Loading...
Už podle názvu jsou Vodňany spjaté s vodním živlem. A aby se voda dala přecházet sucho nohou, musely k tomu posloužit přechody, nejčastěji v podobě mostů. Protože je město středověkého založení, dá se předpokládat, že nějaké mosty zde vznikly již v období jeho založení (přesné datum není známo, uvažuje se o době panování Přemysla Otakara II.). Bohužel ne všechny se dochovaly (první byly patrně dřevěné).
Až s rozvojem zděného, nejlépe kamenného stavitelství se mosty staly odolnější a tím i dlouhověké.
Na severní straně bývalého městského jádra se dodnes dochoval dvouobloukový kamenný most datovaný do poloviny 18. století. Protože město mělo své vlastní opevnění v podobě hradeb, dalo by se předpokládat, že původně se mohl klenout nad částí příkopu. V tomto případě ale nešlo jen o normální příkop, ale rovnou o náhon k pohonu mlýnů. Blanický potok, jak se náhonu říká odvedl již ve středověku část toku Blanice blíže městu a tak posloužil nejen ke strategickým účelům, ale i jako zdroj laciné energie.
Samotný dvouobloukový most pak přiváděl pocestné od severu (Písek, Protivín). Ve Vodňanech sice zůstala zachována část hradeb a několik bašt, brány byly všechny zbourány v 19. století (1837).
Hlavním stavebním materiálem je kámen, klenbu v mostních oblouky tvoří cihlové ostění. Jak je zvykem, most má svého patrona. Jde celkem o obvyklého sv. Jana Nepomuckého z r. 1730, ztvárněného z žuly. Ten je umístěn na středovém pilíři na východní straně mostu. Na rozdíl od jiných podobných soch si sv. Jan uchoval polychromní nátěr. Na protější straně mostu je umístěn litinový kříž s Kristem novějšího data. I podle podpěrného cihlového pilíře lze odhadnout, že tato část byl dostavěna dodatečně.
Poměrně nedávno (2009) mostu hrozila zkáza díky poškozené izolaci, oprava byla provedena i z přispěním ministerstva kultury v celkové výši nákladů 350 000,- Kč.