Loading...
O likvidaci historické části města bylo rozhodnuto v březnu roku 1964. Naštěstí se soudruzi kupodivu shodli na tom, že kostel Nanebevzetí Panny Marie bude zachráněn.
A tak se v roce 1975 uskutečnila jízda nejtěžšího nákladu po železnici. Z ponurého středověku k modernímu socialistickému sídlišti.
Po revoluci se samozřejmě začalo uvažovat, že by svatostánek opět sloužil svému původnímu účelu. Mělo to však drobný háček. Byla potřeba církevní výjimka, jelikož oltář už nesměřuje na východ, ale na jih. Podařilo se a kostel Nanebevzetí Panny Marie byl v červnu 1993 znovu vysvěcen. Kromě zajímavého interiéru s informacemi o výše zmíněné akci si může návštěvník vystoupat nějaké ty schody na vyhlídkovou věž a zkoumal místa, kde se kostelík před 46 lety vezl po kolejích.
Když se ale podívá dolů k patě kostela uvidí tam zajímavé sochy. Některé jsou novější, například ty pískovcové, které byly vytvořeny v roce 2010 u příležitosti sochařského sympozia v Mostě.
Dále si člověk může u kostela prohlížet barokní dílo, které zhotovil v 18. století Karl Johann Waitzmann (1714 Graz, 1795 Kaaden). Socha sv. Františka Serafinského, Sochy alegorií Naděje, Statečnosti, Lásky a Víry i další zajímavé skulptury.
A do třetice se v blízkosti kostela nachází zajímavé ztvárnění Jana z Pomuka a to hned dvakrát. Podrobně jsem se o tom rozepsal zde:
Sousoší svatého Jana Nepomuckého: https://www.turistika.cz/mista/sousosi-svateho-jana-nepomuckeho-v-moste-u-kostela-nanebevzeti-panny-marie/detail
Sloup se sochou zemských patronů: https://www.turistika.cz/mista/sloup-se-sochou-zemskych-patronu-ve-meste-most/detail