Staré Město p.Sn., Štvanice, Návrší a zase Staré Město

číslo 7 Sedlo Štvanice Šotolina 5,4 km
  Přes cestu do lesa
číslo 8 Nad Hynčicemi Šotolina 5,9 km
  Průhled na Hynčice u černé sjezdovky
číslo 9 Nad Štvanicí Šotolina 6,6 km
  Odbočka zelené TZ
číslo 10 Stará Sněžníková Asfalt 7,6 km
  Průběh s křížením žluté pěší TZ
číslo 11 Návrší Asfalt 9,4 km
  Horská chata s občerstvením
číslo 12 Stříbrnický potok Asfalt 10,6 km
  Podél potoka dolů
číslo 13 Stříbrnice Asfalt 12,3 km
  Vesnicí, šlo to celé projet i bez kamínků
číslo 14 Stříbrnice okraj Šotolina 13,8 km
  Pře mírný kopec do cíle
číslo 15 Staré Město pod Sněžníkem nádraží Asfalt 16,7 km
  A v cíli

Nic není stejné jako včerejší den. Tak to klidně může platit o druhém únorovém víkendu. Současná zima ve svém průběhu sice ukazuje tu sympatickou podobu s relativně dostatkem sněhu a snesitelných teplot, nicméně stále dokáže celkem potrápit. Nakonec tak se nám to podařilo vyplnit při sobotní výpravě ke Starému Městu pod Sněžníkem k další běžkové výpravě. Předpověď počasí sice naznačovala, že putování bude obdařeno občasnou sněhovou přeháňkou, ale naznačovala i možnost občasného sluníčka. Člověk míní, příroda mění, takže sluníčka bylo minimum a sněhových srážek dost, ale i tak to byla nakonec pěkná výprava, ač jsme nedostáli všem vytýčeným cílům.

Podle webu bílých stop by upravená stopa měla být již od kolejí poblíž staroměstského nádraží, tam kde zelená TZ křižuje koleje nasazujeme běžky v terénu, který prozrazuje, že trasa byla asi před dvěma dny upravená, ale nová sněhová pokrývka podklad značně zakryla. Naštěstí těsně před chvílí projel nějaký domorodec na sněžném skútru a prašan poněkud udusal. Naše trasa sleduje průběh pěší zelené TZ a jde o mírně zanedbanou asfaltku do blízké osady Štěpánov, mírný výjezd objíždí jižní výběžek Kozího vrchu, kde kdysi býval kratší vlek, který užívali hlavně staroměstští obyvatelé, ale středisko bylo natolik mrňavé, že ztratilo smysl i kvůli existenci blízkých exkluzivních destinacích v Kunčicích nebo Hynčicích pod Sušinou. Přejíždíme do vedlejšího údolíčka, tvořeném Štěpánovským potokem, kde nedávno vznikla soustava menších rybníčků. Tady defakto došlo ke změněně průběhu značené trasy, která byla původně vedena přes zmíněný potok a směřovala přímější směrem na hřeben vrcholící vrchem Štvanice, v současné době prochází Štěpánovem. Původně šlo přeci jen o zalidněnější osadu s převážně dřevařsko-lesnickým obyvatelstvem, po odsunu německy hovořících obyvatel došlo v podstatě k úplnému vylidnění a zbourání velké části zástavby, zbylé stavby slouží k individuální rekreaci a i z důvodu, že silnička se v podstatě v zimě neupravuje, zřejmě nikdo aktuálně přítomen není a není to jen kvůli pandemii. Zhruba v centru sady se poměrně výrazně zvedá cesta k prudším úsekům a náročnější výstup je hlavně za zástavbou v zatáčkách k okraji lesa s rozcestím označeným ocelovým „číňanem“ Nad Štěpánovem. Tady odbočujeme z asfaltky (ta pokračuje do Stříbrnic) do poněkud neuspořádaného lesa. Jsou tu zbytky zástavby i mokrý přejezd potůčku (raději sundáváme běžky). Konečně potkáváme i nějaké běžkaře (ano, tady není tak narváno jako jinde v Jeseníkách).

Po kraji lesíka pokračuje opět prudší úsek již přímo po svahu Štvanice, naštěstí to není zas tak dlouhé k rozcestí běžeckých i turistických tras, opodál je k vidění první z mnoha řopíků, které dnes potkáme, Staroměstsko patřilo k poměrně silně opevněným oblastem našeho pohraničí, které jak víme bylo nakonec k ničemu. Křižovatka má název U Remízku a šipka nás navádí asi k 200 m dalšímu křížení U Tří cest. Jsou to takové směry na sever a na jih, ale ten jih je spíš jihozápad a celkem rychle se otáčí na severozápad. Tady se objevuje trošku protrhaná obloha a doufáme (marně), že se naše hvězda objeví. Svačinku si dáme u návodu jak hrát speciální varianty „panáka“, ale mimo cedulky nic jiného nemáme, zřejmě si musíme počkat do jara.

Kosmonautů
Kosmonautů  •  Foto: Bobkart

Stále sledujeme průběh zelené značky, kvůli stále zatažené obloze jsem diufal, že ztraverzujeme sjezdovky, ale v průjezdu brání oplocenky, které zřejmě chrání nově vysázené pásy stromů před okuse. Ty budou tvořit v budoucnu větrolamy, chránící hynčické sjezdovky, které bývaly přeci jen dosti exponované větrům.

Ploty tedy musíme objet téměř až vrcholu, na dohled Stříbrné Twiggy, na výhledy si ale počkáme na nějaké lepší podmínky.

K štvanickému sedlu sjíždíme otevřenou loukou a protože vítr je víceméně severní, s doplněním sněžení je to skoro ten pravý blizard.

Bystřinka
Bystřinka  •  Foto: Bobkart

Před ostrým větrem nás zachrání až vjezd do lesa, kde nás už mírnější tlak vzduchu doprovází k černé „pánské“ sjezdovce hynčického skiareálu. Tady se naše trasa i zelená značka opět obrací na sever a doprovází nás k dalším křižovatce Nad Štvanicí, díky výšce 925 m skutečně je vyšší, Štvanice má jen 866 m. Dál už víceméně vrstevnicový průběh provází cyklistické červené značení s číslem 4071. Lesní cesta je vedená v prudkých svazích Králického Sněžníku a patří k celkem frekventovaným trasám v zimním i letním období, ale oproti takovým oblastem kolem Ramzové, Paprsku, nebo od Červenohorského sedla k Pradědu se dá říci, že je tu skoro liduprázdno. Přeci jen už ale potkáváme častěji větší nebo menší skupiny běžkařů a platí to celé 3 km k hlavnímu našemu cíli, kterou je chata dříve pojmenovaná U Salašních bud, dnes Návrší. Dnes je chata v podstatě z velké části umístěná v lese, nebýt velké louky pod ní, což je zatím bývalá sjezdovka. Kdysi po sjezdovce vedly dvě kotvičky za sebou, které byly později nahrazeny větší dvoukotvou. Jak to ale bývá, vleky patřily jiným majitelům než chata, takže když se nedohodli, provoz vleku utichl. Letos je to relativně jedno, ale když to šlo, ze Stříbrnic se dalo celkem hezky díky vlekům Babeta a Návrší uspořit pár stovek metrů výšky, hlavně pro ty, kteří mířili na Kraličák.

Podle vládních nařízení je hospoda zavřená, naštěstí okýnko funguje. Jiní běžkaři nám avizovali, že v nabídce je lahváč, ale raději se ohřejeme svařákem a polévkou.

Původně jsem uvažoval pokračovat někam k Adélinu prameni a Lesní kapli (což jsou moc hezká místa), ale i díky nekončícímu sněžení jsem celkem uondaní, takže navrhuji přesun zpět do Staráku. Celkem to kvituje hlavně dívčí část výpravy, nicméně Alča má obavy, není-li to relativně daleko, na vlak máme asi hodinu a třičtvrtě času. V podstatě bysme to stihnout měli, protože pojedeme do Stříbrnic rovnou po asfaltce. Jindy tu bývá celkem umydlená stopa a protože od rozcestí Stříbrnický potok (podle potoka) to bývá pěkný sešup, tak se na běžkách při plužení dosti unavíme. Teď ale naštěstí díky sněžení je sjezd daleko příjemnější, stačí jen občas mírně připlužit a dole jsme během nějakých patnácti minut. Na okraji Stříbrnic z části blokují průjezd dvě evidentně v problémech auta. Podle pochroumaných plechů došlo i ke střetu, ale přihlížejících je dost tak pokračujeme do vsi. Obával jsem se, kamínků, tedy že budeme muset běžky sundat, ale sněhu je stále dost, tak jedem po kraji silnice, což obavy o časovou tíseň zcela zahání.

Do terénu se vrátíme pod vsí poblíž Králické chaty, kde odbočíme po modré TZ přes mírně vyšší menší náhorní plošinu směrem k cíli i původnímu východišti nádraží ve Starém Městě.
A protože většina fotek je zatažená, zde odkaz na takřka podobnou, byť obrácenou trasu staršího data.

Poslední aktualizace: 14.2.2021
Staré Město p.Sn., Štvanice, Návrší a zase Staré Město na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Staré Město p.Sn., Štvanice, Návrší a zase Staré Město

Staré Město,žel.st.-ch.Návrší-Stříb.sedlo-Králický Sněžník-zpět kol.Prud.potoka do Vys.Žibřidovic
Jedná se o pěší trasu cca 25 km zpočátku pohodovou ze Starého Města pod…
Zajímavá trasa spojuje lyžařská střediska na moravské straně Králického Sněžníku s dnes českým i když historicky vzato rovněž…
Staré Město (s přídomkem pod Sněžníkem) patří díky svému okolí k atraktivním cílům letní i zimní turistiky. Hlavním lákadlem je…
V zimách poněkud obvyklejších, než je prozatím ta letošní je Star…
V obdobné zimní variantě jsem trasu popsal nedávno, takže se k ním tentokrát vracím v letní variantě. Až na počáteční stoupání jde o…
První říjnová sobota 2020 měla být podle předpovědi slunečná, teplá a…
Ač pohoří Králického Sněžníku patří rozlohou spíše k těm menším, …
Vůči Králickému Sněžníku jsem už dlouho pociťoval určitý dluh.…
Staré Město leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Měs…
  Kdo někdy zavítal do kotliny pod třemi pohořími v nejsevernějším výběžku Moravy, určitě mi dá za pravdu (snad na pár škarohlídů), že Staroměstsko patří k …
Staroměstská oblast pod Králickým Sněžníkem patří bezesporu k nejmagičtějším místům severozápadní Moravy a přes svou relativní odlehlost by ji neměl opomen…
Staré Město leží na rozhraní několika horských masivů. Na východě…
  Při návštěvě centra starého hornického městečka, ležícího na dohled od Králického Sněžníku, se vám asi nejvíc vryje do paměti…
Jednou z ozdob staroměstského náměstí Osvobození je bezesporu kašna v jihozápadní části prostranství. Čtyřhranný bazén obklopuje středový pilíř se so…
Kostel Sv. Anny stojí patrně na místě staršího kostela. Dnešní kostel byl postaven v r. 1618 jako renesanční stavba s dalšími…
Okružní výlet začíná ve Starém Městě pod Sněžníkem v železniční s…
Zimní období bývá různě štědré nebo naopak skoupé na příděl sněhu, takže…
Někdy to vypadá, že se dva kohouti na něčem nedohodli. Takový dojem vzbuzuje fakt, že na jednom místě (nebo skoro na jednom) mohou e…
Uděláme si 43 km dlouhý cyklovýlet po vesnicích, které…
Osada Štěpánov vznikla po roce 1772 v souvislostí s parcelací původního Staroměstského dvora. Nikdy to nebyla velká ves, nicméně v r. 1834 mělo žít v…