Hambalek – Hrubý les – Štědrákova Lhota

číslo 2 Hambalek Asfalt 0,4 km
  Červená značka od Štítů
číslo 3 Vysílač Šotolina 1,8 km
  Odbočka z cesty na polní cestu u vysílače
číslo 4 Na Stráži Šotolina 2,3 km
  Křižovatka se žlutou TZ
číslo 5 Paragliding Šotolina 3,2 km
  Vyhlídkové místo, start paragliderů
číslo 6 Partyzánské bunkry na Čečeli Šotolina 4,4 km
  Průchod zelené TZ s blízkými partyzánskými úkryty
číslo 7 Čečel silnice Šotolina 5,4 km
  Rozcestí lesních cest, turistických tras a cyklotras
číslo 8 Hrubý les Šotolina 6,1 km
  Křižovatka lesních cest a turistických tras
číslo 9 Paramuť Šotolina 9,0 km
  Opouštíme modrá značení, dolů po zelené
číslo 10 Zkratka po loukách pře ohradníky Šotolina 10,5 km
číslo 11 Panorama Šotolina 10,9 km
  Lyžařský areál
číslo 12 Štědrákova Lhota Lesanka bus Asfalt 11,6 km
  Závěr u zastávky busu

Při malování turistického značení jsem se dostal už celkem do celkem slušného množství míst v Jeseníkách (a kopečkům, které k nim řadíme). Jsou ale místa, nebo oblasti, které mám tímto prochozené jaksi víc a vlastně to ani moc nevadí. Jak známo, opakování je matka moudrosti a i v lokalitách důvěrně známých občas narazíme na nějakou tu neznámou skutečnost.

Nakonec značkařskou sezonu jsem začal v Písařově směrem k Hrubému lesu a Boudě (se zastávku na SM chatě a pokračováním do Štědrákovy Lhoty).

Když mě tedy zbýval předposlední příkaz do stejné oblasti, přemýšlel jsem i na návratové cestě, ale nakonec vše dopadlo jinak.

Šikovný fakt, že zastávku busu mám poměrně blízko bydliště, takže raní spoj na Kocandu chytám bez zvláštního úsilí.

Foto: Bobkart

Na Kocandě už je ráno otevřeno, takže není důvod odmítnout raní pivo, když už víc jak 5 (nakonec přes 7) hodin žádná hospoda v dosahu nebude. Pak překonat pár stovek metrů po silnici č. 11 k odbočce na Jakubovice, kde u rozcestníku Hambálek začíná malovaná trasa. O prvních metrech, spíše stovkách metrů se toho moc napsat nedá, protože trasa vede po místní silničce a je lemovaná celkem hustým porostem, takže moc ke koukání nenabízí. Až kousek za ostřejší zatáčkou se přibližuje věž ocelového vysílače a tam už odbočíme do přírodnějšího okolí. Na pár stech metrech vystoupáme o nějakých 50 m výš k rozcestí Na Stráži k průchodu žluté TZ z Písařova do Jakubovic. I tady je sice okolí relativně zarostlé ale přeci jen ne natolik, aby se nějaká ta vyhlídka nenaskytla. Poměrně široký je výhled na východní stranu, tedy na kopce Hanušovické vrchoviny, té části, které se říká Branenská. Pro úplnost bych tak měl dodat, že od Hambalku (a dál) jsme v části zvaná Písařovská vrchovina (ono to názvosloví je tady dosti zmatečné, dřív to byla Jeřábská hornatina, ale teď z ní udělali podcelek této.

Název rozcestí poukazuje na blízký stejnojmenný vrchol. Pod kopcem stojí osamělé stavení se stodolou), jak mě později prozradil kolemjdoucí, údajně na samotě bývala za války vysílačka, kterou snad Němci i odhalili, ale radista nikdy nebyl dopaden.

Za samotou trasa dále stoupá a sleduje východní okraj lesa s častými výhledy hlavně tedy již na východ. Naštěstí za dobrého počasí (což zrovna bylo) není nouze na široký obzor s vrcholky nejen spadající do Hanušovické vrchoviny (Hraběšická hornatina), lze dohlédnout ale u na slušný kus hřebene Hrubého Jeseníku, včetně Pradědu.

Foto: Bobkart

Za menším remízkem slyším nějaké hlasy, tak přemýšlím, nejsou-li to nějací houbaři. Hlasů je ale víc a jak vycházím na louku vidím důvod povyku. Něco se válí přímo na louce, ale jeden člověk už má všechny popruhy nasazené. Paraglidisté. Louka nad Jakubovicemi má vskutku slušný sklon, je tam i poměrně větší místo bez nějakého křoví, což borci potřebují k rozběhu. Nutnost je i slušného protivětru a širší údolí bez protisvahu, což se zrovna tady děje.

Člověk by se na to vydržel dívat déle, ale to bysme nic nesplnili. Naštěstí dotčný paraglidista toho obletěl trošku víc, tak šlo ještě koukat při pokračování směrem pod vrchol Skalka. Tady ale trasa míří do hlubšího lesa, převážně bukového, kde už toho moc na rozhled není, snad jen v průhledu mírně na západ na Bukovou horu, která patří do Orlických hor.

Ještě jeden výhled se otevře na louce za Skalkou, kde dominuje hlavně Kamenec se svými 914 m výšky, ale i tady se ještě hezky dívá na Jeseníky.

Pak ještě jeden prudší úsek do lesa. Doposud byla trasa vedená spíše po uježděné polní cestě, někde spíše pěšině, ale po příchodu na okružní cestu jde o slušně udržovanou vyštěrkovanou cestu.

Od Hambalku jsem vystoupali něco kolem 250 m a dál už bude stoupání dosti mírné. Procházíme kolem již nepoužívaného stojanu zimního značení. Původně měla z Hambalku vést zimní Jesenická magistrála, ale i díky mírnějším zimám, ale hlavně penězům je dnes západní začátek magistrály (nebo konec) ve středisku Dolní Morava, tedy pod Králickým Sněžníkem.

Asi 200 m a je tu průchod zelené značky z horního konce Písařova, kdo by se chtěl podívat po obou stranách objeví partyzánské bunkry. Pod kopcem blíž nezničený, přes kopec dál zničený.

Celkem mírně pokračujeme do kopce východním úbočím Čečele do komunikačně důležitějšího rozcestí Čečel-silnice. Kromě naší červené se tady připojuje od Janoušova modrá TZ (okružní), od Písařovského sedla dvě cyklotrasy (červená, bílá)

Ta bílá míří do Rudy nad Moravou přes samotu Žampach, červená je dálkovější, na západ míří až do Čenkovic, nebo na sever ke Kladskému sedlu, spolu s červenou a kousek s modrou. Dodejme, že jde i o výbornou zimní trasu se slušnými podmínkami pro běžkování, díky slušné nadmořské výšce kolem 800 m.

Značkařská činnost končí v nedalekém rozcestí Hrubý les. Prapůvodní záměr sice byl návrat do Písařova (do půvabné hospůdky na Písařovském sedle), ale i pak by to bylo ještě daleko k busu. Takže volba padá na modrou TZ, Janoušovský okruh. Rovnou se přiznám, že je to vlastně kus cesty, co jsem nikdy nešel. V podstatě obchází dvojvrchol Boudy a Kamence od jihu k východní straně. Sice neočekáváme žádné velké výhledy, vše by mělo být schováno pěkne v lese, nicméně po nějakém půl kilometru (a něco navíc) upoutá zrak větší koncentrace balvanů kolem lesní cesty. Člověk by skoro napsal i kamenné moře. A po pátrání nad cestou se vskutku objevuje i větší objekt, z kterého se to všechno časem uvolňuje. Dá se předpokládat, že tedy rulový skalní výchoz je to, co dalo Kamenci pojmenování. Ono všeobecně se Hanušovická vrchovina nepovažuje za nějaké skalnaté pohoří, ale je to spíš tím, že je nízká, tedy že skály moc nelezou z lesa. Vždyť taková Hraběšická hornatina, to je skoro skalní ráj (Kamenný vrch, Mazance, Rabštejn, Černé a Bílé kameny).

Východní svah kudy pokračujeme je poměrně strmý, takž nad i pod cestou se těch skalek, spíše větších šutrů objevuje i víc.

Od modré značky se odpoutáme v serpentinách s podivným názvoslovím Paramuť, kde začíná prudší klesání se zelenou značkou po loukách ke Štědrákově Lhotě. Tady jsou opět nějaké louky, takže se občas objeví nějaký ten výhled směrem na Hrubý Jeseník. Po průchodu dalším remízkem vidíme, že od jara se udála celkem velká změna. Na okraji lese poblíž bývalé sjezdovky ješt koncem dubna stála chata, dnes je tu spáleniště.

Foto: Bobkart

Samotná zelená značka pokračuje po loukách k zemědělské farmě, ale naštěstí to tady trošku znám, takže přes elektrické ohradníky (zčásti otevřené) směřuju k vleku u chaty Panorama, dál k louce, kde jsem byl na posledním táboře a je tu konce u Lesanky.

Poslední aktualizace: 13.9.2022
Hambalek – Hrubý les – Štědrákova Lhota na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Hambalek – Hrubý les – Štědrákova Lhota

Písařov – Podlesí – Malá Morava (Hrubým lesem na Velikonoce)
Vlastně jsem už tuto popsal vícekrát, sice v různých variantách, tedy s…
Když jsem objížděl uzavírku na silnici č.11 mezi Bušínem a Kocandou přes Jakubovice, při nutné zastávce ve zdejší hospodě U Straků mě zaujal rozhovor…
Nedaleko rozcestí Hambálek či jak se lidově říká Čertí brány najdeme…
Poněkud skrytá veřejnosti je skulptura Nejsvětější Trojice u Písařova. Důvod je jednoduchý, stojí u starší cesty, která se v současn…
JEDEME  ZE ŠTÍTŮ SMĚR Šumperk A PŘI…
Po létech přišla zase zima jak se patří, to znamená využít příležitosti a…
Jestliže první dva víkendy plnily večerní zprávy „dramatické“ záběry z plně obsazených až narvaných prostor uzavřených lyžařských st…
O faktu, že jakožto člen Klubu českých turistů se ve volnějších dnech zabývám značením jsem se už párkrát zmiňoval. Důvod je vcelku …
S probouzejícím se jarem nezačíná jen vegetační období, ale i turistická sezóna, cyklosezóna, sezóna zahrádkaření, steakování,…
Jaká byly Velká válka z let 1914–18 pohromou se dozvídáme z četných pomníků a památníků, rozesetých po téměř celé Evropě. Ale protože…
Kdo někdy odbočil ze silnice č. 11 před stoupáním na Hámbálek (k hospodě Kocanda u Písařova) směrem k vesnici Jakubovice, může…
Nejvýznamnější památkou malé vísky Jakubovice, nacházející se…
Vcelku zajímavou proměnou prošel v roce 2014 kříž se sousoším Kalvárie v horní části Písařova na Štítecku. Kdo by ji chtěl rychleji…
Relativně na první pohled nevýznamné textační místo na červené turistické…
Jakubovice jsou malou podhorskou obcí se 185 obyvateli a najdeme…
Čtyři dny volna, na které připadají Velikonoce jsou už natolik inspirující…
Kvalitní kamenická práce z počátku 19. století, což dokládá nápis s letopočtem 1803 na zadní straně díla. Sousoší je umístěna na níz…
Kuriózní sbírku všemožných tabulek, cedulí, nápisů i uměleckých skvostů,…
Ačkoliv v názvu se objevuje jako výchozí místo rybník Sychrov (přesněji křižovatka s červenou pěší TZ) ve skutečnosti je nástupní místo v …
Malý tichý rybník asi 3 km východně od Štítů, patřící do katastru obce Ho…