Wrocław – most Grunwaldzki
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Zavítáte-li do metropole Dolního Slezska Wrocławi, s velkou pravděpodobností pojedete přes most Grunwaldzki. Nachází se v centrální části města kilometr a půl východně od hlavního Rynku. Most je součástí mezinárodní silnice E67 a silnice č. 8, denně přes něj přejedou desetitisíce automobilů, busů, tramvají a dalších dopravních prostředků z jednoho břehu Odry na druhý.
Most je visutý řetězový.Ocelová příhradová mostovka je zavěšená na dvou 20 m vysokých secesních pylonech. Ty jsou vyzděné z cihel a obezděné přesně opracovanými žulovými kvádry. Ozdobou masivních pylonů jsou Kamenné reliéfy se znakem Wrocławi. Ocelová nýtovaná mostovka, táhla, zábradlí a další konstrukční prvky jsou opatřené modrým ochranným nátěrem.
Most postavila v letech 1908 až 1910 firma Beuchelt u. Co. ze Zelené hory (Zielonej Góry) podle vítězného projektu Martina Mayera a Roberta Weyraucha za účelem rozvoje města severovýchodním směrem. Výrobní dokumentaci konstrukce vypracoval Alfred von Scholtz. Architektem byl městský radní pro výstavbu Richard Plűddemann.
V roce 1910 byl dokončený most druhým největším visutým mostem v Německu. Dnes drží primariát mezi visutými mosty v Polsku.
Most má jedno pole, je dlouhý 112,5 m a široký 18 m. Zásobovači museli objednat a dopravci dovézt na stavbu 1 976 tun železa, 289.5 tun oceli, 4.1 tuny olova, 2 400 tun žuly a 7 160 m3 betonu.
Slavnostního otevření mostu dne 10. října 1910 se zúčastnil sám císař Vilém II (Wilhelm II).
Během druhé světové války byl most značně poškozený, naštěstí ne zcela zničený. Prozatímně jej podpírala provizorní konstrukce posazená na čtyřech potopených člunech. Po válce byl most během dvou let zrekonstruovaný a stal se opět neodmyslitelnou součástí Dopravy ve městě. Nepodařilo se však vrátit do původní podoby pylony. Při porovnání starých fotografií s těmi současnými zpozorujete, že na nich chybí čtyři věžičky. Ty se nedochovaly a nové postaveny nebyly. Změnu lze postřehnout i u zdiva nad klenbami pylonů.
Posledními úpravami most prošel v roce 2005, kdy byly rozšířené jízdní pruhy na úkor šířky chodníků.
V roce 1976 byl most zapsán do registru památek Polska.
Po dostavění se most jmenoval Imperiál (Kaiserbrűcke) na počest císaře Viléma II. Po osmi letech, na konci první světové války, byl přejmenován na most Svobody (Freiheitsbrűcke). S nástupem nacistů k moci se cedule na mostu opět měnily a most dostal staronový název Imperial. Ne však na dlouho. Po druhé světové se do map začalo vpisovat nové jméno most Grunwaldzki. A tak je tomu dodnes.