Vysoká nad Labem – historie obce, naučná stezka a rozhledna Milíř

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Přes Královéhradecký kraj přejíždíme z dovolené na Broumovsku do Plzně. Máme ještě pár dnů volna a tak se zastavujeme na pro nás zajímavých místech. Jedna z nich je právě rozhledna Milíř nad obcí Vysoká nad Labem.

Obec leží zhruba 6 km na jih od centra krajského města Hradce Králové. Na severní a východní straně jsou zalesněné svahy, na jižní a západní straně jsou roviny, svažující se do údolí řeky Labe.
Zdejší oblast byla dříve plná močálů, již v 5. století se zde usazovali tzv. lidé cestovní. Nejstarší zmínky jsou z r. 1073, kdy bylo toto území věnováno 3 km vzdálenému opatovickému klášteru. Okolo r. 1080 zde v lesích byla založena tvrz. Název Vysoká je odvozen od toho, že byla založena vysoko nad Labem. O tvrzi se píše ještě v roce 1237. To už bylo u tvrze asi šest selských statků.
Později byl obydlen na východ od tvrze kopec (283 m), kde se pálilo dřevěné uhlí. Proto byl kopec pojmenován Milíř. Později se stal součástí obce Vysoká, kde hlavní obživou bylo rolnictví, z řemeslné výroby bylo nejvíce zastoupeno perleťářství.
Na kopci v severní části obce se r. 1436 - v husitské době odehrály boje, při kterých byl zabit proslulý rytíř, státník a válečník pan Vilém Kostka z Postupic. Na tomto místě byl později nalezen tenký, metr dlouhý meč (dnes je v pardubickém muzeu), kusy podkov, brnění a stříbrné mince.
Třicetiletá válka znamenala pro obec pohromu. Třikrát se přes ni přehnala Švédská vojska. Dvě třetiny gruntů bylo srovnáno se zemí. Následně byla obdělávána jen část polí, ostatní leželo ladem a úhorem. Bylo málo dobytka, málo pracovních sil.
Rozvoj obce začal koncem 18. století. R. 1798 byla postavena dřevěná škola, zajímavostí je, že zde děti učil místní švec Štěrba. Zděná škola byla postavena až r. 1869 a využívala se až do r. 1981.
Obec v letech 1841 - 1895 postihlo 34 požárů. Proto byla obec ze tří čtvrtin postavena znova, a proto tady téměř nejsou žádné typické dřevěné roubenky. Z r. 1806 se dochovala pouze chalupa č. 51 - při silnici do středu obce, zajímavá je pak chalupa č. 10 s pěknou lomenicí blízko křižovatky a č. 65 se světničkou pro výměníky u odbočky k rozhledně. My jsme okolo jeli, je pravda, že jsme se na tyto chalupy nezaměřovali, ale na první pohled nás nezaujali.

My jsme se zde zastavili hlavně kvůli rozhledně na kopci Milíř v západní části obce, kde se v dávné minulosti pálilo dřevěné uhlí. R. 1888 zde bylo zasazeno 1200 ovocných stromů. Ve 30. až 50. letech 20. století tady stála dřevěná 30 metrů vysoká triangulační věž. Od r. 2005 byla snaha na kopci vybudovat rozhlednu. V prosinci r. 2008 bylo vydáno územní rozhodnutí, v květnu r. 2009 stavební povolení, ale bohužel stále chyběly finance. Žádost o dotaci byla zamítnuta, ale přesto 22. června 2011 byl slavnostně položen základní kámen a během r. 2011 vybudována základová deska. Další žádost o dotaci, tentokrát k Ministerstvu zemědělství byla opět zamítnuta. Sponzoři přibývali, Královéhradecký krajský úřad přidal 350 tis. Kč a obec Vysoká nad Labem 250 tis. Kč. R. 2012 byla na kopec zavedena elektrika a vybudován přístupový chodník. Konečně byla kladně vyřízena žádost o grant ze Státního zemědělského intervenčního fondu, proto v červenci 2013 byla zahájena stavba vlastní trojboké dřevěné rozhledny s ocelovými prvky. Slavnostně byla zpřístupněna 12. října 2013.
Rozhledna je vysoká 31 metrů, na šestiboký vyhlídkový ochoz ve výšce 27 metrů vede 160 schodů a je z něj kruhový výhled – je vidět Kunětická hora, Hradec Králové, část Polabí, Železné hory, Krkonoše, za dobré viditelnosti Jizerské hory, Orlické hory i Jeseníky. Na ochozu jsou umístěny i panoramatické panely, takže se přesně dozvíte, co vidíte. O otevírací době rozhledny si informace najděte na www.vysoka-nad-labem.cz/rozhledna-milir

U rozhledny je kiosek, kde je možnost občerstvení a kde se kupují vstupenky i další propagační předměty. Samotný vstup na rozhlednu je přes turniket právě pomocí zakoupené vstupenky.

Rozhledna je hezká, hezké jsou výhledy, hezké je i okolí, které je upravené tak, že se tam mohou i děti krásně vyřádit. V blízkosti rozhledny je dokonce jeden ze starých trigonometrických bodů. Navíc přes rozhlednu vede 600 metrů dlouhá naučná stezka Milíř, která je věnována tomuto kopci, zdejší přírodě (rostlinám, houbám, ptákům) i historii nedaleké těžby opuky. Takže i děti se zde lecčemu přiučí.

K rozhledně je to nejblíž z Vysoké nad Labem, z její jihovýchodní části, kde těsně pod kopcem je malé parkoviště. Je to tak označené na mapě, píšou o tom i na stránkách obce, ale označení parkoviště chybí. A vzhledem k tomu, že tam je travnatá plocha, parkovali jsme těsně u ní na silnici, kde jak jsme se později někde dočetli, je parkování zakázáno. Další parkování je prý umožněno na návsi, dokonce opět na travnatých plochách. Údajně jsou prostory pro parkování viditelně označeny (my bohužel nic takového neviděli) a maximální doba stání je 3 hodiny.
Na návsi zastavují autobusy MHD Hradec Králové č.18 a 20.
Přes rozhlednu vede i červená turistická trasa – vede ze severu z Hradce Králové (8 km) přes obec Rudnička a končí na hlavní silnici z Hradce Králové do Holic (6 km), odkud se nechá po žluté dojít na okraj Hradce Králové – do čtvrtě Nový Hradec Králové (6 km).
Téměř k rozhledně vede z okraje Hradce Králové (čtvrť Nový Hradec Králové) modrá turistická trasa (4 km) – na kopec se pak musí vyjít po červené.
Na kopci je však řada cestiček, takže se tam nechá jen tak procházet.
Přes obec vedou i cyklotrasy, které se v okolí různě křižují.
Poslední aktualizace: 11.10.2018
Vysoká nad Labem – historie obce, naučná stezka a rozhledna Milíř na mapě

Příspěvky z okolí Vysoká nad Labem – historie obce, naučná stezka a rozhledna Milíř

Rozhledna Milíř na okraji Hradeckých lesů
Nechci úvodním obrázkem mást, proto musím předeslat, že na Milíři, kopci u Vysoké nad Labem, zatím žádná rozhledna nestojí. Alespoň ne začátkem března 2012, kdy jsem na mís…
Existují 2 formy názvu tohoto opukového kopce o nadmořské výšce 284,5 m n.…
V rovinatém kraji v těsné blízkosti Hradce Králové není mnoho míst, odkud…
Tento opukový kopec se někdy nazývá i zkráceně jako Milíř. Nachází se na…
Dlouhé roky byl vrchol Milíř zalesněn a tak se z místa nabízely výhledy jen jižně a jihozápadně od Hradce Králové, tedy na…
Vlakem přijíždíme do Hradce Králové, aby jsme se odsud vydali po…
Zvonička v podobě dřevěné rozsochy s kruhovou stříškou byla postavena přes silnici naproti škole 11. srpna 1874, kdy byla na ni použ…
Pokud vystoupáte z Vysoké nad Labem na kopec Milíř, který láká turisty…
Stejně jako jinde, tak i ve Vysoké nad Labem přinesla 1. světová válka…
Míříme za výhledy, míříme na vrch Milíř, který se nalézá nad obcí Vysoká nad Labem, cca 7 km jižně od centra Hradce Králové. Od…
Toto místo patří k lokalitám, jež byly osídleny již v době kamenné. Podle…
Soudí se, že název této obce je odvozen od její polohy. Jedna z pověstí…
Tříčlenná skupina Barium byla vysazena v noci ze 3. na 4. dubna 1944 u Vysoké nad Labem. Jejím velitelem byl štábní kapitán Josef Ša…
Od nepaměti byli občané této vsi přifařeni k opatovickému benediktýnskému…
Rozcestí (foto 1) se nachází v lese nedaleko Vysoké nad Labem pod Milířským kopcem (též Lhota, v…
Vysoká nad Labem patřila na konci 2. světové války k těm obcím, kde byl…
Pomník nesmyslným obětem 2. sv. války najdeme nad Vysokou u cesty k Hájence. Historie říká, že u konce války 1. května 1945 byla…
Vysoká nad Labem - obec vzniklá hluboko v minulosti na levém břehu Labe jižně od soutoku Labe s Orlicí. První písemná zmínka je…
Cykloturistický rozcestník, který se nachází v prostoru lesní křižovatky východně od Vysoké nad Labem ukazuje cykloturistům cestu po…
Železný most u Vysoké nad Labem byl postaven již v roce 1883 a veřejnosti…