už nevnímáte jak je to pěkné, případně hnusné. Město Rýmařov je určitě pro řadu cestovatelů vstupní zastávkou do Jeseníků, zejména uvažujeme-li o směr od Olomouce, přesněji Šternberka a Uničova. Poloha na státní silnici Praha – Ostrava (č. 11) a krajské druhotřídky (446), k tomu ještě nějaké okresky (370, 445) z něj činí poměrně důležitou křižovatku. Poměrně málo známý je i fakt, že se do Rýmařova dá dojet i vlakem, ale autobusy tady rozhodně kralují. Už z výše uvedeného vyplývá, že se tu dosti linek kříží. Mimo dálkovýsch spojů (Praha) – Šumperk – Bruntál – Ostrava se tu míjí spoje mezi Zlínem, Přerovem (Olomoucí) do Jeseníku. K tomu z Rýmařova vyjíždí dosti místních linek do blízkého okolí. Rýmařov je tzv. pověřenou obcí, lidově jde o malý okres.
Autobusové nádraží v Rýmařově je strategicky dobře umístěné poblíž samotného centra města, odpadá tak někdy zdlouhavá cesta jako v jiných místech, kde je třebas autobusák poblíž toho vlakového. Místní autobusové nádraží přílišnou reklamu městu nepřinášelo. Přeci jen dvě poněkud obstarožní nástupiště sice kryly přístřešky sem tam s lavičkou, ale nešlo o zvláště přívětivé místo. Kdo mohl, oddal se raději malé procházce k centru a zpět, případně se šel opít do přilehlého bufetu.
Nedávno ovšem autobusák prošel celkovou rekonstrukcí a řekněme, že velmi zdařilou. Kapacitně sice zůstalo nádraží v podstatě beze změny. Velkou proměnou ale prošel vzhled celého areálu. V podstatě zůstaly zachovány dvě průběžné nástupiště. Upravená ale byla plocha kolem nástupišť, příjezdové a výjezdové komunikace, jakož i odstavné a parkovací plochy. Asi nejvíce návštěvníka zaujmou obě nástupiště, respektive přístřešky. Je patrné, že na vzhledu se podepsal architekt, nebo minimálně projektant s architektonickým cítěním. Dle projektové dokumentace šlo o firmu Hutní projekt Frýdek Místek a.s., jmenovitě ing. Pavel Kroupa. Přestavba dopravního uzlu přišla na necelých 22 mil. Kč, cca 85 % nákladů pokryla dotace ROP Moravskoslezsko.
Zastávkové přístřešky odpovídají nárokům na moderní cestování. Kromě střešního krytí poskytují díky zástěnám i ochranu před větry. Kdo to v Rýmařově zná, ví že tu občas dosti fičí (Rýmařov leží poměrně vysoko kolem 600 m). Pohyb lidí tu bývá poměrně slušný. Mimo pracujících, školáků a studentů se tu občas sejdou v zimě lyžaři, v létě turisté a cyklisté. Pravidelně tu zastavují cyklobusy (z Olomouce a Šumperka) či skibusy.