Vídeň a nádraží Wien Praterstern
Turistické cíle • Žel. stanice
Wien Praterstern je jedním z důležitých nádraží ve Vídni. Nachází se v 2. vídeňském městském okrese Leopoldstadt východně východně od Donaukanalu v blízkosti historického jádra Vídně. Otevřeno bylo 6. ledna 1838 jako výchozí (počáteční) nádraží chystané soukromé Severní dráhy Ferdinandovy. Je tedy nejen nejstarším nádražím (pokud jde o polohu) v Rakousku, i nejstarším nádražím ve střední Evropě a náleží do první desítky nejstarších nádraží světa z hlediska stálosti užívání staniční polohy.
Stanice má denní frekvenci cestujících asi 80 000 až 110 000 osob. Jde o přestavěné někdejší nejdůležitější nádraží Rakousko-Uherska: Wien Nordbahnhof.
V roce 1856 bylo nádraží výrazně přestavěno po stránce konfigurace kolejiště, ale zejména výpravních budov, které nádraží opět zařadily mezi nejvýznamnější nádraží světa. Stavba byly vyprojektována na základě vítězného návrhu v architektonické soutěži Theodorem Hofmannem. Styl velkorysého souboru těles nádražních budov byla tzv. rakouská „železniční gotika“.
Po roce 1918, po ztrátě severních korunních zemí, značně upadl význam do té doby největšího rakouského nádraží. Naprostý útlum nastal však až po roce 1945. Jednak se vzpamatovávalo ze silného bombardování a nedaleko Vídně vznikla postupně železná opona, která nepřála železniční dopravě.
Po rekonstrukce neslo nádraží název Wien Praterstern, který však byl změněn roku 1975 na Wien Nord.
Po roce 2004 došlo na tomto místě k zásadní přestavbě včetně řešení prostoru před nádražím a od konce roku 2006 se jmenuje opět Wien Praterstern.
Nádraží je v současnosti jednoduchým průjezdným nádražím, které sdílí jak průběžné trati železnice ÖBB), tak tratě vídeňského S-Bahnu. Při poslední modernizaci byl rovný přímý tvar nástupišť změněn na nástupiště v mírném oblouku se 4 nástupními hranami a 4 kolejemi. Střední ostrovní nástupiště jsou značně široká (11 m) a komfortní. Při poslední přestavbě došlo k redukci nástupišť a sjednocení jejich výšky (nivelity). Výška nástupních hran je 550 mm nad temenem kolejnice a je maximálně komfortní.
*
Ve Vídni nás zaujalo ještě například toto:
Vídeň, Mozart a Sankt Marxer Friedhof: https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-vidne-velky-mozart-bila-soska-a-prosty-napis/detail
Obrázky z Vídně – Naschmarkt, nejznámější vídeňský trh: https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-vidne-naschmarkt-nejznamejsi-vidensky-trh/detail
Obrázky z Vídně, ležící na krásném modrém Dunaji: https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-vidne-lezici-na-krasnem-modrem-dunaji/detail
Obrázky z Vídně zapsané do UNESCO – Schönbrunn: https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-vidne-zapsane-do-unesco-schonbrunn/detail
Obrázky z Vídně, brány mezi západní a východní Evropou: https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-vidne-brany-mezi-zapadni-a-vychodni-evropou/detail
Obrázky z Vídně, města výborné kávy a dobroty pana Sachra: https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-vidne-mesta-vyborne-kavy-a-dobroty-pana-sachra/detail
Obrázky z Vídně či Vindobony: https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-vidne-ci-vindobony/detail
Obrázky z Vídně s nejvyšší stavbou města i celé země: https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-vidne-s-nejvyssi-stavbou-mesta-i-cele-zeme/detail