Loading...

Železniční stanice v Jaroměři

Turistické cíle Žel. stanice

V různých místech království Českého byly budovány železniční trati, ale severovýchod Čech zůstával dlouhou řadu let mimo toto úsilí. Sice mnoho zdejších továrníků a politických reprezentantů pro toto horovalo a snažilo se prostřednictvím různých peticí i osobních intervencí něčeho dosáhnout, ale jednání s ústřední vládou ve Vídni byla neúspěšná, vypadalo to, jako kdyby spolu jednali slepí s hluchými, až tak by se dala všechna rokování de facto přirovnat.

Závody v těchto místech byly v konkurenční nevýhodě, když nemohly být napojeny na železniční tratě v úsecích mezi Vídní, Olomoucí, Pardubicemi a Prahou. Nešlo jen o export vlastních výrobků, ale též surovin, jejichž dodávka povozy byla mnohem složitější a dražší, což se samozřejmě průmyslníkům nelíbilo. Kdyby byli v této situaci dnes, tak by nejspíše přenesli místa svého podnikání jinam, ale to oni neuskutečnili a snažili se ta místa dostat do středu zájmu a tím upozornit, že takto bohatá a podnikavá lokalita je bita tím, že je stále bez železničního spojení.

Po několika letech bylo konečně rozhodnuto, že budou udělovány koncese těm železničním tratím, jež budou vést čistě ve strategickém, administrativním či obchodně-průmyslovém zájmu monarchie. Postupně měla vzniknout síť o délce kolem 10 000 km a mezi jinými zde byla konečně zmíněna rovněž železniční trať z Pardubic do Liberce, jež měla dále pokračovat do Žitavy. Celý tento plán byl zveřejněn ve "Wiener Zeitung" 10. listopadu 1854.

Po 15 letech se tak komité v púvodním složení - továrník Jan baron Liebig, Vojtěch Lanna a bratří Kleinové - dočkalo toho, s čím počítalo již od začátku. Hned se začalo s projekčními pracemi, během nichž bylo zhotoveno 5 variant vedení uvedené železniční trati a jejího zaústění. Nikdo neví, jak by tato železniční trať dopadla a kudy by vedla, nebýt vojenských kruhů, jež si přály, aby uvedená trať spojovala se světem též dvojici tehdejších pevností - Hradec Králové a Josefov. Sice se tato trasa kvůli složitému terénu nesmírně prodražila, ale vojenské záměry měly prim. Kvůli tomu se rovněž tato železniční trať dočkala toho, že jí byly povoleny tarify o 15 % vyšší než u ostatních drah. Mnozí dokonce počítali s tím, že by se mohla stát součástí rozsáhlé mezinárodní sítě, která by tak spojila tyto kraje se severním Německem a na jihu by mohla vést do Podunají a dále až do Orientu, což se však brzy ukázalo jako absolutně nereálný plán, jenž tak zůstal jen iluzemi různých snílků, z nichž je třeba zmínit např. spisovatele Uffo Horna.

5. června 1856 vzniklá společnost si podle tohoto dala do názvu pojmenování "Süd-Nord Deutsche Verbindungsbahn" neboli "Jiho-severoněmecká spojovací dráha", z čehož přímo čišel pangermánský duch. Předsedou komitétu pro výstavbu této dráhy se stal Arnošt hrabě Harrach, místopředsedou Wilhelm Alexander rytíř ze Schoellerů, ředitelem Johann baron Liebig a inspektorem Johann Schebek. Stavba byla zadána dvojici spojených firem - Vojtěch Lanna a Bratří Kleinové za paušál ve výši 9 089 550 zlatých a k tomu dalších 1 792 495 zlatých za železniční odbočku z Jaroměře do Svatoňovic (kvůli tamnímu uhlí). V těchto částkách však nebyly započítány koleje, jejichž dodávkou byla pověřena společnost Bratří Kleinů. 22. září 1856 se začalo pracovat v Pardubicích, 13. října 1856 v Liberci a již v říjnu 1857 byl dokončen úsek z Pardubic do Josefova, který byl uveden do provozu 4. listopadu 1857. 1. června 1858 se začalo jezdit z Jaroměře do Horek, 1. prosince 1858 z Horek do Turnova a 1. května 1859 z Turnova do Liberce a z Josefova do Svatoňovic.

Díky tomu byla v Jaroměři zřízena v letech 1857-1858 nádražní budova, jež vznikla podle projektu Vincence Daniela, takže byla v mnohém podobná původnímu královéhradeckému nádraží (odlišovala se pouze dvojicí krajních rizalitů a nástupištní verandou). Při této výstavbě došlo též k řadě archeologických nálezů. Zmiňme např. bronzovou sekeru a další předměty z téhož materiálu a na místě do roku 1866 stojící kolny pro parostroje a strážního domku u reduty byl objeven velký zlatý řetěz, sekyrka, 2 ozdoby, 2 kroužky a malá hliněná nádobka, což dokazuje, že lokalita dnešního nádraží byla osídlena již v pravěku. Hrázděný nádražní objekt však byl 8. července 1866 napěchován slámou a zapálen ustupující rakouskou armádou, když se nepovedl pokus o její vyhození do povětří. O rok později vznikla vedle trosek provizorní přízemní hrázděná budova, která se dochovala do dnešní doby. Tehdy bylo nádraží nově pojmenováno jako Josefov-Jaroměř/Josefstadt-Jermer (předtím pouze jako Josefov/Josephstadt). V letech 1870-1872 došlo k vybudování nové výtopny, točny a části provozních objektů. K obnově výpravní budovy podle původních plánů došlo až později, navíc již z cihel a ne z hrázděného zdiva, jak tomu bylo původně. V letech 1898-1899 byla provedena rekonstrukce nádraží a na královéhradecké straně vznikla přístavba. Dosavadní část byla upravena pro potřeby drah a pošty, naopak nový přízemní trakt s dvoupatrovým křídlem měl sloužit cestujícím a zdejší restauraci. Obě tyto části pak spojila opticky nástupištní veranda. Jak vypadalo nádraží v tehdejších časech, to můžeme vidět zde: http://www.smirice.eu/rakousko/josefov_nadrazi.htm. Roku 1909 byla zdejší dráha zestátněna a nádraží získalo elektrické osvětlení.

Za obou světových válek sloužilo nádraží k válečným účelům a dopravě raněných. Jako zajímavost můžeme uvést to, že když bylo v roce 1918 převzato nově vzniklou československou mocí a stráženo zdejší sokolskou jednotou, nebylo zde vůbec nic odcizeno. To se změnilo, když museli sokolové předat nádraží do rukou armády, resp. pěšího pluku č. 18. Došlo to tak daleko, že je muselo velitelství praporu opětovně požádat, aby se opět ujali služby právě oni. Na přelomu 20. a 30. let 20. století byla budova zrekonstruována, protože nejprve došlo roku 1929 ve staniční budově k požáru, kdy ohořely dřevěné trámy, a 4. července téhož roku byla poškozena celostátně známou vichřicí. Tehdy přišla o některé dekorativní prvky. 2. října 1949 obdržela stanice prostý název Jaroměř, čímž bylo de facto završeno sloučení obou měst. Pak se dlouhou dobu o stav nádražní budovy nikdo příliš nezajímal, a tak postupně chátrala. Prováděny byly jen drobné a udržovací práce. Vedle toho však byly vybudovány jiné objekty - v roce 1952 stanice pro zbrojení motorových lokomotiv naftou, roku 1956 noclehárna pro staniční zaměstnance a v roce 1957 kulturní dům.

Velkou změnou měla být elektrifikace zdejší trati, která byla plánována již v letech 1974-1975, ale místní trať se jí dočkala až roku 1993. Když došlo v letech 1999-2000 k opravě nádražní budovy, tak v mnohém ztratila svůj originální punc. Poslední celkovou rekonstrukcí prošlo nádraží v letech 2018-2021 (viz https://www.subterra.cz/reference/rekonstrukce-zeleznicni-stanice-jaromer/), kdy sdružení JARO provedlo výstavbu dvojice zastřešených ostrovních nástupišť s výtahy včetně podchodu vedoucího ze staniční budovy (viz https://zdopravy.cz/v-jaromeri-konci-s-mirnym-zpozdenim-dlouha-vyluka-trati-na-trutnov-39371/ a https://zdopravy.cz/obrazem-modernizace-stanice-jaromer-finisuje-odhalila-zaklady-stare-tocny-46720/). Sama výpravní budova by měla projít rekonstrukcí v letech 2024-2025 (původně se s ní počítalo již dříve, viz https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621500615.pdf), kdy má dojít nejen na její fasádu a střechu, ale též na interiér. Přesto je výpravní objekt se skladištěm, poštou, vodárnou, výtopnou s točnou a kolejištěm a přiléhajícím činžovním domem čp. 255 stále památkově chráněn (od 18, září 1996, viz https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-stanice-2338155). Stejně tak bylo naloženo s parní staniční vodárnou s bytem obsluhy čp. 250 z let 1902-1903, která byla v provozu až do roku 1976 (podle některých zdrojů byla funkční až do roku 1981, památkově chráněna od 19. října 1989, viz https://pamatkovykatalog.cz/parni-stanicni-vodarna-2169326). Při návštěvě tohoto nádraží nikdo neprohloupí návštěvou zdejšího, 7. září 1996 slavnostně otevřeného železničního muzea ve výtopně, jehož webové stránky nalezneme zde: https://www.vytopnajaromer.cz. Naopak detail samotné stanice a zdejších příjezdů a odjezdů lze dohledat zde: https://www.cd.cz/stanice/5456770/.
Poslední aktualizace: 3.3.2024
Železniční stanice v Jaroměři na mapě
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Železniční stanice v Jaroměři

Železniční muzeum výtopna Jaroměř
Železniční muzeum výtopna Jaroměř
Tipy na výlet
Jedeme do Jaroměře do Železničního muzea výtopna Jaroměř. Muzeum se…
0.3km
více »
turistické rozcestí Jaroměř - žst., nádraží
turistické rozcestí Jaroměř - žst., nádraží
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází u železničního nádraží v Jaroměři, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po žluté značce ve…
0.3km
více »
Jaroměř - železniční muzeum Výtopna Jaroměř
Jaroměř - železniční muzeum Výtopna Jaroměř
Muzeum
Železniční muzeum v Jaroměři se nachází ve více než sto let staré výtopně…
0.3km
více »
Pomníček Kátinky v Masarykových sadech v Josefově
Pomníček Kátinky v Masarykových sadech v Josefově
Pomník
V Josefově, dnešní místní části Jaroměře, na konci a v koutě Masarykových…
0.5km
více »
Obrázky (nejenom) z Broumovska a bistro U matchy v Jaroměři
Obrázky (nejenom) z Broumovska a bistro U matchy v Jaroměři
Rady a tipy
V Jaroměři jsme zastavili u zajímavého silničního mostu přes řeku Labe. V…
0.5km
více »
Obrázky (nejenom) z Broumovska a jedna zajímavá budova u Labe v Jaroměři
Obrázky (nejenom) z Broumovska a jedna zajímavá budova u Labe v Jaroměři
Zajímavost
Na jižním okraji města Jaroměř, u soutoku Labe s řekou Metují, vede přes…
0.5km
více »
Mezní kříž v Masarykových sadech v Josefově
Mezní kříž v Masarykových sadech v Josefově
Kříž
Na území Královéhradeckého kraje se stále nachází více než 100 smírčích a mezních křížů, přičemž v rámci staletí jich zanikl přinejm…
0.6km
více »
Obrázky (nejenom) z Broumovska a silniční most přes Labe v Jaroměři
Obrázky (nejenom) z Broumovska a silniční most přes Labe v Jaroměři
Most
Na jižním okraji města Jaroměř, u soutoku Labe s řekou Metují, vede přes…
0.6km
více »
Obelisk knížete Karla de Ligne v Josefově
Obelisk knížete Karla de Ligne v Josefově
Pomník
V Masarykových sadech v Josefově se nalézá uprostřed vpravo od hlavní cesty dřevěná pyramida pobitá plechem nesená čtyřmi pískovcový…
0.6km
více »
Masarykovy sady v Josefově
Masarykovy sady v Josefově
Park
Na západní straně josefovské pevnosti na návrší levého břehu řeky Labe se…
0.6km
více »
Masarykovy sady v Josefově
Masarykovy sady v Josefově
Fotogalerie
Počátkem 19. století velel zdejší brigádě generál Jan Meyer z Heldensfeldu, který byl velkým milovníkem přírodních krás ve formě str…
0.6km
více »
Josefov - pomník T. G. Masaryka
Josefov - pomník T. G. Masaryka
Pomník
Pomník T. G. Masaryka se nachází v západní části sadů, které nesou taktéž…
0.6km
více »
Josefov - pomník knížete Karla de Ligne
Josefov - pomník knížete Karla de Ligne
Pomník
V sadech T.G.M. se nachází zajímavý pomník, který je věnován jednomu ze stavitelů pevnosti knížeti Karlu de Ligne. Kníže v roce 1786…
0.6km
více »
Tekutá Historie - ráj moravských vín ve východních Čechách
Tekutá Historie - ráj moravských vín ve východních Čechách
Zajímavost
Restaurace Tekutá Historie v Jaroměři se postupně stala místem, které…
0.8km
více »
Putování krajem M. B. Brauna a Babičky Boženy Němcové
Putování krajem M. B. Brauna a Babičky Boženy Němcové
Cestopisy
Druhý víkend v září jsem absolvoval tradiční cyklovýlet po památk…
0.9km
více »
Josefov - Brána v Korunní hradbě
Josefov - Brána v Korunní hradbě
Pevnost, opevnění
Bývalá Korunní brána stávala v severní části pevnosti za pravým břehem…
1km
více »
Josefov - vykopaný most
Josefov - vykopaný most
Pevnost, opevnění
Krátce po zrušení pevnosti v r. 1888 se začalo s bouráním některých…
1km
více »
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Soutěž 5 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Pevnost, opevnění
Pevnost Josefov byla postavena z popudu císaře Josefa II v letech 1780 až…
1km
více »
Josefov - Hradecká brána
Josefov - Hradecká brána
Pevnost, opevnění
Hradecká brána, resp. torzo hradecké brány se nachází při výjezdu z…
1.1km
více »
Josefov - vojenský hřbitov
Josefov - vojenský hřbitov
Hřbitov
Vojenský hřbitov u Josefova vznikl při stavbě Josefovské pevnosti v letech 1780 až 1787, jako jeden zprvních v Čechách byl založen…
1.1km
více »
zavřít reklamu