Naučná stezka Prosiecka a Kvačianska dolina

číslo 1 Prosiek - parkoviště Šotolina 0,0 km
  Na konci obce je placené parkoviště. Vzhledem k tomu, že je zde i kemp, tak za 2 Eura jsou k dispozici toalety i pitná voda. K parkovnému jsme obdrželi mapku naučné stezky. Je zde i bufet. K začátku naučné stezky se pokračuje kousek po silnici.
číslo 2 Zastavení 1. - Prosiečná dolina Šotolina 0,5 km
  Ma kraji lesa na začátku Prosiecké doliny je vstupní panel s podrobnější mapou i zajímavými informacemi o naučné stezce a jejím okolí. Prosiecká dolina je považována za nejkrásnější dolinu. Vyhloubil ji potok Prosiečanka. Její celková délka je 3,5 km, široká je místy jen několik desítek metrů, hluboká je 450 – 600 metrů. Jsou tam pestré krasové útvary, rozmanitá květena. Jak jsme se od místních dozvěděli, je průchod dolinou z toho rozcestí hezčí. Naskýtají se zajímavější pohledy.
číslo 3 Zastavení 2. - Vrata a vyvěračky Šotolina 0,9 km
  Téměř hned u vstupu do doliny je soutěska Vrata . Ve skalách jsou vytvořené jeskyně. V době vlhka by zde měla vyvěrat krasová voda. Potok Prosiečanka po pár metrech mizí v hlubině, znovu se s ním prý setkáme u vodopádu. V deštivém období teče potok i po povrchu. Pak je cesta bez pořádých bot téměř neprůchodná. Cesta vede korytem tohoto dnes vyschlého potoka.
číslo 4 Zastavení 3. - Půda a rostlinstvo Šotolina 1,4 km
číslo 5 Zastavení 4. - Lesy a živočišstvo Šotolina 2,6 km
  Cesta vede lesem po svahu údolí. Po nádherném začátku se jedná o trochu nudnější úsek. Údolí je poměrně široké, výhledy se nemění, navíc les je zde po polomech poměrně zničený.
číslo 6 Zastavení 5. - Rozcestí, Červené písky a Sokol Šotolina 3,5 km
  Zde je možno si odpočinout nebo absolvovat odbočku k vodopádu. Zvládli jsme obojí. Bohužel v tomto období horka a sucha je vodopád bez vody. Ale i tak stojí za to se k vodopádu zajít se podívat. Není to daleko a skalní útvary jsou skutečně zajímavé. Následuje nejzajímavější úsek, prochází se soutěskou se žebříky a řetězy.
číslo 7 Zastavení 6. - Svorad Šotolina 4,1 km
  Před námi se objevila nádherná planinka na Svoradě. Podle mapy by zde měla být možnost odbočit po zelené na Prosečnou. Výstup je dlouhý a poměrně prudký, ale výhledy na Liptovskou kotlinu prý nádherné. Zde na tabuli píšou, že tento výstup je možný pouze dočasně, víc neupřesňují. Jediné jisté je, že nyní na rozcestníku směrovka na Prosečnou není.
číslo 8 Louky Šotolina 4,9 km
  Jdeme po loukách s nádherným výhledem. Je tady nádherně, přesně tohle je pastva pro oči.
číslo 9 Zastavení 7. - Velké Borové, Malé Borové, Hury, topografie Šotolina 6,7 km
  Na chvíli v civilizaci. Jsme u hřbitova, ale hlavně u hostince Borovec. Točí Zlatého bažanta a žízeň je veliká.
číslo 10 Zastavení 8. - NPR Kvačianská dolina, soutěska Borovianky a Ráztoka Šotolina 7,7 km
  Cesta sem vedla z kopce podle říčky Borovianky, která opět neměla vodu. Škoda, bylo vidět, že voda zde vytváří kotle, v některých ještě voda zbyla. Touto soutěskou vstupujeme do Kvačianské doliny, národní přírodní rezervace – ta byla vyhlášená už r. 1967. V této dolině jsou skalní útvary, ale i zachované lesní společenství.
číslo 11 Zastavení 9. - Oblazy - mlýny Šotolina 8,6 km
  Postupně se stékají tři potoky Borovianka, Ráztocký potok a největší Kvačianka, takže když jsme došli na Oblazy, bylo najednou vody dost. Stojí zde dva mlýny. První - horní Gejdošovský mlýn je zavřený, pravděpodobně je před rekonstrukcí. Byl postavený v 1. polovině 19. století dnešní obcí Malé Borové. Druhý dolní Brunčiakovský mlýn je funkční. Je ze stejné doby, původně si ho postavila ho obec Velké Borové. Podle původních plánů ho téměř znova postavila parta nadšenců. Původní jsou téměř jen základy. Okolo mlýna je několik informačních tabulí o historii mlýna, o vodním kole, pile, mlýnici a mlecím stroji a a o řadě dalších zajímavostí. Je zcela funkční a volně přístupný, každý si může prohlédnout, co ho zajímá a libovolně přispět do kasičky nebo si zakoupit nějaké upomínkové předměty, pohledy a tímto způsobem taky přispět. Od mlýna vede cesta do obce Huty, naučná stezka stoupá vpravo do prudkého kopce po červené značce, která sem přišla právě z obce Huty. Zajímavostí je, že v těchto místech mlýny stály již ve druhé polovině 18. století, dokonce zde bývaly i tři mlýny.
číslo 12 Vyhlídka Malý Roháč Šotolina 8,8 km
  Poslední možnost širokých výhledů do Kvačianské doliny. Další cesta vede převážně lesními úseky.
číslo 13 Zastavení 10. Roháč - cesta, rostlinstvo a živočišstvo Šotolina 9,3 km
  Cesta pokračuje po bývalé státní silnici, která ještě v r. 1980 prý fungovala jako jediná spojnice mezi obcemi Kvačany a Huty. Prý tam zpočátku jezdily jen koňské potahy, později však i náklaďáky. Jen trochu nechápeme, jak do těch kopců auta mohla vyjet. Roháč (817 m.n.m.) je nejvyšší místo na této silnici. Na cestě je občas vidět zbytek patníků.
číslo 14 Zastavení 11. - Před Kvačianskou dolinou Šotolina 11,4 km
  Vzhledem k tomu, že vstup na naučnou stezku je možný i od Kvačan, je toto stanoviště nazváno před Před Kvačianskou dolinou. Pro nás to však znamená konec Kvačianské doliny. Je zde parkoviště a občerstvení. Nyní jsou dvě možnosti, jak dojít do Prosieku. Tady bych řekla, že značení nám nebylo moc jasné, proto jsme zvolili první variantu. Nechá se jít po žluté turistické značce. Ta odbočuje vpravo ještě před obcí. Jsou z ní krásné výhledy, ale zbytečně se jde do kopce, aby se pak zase mohlo klesnout. Naučná stezka pravděpodobně pokračuje rovně přes obec Kvačany okolo Kvačianského minipivovaru, odbočuje po silnici za obcí až do Dielca, kde je vyhlídka a kde se sejde s naší žlutou turistickou značkou. V pivovaře jsme už byli, pivo mají dobré, ale veškeré ceny piva i jídla se nám zdály vysoké. Takže nám naše varianta vyhovovala. Raději jdeme přírodou než po silnici.
číslo 15 Zastavení 12. - Vyhlídka z Dielca Šotolina 13,1 km
  Pěkná vyhlídka na přehradu Liptovská Mara a panorama Nízkých Tater. Pokud jdete po žluté, je přímo na trase, pokud se šlo přes obec a nahoru, může se stát, že toto zastavení podejdete. Je nutno vystoupat až nahoru k lesu.
číslo 16 Zastavení 13. - Dolinka Kamenná - Kelti v Kvačanech Šotolina 14,7 km
  Vedle žlutě značené cesty jsou patrné zbytky kamenných teras, na kterých Kelti měli vybudovanou osadu. Pokud se vydáte vlevo po cyklotrase, půjdete z prudšího kopce, budete dole dřív, ale tyto kamenné zbytky neuvidíte.
číslo 17 Zastavení 1. - Prosiečná dolina Šotolina 15,4 km
  Jsme téměř u cíle - na začátku Prosiečné doliny. Už nám zbývá jen kousek k autu.
číslo 18 Prosiek - parkoviště 15,9 km
  Konec našeho putování.

Tato naučná stezka spojuje dvě doliny v oblasti Chočských vrchů. Celá okružní stezka měří 17 km s převýšením 350 m. Tvrdí, že přejít se nechá za 6 – 7 hodin. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že to tak je. Vrátili jsme se skoro za 7,5 hodiny. Četli jsme si všech 13 informačních panelů, kochali se, fotili, 2x jsme si dali pauzu na pivo, prošli si poctivě mlýn a samozřejmě jsme si dali i dvě pauzy na svačinu. Cestu jsme si užívali, neměli jsme proč spěchat.

Naučná stezka začíná v Prosieku, nechá se k ní připojit i z obce Velké Borové nebo z Kvačian. Dokonce píšou, že je možné začít i v obci Huta, ale z této strany se asi ještě musí jít kus pěšky. Pravděpodobně se autem nedá moc k naučné stezce přiblížit, ale údajně i tam je vstupní panel.

Poslední aktualizace: 13.8.2015
Naučná stezka Prosiecka a Kvačianska dolina na mapě

Příspěvky z okolí Naučná stezka Prosiecka a Kvačianska dolina

Liptovský hrad
Hrad nacházející se Na Vrchu Sestrč v Chočských vrších. V současné době…
Krasové údolí dlouhé 4 km v Chočských vrších, které je suché, bez vody. T…
Slovensko – Chočské vrchy (2): Prosiecka a Kvačianska dolina (10/…
Doliny Prosiecká a Kvačianská přetínají příčně Chočské vrchy, které jsou …
Prosečné je jeden z vrcholů Chočských vrchů ohraničený Prosieckou a…
Při pozvolném stoupání Prosieckou dolinou po modré značce můžete na…
Turistická trasa krásnými soutěskami v Chočském pohoří. Každá z těchto…
Náhorní planina Svorad se rozprostírá na pomezí Liptova a Oravy mezi Grún…
Oblast Slovenska, doslova na dohled Žiliny, je skutečným rájem pro…
22.8.2010 Tatralandia  V neděli ráno v nejteplejší den vyrážíme směr…
Nejdelší slovenská řeka Váh způsobovala v minulosti řadu záplav a proto…
Na nejvýše položený středověký hrad na Slovensku jsme se rozhodli vyjít z…
Liptovská Mara - pláž u kostela Panny Marie
Soutěž 2 body
Nachází se v blíkosti hráze vodní nádrže mezi přístavištěm a zvon…
Archeoskanzen Havránok se nachází na severním břehu u hráze Lipto…
Liptovská Mara je vodní dílo na Slovensku nedaleko Liptovského Mikuláše,…
Tento výrazný kopec pod názvem Úložisko se nachází uprotřed Lipto…
Liptovská Mara je vodní dílo na Slovensku nedaleko Liptovského Mikuláše.…
V horní části Kvačianské doliny v Chočských vrších se kousek od modře zna…
Přehradní jezero o ploše 22 km2 se prostírá v Liptovské kotlině, 3 km…
Je to poměrně známá národní přírodní rezervace, která má charakter skalní…