Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby

Hluboce zaříznuté sedm kilometrů dlouhé Račí údolí, jehož ústí leží zhruba dva kilometry jihozápadně od Javorníka, bývalo již v minulosti oblíbeným cílem výletů. Na skalnatém ostrohu vrchu Přilba, nad levým břehem Račího potoka se nachází rozsáhlá zřícenina gotického hradu Rychleby (Reichenštejn), založeného v 13. – 15. století ke střežení solné stezky z Nisy přes Kladsko do Hradce Králové. Do současnosti se z něj dochovaly pozůstatky obvodových hradeb a při amatérském archeologickém výzkumu vlastivědnými pracovníky z Javorníka kolem r. 1900 proběhla i rekonstrukce v romantickém stylu a byla zpřístupněna věž s výhledem do Račího údolí.

Zhruba kilometr od hradu se nacházejí bizarní rulové skalní útvary Čertovy Kazatelny, z nichž se naskýtá jedinečná vyhlídka na Račí údolí i hřebeny Rychlebských hor.

Na tuto romantickou túru se lze vydat buď pěšky po modré značce z Javorníka, či od autobusové zastávky Račí údolí na silnici mezi obcí Horní Fořt a Javorník, či dojet autem až k rekreačnímu středisku Račí Údolí. Modrou turistickou značku, jež prochází údolím proti toku Račího potoka opustíme u odbočky v ústí údolí, odkud začneme po zelené značce zhruba půl kilometru pozvolna „šněrovat“ pěšinku se stometrovým převýšením ke skalní vyhlídce Čertovy kazatelny. Tento bizarní skalní útvar připomíná skutečnou kazatelnu; výstup na něj je zajištěn ocelovým zábradlím, takže je možno si v klidu vychutnat nádherně panoramatického výhledu do hlubokého údolí, sevřeného zalesněnými vrcholy i hřbety. K příjemnému posezení poslouží turistům dřevěný altánek, postavený na svahu několik metrů nad vyhlídkou.

Ještě několik metrů vystoupáme po zelené značce, než se dostaneme k turistickému rozcestníku na vrstevnicové asfaltové lesní cestě, označené jak červenou turistickou značkou, tak i jako cyklotrasa i zimní lyžařská cesta. Vydáme se po ní ke zřícenině hradu Rychleby, přičemž značka po chvilce z cesty odbočí vlevo na lesní pěšinu, která sestupuje až ke zřícenině. Dochované zbytky hradeb i věží dávají tušit rozlehlost a mohutnost tohoto strážního hradu, vysoko nad údolím Račího potoka. Ze zříceniny pokračujeme dál dolů půl kilometru k rozcestníku „Pod Rychleby“, na modře značené lesní cestě údolím. Modrá značka nás bude provázet proti toku malebného nádherně čistého Račího potoka, klikatícího se lesnatým údolím, z jehož svahů místy vystupují skalní bloky i skaliska, ukrytá mezi stromy. Čekají nás asi 4,5 km cesty podél potoka, kolem rozcestníku zvaného „Kaštanová alej“ (nevím podle čeho, neboť žádné kaštany tu nerostou), až k závěru údolí s rozcestníkem modré a žluté značky u památného buku, starého přes 300 let. Zastřešeného odpočívadla vedle něj využijeme k přestávce, po níž už pokračujeme po žlutě značené pěšině, stoupající vlevo do svahu směrem na Roveň. Ta po chvíli přechází v kamenitou cestu a úzkým průsekem v hustníku stoupá dál asi 2,5 km k rozcestníku s červenou značkou kousek od okraje lesa. Jakmile vyjdeme již po červené značce z lesa na louku, otevřou se nám pohledy na Žulovskou pahorkatinu, táhnoucí se od klesajících hřebenů Rychlebských hor až k polské rovině. Kolem památníku člena stráže obrany státu, zastřeleného henleinovskými ordnery 21.8.1938 projdeme horskou obcí Nové Vilémovice, jejích historie sahá až do 13. století. Od rozcestníku v obci vyjdeme stále po červené doleva mezi chalupy na polní cestu malebnou krajinou zvlněných náhorních luk, připomínajících Vysočinu. Srdce každého romantika a milovníka přírody zaplesá nad touto nádhernou cestou, lemovanou běloskvoucími březovými alejemi, jakož i nad panoramatickými výhledy na Račí údolí, táhnoucí se pod zalesněným protějším hřebenem. Cesta nás provede náhorními loukami a poté mírným klesáním kolem kapličky k rozcestníku v horní části osady Červený Důl. Značka pokračuje vlevo mezi dvěma chalupami; brankou v ohradě se dostaneme na louku, kterou projdeme vpravo podél ohrady k lesu. Po vyjití z lesa se dostáváme na okraj další louky, kde může nastat problém s orientací, neboť červená šipka na suchém kmeni nenaznačuje zcela jednoznačně správný směr. Je třeba se vydat vlevo cestou po louce až k okraji lesa, odkud již správně dál pokračuje červené značení, a ne směřovat rovně přímo k lesu. Zmýlit nás může na protějším stromě viditelná červená značka, která zřejmě patří ke špatně zamalovanému staršímu značení. Prudším sestupem sejdeme lesem opět k rozcestníku „Kaštanová alej“, odkud nás čeká poslední tříkilometrový úsek tohoto 18 km dlouhého okruhu, zpět k ústí Račího údolí.

Poslední aktualizace: 16.4.2010
Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby na mapě
Autor: trek

Příspěvky z okolí Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby

Jánský Vrch
Monumentální Zámek Jánský vrch stojí nad městem Javorníkem na Jesenicku v…
Dům v Puškinově ulici čp. 31 je vynikající ukázkou měšťanské…
Zámek s krajinářským parkem je výraznou dominantou městské památkové zón…
O tom, že firma Lesy České republiky není jen organizace produkující různé…
  Dnes jedeme busem na výlet poměrně daleko, ráno jsme proto museli vstát o půl šesté a venku byla ještě tma jak v ranci. No, čemu s…
Čtvrtek 10. 9. 2020 Ota večer sotva lehl, už spal a docela pěkně si chrápal. Já sice usnula poměrně brzy, ale za chvíli jsem byla vz…
Naším cílem je západní Slezsko, Rychlebský výběžek, město Javorník a zámek…
Je to více jak šedesát let, kdy jsem se do těchto končin dostal p…
  V popisu zážitků naší zlatohorské dovolené nesmí chybět jeden z jejich …
Kostel Nejsvětější Trojice v Javorníku byl vystavěn v l. 1716-23, kdy k němu byla přenesena i fara od staršího kostela sv. Kříže. Nový barokní…
Budova radnice vytváří se zámkem na Jánském vrchu typické panorama města…
Sloup se sochou Pany Marie (sv. Immaculaty) se nachází v prostoru mezi barokním kostelem Nejsvětější Trojice a Radnicí. Letopočet…
  Tenhle Javorník nacházející se v českém Slezsku je se svými asi 2800 obyvateli „hlavním městem“ pozoruhodného výběžku obklopeného…
Přechod západního hřebene Rychlebských hor na česko - polské hran…
Městské informační centrum v Javorníku se nachází v boční částí Kulturního…
Muzeum v Javorníku návštěvník nalezne v krásné historické budově v…
Javorník - Zahrádka bludných balvanů
Zajímavá venkovní expozice, Zahrádka bludných balvanů, se nachází u budovy…
Vydáme se do Javorníka, který se nachází v severní…
  Vlastně je to již malá tradice, jak přijde jaro, jedeme s…
Pozoruhodná, byť značně zdevastovaná stavba se nachází na konci osady Rač…
  Na začátku romantického Račího údolí u Javorníka narazíme na nečekaný secesní skvost – na znovuobnovenou budovu kdysi slavné Tančí…
Javorník leží ne Severní Moravě, severozápadně od města Jeseník. Městečko…
První polovina letošního května přinesla naší tradiční, i když stále…
V pátek se rozdělíme hned ráno, protože nejsme schopni se dohodnout,…
Závěrečná etapa letošní květnové česko-polské rychlebské cyklotour nás má…
Čertovy kazatelny
Čertovy kazatelny jsou rulové skalní útvary v Račím údolím nad levým…
Zastavil jsem se. Ta odbočka tu někde musí být. Kolem už úplná tma,…
  Račí údolí je označováno za perlu Rychlebských hor a to právem, neboť p…
Zřícenina Rychleby ( Reichenštejn )
Zřícenina gotického hradu Rychleby stojí na strmém skalnatém ostrohu vrch…