Z Křivoklátských lesů k Berounce a do Prahy
Kam a jak jedeme?
Rád bych Vám dnes představil zajímavou trasu, kterou jsem s přítelkyní a ještě několika přáteli projeli minulé léto. Přestože je trasa dlouhá něco málo přez 100 km (ale kdo by hleděl na vzdálenost), překonávali jsme pouze jedno jediné stoupání (pokud nepočítáme drobné nerovnosti a závěrečné nutné stoupání domů).
Naše jízda začala na Řevničovském nádraží, kam nás dopravil vlak. Po vylodění z vagonu a přepočítání všech tří účastníků jsme vyrazili na silnici, vedoucí ke karlovarce, ale na první odbočce vlevo jsme zajeli na lesní pohodovou cestu a dojeli na křižovatku lesní silničky a turistických cest. My jsme se vydali po cyklotrase č. 0102, vedoucí po kvalitním asfaltu. Nejdříve po rovince a potom z vršku jsme dojeli na silnici Lužná - Krušovice a poté k nádraží v Lužné II.
Naše cesta vedla dále po silnici do Lužné, kde jsme si ,,poskákali" na kostkách. Za vesnicí cyklotrasa opouští silnici. a my ji opustili s ní. Mezi poli a okolo rybníka jsme přijeli na velkou asfaltovou plochu u Rakovnické části Šamotka a mi stále vedeni cyklotrasou 0102 pokračovali rovnoběžně se silnicí, abychom ji kousek od benzinové pumpy podjeli a ocitli se na místě zvaný Hamr. Odtud stále podle 0102. jsme přijeli k Tyršovu koupališti, kde jsme se setkali s dalšíma dvěma účastníky dnešní jízdy.
Rakovnické Tyršovo koupaliště je známe svými možnostmi, jak strávit volný čas, ale zároveň je zde i křižovatka cyklistických tras. Zájemce odtud může jet do Nového Strašecí, do Jesenice, nebo Žiliny (ne na Slovensku, ale u Kladna). My jsme zvolili jízdu na Křivoklát, po trase č. 303. Cesta vede malebným údolím Rakovnického potoka, přez vesnice Chlum, Ryšín a Pustověty a prakticky kopíruje železniční trať. Za Pustověty občas vyběhne do vyšších partií (to jsou ty drobné nerovnosti), aby se po chvilce opět vrátila zpět do údolí. Tato cesta je velice oblíbená, proto se zde potkává dost cyklistů, chodců a místy i bruslařů. Tento úsek končí v Městečku, ale cyklotrasa 303 pokračuje dále.
Pro ty, co májí radi kopečky je možnost se vydat od Tyršáku po silnici směr Křivoklát a hned za můstkem je čeká první stoupání. Opravdová lahůdka je však čeká o několik kilometrů dál, kde silnice, rovná jako pravítko stáááále stoupá. Rakovničáci toto místo znají jako Špičák. Pokud se však podaří tento kopec překonat, čeká už dále pouze několik sjezdů. potom svižná rovinka okolo hájovny Děvín a Emilovny. U Míčů se může cyklista pokochat pohledem na hrad Křivoklát a pak už jede jenom dolů do Městečka. Veliký pozor v prudké pravotočivé vracečce, kde jsou kostky. Z Městečka už vede společná trasa (stále 303) do Křivoklátu.
Po projetí Křivoklátu následují Roztoky. Trasa 303 nás vede přez most po kterém překonáváme Berounku a hned za mostem, proti proudu řeky odbočuje Doprava. Několik kilometrů si užíváme jízdu okolo řeky, ale na úrovni tábořiště Višňová cyklostezka řeku opouští a po silnici vjíždí do lesa. A tady začíná avizované, několikakilometrové stoupání. Silnice se klikatí do kopce. Po několika kilometrech stálého stoupání v lese jsme přijeli do Karlovy Vsi. Neznalec by se zde zaradova, ale zdání klame. Přestože se zde kopec narovná a přez ves se jede po rovině, za vesnicí kopec pokračuje. Je to už tak 2 km, ale sklon je vyšší. Po vydýchání jsme sjeli k silnici Karlov - Broumy.
Opět zde nabídnu alternativu pro vrchaře. Od Roztockého mostu je možno pokračovat po silnici na Beroun. Silnice hned od mostu stoupá. Na chvilku si oddychne na krátkých rovinkách, aby pak nabrala ještě větší sklon. A takto pokračuje až do lesa. Cyklista si vydechne až u křižovatky na Račice. Dojede ke kapličce, kde odbočí Doprava a okolo Leontýnského zámečku dojede do Karlova. Je tu jedna veliká nevýhoda. Větší provoz a tudíž více ufuněných, spěchajících aut.
Opustili jsme trasu 303, dojeli po silnici do nedalekého Karlova a po silnici č. 236 jsme se vydali k nedalekému lesu. Zde nás pravda čeká trochu stoupání, ale oproti tomu, co jsme před chvilkou zažili to je sranda. Po několika kilometrech jsme přijeli na křižovatku a pokračovali směr Hudlice. Silnice vedla stále z kopce, ani samotné Hudlice ten sjezd nezastavili. Ale pozor, ve vsi je křižovatka a mi nejedeme po hlavní. Sjezd je to dlouhý. Až do Záhořan.
Po projetí Záhořan nás čeká Králův Dvůr. Přijeli jsme na křižovatku, kde jsme museli vyčkat na mezerku mezi auty a po staré plzeňské silnici jsme přijeli do Berouna. V Berouně na náměstí nás opustili Rakovničáci (vraceli se domů) a my po přejetí lávky přez Berounku jsme se vydali na cyklotrasu směrem na Karlštejn. Tato trasa začíná v ohybu silnice Beroun - Hostim, kousek před nemocnicí. Vede stále okolo řeky a je hojně využívána nejen cyklisty a chodci, ale v asfaltové části i bruslaři. A není se co divit, že je oblíbená. Vede hlubokým kaňonem Berounky. Je možno se pokochat pohledem na skály, prošpikované jeskyněmi a místy poseté horolezci. Po této cestě jsme dojeli až do Srbska a dále jsme pokračovali po silnici do Hlásné Třebáně.
A ještě jeden a poslední tip pro vrchaře. Je možno neodbočovat ze silnice na cyklostezku, ale pokračovat dále na Hostim. Zájemce čekají dva kopce. První začíná za odbočkou k nemocnici a druhý za Hostimí. Na druhou stranu je však čekají i dvá nádherné, klikaté sjezdy. V Srbsku se napojí na původní cestu.
Za Hlásnou Třebání jsme po lávce překonali (po kolikáté už?) Berounku a dále nás provázela cyklotrasa č. 3. Po ní jsme dojeli do Černošic. V Černošicích jsme naposledy přejeli Berounku a přez Lipence a okolo golfového hřiště dojeli do Zbraslavy. Ve Zbraslavi jsme přejeli náměstí, po mostě tentokrát Vltavu a za mostem odbočili Doprava a přijeli na cyklostezku A2. Po této cyklostezce jsme přez celou Prahu přijeli do Tróje. Zbýval nám poslední kopeček - domů do Bohnic.
Za čím jedeme?
Trasa vede převážně po asfaltu. Je možno se občas zastavit a pokochat se pohledy do kraje. Mě vždy fascinuje sjezd z Hudlic. Zalesněné stráně s místy domečky mi připomínají skoro horskou krajinu.
Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?
Cestou jsme minuli mnoho možností, kde se najíst. My vak využili pouze restauraci U jezu v Roztokách, cukrárnu U mašinky v Černošicích a lahůdky v Berouně, kde prodávají vynikající saláty.
Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?
Veliký pozor si musí dávat cyklista na těchto úsecích:
V Křivoklátě, kde je úzká silnice a žádné chodníky. Potkávají se zde chodci, kola a motoristé všech možných velikostí a kubatur.
Na staré plzeňské silnici mezi Královým Dvorem a Berounem. Je zde veliký provoz aut.
Na mostě za Zbraslaví - stále ty auta
Na těch úsecích, kde cyklostezka A2 vede po Vltavských náplavkách - veliké množství turistů, a tam kde vede po pražských silnicích - pro změnu velký výskyt aut. Těchto úseků sice není moc. Cyklostezka A2 je velice zajímavá cesta, přesto místy vede po dost ryzikových místech.
Ostatní informace
Cestou je možné navštívit mnoho turistických zajímavostí. Hned v Lužné je ,,mašinkárna", nebo-li železniční muzeum.
Rakovník jsme pouze ,,lízly" ale určitě stojí za návštěvu.
Křivoklátský hrad rád přivítá kohokoli, kdo je ochoten za ním vystoupat do kopce.
V Hudlicích je možné navštívit rodný dům Josefa Jungmana.
Budete-li mít v Berouně čas, navštivte berounské medvědy a rozhlednu na Městské Hoře. Někde v lese u Berouna se ,,skrývá" Rozhledna Děd.
Karlštejn nabízí nejenom hrad, ale i Voskové muzeum a Muzeum betlémů.
Zbraslavský zámek je bohužel pro návštěvníky uzavřen.
A pokud toho nebudete mít dost, za návštěvu stojí i pražská ZOO a Botanická zahrada v Tróji.