Loading...
Trasy • Pěší trasa • Střední náročnost
Zastavení 12. Pod Hájem | Asfalt | 0,0 km | ||
Toto zastavení je asi 600 metrů od zastávky autobusu č. 51 Koterov na silnici do Starého Plzence. Je zde odbočka k řece, kde je lávka, kudy je možno se dostat do Starého Plzence mimo okresní silnici - po prašné cestě. Háje (436 m n.m.) je kopec, který je 115 m nad hladinou Úslavy. Jsou zde nejstarší horniny Plzeňska. Vznikaly po výlevech lávy na mořském dně. Kámen se zde těžil již v první polovině 19. století. Nyní je to místo se vzácnou skalní vegetací, vyskytují se zde i vzácnější druhy ptactva. Zde u řeky poskytuje své služby Hipocentrum Jitřenka, nestátní nezisková organizace, především pro děti se zdravotními problémy. | ||||
Barokní kaplička Na Hradčanech ze 17. století | Asfalt | 0,5 km | ||
Zde se odbočuje vlevo k místům, kde stál již před rokem 1369 mlýn. | ||||
U mlýna | Asfalt | 0,6 km | ||
Dnes je mlýn majetkem dědiců posledního vlastníka. Je kompletně opraven. Sídlí zde firma ELITE Date, s.r.o. | ||||
Označení, kam 13.8.2002 sahala povodeň | Asfalt | 1,0 km | ||
Zastavení 11. Koterov | Asfalt | 1,0 km | ||
Zde se dočtete o historii obce Koterov, která byla dříve samostatnou obcí, dnes je součástí Plzně. Více si můžete přečíst na http://www.turistika.cz/mista/plzen-koterov. Doporučuji odbočit vpravo po hlavní silnici na náves, která byla r. 1995 prohlášena za vesnickou památkovou rezervaci. | ||||
Koterovská náves - vesnická památková rezervace | Asfalt | 1,1 km | ||
Koterovská náves patří mezi nejkrásnější a nejvíce zachovalé návsi Plzeňska, kde jsou kamenné domy ve stylu lidového klasicismu se zdobenými štíty, se vstupními kamennými portály. | ||||
Nedaleko mostu | Šotolina | 1,2 km | ||
Jsme téměř zpátky u zastavení č. 11 a odbočujeme před mostem vpravo na louky v údolí Úslavy | ||||
Blížíme se k lávce přes Úslavu | Šotolina | 2,4 km | ||
Zastavení 10. V Závrtku | Asfalt | 2,6 km | ||
Zde se dozvíte, jak vznikají říční meandry na Úslavě a také to, že zde s válečnou přestávkou bylo až do r. 1952 plachtařské svahové letiště. | ||||
Zastavení 9. Božkovský ostrov | Asfalt | 3,4 km | ||
Na protějším břehu řeky je tzv. Božkovský ostrov. Z jedné strany je řeka, z druhé je nyní již nepoužívaný, částečně zanesený mlýnský náhon. Nyní je na ostrově sportovně relaxační centrum. Více o historii této oblasti si přečtete na panelu. | ||||
U mostu pro cyklisty | Asfalt | 3,9 km | ||
Zde se momentálně buduje cyklostezka přes Božkovský ostrov. Nyní je most ve výstavbě. | ||||
Konečná trolejbusu č. 12 Božkov | Asfalt | 4,0 km | ||
Dostáváme se k mostu přes Úslavu a po něm vpravo na Božkovské náměstí. Za řekou doporučujeme odbočit na Božkovský ostrov. | ||||
Božkovský ostrov | Asfalt | 4,2 km | ||
Nedaleko vchodu je Památník obětem německé persekuce. Ostrov slouží pro veřejnost, je zde fotbalové hřiště, fit stezka, inline dráha. | ||||
Zastavení 8. Božkov | Asfalt | 4,4 km | ||
Zde se dočtete o historii obce Božkov, která byla dříve samostatnou obcí, dnes je součástí Plzně. Historické jádro vsi bylo v r. 1995 prohlášené za vesnickou památkovou rezervaci. Více si můžete přečíst na http://www.turistika.cz/mista/plzen-bozkov. Nyní přejdete po lávce Božkovský potok, pokračujete okolo kapličky podél potoka. | ||||
U kapličky | Šotolina | 4,4 km | ||
Pokračujete topolovou alejí podél Božkovské potoka, okolo parkuru. | ||||
Zastavení 7. Střelnice | Šotolina | 4,9 km | ||
U lávky přes Úslavu se dočtete o historii známé plzeňské střelnice, která pochází z konce 19.století. V původní vojenské střelnici trénovala ruční palné zbraně i posádka slavných pětatřicátníků. Trénovala zde i řada našich medailistů, z nich nejznámější je Plzeňačka Kateřina Emmons, rozená Kůrková. Také zdejší střelnice byla při povodních 2002 zatopená, nyní je okolo protipovodňová bariéra. Střelnice nyní patří k evropské špičce. Uvnitř areálu je občerstvení, které je v sezoně otevřené i pro veřejnost. Stezka pokračuje za lávkou vpravo. Cesta je sice horší, ale nejezdí tam auta. Kdo preferuje pohodlnější cestu, např. s kočárekm, není nutno řeku přecházet. | ||||
Golfové odpaliště | Šotolina | 5,1 km | ||
Před areálem je malý domek s občerstvením a toaletami, který byl otevřen a přístupný veřejnosti. | ||||
Most v Lobzích | Asfalt | 5,7 km | ||
Po betonovém mostě z r. 1980 se vracíme zpátky na pravý břeh Úslavy a pokračujeme za mostem vlevo. Za mostem na Rolnickém náměstí je zastávka autobusů č. 29, 30. | ||||
Zastavení 6. Lobzy | Šotolina | 5,8 km | ||
Zde se dočtete o historii obce Lobzy, která byla dříve samostatnou obcí, dnes je součástí Plzně. Trojúhelníková náves s přilehlými převážně klasicistními usedlostmi byla r. 1995 vyhlášena za vesnickou památkovou zónu. Více si můžete přečíst nahttp://www.turistika.cz/mista/plzen-lobzy. Pokračujeme dál po pravém břehu řeky. | ||||
Zastavení 5. Lobezský park | Šotolina | 6,3 km | ||
Zde si přečtete něco nejen o Lobezském parku a Valentinu Čočkovi, který se zasloužil o jeho úpravu, ale i o škole a kostelu, které jsme cestou od mostu viděli. | ||||
Zastavení 4. Letná | Šotolina | 7,1 km | ||
Zde se dozvíte o vzniku a rozvoji městské části Letná, ale i o vzniku současné Rokycanské, dříve Císařské silnice, stejně tak o všech mostech, které zde kdy byly vybudovány. | ||||
Pod Rokycanskou třídou | Šotolina | 7,2 km | ||
Podcházíme výpadovku na Rokycany. Nad námi je kamenný most ze 70. let 20. století. Nahoře můžeme zahlédnout plzeňské divadlo Alfa. V jeho blízkosti jsou trolejbusové zastávky č. 11 a 15. | ||||
Pod dvěma mosty | Šotolina | 7,6 km | ||
Podejdete pod silničním i železničním mostem a hledejte cestu vlevo k řece. Svádí to jít rovně, pak se dostanete k zavřené bráně na hřiště a musíte se dostat po prudké cestičce zpátky k řece. | ||||
Zastavení 3. Papírenský mlýn | Šotolina | 7,6 km | ||
V těchto místech kdysi stávala papírna, později přestavěná na mlýn a elektrárnu, která byla v r. 1945 vybombardována a nikdy už nebyla obnovena. O tom všem se zde dočtete, ale také o stavbě České západní dráhy z Plzně do Brodu nad Lesy (Furth im Wald) a čtvrtého největšího železničního mostu v té době u nás a o jejich dalším vývoji. A teď někudy dolů k řece. | ||||
Pod sportovním areálem | Šotolina | 8,1 km | ||
Po r. 1960 byl zde zvýšen terén, kde byl vybudován sportovní areál Rudé hvězdy Plzeň - po r. 1990 přejmenován na Rapid Plzeň. Dnes je tam i Free Rapid bikepark. | ||||
Pod Doubraveckým/Habrmanovým mostem | Šotolina | 8,5 km | ||
Nemusíme vystoupat nahoru na Chrásteckou ulici. Můžeme podejít most (o jeho stavbě a změnách se dočtete na 2. zastavení) a hned za ním se vyškrabat do kopce. Cyklisté a turisti s kočárkem to raději vezměte opatrně přes silnici. Snad to tam někudy půjde. V blízkosti mostu je zastávka autobusů č. 28 a 30. | ||||
Zastavení 2. Lopatárna | Šotolina | 8,6 km | ||
Počátkem 19.století zde býval malý měděný hamr, později zvaný Lopatárna - o jeho vývoji si zde přečtete, stejně tak jako o všech mostech, které tady přes řeku byly postupně postaveny. | ||||
Zastavení 1. U sv. Jiří | Šotolina | 9,2 km | ||
Zde naučná stezka z mého pohledu končí, ve skutečnosti začíná. Jsou zde dva panely. Na jednom se seznámíte s řekou Úslavou, vč. možností splouvání, ale i se záplavami, které tato řeka způsobuje. Na druhém si přečtete informace o prvním osídlení této oblasti, o bývalém feudálním sídle Pecihrádku i o nedalekém kostelu sv. Jiří, nejstarším kostelu v Plzni. Určitě se zajděte podívat z levé strany kostela na soutok Úslavy s Berounkou. Informace o tomto soutoku jsou na panelu o kousek dál - kde je 4. zastavení další plzeňské naučné stezky Údolím Berounky. | ||||
Soutok Úslavy s Berounkou | Šotolina | 9,4 km | ||
Informace o soutoku si přečtete o kousek dál na panelu Zastavení č.4 další plzeňské naučné stezky Údolím Berounky. | ||||
Kostel sv. Jiří | Šotolina | 9,5 km | ||
Hřbitov zpravidla bývá otevřen. | ||||
Sousoší nejsvětější trojice | Asfalt | 9,7 km | ||
Sousoší je z r. 1946, v r. 2004 bylo restaurováno. Zde odbočíme vlevo a budeme pokračovat dál, např. na Bílou Horu. Pokud nechcete pokračovat, tak se můžete vrátit na zastavení č. 2, kde jsou zastávky autobusů. Další možnost je pokračovat ještě kousek a dojít po žluté turistické značce na zastávku MHD Zábělská - něco málo přes 1 km. | ||||
Údolím Berounky - zastavení 4. Soutok s Úslavou | Asfalt | 9,8 km | ||
Na chvíli jsme se připojili k další naučné stezce Údolím Berounky, která vede z města od soutoku Mže a Radbuzy (za fotbalovým stadionem) až do Bukovce. Stejným směrem vede i žlutá turistická značka. | ||||
Rozcestník | Asfalt | 9,9 km | ||
Jsme na rozcestí žluté turistické značky. My pokračujeme v přímém směru dál na Bílou Horu. Pokud odbočíte, dostanete se na Doubravku k trati a po 1 km na zastávku MHD Zábělská - č. 28, 29 | ||||
Lávka přes Berounku pod Pecihrádkem | Šotolina | 10,1 km | ||
Na Bílou horu přejdeme po lávce pro pěší z r. 1993. Zajímavostí jsou informační panely umístěné na zábradlí lávky, poskytující procházejícím informace o zdejší fauně a flóře. | ||||
Odbočka vpravo | Šotolina | 10,2 km | ||
Zde můžete pokračovat po žluté v přímém směru do poměrně prudšího kopce. Buďte opatrní, často tu jezdí cyklisté, někteří hodně rychle. My raději volíme cestu vpravo, která je pozvolnější, tedy pohodlnější. I zde je možnost setkat se s cyklisty, ale zde se jezdí pomaleji. | ||||
Zase na žluté | Asfalt | 10,6 km | ||
Setkáváme se se žlutou turistickou značkou a pokračujeme na Bílou Horu. | ||||
Zde jsou dvě možnosti | Asfalt | 10,9 km | ||
Rozcestník zde není, žlutá turistická značka odbočuje vpravo. Pokud chcete pokračovat po naučné stezce Údolím Berounky, jděte rovně a na silnici odbočte vlevo, až dojdete na Roudnou. | ||||
Křižovatka K Pecihrádku/Zručská cesta | Asfalt | 11,0 km | ||
Zde žlutá značka odbočuje vlevo a vede přímo ke Košináři a do Bolevce nebo na Košutku. My volíme cestu rovně po Zručské cestě. Dojdeme také k rozcestníku a dále ke Košináři, ale cestou si můžete zajít na pivo k Vodnáři. Zacházka to prakticky není. | ||||
Bílá Hora - rozcestí | Šotolina | 11,8 km | ||
Tady se můžete rozhodnout, kudy pokračovat. Můžete jít do Bolevce (1,5 km), na Košutku (3 km), do Sence (3,5 km) nebo na zastávku MHD Bílá Hora (200 m). My jsme zde zvolili krátkou občerstvovací odbočku (cca 150 m) a pak pokračovali po žluté/zelené do Bolevce. | ||||
U Vodnáře | Asfalt | 11,9 km | ||
Oblíbená cyklistická hospůdka s venkovním posezením | ||||
Rybník Košinář | Šotolina | 12,6 km | ||
Je zde informační tabule o rybníku a na hrázi rozcestí. Žlutá vede okolo Seneckého rybníka do Bolevce ke Kamennému rybníku. Zelená vede přes sídliště Bolevec na Košutku. My jdeme do Starobolevecké hospůdky - musíme odbočit po zelené vlevo. | ||||
Bolevec - ubytovny | Asfalt | 13,7 km | ||
Také autobusová zastávka MHD K Prokopávce - linka č. 30. Přecházíme přes trať a pokračujeme dál po zelené. Vpravo mineme Bolevecký hřbitov. | ||||
Opouštíme zelenou | Asfalt | 14,1 km | ||
Protože nechceme jít po hlavní silnici, opuštíme zelenou, odbočujeme vlevo mezi vilky - stále po silnici K Prokopávce. | ||||
Na hlavní silnici U velkého rybníka | Asfalt | 14,4 km | ||
Těsně před obloukem hlavní silnice, která vede od Boleveckého rybníka, odbočujeme vpravo na hlavní Plaskou ulici, kterou přejdeme po nedalekém přechodu. | ||||
Odbočka na Boleveckou náves | Šotolina | 14,6 km | ||
Bolevecká náves | Asfalt | 14,8 km | ||
Je to historické jádro původní obce Bolevec. Původní domky této vsi zanikly při stavbě sídliště. Tuto náves s cenným souborem lidové architektury se podařilo zachovat a v r. 1995 byla vyhlášena vesnickou památkovou zónou. | ||||
Starobolevecká hospůdka | 15,0 km | |||
Citlivou rekonstrukci se podařilo vybudovat restauraci, v sezónně s možností posedět i na venkovní kryté terase nebo přímo pod širým nebem. |
Tato naučná stezka byla slavnostně otevřena v polovině září 2011 jako první naučná stezka okolo plzeňských řek. My jsme se o této akci dozvěděli pozdě, až když jsme při našich cestách narazili na některé informační panely. Dlouho jsme plánovali, že si trasu musíme projít celou. Konečně nám to vyšlo letos téměř na první jarní den. Bylo krásné počasí, potřebovali jsme se dostat do Bolevce a tak jsme se rozhodli si centrum Plzně trochu obejít.
Trasa je dlouhá přibližně 10 km, vede proti proudu řeky Úslavy. Je na ní 12 zastavení s informačními tabulemi, kde je vždy mapka celé trasy s vyznačenými zastávkami. Současně se dočtete řadu informací z doby současné, ale i doby minulé. Cesta vede téměř po rovině naprosto pohodovým terénem, takže je možno ji projet např. s kočárkem nebo na kole.
Trasa vede z Doubravky přes Lobzy, Božkov do Koterova, je možno si ji zkrátit. My jsme vyrazili opačně z Koterova a prodloužili jsme si to přes Bílou Horu až do Bolevce. Bylo to celkem přibližně 15 km a moc jsme si to užili.
Na jednotlivých zastaveních je nutno si dobře prohlédnou mapku, kudy cesta vede, bližší značení na trase není. Není však problém cestu najít. Zabloudit nelze.
Naučnou stezku si lze dle potřeby i zkrátit, na několika místech se křižuje s linkami MHD. Při popisech trasy upozorňuji, kde jsou zastávky.