Železniční stanice v Třebechovicích pod Orebem
Turistické cíle • Žel. stanice
Výstavba zdejší železnice, jež vznikla v rámci trati PrahaHradec Králové-Kyšperk (dnešní Letohrad), byla plně v režii Společnosti severozápadní dráhy, jež vedle toho stanovovala jízdné, nákladní poplatky a i zaměstnanci patřili přímo pod ní. Přípravné práce byly provedeny na přelomu let 1869-1870, přičemž v červnu 1870 byl projekt vytýčen tak, že již nebylo nic potřeba měnit. S výstavbou železnice se začalo 28. října 1872, zkušební vlak se 40 nákladními vozy "Vitruvius" přijel od Hradce Králové 14. prosince 1873 a pravidelná železniční doprava byla zahájena 14. ledna 1874.
Během výstavby této železniční trati bylo postaveno rovněž třebechovické nádraží, jež bylo původně navrženo v jiných místech a jeho zřízení v této lokalitě si vyžádalo terénní úpravy v podobě rozvezení zde se nacházejícího kopečku. Při těchto pracích byl vykopán bronzový palstav, který byl J. Hrašem darován kustodu vídeňského dvorního muzea Františku Hegrovi. Jednalo se o výpravní patrovou budovu typu IV.B, jež obsahovala kanceláře, čekárnu a pokladnu v přízemí a v poschodí byly situovány služební byty. Ta obdržela po výstavbě čp. 432, vedlejší přízemní budova skladiště s kanceláří a venkovní rampou naopak obdržela čp. 434. Do počátku 20. století však nejezdilo touto tratí mnoho osobních vlaků a i jejich počet zůstával stále stejný, pouze se o minuty měnily jejich příjezdy a odjezdy. Ohledně zjištění počtu tehdejších spojů můžeme nahlédnout např. do jízdního řádu, který byl platný od 1. května 1897, kdy sem přijížděly vlaky od Hradce Králové v 3.48, 8.33, 14.47, 21.33 hod. a od Týniště nad Orlicí v 1.08, 5.33, 12.39 a 17.52 hod.
Časem přestávala dosavadní budova vyhovovat zvětšujícím se nárokům na množství pasažérů a kulturu jejich cestování. Vedle toho se objevila rovněž řada závad. V prosinci 1912 si město stěžovalo na špatné osvětlení, v dubnu následujícího roku bylo poukazováno na to, že zatímco město je osvětleno elektřinou, tak nádraží nikoliv a k tomu došlo 29. ledna 1914 k neštěstí, kdy se osobní vlak č. 731 srazil s nákladním vlakem č. 772, přijíždějícím od Hradce Králové. Srážka se stala na výhybce a způsobena byla tím, že strojvůdci při vjezdu do stanice selhala brzda, následkem čehož vlak stanici přejel a vrazil do nákladního vlaku, stojícího na výhybce. Náraz byl tak silný, že byl slyšet daleko za městem. 8 vozů nákladního vlaku bylo úplně zničeno a u osobního vlaku došlo k rozbití 3 vagonů. Koleje byly zpřetrhány a trosky vozů se ocitly daleko od trati. 5 cestujících a 4 železniční zřízenci byli těžce zraněni. Když se strojvedoucí Václav Malanczuk vyléčil ze svého těžkého zranění (nezemřel, jak se upočátku mnohdy tvrdilo), ocitl se spolu s topičem Františkem Weinlichem z Farářství, vlakvedoucím Josefem Pištorou z Kuklen, průvodčím Adolfem Scholzem z Hradce Králové a asistentem státních drah Karlem Mikšem z Třebechovic pod Orebem před soudem. Kvůli jeho umístění do ústavu pro choromyslné a základní vojenské službě asistenta Mikeše byli nakonec souzeni jen ti ostatní, ale nakonec si 1. prosince 1915 vyslechli osvobozující rozsudek. Tehdy se hovořilo o různých systémových změnách, přestavbě kolejišť a výhybek i obměně zabezpečení, ale vzhledem k 1. světové válce nedošlo k žádné radikální úpravě a de facto zůstalo vše při starém.
Intervence ohledně rozšíření nádraží se objevily i po vzniku ČSR. Jedna z větších intervencí byla provedena v roce 1923, ale opět bez výsledku. Nepomohlo ani to, že zde byl 13. července 1926 uvítán vlak s prezidentem T. G. Masarykem. Teprve v letech 1931-1932 byl zrealizován plán osvětlené přízemní přístavby čekáren s polootevřenou verandou s úschovnou a toaletami, jenž vznikl na královéhradeckém ředitelství státních drah. Tyto práce byly provedeny pardubickým stavitelem Františkem Chuticem. O rok později došlo navíc k umístění hodin, laviček a zavedení pitné vody. K další změně mělo dojít až za protektorátu. Roku 1942 byly pořízeny plány podchodu pod kolejemi, ale k jejich realizaci nedošlo, neboť vzhledem k válečnému období chyběly finance.
Je jasné, že se osazenstvo zdejší železniční stanice zúčastnilo květnové revoluce 1945. Nic neobvyklého, protože řada našich železničářů se aktivně zúčastnila protinacistického odboje a doplatila na to svým životem, a to včetně řady svých blízkých. Již 6. května 1945 byly u strážního domku č. 24 vykolejeny 2 vagony, čímž byla zatarasena nejen silnice, nýbrž také sama železniční trať. Německá posádka je však následně vyhodila do povětří a zatkla železničního zřízence ze zmíněného stážního domku č. 24 Václava Fišeru. Ten byl spolu se svou manželkou Františkou naštěstí po delším výslechu propuštěn. Při útěku německého vojska 8. května 1945 byly přemístěny a uschovány rovněž potraviny, které byly ve vagonech na nádraží. Následujícího dne již dorazili do města první rudoarmějci.
Krátce po osvobození se však vrátilo vše do starých kolejí, a to včetně špatných věcí. 27. ledna 1949 došlo málem opět k neštěstí, když byl osobní vlak od Týniště nad Orlicí vpuštěn nesprávným postavením výhybek na kolej č. 1, kde stál rychlík od Hradce Králové. Opět se hovořilo o různých úpravách, ale výsledek prakticky žádný. Vliv ani neměla přeplněnost dělnických vlaků a stále rostoucí poptávka po přepravě i jiných cestujících, protože v té době byl vlak 2x levnější než autobus. V roce 1960 bylo alespoň nádraží vymalováno, perón opatřen zářivkami, v čekárě byl umístěn amplion s vysíláním Čs. rozhlasu a na nádraží byly umístěny 2 elektrické světelné hodiny.
K opravě nádražní budovy pak došlo až v souvislosti s elektrifikací zdejší železniční trati, k níž bylo přikročeno v letech 1964-1965, přičemž první zvláštní vlak tažený elektrickou lokomotivou řady E 669.1139 projel nádražím ve směru od Chocně 15. prosince 1965. Vlak vedl strojvedoucí lokomotivního depa v České Třebové Jaroslav Měchýř a odborná komise Severozápadní dráhy pod vedením Ing. Jana Krejčíka zajišťovala bezpečnostní technickou zkoušku. V té době se železniční stanice zařadila mezi nejlepší v královéhradeckém provozním oddíle, neboť v roce 1964 zde nedošlo k žádné nehodě, poškození vozu nebo nákladu. Čtyřletá práce bez závad výpravčího vlaků Borise Kučery a signalistů Václava Nováka a Štefana Verbovského byla oceněna stříbrným odznakem "Za práci bez nehod, úrazů a závad".
Od té doby pak probíhaly spíše pouze udržovací práce, pokud nepočítáme automatizaci železničních přejezdů roku 1974. Rozsáhlá rekonstrukce nádraží pak byla provedena až v letech 1999-2001, během níž zmizely i poslední zbytky původní zdobnosti. Dokonce nebyla vynechána i úprava komínů a zjednodušení okenních šambrán. V roce 2002 proběhla vnitřní přestavba, během níž bylo mj. vybudováno zázemí pro výpravčí a osobní pokladnu a do hlavní budovy byl zaveden i zemní plyn. Roku 2013 byla vyměněna okna a dveře. Od 15. prosince 2016 funguje na nádraží nový hlasový a obrazový informační systém pro cestující, čímž skončilo živé hlášení zdejšího výpravčího. V plánech je modernizace a zdvoukolejnění trati Hradec Králové - Choceň, v rámci čehož by mělo dojít ke zřízení nových peronů a dálkově ovládaného zabezpečovacího zařízení (viz https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/nadrazi-rekonstrukce-slezske-predmesti-trebechovice-hradec-chlumec-kralovehradecky-zeleznice.A180326_391644_hradec-zpravy_tuu). Detail této stanice lze najít na tomto webu: https://www.cd.cz/stanice/5453160.
Během výstavby této železniční trati bylo postaveno rovněž třebechovické nádraží, jež bylo původně navrženo v jiných místech a jeho zřízení v této lokalitě si vyžádalo terénní úpravy v podobě rozvezení zde se nacházejícího kopečku. Při těchto pracích byl vykopán bronzový palstav, který byl J. Hrašem darován kustodu vídeňského dvorního muzea Františku Hegrovi. Jednalo se o výpravní patrovou budovu typu IV.B, jež obsahovala kanceláře, čekárnu a pokladnu v přízemí a v poschodí byly situovány služební byty. Ta obdržela po výstavbě čp. 432, vedlejší přízemní budova skladiště s kanceláří a venkovní rampou naopak obdržela čp. 434. Do počátku 20. století však nejezdilo touto tratí mnoho osobních vlaků a i jejich počet zůstával stále stejný, pouze se o minuty měnily jejich příjezdy a odjezdy. Ohledně zjištění počtu tehdejších spojů můžeme nahlédnout např. do jízdního řádu, který byl platný od 1. května 1897, kdy sem přijížděly vlaky od Hradce Králové v 3.48, 8.33, 14.47, 21.33 hod. a od Týniště nad Orlicí v 1.08, 5.33, 12.39 a 17.52 hod.
Časem přestávala dosavadní budova vyhovovat zvětšujícím se nárokům na množství pasažérů a kulturu jejich cestování. Vedle toho se objevila rovněž řada závad. V prosinci 1912 si město stěžovalo na špatné osvětlení, v dubnu následujícího roku bylo poukazováno na to, že zatímco město je osvětleno elektřinou, tak nádraží nikoliv a k tomu došlo 29. ledna 1914 k neštěstí, kdy se osobní vlak č. 731 srazil s nákladním vlakem č. 772, přijíždějícím od Hradce Králové. Srážka se stala na výhybce a způsobena byla tím, že strojvůdci při vjezdu do stanice selhala brzda, následkem čehož vlak stanici přejel a vrazil do nákladního vlaku, stojícího na výhybce. Náraz byl tak silný, že byl slyšet daleko za městem. 8 vozů nákladního vlaku bylo úplně zničeno a u osobního vlaku došlo k rozbití 3 vagonů. Koleje byly zpřetrhány a trosky vozů se ocitly daleko od trati. 5 cestujících a 4 železniční zřízenci byli těžce zraněni. Když se strojvedoucí Václav Malanczuk vyléčil ze svého těžkého zranění (nezemřel, jak se upočátku mnohdy tvrdilo), ocitl se spolu s topičem Františkem Weinlichem z Farářství, vlakvedoucím Josefem Pištorou z Kuklen, průvodčím Adolfem Scholzem z Hradce Králové a asistentem státních drah Karlem Mikšem z Třebechovic pod Orebem před soudem. Kvůli jeho umístění do ústavu pro choromyslné a základní vojenské službě asistenta Mikeše byli nakonec souzeni jen ti ostatní, ale nakonec si 1. prosince 1915 vyslechli osvobozující rozsudek. Tehdy se hovořilo o různých systémových změnách, přestavbě kolejišť a výhybek i obměně zabezpečení, ale vzhledem k 1. světové válce nedošlo k žádné radikální úpravě a de facto zůstalo vše při starém.
Intervence ohledně rozšíření nádraží se objevily i po vzniku ČSR. Jedna z větších intervencí byla provedena v roce 1923, ale opět bez výsledku. Nepomohlo ani to, že zde byl 13. července 1926 uvítán vlak s prezidentem T. G. Masarykem. Teprve v letech 1931-1932 byl zrealizován plán osvětlené přízemní přístavby čekáren s polootevřenou verandou s úschovnou a toaletami, jenž vznikl na královéhradeckém ředitelství státních drah. Tyto práce byly provedeny pardubickým stavitelem Františkem Chuticem. O rok později došlo navíc k umístění hodin, laviček a zavedení pitné vody. K další změně mělo dojít až za protektorátu. Roku 1942 byly pořízeny plány podchodu pod kolejemi, ale k jejich realizaci nedošlo, neboť vzhledem k válečnému období chyběly finance.
Je jasné, že se osazenstvo zdejší železniční stanice zúčastnilo květnové revoluce 1945. Nic neobvyklého, protože řada našich železničářů se aktivně zúčastnila protinacistického odboje a doplatila na to svým životem, a to včetně řady svých blízkých. Již 6. května 1945 byly u strážního domku č. 24 vykolejeny 2 vagony, čímž byla zatarasena nejen silnice, nýbrž také sama železniční trať. Německá posádka je však následně vyhodila do povětří a zatkla železničního zřízence ze zmíněného stážního domku č. 24 Václava Fišeru. Ten byl spolu se svou manželkou Františkou naštěstí po delším výslechu propuštěn. Při útěku německého vojska 8. května 1945 byly přemístěny a uschovány rovněž potraviny, které byly ve vagonech na nádraží. Následujícího dne již dorazili do města první rudoarmějci.
Krátce po osvobození se však vrátilo vše do starých kolejí, a to včetně špatných věcí. 27. ledna 1949 došlo málem opět k neštěstí, když byl osobní vlak od Týniště nad Orlicí vpuštěn nesprávným postavením výhybek na kolej č. 1, kde stál rychlík od Hradce Králové. Opět se hovořilo o různých úpravách, ale výsledek prakticky žádný. Vliv ani neměla přeplněnost dělnických vlaků a stále rostoucí poptávka po přepravě i jiných cestujících, protože v té době byl vlak 2x levnější než autobus. V roce 1960 bylo alespoň nádraží vymalováno, perón opatřen zářivkami, v čekárě byl umístěn amplion s vysíláním Čs. rozhlasu a na nádraží byly umístěny 2 elektrické světelné hodiny.
K opravě nádražní budovy pak došlo až v souvislosti s elektrifikací zdejší železniční trati, k níž bylo přikročeno v letech 1964-1965, přičemž první zvláštní vlak tažený elektrickou lokomotivou řady E 669.1139 projel nádražím ve směru od Chocně 15. prosince 1965. Vlak vedl strojvedoucí lokomotivního depa v České Třebové Jaroslav Měchýř a odborná komise Severozápadní dráhy pod vedením Ing. Jana Krejčíka zajišťovala bezpečnostní technickou zkoušku. V té době se železniční stanice zařadila mezi nejlepší v královéhradeckém provozním oddíle, neboť v roce 1964 zde nedošlo k žádné nehodě, poškození vozu nebo nákladu. Čtyřletá práce bez závad výpravčího vlaků Borise Kučery a signalistů Václava Nováka a Štefana Verbovského byla oceněna stříbrným odznakem "Za práci bez nehod, úrazů a závad".
Od té doby pak probíhaly spíše pouze udržovací práce, pokud nepočítáme automatizaci železničních přejezdů roku 1974. Rozsáhlá rekonstrukce nádraží pak byla provedena až v letech 1999-2001, během níž zmizely i poslední zbytky původní zdobnosti. Dokonce nebyla vynechána i úprava komínů a zjednodušení okenních šambrán. V roce 2002 proběhla vnitřní přestavba, během níž bylo mj. vybudováno zázemí pro výpravčí a osobní pokladnu a do hlavní budovy byl zaveden i zemní plyn. Roku 2013 byla vyměněna okna a dveře. Od 15. prosince 2016 funguje na nádraží nový hlasový a obrazový informační systém pro cestující, čímž skončilo živé hlášení zdejšího výpravčího. V plánech je modernizace a zdvoukolejnění trati Hradec Králové - Choceň, v rámci čehož by mělo dojít ke zřízení nových peronů a dálkově ovládaného zabezpečovacího zařízení (viz https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/nadrazi-rekonstrukce-slezske-predmesti-trebechovice-hradec-chlumec-kralovehradecky-zeleznice.A180326_391644_hradec-zpravy_tuu). Detail této stanice lze najít na tomto webu: https://www.cd.cz/stanice/5453160.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.200, 15.983)
Poslední aktualizace: 16.2.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Třebechovice pod Orebem
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Železniční stanice v Třebechovicích pod Orebem
Družstevní skladiště v Třebechovicích pod Orebem
Dům, budova
Přelom 19. a 20. století byl v oblasti zemědělství v mnoha oblastech rozdílný. Zatímco přicházela na trh řada různých hospodářských strojů a nářadí, vyvíjela se a propagovala umělá hnojiva, nové postupy pěstování …
0.2km
více »
Třebechovice pod Orebem
Městečko
Třebechovice pod Orebem leží ve Východních Čechách, východním směrem od města Hradec Králové. Město se rozkládá na okraji Hradeckého lesa a nad soutokem potoka Dědina s řekou Orlicí. Největším lákadlem města je muzeum betlémů, které najdeme na náměstí. Unikátem muzea je Třebechovický betlém, jehož figurky jsou uvedeny do pohybu. Betlém představuje nejenom výjevy z bible, ale také život ve městě na konci 19. století. V ok…
0.4km
více »
Okolo Oreba Třebechovice p.O.
Trasa
InformacePřináším zde předběžné informace o chystané každoroční cyklistické akci OKOLO OREBA 2012, která se uskuteční v sobotu dne 19.května 2012.Start proběhne mezi 12:00 - 13:30 h před Skautským domem v ulici …
0.6km
více »
Řeka Dědina v Třebechovicích pod Orebem
Fotogalerie
Když se řeknou Třebechovice pod Orebem, tak si každý vzpomene na bájný Oreb, kde se poprvé sešli husitští bojovníci, kterým se od toho později říkalo orebité, ale pokud jde o řeku, s níž je toto město spojené, tak…
0.7km
více »
Oreb
Kostel
Třebechovice pod Orebem leží 13 km východně od Hradce Králové.
Na malém vršku stávala od nepaměti malá kaple. Není známo kdy byla zbourána, jestli vzbouřenci v roce 1420, nebo až při stavbě nového kostela Božíh…
0.8km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Třebechovice pod Orebem - kostel Božího Těla na Orebu
Kostel
Barokní kostel Božího Těla Na Vrchu Oreb, jež připomíná památné husitské bratrstvo, byl postaven na místě kostela z r. 1528, který byl r. 1826 pro sešlost stržen. Stavba současného kostela byla dokončena v r. 1835…
0.8km
více »
Hřbitovní kostel Božího Těla v Třebechovicích pod Orebem
Kostel
Vrch Oreb nad Třebechovicemi, dříve zvaný jako Vinice, se stal známým díky tomu, že se z něj od roku 1419 stalo památné shromaždiště zdejších husitů. Původně tu stála dřevěná kaple. Zda zde již byla během husitských válek, nevíme. Stejně tak jsou neznámé i další osudy této kaple.Roku 1528 měl Mikuláš mladší Trčka z Lípy na Lichnici postavit na Orebu dřevěný kostel pro přisluhov…
0.8km
více »
Masarykovo náměstí v Třebechovicích pod Orebem
Fotogalerie
Masarykovo náměstí v Třebechovicích pod Orebem16.2.2020 Náměstí jsme si prohlédli před návštěvou Muzea betlémů, poté jsme si dali pizzu v itelksé Caffé donato.
0.9km
více »
Třebechovice pod Orebem - nám. T.G.M., soubor památek
Náměstí
Na třebechovickém náměstí T.G.M. najdeme několik zajímavých památek, nejstarší je starobylá kašna s vodotryskem z r. 1675, dále morový sloup Panny Marie z r. 1709, sochu Nejsvětější Trojice z r. 1749, Evangelický …
0.9km
více »
Orlice u Krňovic
Řeka
Orlice u Krňovic zachovává původní neregulované Koryto řeky. Z nánosů je zde vytvořena malá, ale vyhledávaná, přírodní pláž. Atmosféru místa doplňuje výhled k Podorlickému skanzenu. Za mostem přes řeku je i "přístav" pro vodáky.
0.9km
více »
Kašna v Třebechovicích pod Orebem
Kašna
V těchto místech se původně žádná studna ani kašna nenacházela. Původní roubená studna s rumpálem a okovem byla vybudována na severní straně náměstí, kde byla později postavena dřevěná kašna, ale ta byla zapuštěná…
0.9km
více »
Třebechovice pod Orebem - drobné památky, pomníky, kříže
Pomník
V Třebechovicích najdeme nejen muzeum betlémů a kostel na Orebu, ale i větší množství pomníků a křížů. Na náměstí T.G.M. najdeme Morový sloup Panny Marie z r. 1709, sochu Nejsvětější Trojice z r. 1749 a pomník na památku Orebitského bratrstva. Na Orebu železný kříž na pískovcovém podstavci. U řeky Dědiny směrem k Orebu se nalézá socha sv. Václava z r. 1840. U výjezdu z…
0.9km
více »
Třebechovice pod Orebem - pamětní deska Josefa Probošta
Drobné památky
Při vyslovení názvu města Třebechovice pod Orebem se většině lidí vybaví známý Třebechovický (Proboštův) betlém. Tvůrci toho nádherného díla, Josefu Proboštovi, je věnována pamětní deska na domě, ve kterém Josef P…
0.9km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Třebechovický betlém
Muzeum
TECHNICKY POPIS:
Trebechovicky (tez Probostuv) betlem je unikatnim dilem jak z hlediska umeleckeho, tak technickeho. Je 7 metru dlouhy, 3.2 m siroky a 1.8 m vysoky. Figurky jsou 10 - 15 cm vysoke. V celem betlemu je 180 statickych figurek, 120 figur je pripevneno na retezovych pasech a 51 figurek napodobuje lidi pri jejich kazdodenni praci. Z dalsich vice nez 1.500 predmetu…
0.9km
více »
Krňovice - kostel Nanebevzetí Panny Marie
Kostel
Obec Krňovice, která je prvně písemně doložená v roce 1362, se nalézá cca 1 km jižně od Třebechovic pod Orebem. Nejznámnější místem v Krňovicích je zcela jistě Podorlický Skanzen. Nejstarší památkou v obci je vša…
0.9km
více »
Oreb
Kaple
Vrch nad mestem (260 m.n.m.), dríve zvaný Vinice, dostal své nynejší jméno podle biblického "Chorébu" na velkém shromáždení stoupencu husického hnutí v r.1419. Východ…
0.9km
více »
Třebechovice pod Orebem - Muzeum betlémů - Proboštův betlém
Tipy na výlet
Jedeme do východních Čech, do Třebechovic pod Orebem, které se nachází cca 10 km východně od Hradce Králové. Když se řekne Třebechovice tak se 99% lidí vybaví známý Třebechovický Proboštův betlém. Ano směřujeme do Třebechovického muzea betlémů, které se nachází v severovýchodním rohu Masarykova náměstí. Zmíněný Proboštův betlém, který vznikl před více než sto lety, není jen…
0.9km
více »
Třebechovické muzeum betlémů
Muzeum
Třebechovické muzeum betlémů16.2.2020 Muzeum betlémů se nachází v rohu na náměstí v nové moderní budově. Prohlídka vystavených betlémů probíhá individuálně, poté vás…
1km
více »
Podorlický skanzen Krňovice
Tipy na výlet
Skanzen leží zhruba 10 km od Hradce Králové směrem na Ostravu u Třebechovic pod Orebem. Z hlavní silnice u Třebechovic je třeba odbočit na Pardubice (doprava), po asi 200m se ocitnete v Krňovicích. Parkování pro o…
1km
více »
Krajem pod Orebem
Tipy na výlet
Město Třebechovice pod Orebem je známé nejen díky kopci, pod nímž se rozkládá, ale také například díky jedinečnému muzeu betlémů. Milovníci přírody ale zajisté ocení možnost poznat okolí tohoto města. Z Třebechovi…
1km
více »
cykloturistický rozcestník Krňovice - u skanzenu
Rozcestí
Cykloturistický rozcestník, který se nachází v blízkosti skanzenu v Krňovicích, ukazuje cyklistům cestu do dvou směrů. Po trase KČT č. 222 ve směru Hradec Králové - Opočno a po trase č. 4168 ve směru Marokánka - T…
1km
více »
Třebechovice pod Orebem - dřevěný betlém na náměstí
Drobné památky
Tímto dřevěným betlémém není míněn slavný Proboštův betlém, který se nachází v místním muzeu betlémů, viz: https://www.turistika.cz/vylety/trebechovice-pod-orebem-muzeum-betlemu-probostuv-betlem
Tento betlém, který je vyřezaný z dřevěných „kuláčů“ se nachází v jihovýchodním rohu náměstí u mariánského sloupu.
1km
více »
Třebechovice pod Orebem - Muzeum betlémů, informační centrum
Infocentrum
Třebechovické informační centrum, kde návštěvník města najde vše potřebné, se nachází v budově muzea Betlémů v severovýchodním rohu Masarykova náměstí. Návštěvu je tedy možné spojit s prohlídkou muzea jehož největší chloubou je světoznámý Proboštův mechanický betlém.
Zmíněný Proboštův betlém, který vznikl před více než sto lety, není jen dílem Josefa Probošta, ale i Josefa…
1km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Podorlický skanzen Krňovice
Skanzen
Podorlický skanzen Krňovice
Podorlický skanzen Krňovice je jediné muzeum tohoto typu v Královéhradeckém kraji. Soustřeďuje architektonické a technické památky regionu Královéhradecka,…
1.1km
více »
Podorlický skanzen Krňovice
Fotogalerie
Podorlický skanzen Krňovice je jediným svého druhu na území Královéhradeckého kraje, o to unikátnější je rovněž v tom, že shromažďuje architektonické a technické památky z Královéhradecka, Podorlicka a Podkrkonoší…
1.1km
více »
Třebechovice pod Orebem - kostel sv. Ondřeje
Kostel
Kostel sv. Ondřeje stojí na místě původního dřevěného kostela z r. 1358. Dřevěný kostel několikrát vyhořel a během 30ti leté války byl vojsky vydrancován. Současná barokní stavba byla postavena v letech 1767 - 7…
1.1km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Třebechovice pod Orebem - kaple sv. Jana Křtitele
Kaple
Kaplička sv. Jana Křtitele ze 17. století se nachází na pravé straně silnice při výjezdu z Třebechovic směrem na Opočno. Přesné datum jejího vzniku a kým byla postavena se mi zjistit nepodařilo, když by Tato data někdo věděl může je doplnit do diskuze.
1.7km
více »
Třebechovice pod Orebem - Městské koupaliště Bor
Koupaliště
Areál městského koupaliště v Třebechovicích se nachází ve východní části města v „trojúhelníku" mezi silnicemi na Opočno a Týniště nad Orlicí. V areálu jsou k využití 3 bazény: plavecký bazén 25x12 m, kulatý rehab…
1.8km
více »
Most přes Orlici u Nepasic
Most
Železobetonový most přes Orlici v Nepasicích samozřejmě není památkou, ale zejména pro cyklisty je důležitou spojnicí od Nepasic k Bělči a dále do oblasti Hradeckých lesů. Cykloturisty je tato spojnice, z důvodu t…
1.9km
více »