Železniční stanice v Lázních Bělohradě
Turistické cíle • Žel. stanice
Železniční spojení přinesla do těchto míst Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB), jež zřídila odbočnou trať z Chlumce nad Cidlinou do Ostroměře, která byla v roce 1871 prodloužena ke Staré Pace, Martinicím v Krkonoších a Trutnovu. Sám provoz byl na zdejším nádraží zahájen 1. června 1871 (v souvislosti se zahájením provozu z Ostroměře přes Starou Paka do Kunčic nad Labem, čímž došlo k propojení v letech 1869-1871 budovaných úseků z Velkého Oseka do Ostroměře a z Poříčí do Kunčic nad Labem, které byly otevřeny již 21. prosince 1870), přičemž výpravní budova typu IV.B se 2 čekárnami byla zřízena podle univerzální podoby všech stanic této dráhy, jejímž tvůrcem byl architekt Carl Schlimp (1834-1908, viz https://www.muzeumznojmo.cz/admin/images/files/140%20let%20SZ%20drahy_katalog.pdf). Ovšem stavbyvedoucí novobydžovské sekce vrchní inženýr Ernst Ganzwohl ji upravil podle svého. Zejména šlo o jeho kamenný obklad, na němž se střídaly vodorovné pásy řádkového a kyklopského zdiva. Hořický pískovec pak použil také na nárožní bosáže, šambrány a římsy.
Dokud šlo o pouhé malé městečko, tak zdejší budova stačila tamnímu provozu. Vše se změnilo tehdy, když pruská hraběnka Anna z Asseburgu provedla roku 1885 první úspěšné pokusy s léčivostí místní rašeliny. V roce 1888 byly již místní lázně úředně uznány za léčivé a bylo jim povoleno užívat označení sirné slatinné lázně. Tím se počet cestujících do Lázní Bělohradu i z nich stále zvětšoval, takže zdejší nádraží přestalo jak kapacitně, tak z hygienických a dalších důvodů vyhovovat. Požadavky byly také na zvýšení personálu.
Vedení města i vlastníci lázní se často snažili přemluvit Severozápadní dráhu, aby rozšířila nejen množství vypravených vlaků, nýbrž též samo nádraží. Ale dlouhou dobu se prakticky nic nedělo. V roce 1896 došlo pouze k přejmenování stanice z Bělohradu na Lázně Bělohrad, jež si musely počkat s vyřešením onoho problému až na postátnění železniční dráhy roku 1908. Od té chvíle spravovaly výpravní budovu Císařsko-královské státní dráhy (kkStB), které se v roce 1911 rozhodly k přístavbě dřevěné přízemní čekárny 3. třídy. K její realizaci však nikdy nedošlo, neboť po městě a lázních byl požadován značný finanční příspěvek a oba subjekty neměly tolik peněz a nechtěly se zadlužit kvůli takové věci, jejíž návratnost nebyla tak jistá. Po různých vyjednáváních nakonec přišla 1. světová válka a vše po tuto dobu úplně usnulo.
Mezitím však docházelo k řadě různých problémů a nehod. Roku 1879 se nad Lány utrhlo 7 nákladních vozů, v roce 1903 zapadl ve sněhu směrem k Šárovcově Lhotě nákladní vlak, totéž se stalo roku 1922 rychlíku pod městem a v roce 1923 byl jiskrami z lokomotivy zapálen přilehlý les.
Další snahy o rozšíření nádraží se objevily po vzniku ČSR, kdy město v dubnu 1919 požádalo o zřízení verandy. Ale jak u Ředitelství státních drah, tak na ministerstvu železnic nakonec nepochodilo. Úřední šiml se totiž v mnohém nelišil od starých monarchistických pořádků a většina tehdejších úředníků a odborníků byla převzata z rakouských státních drah a jak to tak bývá, "starého psa novým kouskům nenaučíš". Královéhradecké železniční ředitelství tehdy spočítalo náklady s tím spojené na 160 000 Kč a požadovalo, aby většinu z této částky uhradilo samo město. Po odvolání města k ministerstvu železnic byl podíl Lázní Bělohrad snížen na 1/3, ale i ta byla nad možnosti města.
Nový projekt zřízení verandy o délce 34 m s přilehlými toaletami pro cestující vznikl v roce 1925 a tentokrát byl rozpočet spočítán na 120 000 Kč. Ministerstvo železnic prozkoumalo všechny plány a došlo k závěru, že byl zbytečně navýšen a ve skutečnosti by měly tyto plány vyjít na 85 000 Kč. Následovala opět dlouhá fáze různých jednání a zpracovávání posudků, při níž se přišlo na to, že by mohla vzniknout pouze veranda o totožné délce jako sama nádražní budova, na což by stačilo 42 000 Kč. Město přišlo s návrhem, že by uhradilo třetinu tohoto nového rozpočtu, ale požadovalo, aby byly všechny práce zadány místním podnikatelům. Realizaci projektu Jaroslava Šestáka tak již nic nebránilo a roku 1928 byla krátká veranda vybudována stavitelem Josefem Janečkem z Lázní Bělohradu. V téže době činila celková rozloha nádraží 452,7 arů, z toho 6 staveb zabíralo 6,95 arů. Délka stanice byla 700 m, délka kolejí 2 580 m a výhybek bylo 7. Za zmínku stojí některé tehdejší rekordy - v roce 1928 odsud vyjelo 381 vlaků, roku 1925 projelo 6 982 vlaků, v roce 1921 sem dojelo 787 vlaků, roku 1923 vyjelo z Lázní Bělohradu 107 234 osob, v roce 1925 bylo podáno 68 238 kg zavazadel, roku 1924 došlo 79 277 kg zavazadel, v roce 1926 bylo podáno 195 260 kg rychlozboží, roku 1927 došlo 226 700 kg rychlozboží, v roce 1925 bylo podáno 59 677 916 kg nákladního zboží a roku 1928 došlo 24 528 850 kg nákladního zboží. Na tak malé místo úžasná čísla, nemyslíte?
Při výstavbě výše zmíněné verandy však byly opomenuty původní toalety z roku 1870, které již v ničem nevyhovovaly a byly spíše odstrašujícím příkladem, jak by nemělo takovéto zařízení vypadat. Zástupci města tedy v roce 1932 opět vyrazili na královéhradecké železniční ředitelství, ale všechna jednání a korespondence nebyla k ničemu, neboť přišla světová hospodářská krize a myšlenky všech směřovaly úplně někam jinam.
Změna přišla až za německé okupace, kdy byla roku 1940 navržena přízemní přístavba výpravní budovy nebo výstavba úplně nového nádraží. O rok později bylo rozhodnuto, že vyhovujícím řešením bude vybudování nového objektu, jehož plány vypracoval Ing. arch. Antonín Vozka. V roce 1942 došlo k zákazu všech novostaveb, a tak zůstalo bělohradské nádraží v původní podobě. Po osvobození došlo k jeho opravě. V rámci ní byla budova omítnuta a nevyhovující toalety byly roku 1950 zbourány a na jejich místě vznikly nové, a to i s novým vodovodem.
V tomto stavu zůstal objekt de facto až do roku 2009, kdy byla do čekárenského přístavku vestavěna klimatizovaná místnost pro umístění technologie staničního zabezpečovacího zařízení. V roce 2018 byla zahájena postupná rekonstrukce nádraží do dnešní podoby (viz https://www.spravazeleznic.cz/pro-media/tiskovy-servis-tiskove-zpravy-prohlaseni/opravy-na-vychode-cech). Detail této stanice lze nalézt na webu Českých drah: https://www.cd.cz/stanice/5456480 a její kompletní historii obsahuje skvělý článek na tomto odkazu: http://www.vlakregion.cz/trate/040/dopravny/lazne_belohrad/lazne_belohrad.htm.
Dokud šlo o pouhé malé městečko, tak zdejší budova stačila tamnímu provozu. Vše se změnilo tehdy, když pruská hraběnka Anna z Asseburgu provedla roku 1885 první úspěšné pokusy s léčivostí místní rašeliny. V roce 1888 byly již místní lázně úředně uznány za léčivé a bylo jim povoleno užívat označení sirné slatinné lázně. Tím se počet cestujících do Lázní Bělohradu i z nich stále zvětšoval, takže zdejší nádraží přestalo jak kapacitně, tak z hygienických a dalších důvodů vyhovovat. Požadavky byly také na zvýšení personálu.
Vedení města i vlastníci lázní se často snažili přemluvit Severozápadní dráhu, aby rozšířila nejen množství vypravených vlaků, nýbrž též samo nádraží. Ale dlouhou dobu se prakticky nic nedělo. V roce 1896 došlo pouze k přejmenování stanice z Bělohradu na Lázně Bělohrad, jež si musely počkat s vyřešením onoho problému až na postátnění železniční dráhy roku 1908. Od té chvíle spravovaly výpravní budovu Císařsko-královské státní dráhy (kkStB), které se v roce 1911 rozhodly k přístavbě dřevěné přízemní čekárny 3. třídy. K její realizaci však nikdy nedošlo, neboť po městě a lázních byl požadován značný finanční příspěvek a oba subjekty neměly tolik peněz a nechtěly se zadlužit kvůli takové věci, jejíž návratnost nebyla tak jistá. Po různých vyjednáváních nakonec přišla 1. světová válka a vše po tuto dobu úplně usnulo.
Mezitím však docházelo k řadě různých problémů a nehod. Roku 1879 se nad Lány utrhlo 7 nákladních vozů, v roce 1903 zapadl ve sněhu směrem k Šárovcově Lhotě nákladní vlak, totéž se stalo roku 1922 rychlíku pod městem a v roce 1923 byl jiskrami z lokomotivy zapálen přilehlý les.
Další snahy o rozšíření nádraží se objevily po vzniku ČSR, kdy město v dubnu 1919 požádalo o zřízení verandy. Ale jak u Ředitelství státních drah, tak na ministerstvu železnic nakonec nepochodilo. Úřední šiml se totiž v mnohém nelišil od starých monarchistických pořádků a většina tehdejších úředníků a odborníků byla převzata z rakouských státních drah a jak to tak bývá, "starého psa novým kouskům nenaučíš". Královéhradecké železniční ředitelství tehdy spočítalo náklady s tím spojené na 160 000 Kč a požadovalo, aby většinu z této částky uhradilo samo město. Po odvolání města k ministerstvu železnic byl podíl Lázní Bělohrad snížen na 1/3, ale i ta byla nad možnosti města.
Nový projekt zřízení verandy o délce 34 m s přilehlými toaletami pro cestující vznikl v roce 1925 a tentokrát byl rozpočet spočítán na 120 000 Kč. Ministerstvo železnic prozkoumalo všechny plány a došlo k závěru, že byl zbytečně navýšen a ve skutečnosti by měly tyto plány vyjít na 85 000 Kč. Následovala opět dlouhá fáze různých jednání a zpracovávání posudků, při níž se přišlo na to, že by mohla vzniknout pouze veranda o totožné délce jako sama nádražní budova, na což by stačilo 42 000 Kč. Město přišlo s návrhem, že by uhradilo třetinu tohoto nového rozpočtu, ale požadovalo, aby byly všechny práce zadány místním podnikatelům. Realizaci projektu Jaroslava Šestáka tak již nic nebránilo a roku 1928 byla krátká veranda vybudována stavitelem Josefem Janečkem z Lázní Bělohradu. V téže době činila celková rozloha nádraží 452,7 arů, z toho 6 staveb zabíralo 6,95 arů. Délka stanice byla 700 m, délka kolejí 2 580 m a výhybek bylo 7. Za zmínku stojí některé tehdejší rekordy - v roce 1928 odsud vyjelo 381 vlaků, roku 1925 projelo 6 982 vlaků, v roce 1921 sem dojelo 787 vlaků, roku 1923 vyjelo z Lázní Bělohradu 107 234 osob, v roce 1925 bylo podáno 68 238 kg zavazadel, roku 1924 došlo 79 277 kg zavazadel, v roce 1926 bylo podáno 195 260 kg rychlozboží, roku 1927 došlo 226 700 kg rychlozboží, v roce 1925 bylo podáno 59 677 916 kg nákladního zboží a roku 1928 došlo 24 528 850 kg nákladního zboží. Na tak malé místo úžasná čísla, nemyslíte?
Při výstavbě výše zmíněné verandy však byly opomenuty původní toalety z roku 1870, které již v ničem nevyhovovaly a byly spíše odstrašujícím příkladem, jak by nemělo takovéto zařízení vypadat. Zástupci města tedy v roce 1932 opět vyrazili na královéhradecké železniční ředitelství, ale všechna jednání a korespondence nebyla k ničemu, neboť přišla světová hospodářská krize a myšlenky všech směřovaly úplně někam jinam.
Změna přišla až za německé okupace, kdy byla roku 1940 navržena přízemní přístavba výpravní budovy nebo výstavba úplně nového nádraží. O rok později bylo rozhodnuto, že vyhovujícím řešením bude vybudování nového objektu, jehož plány vypracoval Ing. arch. Antonín Vozka. V roce 1942 došlo k zákazu všech novostaveb, a tak zůstalo bělohradské nádraží v původní podobě. Po osvobození došlo k jeho opravě. V rámci ní byla budova omítnuta a nevyhovující toalety byly roku 1950 zbourány a na jejich místě vznikly nové, a to i s novým vodovodem.
V tomto stavu zůstal objekt de facto až do roku 2009, kdy byla do čekárenského přístavku vestavěna klimatizovaná místnost pro umístění technologie staničního zabezpečovacího zařízení. V roce 2018 byla zahájena postupná rekonstrukce nádraží do dnešní podoby (viz https://www.spravazeleznic.cz/pro-media/tiskovy-servis-tiskove-zpravy-prohlaseni/opravy-na-vychode-cech). Detail této stanice lze nalézt na webu Českých drah: https://www.cd.cz/stanice/5456480 a její kompletní historii obsahuje skvělý článek na tomto odkazu: http://www.vlakregion.cz/trate/040/dopravny/lazne_belohrad/lazne_belohrad.htm.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.426, 15.577)
Poslední aktualizace: 12.2.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Lázně Bělohrad
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Železniční stanice v Lázních Bělohradě
trasa - Naučná stezka Po stopách K. V. Raise
Trasa
Naučná stezka Po stopách K. V. Raise je rozdělena do dvou částí, první část tvoří okruh z Lázní Bělohrad na Byšičky a zpět. Částí druhou je trasa Lázně Bělohrad - Zvičina, do které odbočíme u Annamariánských lázní…
0.1km
více »
Zámecký park v Lázních Bělohradě
Park
Jak již sám název tohoto parku napovídá, tak vznikl v souvislosti s výstavbou zámku (přestavba tvrze na barokní zámek podle plánů Johanna Blasia Santiniho-Aichla byla zahájena kolem roku 1720 Bertoldem Vilémem z V…
0.1km
více »
Lázně Bělohrad - Památník Karla Václava Raise
Památník
Památník K. V. Raise nachází na severní straně parku v budově zámecké oranžerie, která byla postavena roku 1831. Oranžerie sloužila k pěstování okrasných květin a jižních plodů. Na památník byla oranžerie přebudov…
0.1km
více »
Lázně Bělohrad - lapidárium vrchnostenských mezníků
Chodník, naučná stezka
Lapidárium se nachází nedaleko Památníku K. V. Raise v Zámeckém parku. Vrchnostenské mezníky z 18. století jsou rozmístěny kolem barokní sochy vzpřímeného lva s přilbicí z roku 1720, který je symbolem městského znaku.
0.1km
více »
Lázně Bělohrad - zámecký park
Park
Jak název napovídá park se nachází u areálu bývalého zámku k jehož zadní části přiléhá. Park je dále ohraničen zadní stranou řady domů z náměstí K.V.Raise vč. Lázeňského hotelu, který byl postaven v letech 1893-9…
0.1km
více »
Lázně Bělohrad - Byšičky
Trasa
Trasa z Lázní Bělohrad k poutnímu kostelíku sv. Petra a Pavla je pohodovou odpočinkovou trasou. Od turistické orientace u náměstí K. V. Raise se dáme po žluté značce kolem lázeňských domů do parku Bažantnice. Po o…
0.2km
více »
Lázně Bělohrad - Zvičina
Trasa
Cesta z Lázní Bělohradu k vrcholu Zvičiny „kopíruje“ naučnou stezku Po stopách K.V.Raise, vedena je po stávající žluté značce. Na konci Lázní Bělohrad se u rybníku Pardoubek vydáme k obci Brtev, od které se nabízí…
0.2km
více »
Lázně Bělohrad - Pecka
Trasa
Z Bělohradského náměstí K. V. Raise se vydáme severně po modré značce do Dolní Nové Vsi, ve které opustíme asfalt a lesem stoupáme do Bukoviny u Pecky. Za Bukovinou nás čeká Krkonošská vyhlídka, jak její název nap…
0.2km
více »
Z Lázní Bělohrad na Pecku trochu jinudy
Trasa
Jedna trasa z Lázní Bělohrad na Hrad Pecka už tu je, tato je velice vhodná pro vytvoření okruhu a je jedno, která trasa se použije pro cestu na hrad a která pro cestu zpět. Trasa vychází z náměstí K. V. Raise po s…
0.2km
více »
turistické rozcestí Lázně Bělohrad - náměstí K.V.Raise
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází v dolní části náměstí K.V.Raise v Lázních Bělohrad, ukazuje turistům cestu do několika směrů. Po zelené značce ve směru Ostroměř - Lázně Bělohrad, po značce červené ve směru…
0.2km
více »
Lázně Bělohrad - Náměsti K. V. Raise
Náměstí
Centrální Bělohradské náměstí nese název po slavném rodákovi K. V. Raisovy. Náměstí dominuje budova Lázeňského hotelu, který byl postaven v letech 1893-1894. Budova byla centrem společenského života a sloužila i j…
0.2km
více »
Relaxace v resortu Tree of Life v lázních Bělohrad
Rekreační oblast
Občas mě přepadne pocit, že jsem unavená a vyčerpaná a Vyhlídka dovolené je v nedohlednu. Každodenní pracovní povinnosti člověka vysilují, a když se k tomu ještě přidá nevlídné počasí, tak j…
0.2km
více »
Lázně Bělohrad
Tipy na výlet
Směřujeme do kouzelného podkrkonošského města Lázně Bělohrad. Město bylo do 16. století známo jako Nová Ves. Bulou císaře Karla VI z roku 1722 byla ves povýšena na městys s názvem Bělohrad. Největší rozvoj města …
0.2km
více »
Fričovo muzeum v Lázních Bělohradě
Dům, budova
Kdo nezná podrobněji reálie tohoto lázeňského města, tak si nejspíše říká, proč zrovna v Lázních Bělohradě vzniklo muzeum našeho významného přírodovědce MUDr. Antonína Jana Friče (30. července 1832 Praha - 15. lis…
0.3km
více »
Lázně Bělohrad - Malé náměstí
Náměstí
Malé náměstí se nachází mezi Fryčovým muzeem a náměstím K. V. Raise. Na náměstí se nachází zachované dřevěné domky z 19. století a Mariánský sloup z roku 1657. Sloup, který je zakončen dvojitým křížem byl místními nazýván Benedikt. Náměstím prochází červená a zelená turistická značka.
0.3km
více »
Lázně Bělohrad - Třetí strana
Ulice
Třetí strana - ulice při levém břehu řeky Javorky, ve které se nachází několik roubených stavení podkrkonošského typu s malým loubím. Název ulice je odvozen od pořadí ulice od náměstí, tedy třetí řada. Ulice byla,…
0.3km
více »
Lázně Bělohrad - Fričovo muzeum
Muzeum
Fričovo muzeum se nachází cca polovoně cesty mezi kostelem a náměstím K. V. Raise. Založeno bylo v r. 1904 z podnětu paleontologa a profesora zoologie Karlovy university Dr. Antonína Fryče, který se léčil v místní…
0.3km
více »
Lázně Bělohrad - Finkův dům
Dům, budova
Sgrafity zdobený Finkův dům se nalézá v ulici III. strana u říčky Javorky. Na domě se také, krom sgrafit, nachází podobizny Jindřicha Fugnera, Karla Havlíčka Borovského, Františka Palackého a Miroslava Tyrše. Finkův dům byl postaven v místech, kde stával rodný dům hudebního skladatele Karla Moora jehož pamětní deska se na domě také nachází. Foto bude…..
0.3km
více »
Lázně Bělohrad - informační centrum
Infocentrum
Nové TIC bylo otevřeno na novém Městském úřadě, 22. dubna. Návštěvníci turistického informačního centra mohou získat podrobné informace o zajímavých kulturních i přírodních pamá…
0.3km
více »
Naučná stezka Po stopách K. V. Raise
Chodník, naučná stezka
Naučná stezka K. V. Raise o celkové délce 15,8 km vás provede Raisovým krajem. Shlédnete zde nádherné krajinné scenérie, historické památky i památky lido…
0.3km
více »
Památník K.V.Raise-Lázně Bělohrad
Tipy na výlet
Jedeme se podívat do Lázní Bělohrad na Novopacku. Jako dopravní prostředek jsme zvolili vlastní auto, proto jedeme nejprve do Nové Paky a následně do cíle našeho výletu.
Mezi nejslavnější lákadla města patří zd…
0.4km
více »
Lázně Bělohrad - Holovousy - Ostroměř
Trasa
V Ostroměři necháme auto, sedneme do vláčku směr Stará Paka, ujedeme dvě zastávky a jsme na začátku naší pěší túry v Lázních Bělohrad. Před nádražím začíná modrá značka, po které bychom se d…
0.4km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Lázně Bělohrad - sv. Jan Nepomucký
Socha
Pomník sv. Jana Nepomuckého na soklu z pískovcových kamenů se nachází na Jiráskově nábřeží na pravém břehu Javorky. Tj, cca 100 metrů od Malého náměstí a 200 metrů od Náměstí K.V.Raise. Kolem prochází červená a zelená turistická značka.
0.4km
více »
Pomník Karla Václava Raise v Lázních Bělohradě
Pomník
Spisovatele Karla Václava Raise není třeba vůbec představovat, protože o něm bylo již mnoho napsáno, jeho jméno zaznívá ze školních škamen a známý je zejména svojí tvorbou, v níž popisoval především tvrdý život prostého člověka na podkrkonošském a hlineckém venkově, takže je dostatečně známý. Nešlo však jen pouze o vylíčení těchto strastí, protože v jeho knihách můžeme nalézt a…
0.4km
více »
Lázně Bělohrad - Nová Paka
Trasa
Když už jsem ve svém nedávném příspěvku vysvětlil, proč naše trasy tak často končí v Nové Pace (viz https://www.turistika.cz/trasy/borovnicka-pecka-nova-paka), přidám popis další trasy se…
0.4km
více »
Lázně Bělohrad
Městečko
Lázně Bělohrad leží ve Východních Čechách, východním směrem od města Jičín. Lázeňské město bylo postaveno na obou březích řeky Javorky. V nedalekém okolí města se zvedají zalesněné stráně kopců. U východního okraje…
0.4km
více »
Lázně Bělohrad - městské kino, sokolovna
Dům, budova
Bělohradské městské kino se nachází v budově bývalé sokolovny. Jak vzhled budovy napovídá byla postavena v meziválečném období. Na vchodu do budovy je umístěna pamětní deska legionáře Jana Beneše.
Kontakt: Městsk…
0.5km
více »
Lázně Bělohrad - kostel Všech svatých
Kostel
Bělohradský barokní kostel Všech svatých byl postaven v letech 1689-1700 na místě kostela gotického, připomínaného roku 1354. Kostel najdeme při výjezdu z lázní Bělohrad směrem k Hořicím. Místem prochází cyklotrasa KČT č. 4096.
0.5km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Lázně Bělohrad - socha sv. Anežky České
Socha
Lázně Bělohrad patří mezi málo míst, které se může pyšnit sochou sv. Anežky České. Sochu dle návrhu Evy Procházkové vytesali studenti hořické sochařsko-kamenické školy Martin Gallas a Josef Knap. Posvěcení sochy se uskutečnilo u příležitosti 800 výročí narození nejvýznamnější představitelky panovnické dynastie Přemyslovců dne 30. října 2011. Slavnostní posvěcení sochy provedl…
0.6km
více »
Lázně Bělohrad - Anenské slatinné lázně
Lázně
Když se řekne Bělohrad tak se každému vybaví pojem Lázně Bělohrad. Proslulost místních lázní byla taková, že roku 1905 byl městu přiznán oficiální název města Lázně Bělohrad. Na tradici dnes velmi úspěšně navazují…
0.7km
více »