Loading...
Trasy • Cyklotrasa • Malá náročnost
Konečná stanice č. 4 Plzeň-Bory | Asfalt | 0,0 km | ||
Tramvaj č.4 spojuje dvě plzeňské čtvrtě - Severní předměstí a Bory. Konečná zastávka se nachází v blízkosti známé borské věznice a na pokraji borského sídliště, které vznikalo v letech 1965 - 1972 na jížním okraji Plzně. Zde jsme se napojili na žlutou turistickou značku, která vede do Plzně přes Valchu od Vejprnic. My jsme se vydali na druhou stranu - směr Plzeň - Černice do Starého Plzence. Projeli jsme vždy pěkně upraveným borským parkem, okolo minigolfu, dětského koutku a podjeli pod tratí. |
||||
České údolí | Asfalt | 0,8 km | ||
Když jsme vyjeli z malého tunýlku pod tratí, otevřel se nám pohled do údolí řeky Radbuzy. I zde je možnost příjemné relaxace. Po pravé straně je malý přístřešek s pramenem výborné pitné vody, jejíž kvalita je pravidelně vyhodnocována. Přes řeku vede lávka do známé chatové oblasti Na Výsluní. Naše cesta vede vlevo podle řeky. |
||||
Tyršův most (Plzeň-Doudlevce) | Asfalt | 1,8 km | ||
Zhruba po 2 km dojedeme k Tyršovu mostu. Je to silniční most, první zcela svařovaný obloukový most v Česku. Ve své době byl řazen mezi pět nejodvážnějších konstrukcí světa. Projekt mostu vytvořil prof. Fr. Faltus, tehdejší konstruktér ve Škodovce, jejíž mostárna most také vyrobila, smontovala a v roce 1933 dokončila. Oblouk mostu o rozpětí 50,6 m překonává řeku na konci Českého údolí a spojuje plzeňskou čtvrť Doudlevce s obcí Radobyčice. V letech 1994-1995 proběhla celková rekonstrukce, spíš přestvaba. Jeho původní konstrukční řešení utrpělo, a tím i jeho památková hodnota. Z původně ocelové konstrukce zůstal zachován pouze svařovaný oblouk. My přejedeme přes most na druhou stranu Radbuzy a za mostem odbočujeme po silnice vlevo. |
||||
Rozcestí u Památníku obětem zla | Šotolina | 2,1 km | ||
Dojeli jsme k rozcestí a na chvíli opuštíme žlutou, která odbočuje vlevo. My pokračujeme kousek rovně, kde mineme zatím ještě uzavřený vchod do meditační zahrady u Památníku obětem zla. Bývá otevřeno od jara (letos od od čtvrtka 22.4.2010) do podzimu, vždy od středy do neděle od 10 do 17 hodin. Pokračujeme kousek vlevo z kopečka. Kola jsme raději nechali u stožáru elektrického vedení, protože do řeky se vlévá malý potůček. V době našeho výletu jsme ho museli opatrně zdolat po kamenech. Nebylo tam ani tak moc vody, ale hlavně bláta. Navíc k soutoku to bylo už kousek. Byli jsme rádi, že jsme zvolili období časného jara, později bujná vegetace by nám asi bránila v cestě. I když, kdo ví, k soutoku byla vyšlapaná úzká cestička. |
||||
Soutok Radbuzy a Úhlavy | Šotolina | 2,5 km | ||
Podívali jsme se na soutok bohužel tentokrát kalné vody a stejnou cestou se vracíme. Mám vždycky takový zvláštní pocit, stát na cípu souše mezi dvěma vodními toky, v době jarního tání s poněkud zvýšenou hladinou. |
||||
Rozcestí u Památníku obětem zla | Asfalt | 2,9 km | ||
Vracíme se na nám už známé rozcestí a pokračujeme opět po žluté, která nás vede okolo několika chat, přes pole a louky a sjiždíme opět dolů k řece Radbuze, přes kterou vede úzká lávka pro pěší. |
||||
Rozcestí za lávkou (Plzeň-Bručná) | Asfalt | 4,2 km | ||
Za lávkou nás čeká krátké stoupání, které nás dovede na vyasfaltovanou cestu. Žlutou jsme nechali odbočit vpravo a my se vydáváme z mírného kopečka vlevo po cyklestezce. Cestou vpravo ve svahu vidíme další městský park Homolku - z tohoto pohledu spíše lesopark, který je dostupný i z konečné stanice tramvaje č. 1 na Slovanech. Je to místo odpočinku, je zde i krátká naučná stezka, která na 12 zastávkách poskytuje informace především o exotických dřevinách. |
||||
Malostranský most | Asfalt | 5,7 km | ||
Zhruba po 1,5 km bez značení jsme se dostali k dalšímu silničnímu - Malostranskému mostu, který spojuje dvě plzeňské čtvrtě - Doudlevce a Slovany. Těsně před mostem jsme ještě minuli veliký sportovní areál - Škoda sport park, kde je lanové centrum, umělé stěny pro lezení,asfaltový ovál proinline bruslení a pod. S výjimkou lanového centra je vstup volný, je zde i stánek s občerstvením. Naštěstí nemusíme přecházet přes most s velmi silným provozem. Cyklotrasa je vybudována pod mostem, těsně vedle řeky. Doporučuji opatrný sjezd. Z bezpečnostních důvodů je na této cyklostezce pod mostem umístěno zrcadlo, aby nedošlo ke srážce s protijedoucími cyklisty. Za mostem nás čeká kráťoučké stoupání. Pokračujeme dál po cyklostezce, která nás po chvíli zavede na pro cyklisty upravený břeh řeky Radbuzy. |
||||
Doudlevecká lávka | Asfalt | 6,3 km | ||
Po necelém kilometru přijíždíme k další lávce, která spojuje dvě plzeňské čtvrti - Doudlevce a Slovany, tentokrát se jedná o lávku pro pěší. Tato lávka, dříve dřevěná, byla mezi plzeňáky známá jako škodovácká lávka, protože ústila poblíž doudleveckého vchodu do škodovky a byla hodně využívána jejich zaměstnanci. S rozvojem cyklistiky byla přestavena na bezbariérovou a je hojně používána i cyklisty. My pokračujeme stle ve stejném směru na stejném břehu podle řeky. |
||||
Papírenská lávka | Asfalt | 7,1 km | ||
Po dalším zhruba kilometru dojedeme k další lávce pro pěší, která spojuje opět obě již zmíněné čtvrti. Tato lávka, jak název napovídá, zase sloužila mimo jiné zaměstnancům tehdy velkého papírenského závodu. V současné době je opět hojně využívána cyklisty, ale i hokejovými fanoušky. Zimní stadion se nachází kousek na kopečku na druhé straně řeky. Další zhruba kilometr jsme pokračovali stále v přímém směru po stejném břehu. Minuli jsme další lávku pro pěší - Kožíškovu lávku, která nahradila po rekonstrukci železničního mostu starou železniční lávku. Je to rychlá spojnice pro pěší ze spodní části Bor na nádraží ČD, na které se dostanete odbočením na silnici vpravo. Podjeli jsme nově vybudovaný silniční most Milénia, který částečně napomohl odvést dopravu z centra města ve směru Domažlice - Praha, a nově zrekonstruovaný železniční most a dojeli k dalšímu starému plzeňskému Wilsonovu mostu. |
||||
Wilsonův most (Americká třída) | Asfalt | 7,9 km | ||
Najednou jsme se ocitli na kraji historického jádra. Kamenný most v r. 1913 vystavěla firma Müller a Kapsa podle projektu ing. Mencla. Jedná se o unikátní příklad skloubení vynikající architektonické i umělecko-řemeslné kamenické práce. Má dvě klenby, nárožní pavilónky a vyhlídku nad středním pilířem. Původní název byl Most císaře Františka Josefa I. Za první republiky byl přejmenován po americkém presidentu na Wilsonův most, po roce 1948 nesl nějakou dobu název Stalinův most. Za mostem na druhé straně řeky je vidět mohutná budova Západočeského muzea, který je jedním z největších muzeí v ČR. Budova byla vystavena v letech 1897 - 1900 podle plánů tehdejšího ředitele umělecko-průmyslového muzea arch. Josefa Škorpila v místech bývalých městských hradeb. Reprezentativní stavba je v novorenesančním slohu, v interiérech je doplněna secesní štukovou výzdobou od sochaře a zároveň profesora Umělecko-průmyslové školy v Praze Celdy Kloučka. Na centrálním schodišti je umístěn rozměrný reliéf na motivy české báje o Ctiradovi a Šárce – Dívčí válka od Vojtěcha Šaffa. Rozměrná okna s vitrážemi, která byla zničena v závěru druhé světové války, byla rekonstruována do původní podoby. Schodiště a vestibul osvětlují původní modernizované a restaurované lustry a svítidla na kandelábrech. Muzejní budova byla na svoji dobu účelně navržena. Přejeli jsme po mostě na druhou stranu a opatrně pokračujeme po silnici při druhém břehu Radbuzy. Jedná se o krátký úsek (0,5 km), který je nutno absolvovat po frekventované silnici nebo na pěšky po chodníku. Další možnost je projet parkem pod muzeem a trošku oklikou se vrátit zpátky k řece. Je to rozhodně příjemnější cesta hezky upraveným parkem. |
||||
Most U Jána | Asfalt | 8,2 km | ||
Dojeli jsme k dalšímu starému mostu, který má ještě středověké základy. První údaj o vzniku mostu přes řeku Radbuzu je z roku 1520. Byl vybudován na silnici vedoucí z Prahy. Později byl rozšířen o dřevěné chodníky a v roce 1889 nahrazen mostem z ocelové nosné konstrukce. S ohledem na značné dopravní zatížení a nevyhovující stav byla v letech 1941-1942 nosná konstrukce nahrazena železobetonovou. V roce 1993 byla provedena částečná oprava. Postupné zhoršování stavu mostu dovršila povodeň v roce 2002, která narušila statiku mostu natolik, že bylo rozhodnuto o jeho celkové rekonstrukci. Ta proběhla prakticky za provozu v r. 2005. Za zmínku určitě stojí i nově vybudované atypické zábradlí, které lze v případě velké vody v přímých úsecích sklopit. Aby most esteticky zapadal do architektonického celku okolí navazuje zábradlí na jeden z motivů použitých na nábřeží. Opatrně jsme přejeli přes tento starý most (zůstali jsme na stejném břehu) a dostali se opět do klidnější části města. Těsně za mostem je pro pěší a cyklisty upraven podjezd pod širokou víceproudovou silnicí a vy se dostanete na asfaltovou silničku, která vás dovede k soutoku. Vpravo za řekou vidíte hradby známého plzeňského pivovaru Prazdroj a Gambrinus, vč. zrekonstruované vodárenské věže. Vlevo objíždíte fotbalový stadion, známý z televizních přenosů fotbalových utkání.
|
||||
Soutok Mže a Radbuzy | Asfalt | 9,1 km | ||
Zhruba po půl kilometru jsme se dostali k druhému ze tří soutoků čtyř plzeňských řek. Zleva se do Radbuzy vlévá Mže. Po trávníku se nechá seběhnout až přímo k vodě, opět stát na výběžku a kochat se pohledem na dvě řeky, jak se jejich vody spojují. Přes Mži je v těchto místech kovová lávka pro pěší a kousek proti toku řeky je místo, kde od časného jara do pozdního podzimu vodáci zahajují svoji plavbu po Berounce. A zde, dá se říci, náš výlet skoro končí. Kdo chce pokračovat dál na kole, může už zde přejet přes lávku a odbočit vpravo. Dostane se k Velkému rybníku a může dál pokračovat např. na Bílou Horu, do Zruče apod. Nebo může za lávkou odbočit vlevo, vyhne se rušnému centru, dojede na Roudnou, kde se může napojit na cyklostezku a pokračovat na Severní předměstí nebo např. k zoologické zahradě. My jsme pokračovali okolo fotbalového stadionu podle řeky Mže zpátky k hlavní silnici, kterou jsme krátce před tím podjížděli. |
||||
parkoviště na Rychtářce pod Saským mostem | Asfalt | 9,6 km | ||
Dojeli jsme na parkoviště Na Rychtářce - jedno z větších parkovišť téměř v centru města, kde zatím je možno parkovat zdarma. Samozřejmě vidíme další starý Rooseveltův most. Je to kamenný tříobloukový silniční most, zdobený sochami (sousoší Kalvárie, uprostřed zlacený litinový krucifix, po stranách barokní sochy), který původně nesl označení Saský most. Jeho výzdoba pochází z 30. let 18. století. Ve druhé polovině 80. let byl most zcela přestavěn. Byla určitá snaha zachovat původní vzhled, byly znovu osazeny sochy světců, most byl opatřen kamenným obkladem a atypickým zábradlím, ale výsledek rekonstrukce je značně problematický. A nyní se můžete rozhodnout sami, co dál. Tady je několik typů: 1. Hned u parkoviště je malý pivovar s restaurací Panství Latensack - pivovar Groll s.r.o., kde se vaří jejich vynikající pivo Lotr. A kde je možno se i dobře najíst. Je pravda, že ceny jsou trošku vyšší. Ale to zase vynahradí zvlášť v létě příjemné venkovní posezení s vyhlídkou na řeku a most. 2. Kdo přijel vlakem, se může vydat vlevo po chodníku, kde je i cyklostezka. Dostane se do míst, kde podjížděl tuto hlavní silnici, pokračuje ale dál přes tento velký most a po mostu pro pěší, který je nad silnicí se dostane na druhou stranu. A pak už je to na nádraží ČD jen kousek. Než vyjede na most se může podívat na hlavní bránu plzeňského Prazdroje. 3. Kdo má ještě čas a chce si prohlédnout historické náměstí s katedlálou Sv. Bartoloměje s nejvyšší kostelní věží, dojede k Rooseveltovu mostu a místo na most odbočí vlevo a za chviličku je na náměstí. A Plzeňákům, myslím, nemusím radit, kudy se kam dostanou. |
||||
Plzeň - Náměstí Republiky | 10,0 km | |||
My sice Plzeňáci jsme si samozřejmě nenechali ujít příležitost vracet se domů přes náměstí - v době jeho založení to bylo jedno z největších náměstí v Evropě, jeho rozměry činí 139 × 193 m (náměstí je obdélníkového tvaru). Nachází se na něm mnoho památek, historických i významných budov (například radnice či budova arciděkanství). Uprostřed náměstí stojí katedrála sv. Bartoloměje, která je dominantou současné Plzně. Její věž vysoká 103 m je nejvyšší kostelní věží v Čechách. Na vyhlídku ve výšce 62 metrů vede 301 schodů. Pohled na město a její okolí je z této výšky nádherný pohled. Mohu jen doporučit. |
Z konečné stanice tramvaje č. 4 (Plzeň - Bory) okolo Památníku obětem zla (známého jako Meditační zahrada) přes soutok Radbuzy s Úhlavou, podél Radbuzy k soutoku se Mží, který je téměř v centru města. Možno pokračovat do centra města nebo k nádraží ČD.
Pohodlná cyklotrasa s velice mírným převýšením o celkové délce zhruba 15 km, takže ji lze pohodlně absolvovat i pěšky. Navíc je možno ji poměrně snadno zkrátit.