Kvíčovice – historie, památky a vyhlídka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Vracíme se z dovolené na Chodsku, během které jsme se zastavili v Bělé nad Radbuzou. Mimo jiné je tam i vyhlídka a právě tam jsme zjistili, že v nedalekém okolí je několik dalších, mimo jiné i v Kvíčovicích. Máme to skoro při cestě, tak se tam zajedeme podívat.

Kvíčovice jsou jen kousíček západním směrem od Holýšova, tedy od silnice z Domažlic do Plzně. Z vlakového nádraží v Holýšově je to sem zhruba 3 km. Obec se rozkládá severně od říčky Chuchla, která napájí Návesní rybník v jižní části obce. Ten byl vybudován na místě vytěženého lomu.

První písemná zmínka o obci je v berním rejstříku Plzeňského kraje z r. 1379, kde je uvedeno, že obec je majetkem Oldřicha. I když se nedochovaly zmínky o nějaké tvrzi, přesto se vlastník obce měnil. Až v průběhu 15. století se staly součástí panství Příchovice a ještě později statku Čečovice. R. 1546 si celý čečovický statek (i s Kvíčovicemi) koupil Lobkovic a připojil ho ke svému panství v Horšovském Týně, kam patřily až do 19. století, než se staly samosprávnou obcí.

Okupace čs. pohraničí r. 1938 zasáhla i Kvíčovice, později se obec stala součástí Protektorátu Čechy a Morava. Od 1. května 1945 do 16. června 1945 zde bydleli polští vojáci.

Po revoluci se obec osamostatnila, od 24. 11. 1990 má své zastupitelstvo. Některé domy v obci jsou využívány pouze k rekreaci, některé zůstaly neobydlené. V obci je zaveden plyn, vybudována je i dešťová kanalizace. Z Holýšova se sem dostanete autobusem.

Na návsi je šestiboká kaplička sv. Petra a Pavla. Je barokního původu, přesný datum však není znám. Šestiboká báň se zvoničkou je z 1. poloviny 19. století. Kaplička je zapsaná do seznamu nemovitých kulturních památek.

Pokud pojedete z Holýšova, tak jen o kousek dál za náměstím směrem na Štichov, v budově bývalé základní školy, nyní mateřské školky je miniexpozice, která je vzpomínkou na zdejší rodačku Štěpánku Haničincovou, která snad celý svůj život věnovala práci s dětmi. Expozice je vhodná pro děti i dospělé. Můžete si zde přečíst její životopis i podívat se na dokument o jejím životě. Děti se zde setkají s čertíkem Bertíkem i papouškem Lorinkou, které ji v jejích pořadech doprovázely, v jedné místnosti se děti mohou podívat na pohádky a dětské pořady z 60. a 70. let.

Když vyjedete z centra obce směrem na Ohučov, dostanete se k rybníku. Hned za ním na malém kopečku je bunkr – je součástí lehkého opevnění vz.36 z linie VIIIa Stodo nebo také Staňkov sever. Je to svým způsobem unikát, protože v linii VIIIa a VIIIb se zachovaly již pouze čtyři bunkry – u Jivjanského rybníka, v lese u Černovic a ve Všekarech – ten je zasypaný. Střílny byly prodlouženy a byla na ně navezena hlína, aby bunkr odolal radioaktivnímu záření.

Okolo rybníka se dostanete k vyhlídkové věži, která je na kopečku nad rybníkem. Z tohoto svahu byl vždy krásný výhled na ves. Proto si zde v létě 2012 vybudovali vyhlídkové a společenské místo, jehož součástí je upravený prostor pro ohniště, houpačky a samozřejmě vyhlídková věž 4,2 metry vysoká. Na vyhlídku ve výši 3 m se dostanete po 16 schodech. Z vyhlídky je vidět hlavně na obec a Návesní rybník, který byl bohužel v době naší návštěvy vypuštěn. Je vidět i pár kopečků a pole, které k obci patří a kde údajně dříve sedláci vyorávali švédské podkovy z doby třicetileté války.

Foto: jircak

Dobře jsme se najedli v hotelu Gurmán v Horšovském Týně, kde mají nový minipivovar.

I když vyhlídka je uvedena na seznamu vyhlídek této oblasti, které vznikly přibližně ve stejné době, tato se odlišuje a to se nám na ní líbilo. Výhled sice není daleký, ale je to určitě místo, kam místní rádi zajdou. Je to v centru obce, ale v přírodě a je tu velice příjemné prostředí.

Obcí prochází cyklostezka z Holýšova přes Čečovice (tam je nádherný gotický kostelík sv. Mikuláše a bývalý chátrající zámek, který je nyní v rekonstrukci) např. do Jivjan, kde je keltský skanzen. To je 11 km. Zájemci o cykloturistiku si určitě i zde své další cíle najdou.

Poslední aktualizace: 30.6.2016
Kvíčovice – historie, památky a vyhlídka na mapě

Příspěvky z okolí Kvíčovice – historie, památky a vyhlídka

Kostel sv.Barbory u Všekar
Kostel sv. Barbory u Všekar stojí asi 1,5 km západně za vsí u silnice na kraji …
Barokní zámek se nachází ve vsi Čečovice na Domažlicku v Plzeňském kraji. Zámek je trojkřídlý objekt, na fasádě jsou patrná zazdě…
Vracíme se z dovolené na Chodsku, během které jsme se zastavili v Bělé nad…
Dominantu malé, asi 10 km od Horšovského Týna vzdálené, obce…
Čermná - vyhlídková věž
Dřevěná vyhlídková věž v blízkosti obce Čermná na Domažlicku, jižně od…
První písemná zmínka o Stodu je v písemnostech chotěšovského kláštera již v roce 1196. V té době se jednalo o ves ležící na bavorské…
Hlavním lákadlem tohoto výletu je bezesporu rozhledna na Křížovém vrchu ( 487 m.n.m.). Jeho položení na severním okraji Merklínské…
Obec Merklín najdeme cca 20 kilometrů jihozápadně od Plzně. My jsme sem…
  Na Křížovém vrchu, dříve nazývaném Vrabina, byl v druhé polovině 19. století, na místě původního  barokního kostelíka, postaven…