Velká Bíteš - město s kostelní tvrzí

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Velká Bíteš leží vedle dálnice D1 cca 35 km od Brna ve směru na Prahu a jsou zde sjezdy ze směru od Brna i od Prahy. Bíteš je malé městečko na Vysočině, které má krásný a v českých zemích ojedinělý gotický kostel s intaktně dochovaným opevněním a půvabné starobylé náměstí (městská památková zóna) .

Foto: Miaucis

Město je velmi staré, první zmínka je již z roku 1240, kdy zde byla malá osada kolem románského kostela sv. Jana Křtitele. Koncem 14. století je Bíteš už městem s voleným rychtářem. Městská práva získala osada v roce 1408 spolu s hrdelním právem od tehdejšího majitele Lacka z Kravař. Dodnes se jedna městská část jmenuje Na Spravedlnosti. Kdysi zde bývalo popraviště, dnes jsou zde rodinné domy. Městská práva potvrdil markrabě Jošt i král Václav IV, v té době město získává znak s postavou moravské orlice a českého lva na zlatomodrém poli. Městská práva si Bíteš nepřetržitě udržela až dosud. V roce 2008 proběhly ve městě velké oslavy 600 výročí udělení městských práv.

Pokud přijedeme od dálnice, dostaneme se do centra města, je proto nejlepší začít prohlídkou náměstí. V současné době, zde probíhá rekonstrukce náměstí a přesun autobusového nádraží na nové místo, ale na jaře by už mělo být náměstí snad hotové. Projekt je vyprojektován stejným autorským týmem, jako známý brněnský mrakodrap.

Foto: Miaucis

Náměstí je mírně svažité, obdélného půdorysu a je lemováno městskými domy různého stáří. Náměstí dominuje budova Radnice s věží v průčelí, jejíž současná podoba je z 19. století. Radnice je však staršího původu a v prostory jejího sklepení sloužily také pro potřeby hrdelního práva. Bylo zde vězení. Vedle radnice stojí několik domů se starým jádrem, budova městské knihovny a starobylá budova tzv. Staré Pošty s pekárnou v přízemí. V odobdobí hodů bývá otevíráno i sklepení. Významnou historickou budovou na náměstí je dům č. 4, Městské Muzeum, které je na druhé straně náměstí, budova má podobu z 16. století a byl vystavěn Žerotíny jako modlitebna Českých bratří. Městské Muzeum je sice malé, ale určitě stojí za návštěvu. Mě zaujala expozice věnovaná místnímu právu na vaření piva a zajímavá expozice modrotisku, tradiční textilní výroby v Bíteši, která už dávno zanikla. Najdeme zde také výstavku geologických zajímavostí, včetně známé bítešské žuly. Spousta těchto městských domů má prastará sklepení, jejich systém je pod celým náměstím. Sklepy jsou propojené, některé úseky jsou dochované a používají se dodnes, jiné jsou zasypané. Sklepení bohužel není přístupné, jako např. v Telči nebo v Jihlavě. Přesto je velmi rozsáhlé a zajímavé. Traduje se dokonce, že podzemní chodba vedla z kostelní tvrzi několik kilometrů za město. Pod kostelem se skutečně jakási chodba našla, ale je zasypaná a tak se neví, jak daleko vedla.

Po prohlídce muzea zamíříme do sousedního průchodu domem Lesácká restaurace, dnes je zde prodejna pečiva a dojdeme k lekárně U Tří Sloupů, ta se nachází v historickém domě s nádhernou gotickou klenbou na sloupech v prostorech bývalé konírny, která stojí určitě za shlédnutí.

Na náměstí najdeme také dvě historické kašny z 1849 a sochu sv. Jana Nepomuckého z roku 1714.

Na náměstí je několik restaurací, cukrárna, pekárny a různé obchody.

Foto: Miaucis

Největší pamětihodností a nejvýznamnější stavbou je ovšem opevněný dvoulodní kostel sv. Jana Křtilele, kostelní tvrz. Je významným příkladem opevněného kostela včetně kompletního úseku opevnění o výšce až 7 m se vstupní věží, baštami a obrannými střílnami ve zdivu. Uvnitř stojí vlastní kostelní budova s čtvercovou věží z lomového kamene, která je dvoulodní, což je také poměrně unikátní záležitost. Dvoulodní kostely jsou častější až v období pozdní gotiky a nejsou příliš obvyklé. Podobný dvoulodní kostel najdeme také ve Velkém Meziříčí, ale ten není opevněný. Opevnění místního kostela je srovnatelné snad jen s kostelem v Kurdějově a pak už jen příklady ze zahraničí (zejména opevněné stavby v Sedmihradsku, Jižní Francii, Rakousku a Německu). Opevnění Krudějovské stavby však není tak dobře dochováno a není zdaleka kompaktní. Na území Čech, Moravy a Slezska bylo opevněných kostelů více, ale nikde se nedochoval kostel s opevněním takto dobře zachován. Proto se jedná o velmi unikátní záležitost, hodnou pozornosti. Opevnění je oválné, dlouhé 48 m, šiře zdiva je 1, 5 m, výška až 7 m. Vstup byl původně jediný přes věž, v 19. století byl proražen vstup nový ze hřbitova. Dnes je uzavřen mříží a nepoužívá se.

Bítešský kostel byl původně malý románský kostelík, přestavěný na konci 15. století. V té době byly vystavěno jeho opevnění s baštami a stavba získala fortifikační funkci. Původně byl kolem kostela ještě hluboký příkop a do kostela se vcházelo po padacím mostě, v 19. století byl příkop zasypán a do kostela se vchází po svažitém chodníku věží v hradbě. Z původního románského kostela zbylo pouze obvodové zdivo lodi a kostel byl přestavěn do nynější podoby v roce 1501, kdy bylo dostavěno dvoulodí na sloupech a na vítězném oblouku je zachována datace se jménem mistra Pavla Zickera, autora přestavby. Tato přestavba probíhala v letech 1475- 1501. Původní široká románská loď byla rozdělena na dvoulodí, původní dřevěný strop byl snesen a nahrazen křížovou klenbou, v té době byla také prolomena gotická okna. V té době byla postavena také obdélná kostelní věž z lomového kamene, původně ukončená dřevěným patrem, kde byl malý byt zvoníka. Nynější typickou podobu s cibulovitou helmicí získala až v 19. století. Stejně byla upravena vstupní věž do kostelního areálu, i tak získala v 19. století cibulovitou helmici. V kostelní věži jsou tři zvony, nejstarší je z roku 1505, dva další jsou jen o něco mladší. Všechny zvony jsou původní a velmi cenné, proto nebyly ve válečném období rekvírovány.

V boční kapli na klenbách jsou zachovány fragmenty výmaleb.

S místním kostelem je spjata také vzácná gotická mostrance, která je nyní v majetku města, zakoupená v roce 1473 vladykou Jesenickým, která je dodnes nejcenější moravskou monstrancí. Monstrance byla vždy v majetku města a k církevním účelům byla zapůjčována. Bývá však vystavována jen málokdy a velmi často bývá zapůjčována na mezinárodní výstavy, kde je chloubou expozic.

Najíst se můžete ve vyhlášené restauraci a hotelu U Raušů, na kávu a zákusek zajděte do skvělé cukrárny U Zdubů, mají zde báječnou řemeslnou zmrzlinu. Podle mého názoru nejlepší v celé republice.

Foto: Miaucis

Město je krásné, ale nelíbí se mě řešení parkování, celé náměstí je doslova velkým parkovištěm i s autobusovými Zastávkami a po rekonstrukci to bude ještě horší. Všude jinde se Doprava z náměstí dostává pryč, tady udělali z náměstí velkokapacitní placené parkoviště. Je to škoda a promarněná šance....

Další věc, která se mě nelíbí, je oprava kostelní věže vápeným nátěrem. Obnažené zdivo kamene je ošetřeno tímto způsobem. Je to řešení ve stylu chytré horalkyně. Neoblečená a neobutá, sice to má patrně chránit neomítnuté zdivo věže, ale působí to dost nepatřičně a podivně. Určitě se to moho řešit zpevňujícím průhledným nátěrem a ne bílou vápenou směskou. Navíc si myslím, že řešení opravy je také ahistorické. V minulosti se zdivo buď omítlo vrstou omítky, většinou s velkou mírou nerovnosti nebo se nechalo zdivo obnažené. Je také škoda, že kostel nemá stavebně-historický průzkum, který by odhalil více z jeho dlouhé historie. Ale třeba se mýlím a někde se na něj v archívu práší....

Foto: Miaucis

Vstupné do kostela se neplatí, do muzea asi 10 Kč, ale obojí bývá otevřeno jen nárazově. Do areálu kostelní tvrze se dostanete přes den vždy, kostel bývá otevřen přes mříž vchodem z věže.

Poslední aktualizace: 4.10.2013
Velká Bíteš - město s kostelní tvrzí na mapě
Autor: Miaucis

Příspěvky z okolí Velká Bíteš - město s kostelní tvrzí

Velká Bíteš - kostel sv. Jana Křtitele
Jedná se o rozlehlý opevněný areál, který se nachází severně od …
Skládalo se z obvodových hradeb a tří bran s ochrannými příkopy a padacími mosty. Dvě brány byly situovány na protilehlých stranách náměstí a jedna…
Město Velká Bíteš Pětitisícové město Velká Bíteš se nachází v Bí…
Výlet začíná ve Velké…
Nachází se na hlavním Masarykově náměstí. Prochází tudy modře značená turistická cesta a začínají červeně a zeleně značené cesty. Modrá vede jed…
Nachází se na hlavním, dnes Masarykově náměstí. Formanský hostinec zde býval od nepaměti. Začátkem 20. století byl jeho majitelem Leopold Vachlt.…
Jde o historické jádro města se vzácně neporušenou urbanisticko…
Na náměstí ve Velké Bíteši stojí na vysokém podstavci skulptura sv. Jana Nepomuckého. Byla zhotovena již v roce 1714, jak je zřejmé…
Velká Bíteš leží na Jižní Moravě, severozápadním směrem od Brna. Město se…
Objekt dnešního muzea má bohatou historii. První zmínka o…