Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Kašna
Jedna z nejkrásnějších a nejobdivovanějších památek toskánské středověké perly se jménem Siena se nachází v centru města, na hlavním náměstí Piazza del Campo. Jedná se o okouzlující kašnu, zvanou Fonte Gaia. Původně gotický věřejný vodní zdroj zcela změnil svou tvář v roce 1409, kdy byl ozdoben řadou reliéfních plastik renesančního umělce známého pod jménem Jacopo della Quercia. V tomto případě je to ovšem trošku jako v jednom kdysi oblíbeném vtipu se Stalinem – Džugašvilim, Leninem – Uljanovem a říjnovou rtevolucí, spáchanou v listopadu. Tento sochař z okolí Sieny se vlastně jmenoval Jacopo di Pietro d'Angelo di Guarnieri (po této zakázce se mu říkalo také Jacopo della Fonte) a úpravy kašny byly dokončeny až v roce 1419. No a aby toho nebylo málo … dnes zde již vidíme pouhé kopie, které vytvořil Tito Sarrocchi. Přesto jsou v blízkosti fontány trvale davy turistů snad ze všech zemí celého světa.
Nejdůležitější kašna ve městě byla za hlasitého jásotu místního obyvatelstva slavnostně otevřena v roce 1346. Hned dostala název Gaia a byla zásobována vodou z akvaduktu o délce téměř třicet kilometrů. Sienský mramor, použitý na stavbu kašny, začal po čase chátrat a k další devastaci přispěli diváci, kteří na kašnu vyšplhali při tradičním Paliu, konaném v roce 1743. Tehdy byla na kusy rozbita slavná socha Rea Silvia. Také silně poškozené původní reliéfy musely být obnoveny a nyní se nacházejí v muzeu Santa Maria della Scala.
V roce 1859 pak bylo rozhodnuto, že Jacopovo dílo bude nahrazeno kopiemi, vyrobenými z kvalitnějšího carrarského mramoru. Jejich vytvořením byl pověřen sienský puristický sochař Tito Sarrocchi. O deset let později byla kašna znovu slavnostně otevřena a jako zábrana sem bylo instalováno zábradlí architekta Giuseppe Partiniho. Současně byla kašna také přesunuta více do centrální polohy. V roce 1904 byly původní části výzdoby kašny poprvé představeny na výstavě Sienského umění.
Kašna je v podstatě obdélníkovou nádrží, otevřenou na straně směřující k radnici. Ostatní tři strany obklopují stěny, vyrovnávající sklon náměstí. Dvě krátké strany nesou basreliéfy se Stvořením Adama a Vyhnáním předků, na čelních pilířích pak vidíme dvě ženské postavy, spojované s nejstarší římskou historií a bájnými dvojčaty (královna Silvia a Acca Larentia). Ve středu se nachází trůnící Madona s dítětem, kterou obklopuje Ctnost s anděly.