Falkenstein bei Poysdorf

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Když jedu z Mikulova na Vídeň nemůžu si nevšimnout výrazného kužele s hradem na vrcholu. Pokaždé, když jsem tady jela jsem ho minula, ale zapsal se do mé paměti a nakonec jsem se do Falkensteinu podívala. Cesta je to jednoduchá, jedete po cestě č. 7 na Vídeň a za Drasenhofenem odbočíme na Ottental a pak na Falkenstein, je to dobře značené.

Příjemné vinařské městečko Falkenstein se mimo krásné a monumentální zříceniny hradu pyšní i typickou weinviertelskou kellergasse (sklepní uličkou), starobylým kostelem a krásnou polohou mezi vinicemi na vápencových svazích.

Určitě také uslyšíte místní dolnorakouské nářečí, které je docela svérázné a pro toho, kdo jej nezná je problém mu porozumět i úplně základním slovům (viz. název sklepní uličky).

Falkenstein je stará vinařská obec, kde se na okolních vápencových svazích pěstuje víno už od roku 1309. Oblast má lehké vápenité půdy a výborné mikroklima, vhodné pro pěstování kvalitních vín, zejména bílého vína. Typické víno je místní Falkensteiner, které stojí za to ochutnat. Falkenstein byl sídlem vinařské správy pro oblast mezi Vídní a Brnem v období od 13. do 18. století, vinařská správa nebo vinařský soud byl jakousi obdobou horní správy, dodnes je v místním archívu uchována jednací kniha z roku 1584.

Městečko má malebnou polohu v dolíku mezi vinicemi a hradem. Dominantní stavbou obce je kostel sv. Jakuba staršího, postavený v 17. století u masivní gotické věže. Kostel je situovaný ve svahu pod hradem, vede k němu typické barokní monumentální schodiště a vstup je z raněbarokního třístupňového průčelí, zdobeného sochami světců a Krista. Do hmoty kostela je pěkně zakomponována gotická věž, umístěná vlevo do průčelí kostela, která je zbytkem původní stavby kostela, jež zde byl uváděn už v roce 1122 v souvislosti s klášterem Klosterneuburg. Typický barokní prostor lodi kostela je ozvláštněn pískovcovou sochou P. Marie ze 14. století, která patří do okruhu tzv. krásných madon, které známe hlavně z našeho prostředí.

Kostel je jednou ze zastávek na Svatojakubské cesě, která vede z Mikulova na Krems a dál.

Další místo v obci, které stojí za prohlídku je malebná sklepní ulice Oagossn (Eiergasse), "místo, kde bydlí víno", ulička je rovněž zapsána kulturní památkou stejně jako kostel. Většina sklípků pochází z 19. století, na této ulici je ve dvou řadách 65 vinařských stavení s vyhloubeným sklepem. Ve sklepní uličce bývají některé sklípky otevřené, konají se zde i tradiční vinařské oslavy a různé akce. Mezi sklípky jsou umístěny dřevěné sochy a z ulice je krásný výhled na siluetu obce a hradu.

Zřícenina hradu je hlavní dominantou okolí a vrcholem výletu. Z obce se sem dostanete po značené cestě, která stoupá pod hrad. Hrad stojí na vápencové útesu v n. výšce 299 m a má úžasnou strategickou polohu s dalekými výhledy do okolí.

Hrad byl původně postaven kolem roku 1050 jako říšská hraniční pevnost, hrad často měnil majitele, vlastnili ho také Lichtensteinové. Později byl hrad přestavěn na renesanční tvrz. Roku 1645 se hradu zmocnili Švédové, ale nezničilo ho. Koncem 17. století začal hrad chátrat a majitelého rozebírali na stavení materiál. Sooučasný majitel Georg Thurn-Vrints hrad upravil a zpřístupnil veřejnosti. Od roku 1992 se zde provádí archeologický výzkum.

Hrad je velký, přístupné jsou části sklepení, ve kterých je velmi zajímavá expozice o historii novokřtěneckého hnutí v této oblasti. Novokřtěnci byli jednou ze sekt a byli pronásledováni. Právě zde na hradě byli vězněni. Hradnímu nádvoří dominuje model lodi, galéry, kde je další část expozice o tomto hnutí a která symbolizuje trest, který někteří místní novokřtěnci za svou víru dostali - galeje. Museli dojít pěšky v poutech do Terstu, tam nastoupili na loď a vydali se na cestu, odkud zpravidla nebyl návrat zpátky.

Právě novokřtěnci velmi ovlivnili oblast Jižní Moravy a Dolního Rakouska, přinesli sem pokročilé způsoby pěstování vína, nové odrůdy a také jim patřilo množství vinic nebo je měli ve správě, za jejich působení se začalo obchodovat s vínem ve velkém. Byli také zručnými řemeslníky a autory známé habánské keramiky.

V obci jsou kavárničky i hospoda, ale my jsme zde nejedli ani nespali, jen jsme si koupili v jednom ze sklípků místní víno.

Malé městečko Falkenstein je moc hezké, zajímavá je expozice o novokřtěncích, místní lidé jsou příjemní, je tady klid, dobré víno....Nejzajímavější je ovšem hrad.

Hrad je otevřen denně od 10. 00 do 18.00 od dubna do října. Prohlídky jsou možné s průvodcem i bez průvodce. Pokladní dokonce rozumí česky ! Základní vstupné bez průvodce je 2, 5 Eur, s průvodce 5 eur.

Parkovat můžete na louce dole pod hradem, bezplatně.

Poslední aktualizace: 16.9.2013
Falkenstein bei Poysdorf na mapě
Autor: Miaucis

Příspěvky z okolí Falkenstein bei Poysdorf

Falkenstein a jeho památky
Vyrážíme kolmo z jihomoravského Mikulova a naším cílem je dolnorakouský…
Nad obcou Falkenstein vo Fakensteinerskej vrchovine sa okrem zrúcaniny…
Impozantní kostel, zasvěcený sv. Jakubovi staršímu, je druhou největší dominantou tohoto historického dolnorakouského městysu,…
Falkenstein je malá obec v Rakúskej spolkovej krajine Dolné Rakúsko v…
Falkenstein je vinařská obec nad kterou ční zřícenina stejnojmenného hradu…
Zřícenina hradu Falkenstein, nacházející se na krasovém vrchu v nadmořské…
Hrad Falkenstein byl vybudován na dominantním vápencovém vrcholu …
30.7.2012 Osada, v níž kempujeme se nazývá Krásné Pole (Schönfeld), tak se budíme do krásného rána. Dnes nás bude čekat sice přesun na sever, ale slu…
Do vinařského vesnice Falkenstein to není od hraničního přechodu v Mikulo…
Tato malebná obec leží v širokém mírně sevřeném údolí, poblíž stá…