Šumperk – Single traily Na Vyhlídce
Turistické cíle • Zábava, atrakce
Ne že by podobný styl ježdění zcela novinkou posledních desetiletí. I ti dříve narození coby kluci pokud měli k dispozici jízdní kolo z něj často vyrobili závodní „stroj“.
Většinou málokdo dosáhl na vytouženou favoritku, což bylo kolo silniční. Spíš byly k dispozici různé modifikace jednodušších kol zn. Velamos, případně náhrada za favoritku což byla jednodušší Eska (ta většinou neměla ale přehazovačku, jen jednoduchého cvrka).
Ale právě ty Velamosky se hodily na přestavbu ve stroj terénní. To znamenalo kolo zbavit většiny zbytečností, zejména blatníků různých světel, zvonků a když časem upadla i přední brzda (býval to takový špalík co tlačil shora na plášť), žádná škoda. Znalci vědí, že se brzdili tzv. volnoběžkou neboli torpédem.
Takové kolo i díky povětšinou širším plášťům bylo předobrazem toho, co jsou dnešní crossky nebo horská kola.
Horské kolo bylo vynalezeno až později v Americe, kde už zřejmě výrobci nevěděli jak zaplavit trh něčím novým, tak vymysleli, že se má jezdit v terénu.
Do dnešní doby se ovšem z jízdy v terénu stala masová záležitost, takže horské kolo používají dnes k vyjížďkám i kdysi ryze silniční cyklisté (tam se řadí i autor tohoto příspěvku).
K disciplinám terénního ježdění patří hlavně jízda ve volném terénu, ale protože je spousta cyklistů (říkají si správně bikeři), kterým naše převážně oblé kopečky nestačí, vyvinula se i u nás disciplina volného ježdění v extrémních terénech.
Velkém se na klientelu toužící po extrémní jízdě vrhly i různá lyžařské střediska, která si tím prodloužila nebo vlastně vymyslela úplně novou sezónu. V těchto případech jde v převážné míře o jízdu z kopce s různými skoky, klopenými zatáčkami apod. Přiznejme si ale, že jde ale o disciplinu poněkud odfláknutou, protože bikeři se v drtivé většině v lyžařských centrech vozí na lanovce (v menších areálech je vytáhne vlek). Jízda z kopce ve vysoké rychlosti je sice adrenalinová a fyzicky celkem náročná, ale my konzervativnější si přeci jen myslíme, že na kopec se musí dojet vlastní silou.
Naštěstí takové areály bez lanovek a vleků jsou i u nás. Konkrétně u nás v Jeseníkách si už velkou proslulost získaly Rychlebské stezky u Černé Vody. Tam se inspirovali tvůrci podobnými tratěmi ve Walesu. V Rychlebských horách jde skutečně o promyšlenou soustavu poměrně dlouhých tratí různých obtížností, kde svou obtížnost najde jak vyznavač nejdrsnější formy terénního ježdění (kam může jen se speciálním terénním bikem), tak je k dispozic i vcelku jednoduchá trasa, která se dá projet dejme tomu s nějakým tím trekem.
Právě Rychlebské stezky jsou v našem kraji inspirací ke vzniku podobných areálů, byť podle možností ve skromnějším měřítku. K takovým areálů můžeme přiřadit i nově vznikající areál, který se zřejmě zanedlouho otevře adrenalinovým cyklistům na okraji Městského lesa v Šumperku.
Zde zřejmě nebudeme očekávat, že se do Šumperka bude valit proud cyklistů, jak se to děje právě v Černé Vodě.
Spíš se dá očekávat, že tratě budou sloužit jako trénink po školním vyučování (nebo pracovní době).
Areál je snadno dostupný Raisovou ulicí, tedy kolem bývalé Sanatorky. Dodejme, že jde o lokalitu mezi šumperáky značně oblíbenou. Chodí se tu na výlety k vyhlídkovým Městským skalám, nebo do hospody na Nových Domkách. Přilehlé lesní cesta (žlutá TZ) je vyzdobena dřevěnými výtvory (Čarovný les, Stezka Andělů), upravenými zákoutími se studánkami a lavičkami.
Single traily jsou vybudovány v podstatě hned na kraji lesa vlevo od turistické cesty. Zadání projektu se uskutečnilo v roce 2017, v průběhu roku 2018 (v druhé polovině) se realizovala většina úprav terénu. Tratě jsou v některých místech podsypány hrubším štěrkem, povrch bude tvořit střeně hrubý písek. Výjezd na start jednotlivých sjezdů zajišťuje okružní cestička dlouhá cca 550 m. Jednotlivé sjezdy jsou pak odlišeny barevným systémem shodným s lyžařskými sjezdovkami. Tedy modrý, červený, černý. Modrý má být dlouhý 410 m a měl by ho sjet i méně zkušený biker zřejmě na běžném horském kole. Červený a černý by měly být zhruba stejně krátké (250 m), na tom černém je asi víc skoků. Převýšení tratí je něco kolem 30 m. Areál by měl být otevřen v průběhu dubna 2019. Zatím se dodělává (povrch), a odstraňují se i popadané stromy, které během zimy na některých místech tratě poněkud zdevastovaly. Nakonec teď je ještě povrch dosti podmáčený, tedy měkký, takže asi zvláštní požitek z jízdy by neposkytl.
Poněkud zavádějící je snad označení trailů Na Vyhlídce, ve skutečností je Vyhlídka poněkud vzdálenější místo na opačné straně blízkého Kotle (tady místa kde se jezdíval motokros).