Zlínské "Oči Adolfa Borna"
Nadarmo se neříká, že pro oči člověk někdy nevidí. Jezdíte léta stejnou trasou trolejbusem do zaměstnání tam a zpět... a viděné za okny vám časem natolik zevšední, že tu docela nedávnou „novotu“ už ani pořádně nevnímáte. A přitom se jedná vlastně o unikát!
Doposud stojící a kdysi slavný areál zlínské velkovýrobny na boty od hlavní silnice oddělovala sta a sta metrů dlouhá tovární zeď. Její výzdoba byla vždy poplatná režimu. Baťovské úderné průpovídky vystřídala komunistická hesla a před pěti lety byla převážná část nevzhledné a už dosti poničené zdi definitivně zbourána. Až asi na stometrový úsek, který nechal majitel kovárny Viva jako upomínku na Baťovské období na vlastní náklady opravit. Tehdy se psal rok 2015 a jelikož se přiblížilo konání každoročního Zlínského filmového festivalu pro děti a mládež, bylo kvůli němu rozhodnuto zeď nějak tématicky vyzdobit. Volba nakonec padla na postavičky malíře, karikaturisty a ilustrátora Adolfa Borna, které ožily ve večerníčcích o Maxipsu Fíkovi a v dlouhometrážním animovaném filmu o Machovi a Šebestové.
Autorem konceptu Oči Adolfa Borna byl grafik a malíř Zdeněk Macháček a „výtvarníky“ 23 párů očí postaviček na 21 polích imitující filmový pás se stali žáci uměleckých škol ze Zlína a Kroměříže. Na dílo odborným zrakem dohlíželi a při práci dětem pomáhali členové STUDIA 6.15.
Všechny oči patří lidským a zvířecím figurkám výtvarníka Adolfa Borna a sám mistr slavnostně na zeď domaloval Machovi jedno oko zavřené a jakoby mrkající. Výtvarník poté při příležitosti svých 85. narozenin na festivalu obdržel ocenění za tvůrčí přínos a tvorbu pro děti.
Všechny postavičky měly na zdi zůstat až do dalšího ročníku filmového festivalu (pak se měla výzdoba aktuálně změnit), ale protože Adolf Born v květnu 2016 zemřel, bylo rozhodnuto vše ponechat v původním stavu na uctění umělcovy památky.